Nordkapp! en daarna komt de terugreis........ - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu Nordkapp! en daarna komt de terugreis........ - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

Nordkapp! en daarna komt de terugreis........

Door: fritsnijhof

Blijf op de hoogte en volg Frits

14 Augustus 2010 | Noorwegen, Honningsvåg

Beste reisvrienden,

Vanmorgen en een deel van de vrijmiddag (13 aug), ben in de weer geweest met het "downloaden" van de foto^s. Dit is niet gelukt.
MIJN VERHAAL HEB IK WEL COMPLEET AFGEMAAKT; VOOR DEGENEN DIE DIT (NOG) NIET HEBBEN GEZIEN: AUB EVEN NAAR BENEDEN SCROLLEN! Dank je.
Voor de foto's even geduld aub.

Verder met m^n verhaal, waar ik was beleven.

Oh ja, in Alta wordt ik ^s nachts nog gewekt door een Spaanse lady. Zij komt bij mij op de vier persoonskamer slapen. Haar vliegtuig had vertraging, daarom is ze zo laat. Ik draai me om en ga verder pitten.
Na het ontbijt en gebruikelijke in & oppakrituelen stap ik ca. 9.00 u op de fiets - richting Alta. De heuvels - liver gezegd: bergen ga ik vlotter op dan gister. de wind is gedraaid - hoera! Na Alta richting Vasskogen => Leitbothvan => Dudon Sienkapelt. In Skadi (vrij grote plaats) doe ik even inkopen. Dan de vraag: Hier blijven of nog 24 km verderop naar Oldenfjord.

