het echte Noorwegen... deel II - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu het echte Noorwegen... deel II - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

het echte Noorwegen... deel II

Door: fritsnijhof

Blijf op de hoogte en volg Frits

17 Juli 2010 | Noorwegen, Trondheim

Beste "meereisende / surfende fans",
Even snel een korte krabbel.
Vanmorgen rond 9.00 u stond m,n 2e fietsmaat voor deur - met de nachttrein uit Oslo gearriveerd. Eerst moest de was opgeruimd worden (bij mij deze keer vrijdag de wasdag!). Daarna de ketting gerolies - had ik gisteravond bij de Statoil pomp schoon gespoten. Een druppeltje olie doet wonderen; hij loopt weer als een naaimachine! Daar na de stad in. Trondheim is een mooie, oude havenstad met oude kethedraal, een vesting (uit ca. 1681 om de stad te beschermen tegen de aanvallen uit het oosten). Verder bezit de stad de oudste universiteit van Noorwegen. Veel te zien dus. Langs de inham v7d fjord vind je oude pakhuizen op palen, nu in gebruik dor berijven restaurants en geliefd bij projectontwikkelaars voor appartementen. (heel mooi, maar ook echt heel duur!).
Een fietstocht richting haven om de vertrekplek voor morgen te zoeeken, goed dat we dat gedaan hebben, want door grootse havenrenovaties is het moeilijk vindbaar. Toch gevonden - morgen steken we de Trnondheimfjord over naar Vanvikan - op de eilanden NW v. Trondheim - een boottochtje van een 40 min.
In de stad vindt een show vd Noorse radio plaats, we worden er op attent gemaakt dat je gratis hapjes kunt halen.. En wat doe je dan als Hollander? je loopt er minimaal 2 of 3 x langs! Heerlijke zalm, e.a. lekkernijen! en de lunch is weer geregeld.
Na een fietrit buiten de stad gaan we nog even op zoek naar een internetcafe - ik wil graag de fotos op de website zetten. bij een wafelbakker krijgen we te horen, dat hij wel een plek weer - even geduld. Ondertussen doen we ons te goed aan wat heerlijke Noorse wafels met frambozengelei hmmmm Omdat dat ook nikds kost (uit liefdadigheid) vullen we de maag. Met de jongen gaan we mee naar een soort jongerencentrum. There THE BOYS of the SALOM MEGNIETHET HELPED US TO DO AN EXCILIENT JOB!! THANK YOU VERY MUCH!! Het is gelukt - ook jullie kunt nu meegenieten!
Verder heeft dochter Nienke mij even geholpen om de Fietsroutekaart en het overzicht van de totale route op de site te zetten. Voor de geinteresseerden; ze staan onder het fotoalbum, na de eerste (thuis) geplaatste fotos.
Nienke; DANK JE WEL!!
Waarom ik deze en ve vorige verslag het echte Noorwegen noem; Wel - boven Lillehammer wordt het landschap pas echt ruig & woest! Nu begint het echt ruige werk; bergen, koude ijzige winden, ect. Maar als echte Hollander laat je je niet kennen, toch?
Verder moet je hier terdege de klok in de gaten houden, want het wordt hier niet echt donker. Om 23.00 u wordt het ietwat schemer en ca. 01.30 / 02.00 wordt het weer (dag)licht.
Wil je je je nachtrust niet te inkorten moet je echt 22.30/23.00 onder de wol.
Dat ga ik nu dus ook doen -> Welterusten allemaal!

• 17 Juli 2010 - 21:50

Linda:

Hoi Frits, petje af hoor..deze tocht zal je niet gauw vergeten..hartelijke groet.

• 18 Juli 2010 - 08:56

Sievert-Jan:

Hey Frits,
    Wat een leuke verhalen allemaal, ik wist niet dat je zoveel kon eten, als je weer langs komt dat zullen we wat extra gangen voor je gaan koken!
    Nien en ik hebben het regelmatig over de belevenissen welke je allemaal meemaakt.
    Succes met je verdere reis en tot snel.
    Gr, Sievert-Jan

• 18 Juli 2010 - 11:09

Leny:

Ha die Frits,
    Dat je, naast het scoren van voedsel, nog tijd hebt om die leuke verslagen te schrijven. Het je je oogkleppen ook meegenomen? Gr, Dick en Leny

• 18 Juli 2010 - 15:27

Lance:

Dear Fritz,

Amazing my dear fellow, I hear from mij friend Erik Breukinking your doing a great job. Keep on going. See you around. Lance

• 19 Juli 2010 - 08:44

Pauline A.:

Hoiiiii Frits,

Je verslagen zijn geweldig. De beelden die ik jaren eerder heb opgedaan in dit fantastische land, komen weer hele4maal naar boven. Gelukkig geniet je hier ook ontzettend van en dan is een 'beetje'inspanning de moeite meer dan waard. Voor mij zijn dat de beelden van de fjorden en ook het ruige landschap waar je je nu in bevindt. Veel plezier bij je tochten en tot het volgende reisverslag,

Groetjes, Pauline

• 19 Juli 2010 - 12:20

FIETJE EN HANS:

Pannekoeken zeker van dr oetker. Wat die ijzige winden betreft zal het wel meevallen. Kijk uit dat je niet bevriest.
    Geniet vooral van de komende ontberingen en natuurschoon.
    Gr Fietje en Hans

• 19 Juli 2010 - 15:48

Broertje Jan :

Wat een verhalen en wat een fotoos ..... !! geweldig !!
    En flink blijven doortrappen hè ......
    Heel veel plezier nog en niet te veel lekke tuubs ( heb ik je nog niet over gehoord .... !! ) .
    Ajuu ...( wat zeggen ze in Noorwegen ??? )

• 21 Juli 2010 - 14:06

Elske:

Hoi Frits,

Ik geniet steeds weer van die leuke verhalen die jij schrijft.Veel wind zal je zeker nu krijgen, maar zoals jezelf zegt, als echte hollander.... en de bergen, ja, dat lukt jou toch zeker ook.
    Wij genieten hier nog het warme weer en lezen jouw berichten met veel plezier.

Groetjes
    Ueli en Elske

• 22 Juli 2010 - 10:02

Kitty:

Hoi Frits,
    wat leuk om alle verhalen te lezen. Petje af hoor voor deze onderneming. Ik heb ook ooit een Lapland rondreis gemaakt en veel plekken die je beschrijft komen bekend voor.
    Dat het lang licht blijft went ook snel, maar berg je zaklamp niet te ver weg, want op de terugweg heb je hem ineens weer nodig!
    Veel succes nog en geniet ervan!

• 23 Juli 2010 - 07:48

Gijs Van Maanen:

Hoi Frits, ik hoorde toevallig dat je deze reis aan het maken bent. Dus heb ik je even op het net opgezocht. Ik zie dat je Trondheim al voorbij bent. Heel veel succes verder!! gr Gijs

• 28 Juli 2010 - 07:26

Branko Und Alka:

Bravo amigo,als nächstes ist für dich nur noch das überqueren des Pacifiks.das kontyki baue ich dir zusammen.
    Bravo bravo bravo.Branko