Nordland - Reisverslag uit Nesna, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu Nordland - Reisverslag uit Nesna, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

Nordland

Door: fritsnijhof

Blijf op de hoogte en volg Frits

25 Juli 2010 | Noorwegen, Nesna

beste reisfans,
Iedereen weer hartelijk dank voor de respons; dat geeft de burger .... euh .. de fietser weer moed!
Specailly mr. Lance. I was very surprised you visited my BLOG. Thks for yourheartly words, sorry for you, that you did (do) not finish the Tour this year in the rapist time. Hurray for Contador!!
Na een dag in Trondheim alle bezienswaardigheden bekeken te hebben, moeten er weer km"s gevreten worden! Als we opstaan, miezert het: getsie! Toch op de fiets, want 9.30 gaat de veerboot naar Vanviken, een tochtje over de Trondheimfjord van ca. 45 min. We hopen dat aan de overkant de zon schijnt.. maar helaas: het regent hier ook. Niet getreurd - hup de regenkledij hebben we niet voor nop meegenomen. We hoopten op een kaffe-cafe, want in koffie hebben we zin. Helaas, dan maar naar het vlg plaats: Lesvik.Ook daar niets van dit alles. Wat nu? Dan maar de zelfgemaakte thee en een paar boterhammen. Nadat we Lesvik verlaten krijgen we een zeer steile helling te beklimmen. In de laagste versnelling zeulen we ons 6 (ja: ZES!) km omhoog (9-12%)! Zweten is dat en we zijn al nat van de regen... Dan volgt een afdaling naar Mosvik, Op en af gaat het vervolgens naar Straumen. Hier passeren we een grote brug. Eerst erop klimmen, om vervolgens er af te zoeven.. Dat komt vaker voor: eerst met 7 hooguit 9-10 km/uur erop zeulen, om er, vervolgens met 35 -- 40 af te sjezen. Wel oppassen geblazen, m.n. bij noat wegdek: je ligt zo horizontaal... Dan nog een brug op en af. Via Rora eindigt deze rit in Steinkjer. Daar vinden we een mooie Hytter. (een lange etappe: 120km!)
In Stenkjer begint de RV17. Dit is bekende (en mooie) kustweg, die we tot Bodo volgen.(voor de geinteres-seerden: www.Kystriksveien.no (aardig om ons te volgen).
Vanaf Steinkjer moeten we noodgewongen de E6 een stuk op(autoselweg richting noorden) Dit is geen prtejt: de vrachtautos houden netjes afstand, maar de Noren e.a. vakantiegangers stuiven met hun enorme sleurhutten en campers soms op nog geen halve meter aan je voorbij. Na 7 km kunnen we eraf.. pffff dat is weer goed afgelopen!
Op naar Asp, Betseld, Nomses. Hier doen we inkopen, want de inwedige mens vraagt om eea. Bij het vliegveld van Nomses vinden we ons onderkomen. In de keuken vd camping ontmoeten we de Ned.fietser, die ons eerder op de dag inhaalde: Rutger uit Assen - ook op weg naar de Noordkaap! De volgende morgen wisselen we adressen ed uit, je weet maar nooit.... Dan op weg naar Helfos, voor de volgende fjordoversteek. Maar eerst nog een avontuurtje: omstreeks 12 - 13 uur hebben we honger: dus op zoek naar een lunchplekje. We stoppen bij een slagboom met daarachter een oude schuur(?), nemen de etenswaren mee. Wat is dit nu? Een echte jagershut! Aan het plafond