Het is nog vroeg, maw: trappen maar weer. Wind nog steeds aan de goede zijde. in 1,5 u sta ik bij de camping in Oldenfjord.
Even snel inkopen doen en everder jakkeren. Net voordat deen lange helling wil afrazen, staat er een rendier op ca. 20-25 mtr midden op de weg. Hij (of zij) kijkt mij diep in de ogen... dan blijft hij (of zij) stil staan, spreidt zijn (of haar) achterpoten en begint te piesen.. en.. poepen! Midden op de weg! FOTO! (Ter aanvulling: het is een hij!) dan surt het de weg af, de helling op. Er komt een còllega de berg op trappen. Het is een Zweed,hij vertelt dat hij in midden Zweden is gestart, naar het zuidelijkste puntje van Noorwegen is gefietst, vandaar omhoog - via ongeveer dezelfe rout als ik muv de Lofoten (daar was het slecht weer) Nu vanaf de Nordkapp via Narvik weer Zededen in en huiswaarts. Op z^n teller staat nu: 3800.. (er zin dus meer halve zolen op deze aardbol...).
In 1,5 u sta ik bij de camping in Oldenfjord.Dan komt de keus: tent opzetten of hutje of evt. Room in motel (wat meer op een houten barak lijkt..). de keus is snel gemaakt: de tent! (hytters zijn niet meer vrij en .. zijn wel heel erg piepklein! Bij het opzetten wordt ik door een "boze, noorse buurman er even op gewezen dat ik op zijn teritorium sta... Hij heedt een vaste standplaats met plateau (voor z^n camper - notabene. ik vertel hem da ik deze plek heb aan gewezen gekregen .. (ahum..). Geirriteerd zt hij zijn Ford Fiesta voor mìn tent. ( (Hij weet kennelijk niet dat een tent een voor- en achterdeur hebben..... ik gebruik dus vandaag de achterdeur!) Tijd om de kookkunsten te vertonen, nu komen ook mijn duitse "vrienden" de eindstreep over...
Terwijl ik aan het kokkerellen ben, komt er een enorme camper, annexe vrachtauto het terrein oprijden. Het lijkt meer op eenpaardetrailer, zo hoog en groot. Wat zit daar allemaal wel niet in? het eerste wat na e settleling naar buiten komt zijn twee kinderfietsjes. Tja, is daarvoor al die ruimte nofig...? dat komen we de vlg morgen aan de weet: de achterklep gaat open en er rijdt een Mini-Cooper uit! goed voor een FOTO! Te gek! Wat mensen allemaal niet bedenken... Het duitse stel is de vlg ochtend al snel op padf; ik trouwens ook: we zijn gewekt door en reisgezelschap van m^n jongeren. Die hebben geslapen in het motel enstappen met veel herrie en kabaal in de bus. Dan tent afbreken (gelukkig droog gebleven) En warm geslapen in m^n mummy! De laatste ruk naar het basiskamp in Honningsvag. Onderweg reserveer in uit voorzorg al een plek in de hostenl - annuleren kan altijd kostenloos. Er waait een koude bies.. mar als echte Hollandse jongeman (..!!) kun je daar tegen, niet zeuren! Dan komt de Nordkapptunnel in het vizier. In de boekjes wordt hij omschreven als quasi fiets gevaarlijk.. Een steile afdaling, gevolgd door een pittige stijging. Er wordt geadviseerd je door een auto te laten begeleiden. Bovendien staat er een extra waarschuwing te flikkeren: FOG IN THE TUNNEL! Er komt een sportwagen aan, ze minderen vaart vanwege de rendieren, die voor de tunnelingang lopden. Die kans neem ik waar door hen te vragen of ze achter mij willen blijven rijden. No PROBLEM! het blijken duitsers te zijn. Dan de tunnelin - de erste 2 - 3 km is het inderdaad erg mistig; geen uitlaatgassen, die worden door enorme fans afgezogen. Naar beneden gat snel - gem- 26 - 30 km/u - dan heuvel op. ^t begin gat goed - ik houd het vol tot 4-4.5 km dan stap ik af (bij 4-5 km/u houdt je het verkeer te veel op) Ik bedank de duitse surveillance-auto en ga de stoep op, lopend verder berg op. Na 1/2 uur, 3 kwartier stra ik weer buiten. Hier waait het echt. Een ijzige Poolwind en miezerregen; nog 8 km naar Honningsvag. Goed dat ik de hostel heb gereserveerd. Die is net voor het stadje. Daar wordt ik binnen gehaald door twee dames (de Poolse receptioniste en de beheerster - zo blijkt later). Ik heb ijzige handen: de dames schrikken er van, als ik ze hand geef! Een pen vasthouden kan ik niet eens... ik mag straks terugkomen het papierwerk te doen, als ik ontdooit ben... De fiets afladen en de kamer in - het bed opmaken, ect. Daarna de papperassen invullen. Dan nog evvenn shoppen: pizza - daar heb ik zin in eerst even checken in de keueken of er een oven is: Ja wel, die is er! Het wordt dus pizza met wat extra tomaten en een paprika. Grote beker yoghurt gaat er ook wel in.
Dan breekt de grote dag aan: De NORDKAPP opzoeken. Er staat nog een koude NO-wind. Even buiten het dorp begint het al: een bord wijst er op dat het eerste hellinkje er een is van 3.5 km en 9,5% ! ( het zou ook eens een keer niet zo zijn..) Hup naar boven. Langs de hotel-/kampeernederzettingen Kamoyvaer en Skarsvag klim en daal naar het doel. Onderweg komt me nog een Fransman voorbij op een MTB (zonder bagage) ik heb ook de voortassen er af, maar toch. Hij is ui Tromso gekomen, logeert in Honningsvag in eeb hotel. Als hij hoort dat ik uit Les Pays bas kom jakkeren, is hij snel weg.. typisch dat mensen dan doorfietsen? Na ca 2.5 uur ben ik aan de poort van de Noordkaap. Dit ogenblijk doet jetoch el even wat: hier deed je het voor!!
Normaliter moet je "tolgeld/parkeergeld" betalen, maar als fietser geldt het laagste tarief. 47 NOK = 6-7 euri.
De fiets zet ik voor het restaurant: eerst een bak leut! En een paar smsjes naar de bekende vrienden & supporters! Nog geen minuut later komen de eerste responsjes, dat is fijn!
Dan naar buiten voor de gebruikelijke foto-sessie! Er zijn ook films te zien over het leven rond de Kaap. Erg de moeite waard. M.n. de vogels, planten ect. Buiten loop ik een Ned. man tegen het lijf, die ik vd week voor de tunnel al had gezien. Ik zwaaide toen naar hem (dat doen echte hollanders in het buitenland - geleerd van m^n vader) Hij dacht toen dat ik hulp nodig had en stopte; gelukkig was er niets aan de hand, Nu staat hij hier, met een enromr camera op z^n borst. Hij blijkt een redacteuer te zijn van het maandlad REIZEN. Hij maakt een reportage van de Noordkaap. Als hij hoort hoe ik hier ben verzeilt geraakt, vraagt hij of hij een foto mag maken. " Wat schuift het?" vraag ik. hij lacht. 2 jouw foto komt in mijn artikel!" belooft hij. We wisselen visitekaartjes, mailadressen uit en natuurlijk m^n website. Ben benieuwd, waar dit eindigd.Hij vertelt dat hij deze wiinter ook hier was bij de opnames van 71 graden Noorderbreedte (waarbij een aantal sportievelingen tegen elkaar strijden in allerlei activiteiten) Een meisje moest toen bv de ijskoude Noordelijke IJzee in...