hangen de hoofddeksels van de Noormannen, compleet met hoorns! Dat leggen we vast op de gevoelige plaat! We vervolgen de weg naar Helfos. Na de oversteek is het 2-3 km naar de camping. De eigenaar komt uit Amsterdam! De camping is bevolkt met - ik schat 70-80% Hollanders - allemaal visserd. De vis (m.n. kabeljouw, van enig kaliber) wordt menteen na de vangst schoongemaakt en ingevroren ( lekker en "leuk" voor thuis!). We hebben een Hytter met pracht uitzicht op het fjord.
"s Morgens starten we richting Kalvereld. ca 14 km; daar wordt ingekocht en ontbetenin de supermarkt! Het voordeel is als je dat opeet, wat je net gekocht hebt, hoef je het niet 60 - 70 km mee te zeulen. Slim bekeken, hè? Dan wijken we iets af van de RV17: de R808 en 774 voeren langs de kust en is korter. We nemen aan dat de weg langs de kust vlkker zal verlopen.. dat dachten wij Hollanders: niets uis minder waar. Wat is dat afzien, zeg: zeer stelie bergen. lang vals plat om af te dalen, waar je niets aan hebt.... als we dit geweten hadden.. In Holm sten we de zoveelste fjord over. Dan is het nog 16 km naar de camping. We snakken naar een bakkie leut, nergens een koffietent.. Wat nu? Meestal schenkt men in een supermarkt wel koffie. iets verder is er een. We vragen de eigenaresse, waar de automaat staat.. helaas, die bezit zij niet. "Niet erg" zegr ze: "ik zet een pot voor julie!" Dus na een kwartiertje zitten we aan een tafeltje in desupermarkt met een bak leut voor onze neus! Dan komen er 2 dames in fietskledij binnen; zij fietsen van de Noordkaap naar het zudelijkste puntje van Noorwegen. (ook gaaf, maar.. vlgs mij zijn dat van die dames die moèten presteren en kunnen vertellen: Kijk WIJ hebben dit gedaan! (ik heb ze niet gevraagd of ze dè broek aan hadden...)Deze nacht vinden we en onderkomen in een pracht hut!
De volgende moorgen giet het en waait het. OP naar Bronnoysund! Snakkend naar koffie stoppen we bij een tankstation. Na de koffie vragen we ons af: doorfietsen, of stukje per bus? het waait en regent van jewelste! Ik stel voor: we vragen iemand met een busje of vrachtauto, of we een stukje kunnen meerijden(het is 15-16 km naar de camping). Jammer: het lukt niet: iedereen gaat zuidwaarts! Dan om half een maar weer op de fiets. Buiten het dorp is geen fietspad, dus moeten we de eg op. Al gauw blijkt dat met de rukwinden en langs razende autos te tricky is.... Dan maar terug. Bij de COOP-supermarkt doen we inkopen. Dat wordt weer ter plekke verorbert! Ook ziiten er 2 dames te lunchen: zij fietsen uit de buurt van Narvik naar Oslo. Na de lunch: Wat Nu? Ik stel voor terug te keren naar het tankstation, daar is ook de bushalte. (de bus gaat half 4). We vragen onderwijl nog wat chauffeurs van tankende busjes ed: helaas zonder succes. Dat ziet er slecht uit: beiden inmiddels futloos om verder te jakkeren,bij deze windvlagen. Dan stopt er een auto met paardetrailer. Ik loop er op af, de trailer is leeg. Ik doe mijn verhaal. De jongen vertelt dat hij paarden van z"n vriendin bij de veerboot moet halen (in Holm, waar wij vandaan komen - zuidwaarts dus).Hij zal eea overleggen met z"n vriendin die naast hem zit. Dan gaan beide portieren open: We have time enough to bring you to Bronnoysund! De klep van de trailer wordt geopend en er gaan nu twee stalen rossen in ipv " de levende have"! Wauw! We are lucky! Zij rijden ons naar de camping en zetten ons voor de deur af SUPER! De jongen vertelt onderwijl dat hij ooit met autopech bij Oslo stond en toen geholpen werd door een vriendelijk Hollander, nu kan hij iets terug doen. Uiteraard vergoeden we de benzine voor de rit.
Tja, maar dan: bij de camping is geen hytter meer vrij, alles bezet. De eigenaresse heeft medelijden met 2 verzopen katten en vraagt of we goegen nemen met een BBQ-hut. Ze toont ons de hut en wij stemmen uiteraard in. Wat moeten we om half vijf nog anders zoeken? We slapen rond de BBQ stek, onder een rendierhuid en op een (zwarte)berenhuid (Nee Joop: niet de huid vd Grizzlebeer uit Hannover....) De huid moet mij beschermen tegen de tocht, desondanks houd ik koude voeten!
De vlg dag is zonnig weer voorspelt. En inderdaad: "s morgens schijnt tie.. eindelijk weer!
Een bekende plaats in deze omgeving is de Torhatten, een berg met een gat er in van 30 bij 100 mtr, ontstaan door eroosie van weer en wind. Uiteraard hangt hier ook een sage aanvast: een riddr wordt verliefd op 7 jonkvrouwen en bij de "verovering" verliest een pijl de juiste koers en raakt de berg -> zie daar het gat... op de fiets er heen gekart, de weg er heen leidt oa over een zeer hoge brug. Dan ca. 2 uur klauteren en klimmen de berg op. Na deze onderneming eerst een bak koffie met boterham! Dan de terugtocht. Terug langs de camping, om de spullen te laden en hupsakee: weer on the road! op naar Horn, waar weer een veerboot wacht. het is 2 uur naar de overkant, 1 u naar Vega en 1 u naar Tjotte (een overstapje dus). Vanaf Tjotte is het nog ca. 1 uurtje karren naar Offesoy. We bellen voor de zekerheid naar de camping: er is nog een speciale hut beschikbaar: een Saami hut (van de Lappen) Ooit gebruikt als (alweer) een BBQ-hut. Hij voldeed niet en staat nu leeg. Deze hut is afgedekt met plaggen en bevindt zich ten dele onder de grond. Wij vinden dat prima en zijn weer een ervaring rijker! Heerlijk maffen op een matras, naast de BBQ-plek. "s Morgensvroeg worden we gewekt door een stel krijsende meeuwen op het dak. Klere beesten!
Opstaan, ontbijten, spullen op de fiets en op naar Sandosjoen. ca. 2 - 2,5 u trappen, weer berggie op, berggie af.. Hier doen we inkopen - voor 2 dagen, want het is weekend. In de haven op een bank maken we even onze lunch klaar en eten de buik weer rond! Dan richting Levang, waar we voor vandaag de kaatste oversteek maken naar Nesna. We hadden uit voorzorg een hut op de camping gereserveerd, maar bij nader inzien en navraag lijkt ons de jeugdherberg beter. Daar heb je beter faciliteiten en een keer een lekker bed. (dat mag ook wel een keer, toch?). De hut wordt daarom geannulleerd.

Wat staat ons morgen te wachten? Wel: een pittige bergetappe - over een bergpas. De vlg. camping ligt 80 km verder en om deze te bereiken, moeten we de pas over.

Hierover de volgende keer onze belevenissen.
Goed weekend en het ga jullie allen goed!

• 25 Juli 2010 - 08:50

Allart Van Zetten:

He ome Frits,

Volgens mij gaat het als een trein, leuk om alle verhalen te lezen. Geniet er van en pas op voor de boze beren!!

Groet,

Allart

• 25 Juli 2010 - 10:48

Stienus:

Frits,

Het is nu Zondag hier en Erica en ikzelf hebben net weer genoten van je verslag.Het is net of wij er zelf moeten fietsen,erg knap je verslagen wij genieten ervan.
    Keep it up, wij gaan je zien.......................

Erica en Stienus

• 25 Juli 2010 - 15:23

Lance:

Dear Fritz,
    Well, well boy, "pijn is fijn" they say in Dutch. But its painfull to read, and now I continue in Dutch, so that you can read what I write, :-) Ik heb zojuist mijn laatste Tour afgesloten en een ding valt mij op beste Fritz, ik lees weinig zeg maar niets, over dames! Zijn die niet in Noorwegen, worden je berichten aan een strenge censuur onderworpen, heeft het met de sponsering te maken? Tell me my friend! Hier in Frankrijk is dat wel anders joh, ik moet ze van mij afslaan. En kan me niet voorstellen dat dit bij jou anders is. Reden kan misschien ook zijn dat je berichten door kleine "kijkbuis kinderen" worden gelezen natuurlijk. Dat zal het zijn! Nou zorg dat ze je niet inhalen zal ik maar zeggen:-) Sterkte en weet: ik blijf je volgen

Lance

• 25 Juli 2010 - 16:43

Nienke:

Hoi pap,

Mooi verhaal weer en leuk dat je nu wat vaker zelf op de foto staat :)

Ik heb je net langere mail gestuurd!

Have fun!

Dikke kusss Nien

• 25 Juli 2010 - 17:59

Henny En Ineke:

Hoi Broer,
    Had net gedacht, hij heeft nu geen tijd meer om te schrijven, andere dingen aan het hoofd!!!
    Maar ja hoor, daar komt weer een hele story van de afgelopen week. Het is volgens mij af en toe echt wel afzien! Stuur die regen maar naar hier, wij zitten er om te springen en ik gun jullie wel wat meer zonneschijn. Heel veel sterkte en plezier op jullie trip verder naar het Hoge NOorden!!
    Je moeder begrijpt er allemaal niets van!
    We lezen trouwens met veel plezier je reisverslag en zoeken de plaatsen op in de atlas, zodat we enig idee krijgen van waar je overal zit.
    Houd moed, de NOordkaap wacht!
    Hart, groetjes, Henny en Ineke

• 25 Juli 2010 - 19:12

Janneke Van Zetten:

Dag Ome Frits,

Wat een leuk verhaal om weer te lezen. En die foto's zijn erg leuk, vooral die van u met de horens op uw hoofd haha.

Nog veel succes maar vooral ook plezier!

Groetjes janneke

• 26 Juli 2010 - 06:22

Ingrid Witteveen, :

Hoi Frits,

Wat een leuk verslag en wat is dat Noorwegen toch mooi. Ook al zit het weer niet altijd mee.
    Je avonturen worden er niet minder door.

Ingrid

• 26 Juli 2010 - 08:08

Henk En Gerda:

Hoi Frits
    Na er een weekje tussen uit geweest te zijn voor voor mijn sport,zijn we er weer en heb met veel plezier jou verhalen weer gelezen.Het is regelmatig afzien en grenzen verleggen als ik het zo lees,maar dat geeft je wel een echte kick hé ! Maar je geniet ook en dat is de bedoeling !! Zet hem op de komende dagen en de groeten voor jou en je maatje !!! Gr Henk en Gerda

• 26 Juli 2010 - 08:37

Pauline:

Hoi Frits! Prachtig reisverslag mét geweldige foto's. De overvaarten met de pont zijn prachtige plaatjes. De regen is hier inmiddels gearriveerd voor een weekje begrijp ik uit het weerbericht, dus dan hebben jullie het misschien een beetje droger. Succes met het vervolg van jullie reis en tot het volgende verslag.

• 26 Juli 2010 - 10:29

Wim En Ria:

Beste Frits,
    Weer bedankt voor je prachtige reisverslag.
    Als je je gekochte eten in de supermarkt opeet hoef je het inderdaad niet mee te sjouwen
    Tip: Als je het opeet voordat je bij de kassa bent hoef je het ook niet te betalen.
    Veel succes bij je verdere reis.
    Groeten Wim en Ria

• 26 Juli 2010 - 10:57

Peter:

Hoi Frits,

Mooie verhalen en goed dat je het zo uitgebreid opschrijft. Het is echt een helden avontuur aan het worden vol met bere huiden en andere beestenspul. Zo nu en dan een ontbering hoort daar bij. Het klinkt goed. Hou je je BMI bij zodat we je op tijd kunnen adviseren ....

Groeten Peter

• 26 Juli 2010 - 13:19

Gerrit:

leuk reisverslag, leuke foto's.Fiets je van koffiekan naar koffiekan?
    hoeveel kilometer heb je erop zitten?Geniet van de trip!

• 26 Juli 2010 - 16:00

Ruud Harinck:

Hi Frits,

Ik volg je reisverhaal met veel plezier. Ik blijf het een hele onderneming vinden, maar zo te zien vermaak je je wel.
    De foto's geven een mooi beeld van je belevenissen en doen mij denken aan mijn reis door Finland.

Frits, blijven trappen want je bent er bij (maar nog net niet helemaal).

Groeten, Ruud

• 27 Juli 2010 - 12:20

Gerda Göbel:

Hoi Frits!
    Vanmorgen is Lieneke op de koffie geweest en zij vertelde van jou onderneming! Daar ben ik zeker in geinteresseerd.Wat een prachtige tocht maak je jôh.Geniet zolang het kan!respect voor je moed en doorzetting? Ik heb de LAURA gefietst op mijn elec fiets en kreeg toch aan het einde van de rit zadelpijn! wie weet heb jij na je tocht nog een goed advies voor mij! Frits geniet van je onderneming en ik volg je met genoegen!!
    Groeten van Jan en Gerda en ons petje af hoor!!!!

• 27 Juli 2010 - 13:58

Lucy Ann:

Ha Frits,
    Wat een leuke verslagen: Ik vind het ontzettend moedig; alle omstandigheden die je trotseert en toch nog een leuk verslag schrijven.
    Hier is de 4-daagse gelopen: die mensen krijgen gladiolen, maar we zullen voor jou een complete kas moeten leeghalen.
    Keep smiling en geniet er zoveel mogelijk van.
    Lucy Ann

• 27 Juli 2010 - 15:53

Kim Van Zandbergen:

Hey ome Frits,

RESPECT! Dit ziet er allemaal heel avontuurlijk maar zeer mooi uit. Petje af, hoor. Leuk om zo uw belevenissen te lezen en de foto's te zien. Succes!

Groet Auke en Kim

• 27 Juli 2010 - 19:38

Sievert-Jan:

Hey Frits,
    Wederom een fantastisch verhaal over je tocht naar de Noord-Pool!
    Zal ik je voor de zekerheid tegen de meeuwen een luchtbuks opsturen?
    Gr, SJ

• 27 Juli 2010 - 21:35

Ria:

Hoi Frits,
    't jonge jonge wat zie jij veel prachtige natuur daar benijd ik je echt om.Maar door weer en wind op de fiets mij niet gezien.Leuke reisverslagen, van af nu ga ik je volgen.
    Succes.
    Groeten Ria

• 28 Juli 2010 - 14:58

Riet Bloemen:

Dag Frits,
    Wat een reisverslagen, indrukwekkend. Je moet wel uit het goede hout gesneden zijn om dit vol te houden. Veel sterkte en plezier voor de komende dagen

• 29 Juli 2010 - 15:50

Ben Van De Weerd:

Was vanmiddag 29/7 bij je moeder. Daar was Jan ook. Gezellig! Alles gaat goed met haar. Er was volksdans middag op Overdal. Groep uit Ulft. Dus genieten! Van Jan hoorde ik van je webstek. Leuk om je zo te volgen. Sterkte en succes verder. Wij zijn jaloers op zo'n jonge kerel!! Groeten Mien en mij,

Ben.

• 02 Augustus 2010 - 15:02

John Rademakers:

Hoi Frits,

Ik ben nu ruim een week in Noorwegen en had gehoopt je rond Trondheim nog tegen te komen maar helaas je gaat zoals gewoonlijk als een speer, elke fietser die ik tegenkom moet ik aan je denken
    Groet en veel fiets plezier verder
    John