Dan tijd voor de terug reis. de wind deels in de rug. dat gaat iets sneller, maar vergt toch nog 2 uur. In de hostel wordt ik binnen gehaald als "the hero of the day!" leuk. dat de dames zo met je meeleven.

De vrijdag gebruik ik om de terugreis te plannen. Het oorspronkelijke plan was ook een stuk door Finland terug te fietsen, maarvergt toch de veel tijd en die heb ik niet (jammer). De bedoeling is nus met de Hurtigruten boot naar Kirkenes, daar met de bus naar Karasjok, dan met de fiets naar Laksev (2 Saami dorpen). Het loopt allemaal iets anders. Daarover zal ik een volgende keer vertellen.
Nog wel even te vermelden valt dat ik bij terugkomst in de hostel m^n spullen van de kamer waren verdwenen... Gestolen? Ik ga verhaal halene bij de respijoen..
Ze hebben opdracht gekregen van de beheerster mij een aparte kamer te geven en als VIP te behandelen.
Waarom? Wel ik had een verhaal in het gastenboek geschreven met de fietsroute er ingetekend.
De begin tekst luidde: "I arrived with frozen hands, but I left with a warm heart!"


Zo zie je: met een paar goed woordjes bereik je nog eens wat.


Groeten uit Honningsvag Frits.

(de foto^s komen nog - sure!)

  • 13 Augustus 2010 - 09:08

    Jet :

    Hoi Frits,
    Eindelijk een teken van leven!!!! Man wat een fantastische reis!!!
    Nog niet alles gelezen maar geniet met volle teugen. Je rijdt daar als god in Frankrijk!
    Volgende trip rond de wereld? Moet lukken.
    Groetjes
    Jet

  • 13 Augustus 2010 - 09:57

    Jaap Verhorst:

    Je maakt het wel spannend met zo'n vooraankondging! Leuk om je te volgen via google maps
    gefeliciteerd met het bereiken van de noordkaap!
    gr jaap v

  • 14 Augustus 2010 - 17:02

    Janneke Van Zetten:

    Dag Ome Frits,

    Van harte geleficiteerd met het belalen van uw doel voor deze reis, het bereiken van de Noordkaap, super knap hoor!

    Veel succes met de terugreis,

    Groetjes Janneke

  • 14 Augustus 2010 - 19:39

    Henk En Gerda:

    Hallo FRITS,

    We beginnen bij het begin en dat is jou van Harte Feliciteren met het berijken van je doel en dat was op de fiets naar de NOORDKAAP !!! Echt helemaal super dat je het gehaald heb en dat je droom uitgekomen is !! We zijn echt trots op je ! Het is een hele belevenis voor je geweest met hoogte punten, maar ook met dagen van echt afzien !
    We willen wel graag weten hoeveel kilometer je in de benen heb zitten ?En we zijn ook erg benieuwd naar de foto's met het bewijs,maar die zullen zeker komen.Wat leuk dat je die verslaggever van het blad REIZEN tegenkwam,nou die zal wel een mooi verslag over jou schrijven !HE'geniet nog van je succes en tot de volgende mail. GR HENK en GERDA

  • 14 Augustus 2010 - 19:48

    Johan En Gonny :

    Sinds vorige week lazen wij jou verslag , wij wisten niet dat jij zo fiets / reislustig was. wat een uitdaging om dat te doen .Succes met de terugreis ,
    een groet uit het groene vlakke Fryslan

  • 14 Augustus 2010 - 20:20

    Gerrit /Wil-W:

    Hoi Frits, gefeliciteerd van ons we hebben bijzonder respect voor jou staaltje van aanpakken en doorzetten het zal een goed gevoel zijn geweest toen je daar over die parkeerplaats naar de gebouwen bent gefietst en er naar binnen bent gestapt, wat heb je gedacht toen je daar bij die aardbol stond wat is de wereld toch klein?
    geniet van de terug reis en tot horens.
    h.gr. Wil en Gerrit

  • 15 Augustus 2010 - 10:24

    Paula:

    Wat leuk om weer te lezen & mee te beleven! Wat ben je toch een super gozer, om dit allemaal zo te doen en regelen! Je raadt NOOIT wat ik nét gekeken heb! Voor het eerst de DVD van de Wageningen estafette in 2005! Op mijn lap-toppie, de gewone DVD speler pakte hem nooit! We zagen er toen fris & fruitig uit, Frits! De rest natuurlijk ook! ; ) Voorzichtig verder en geniet!
    Groet PB

  • 15 Augustus 2010 - 16:48

    Mieke Van Zetten:

    Hallo ome frits,
    Hallo Ome frits,
    Wat een ontzettend leuk reisverslag, en al zoveel leuke dingen beleeft en gezien. Vooral om die cooper uit de paardentrailer moesten we hard lachen! Heel veel succes met de verdere reis.
    groeten pieter, mieke en sarah

  • 15 Augustus 2010 - 21:59

    Jet:

    Frits!
    Je hebt het helemaal voor elkaar!!!!
    Wat zal er een hoop door je heen zijn gegaan op je einddoel.
    Geniet ook van je terugreis!
    Groetjes
    Jet

  • 16 Augustus 2010 - 05:53

    Ruud Boot:

    Frits, zo direct na mijn vakantie een enorme berg e-mail's aan het wegwerken (ben uiteraard aan die van jouw begonnen) en feliciteer je met het behalen van het doel waar je zo lang naar hebt uitgezien ! Maak ook wat leuks van de terugreis en hoop je gauw weer op het kantoor te zien met een centimeters dik fotoboek!

  • 16 Augustus 2010 - 07:54

    Simon Bingham:

    Well done Frits!
    Tunnel sounds interesting, 300m under the Barents Sea on a bike no wonder it was misty due to the temperature differences. Even at the North Cape you find time to charm the ladies! So 45 days of travelling for a few hours at the Cape, now some would say that's weird, but me I stand in awe Chapeaux buddy!
    Look forward to seeing all the pictures, have a safe trip home I am sure L is missing you!
    Simon

  • 16 Augustus 2010 - 10:00

    Ewoud Van Der Eijk:

    Hallo beste Frits,

    Dat is leuk om te lezen wat je alzo mee maakt. Dat je de reis zo in je ééntje ook aangedurft hebt, goed hoor. De volgende keer (over ongeveer 4 jaar ga ik met je mee. NOg een hele fijne en goede terugreis.

    Het beste Ewoud

  • 16 Augustus 2010 - 11:31

    Sven:

    Beste Frits,
    Van harte gefeliciteerd met het behalen van je doel! Knap gedaan hoor! En nu veilig naar huis.

    Zet hem op, ik heb respect voor je prestatie!

    Groeten,

    Sven

  • 16 Augustus 2010 - 12:40

    Addie W:

    Hoi Frits,
    Van Harte Gefeliciteerd met het behalen van de Noordkaap. Staaltje van doorzettingsvermogen.
    Nu de 40 km van de airborne nog even lopen.
    Een veilige terugreis en tot volgende mail.
    Addie

  • 17 Augustus 2010 - 12:37

    Gerrit:

    Gefeliciteerd met het bereiken van de noordkaap, Fritsl!
    Kom snel terug en veilig!

  • 17 Augustus 2010 - 15:10

    Izaak:

    Frits,
    Gefeliciteerd met het bereiken van de Noordkaap. De 1000 km Hamburg vv vond ik al een hele tocht, maar die valt in het niet met jouw prestatie.
    Ik wens je een voorspoedige terugreis toe en tot ziens,
    Izaak

  • 18 Augustus 2010 - 20:09

    Arthur Bosua:

    Frits,

    Van harte gefeliciteerd met je fantastische prestatie. Ik neem er mijn petje diep vooraf.
    De conditie die je hebt begrijp ik waar jij die hebt opgedaan. O.a. bij de Ruhrsee met nr. 15.
    Ik wens je een goede en vooral veolige terugreis en hoop je dan weer te treffen in de Hollandse duinen en daarna gezellig bij te praten over al je ervaringen. uiteraard onder het genot van een bak leut of een lekker biertje.

    Groet,
    Arthur

  • 19 Augustus 2010 - 12:27

    Pauline Aalbersberg:

    Hoiiiiii Frits,

    In eén woord: GEWÉLDIG !!!! Prestatie van topformaat, dus gefeliciteerd. Ik doe het je niet na hoor.

  • 25 Augustus 2010 - 21:58

    Ernst En Anita:

    gefeliciteerd,wat een prestatie, ik ben wel jaloers op zo'n avontuur. Na je doel bereikt te hebben is het dan niet saai om terug te fietsen,het zelfde gevoel als dat je vakantie erop zit,of is iedere dag na de kaap weer een extra avontuur,ik hoop dat je zonder schade en problemen naar huis terug kan komen en wens je nog heel veel mooie dagen en sterke benen.
    gr. ernst en anita

  • 21 September 2010 - 10:13

    Henk Tolsma:

    dag Frits,

    ik heb het verslag van deze etappe gelezen en de foto's bewonderd. Prachtig! Gefeliciteerd met deze prestatie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Honningsvåg

Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 1539
Totaal aantal bezoekers 131339

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: