het echte Noorwegen.. - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu het echte Noorwegen.. - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

het echte Noorwegen..

Door: fritsnijhof

Blijf op de hoogte en volg Frits

17 Juli 2010 | Noorwegen, Trondheim

beste "fans",
Als ik jullie moet geloven, heb ik toch meer vrienden dan ik dacht=> iedereen wederom bedankt voor de responsjes.
Sinds de vorige keer weer heel wat beleefd en gezien. ik blijf bij mijn stelling - Zweten wordt beloond!
Na mijn "basiskamp" in Dokka ben ik richting Lillehammer vertrokken, een pittige etappe. Direct buiten Dokka begint het met hellinkjes 10 - 12% ettelijke km lang. en als toegift. ca. 12 km vals plat. Af & toe even afstappen en duwen.. soms 2-3 km - dat betekend bij loop(duw) snelheid een klein urtje puffen... paar keer wat vocht innemen en dan weer s j o k k e n.. Onderweg paar de inwendige mens vsterken met een dikke boterham, tomaten of wilde aardbeien en frambozen (die zijn hier genoeg). Van meerdere mensen kreeg ik de vraag; Wat eet je zoal? Je eet toch wel genoeg? Wel per dag minimaal 1 brood, (soms "ietsje" meer), aangevuld met 3-5 bolletjes, 4-5 bananen, 4-5 tomaten, 1 of 2 beker(s) yoghurt,'s avonds groot blik maaltijd blik, of pizza oid. Soms een biertje, maar dat smaakt niet echt lekker hierroo (beter is Heineken bv..) Iedereen gerust gesteld? Oh ja en drinken - dat's het belangrijkste- 3-4 bidons water bij warm weer, flesje(s) cola, koffie.
En dan na de klim wederom de beloning - Prachtige vergezichten! Over de fjorden, ect. Maar dan..in Tretten, juist haverwege, begint het te regenen, ik zoek een droge stek.. bij overdekt terras v/e Hytterkamp. " als het zo blijft, blijf ik lekker hier!" de beheerster zet (speciaal) voor mij een pot koffie! (er zijn toch nog mensen, die medelijden hebben met een natte fietser.... Na 2-2,5 uur klaart het op en vertrek ik. Echter.. ik ben nog geen half uur weg, of het begint weer. Effe doorbijten. Poncho aan en gaaaan - over een glibberig grevelweggetje bergafwaarts.. oppassen - niet te hard, wat dan maak je een sliding! Gelukkig wordt het lichter en de zon breekt zelfs door.. Dan de komt de echte afdaling - met haarspelbochten... het wegdek gaat na ca. 2 km over in asfalt... gelukkig. Nog even en Lillehammer komt in zicht. De skischans is de eerste blikvanger, nog een afdaling van 4-5 km en ik draai de stad binnen. Ik zie een restaurant, trek aan beiden remmen - ik lust wel wat! Lekkere bak bruin vocht met.. (nee L: geen gebak) met 2 Noorse wafels met frambozen & slag!) Hmmmmmmmm.
Dan op zoek naar een camping. Aan de rand v/d fjord is er een.. mijn tent staat er 2 mtr van af. Wat een uitzicht! Naast mij staan 2 Belgische backpackers, zij komen liftend uit Bergen. (er zijn diehards en je hebt "watjes" ..)
De volgende dag even de berg op het Olympisdorp (1994) bekijken. Die moeite had ik ne kunnen besparen, alleen de schans wordt af & toe nog gebruikt, de rest is een verlaten dorp.
Op naar Odda. Onderweg weer miezerregen helaas.. Wel mooie rit, jammer v/d wolken Ik kom net voor Odda tot stilstand - niet ver deze dag door de regen en slechte, glibberige weg. Net na Vinstra wordt m,n onderkomen. de eerste nacht in de tent (geen Hytter meer vrij - helaas). de volgende morgen even doorjalkkeren naar Odda (paar kkm maar) en daar in een hytter - kun mijn natte zooi effe drogen..
In Odda pak ik een stuk de trein, anders moet ik langs de E6 (Nordkapproute = 2-baanssnelweg en dat is geen pretje! Vrachtautos die je op hooguit een meter voorbij razen met 70-80 km/uur!)InHjerkinn stap ik uit - in the middle of nowhere - net een verlaten station in het Wilde Westen.. euuh Noorden.
Het is koude hier- hooguit 14-15 gr en een gure wid een stuk fietsen dan maar. Ik bezoek een pelgrimskerkje. Het altaar en gewelf is uit blok beton gehakt, deze is vermengd met koper, afkomstig uit een in de buurt gelegen mijn. Erg indrukwekkend. Bij een hotel ontmoet ik een Deen. Hij maakt een trektocht. Samen maken we een wandeling van ca. 2 uur over de hoogvlakte. De moeite waard. Daar ga ik ia de oude snelweg (E6) de bergaf. Het blijft oppassen bij nat wegdek. Laat in de avond arriveer ik in Oppdal. Een slaapplek vinden valt niet mee; het is net en alle hutjes in het dorp zijn bezet. Een vriendelijk jongedame... v/e hotel helpt mij (aardige jongeman..) verder. Buiten het dorp (ca. 3 km) is nog een mogelijheid, ze belt er heen....geen gehoor.. op goed geluk dan maar. En ja wel; wel geen beheerder, maar 2 Hollanders uir Breukelen geven uitkomst; gewoon de hut nemen waar een sleutel in de deur hangt en die is voor jou. Hup er in dus. De beheerder komt tegen negenen en zo is dat ook weer geregeld!
Ik had gelezen dat er hier een groot grafveld moet zijn uit het Vikintijdperk. Bij de VVV vertellen ze me er. Er op af dus. Enorm ca. 800 grafheuvels met twee boerderijen(?). Meteeb gevraagd naar een goede fietsroute naar Lokken. De tip is weer bruikbaar; niet over de E6, maar over een bergkan. Eerste stuk is mooi asfalt, maar dan komt de grevel.. Wel weer een moie route, met onderweg schapen, keien en zelfs paardem op de weg. Ook een eekhoorn, vlug op de plaat vast gelegd, er komt een auto voorbij en weg is tie.Na een 100 km deze dag beland ik op een camping iets voorbij Lokken. Eerst twijfelde ik aan de verkregen info... nog zo ver.. Ik heb geluk; er is nog een hytter vrij! Lekker droog. Ik zal deze nacht lang slapen; 9 uur maar liefst!
Vanmmorgen restten mij nog ruim 60 km van Tronheim. Maar voor ik vertrek zie ik een Noor met een kanjer van een zalm. Gevangen in de rivier en 3,8 kg!! Vlug op de foto. Als ik terugloop zie ik 2 huskies voor een caravan. ze zien er lief (?) uit. Ik maak een babbel met de eigenaar. Het blijkt dat hij in zijn busjes er een x-aantal heeft.. allemaal pupies! van 6-9 wkn! Gaaf is dat! Hij vertelt dat de volwassen mannertjes wel ca.100.000 NOK kunnen opbrengen (ca,14.000 euro! )
Dan snel op mijn ros de berg af. Om 10.30 zie ik een koffietent. Hup nu of nooit! Als je de gelegenheid hebt moet je het meteen doen, want de volgende gelegenheid is 20 30 km verderop (en d.i. 2-3 uur trappen hierroo!) Dan hoofdzakelijk berggie af naar Trondheim , een enkele keer vals plat. Na 30 km onderlangs de fjord - de oude E39. Af & toe tolpoortjes, ook ik wordt met camera vastgelegd.. maar aangezien ik nog net geen 3,0 ton weeg, maak ik me (nog) geen zorgen..
Eerst in Trondheim naar het postrkantoor Lineke heeft mijn oude telf. opgestuurd. Na wat geharrewar komt hij boven water. Nu op zoek naar een camping.. Tja sn die zijn er niet in de buurt - wel 15-20 km verder noordwaarts. Ik wil morgen de stad bekijken en dan moet ik weer terugjakkeren.. Bij een benzine pomp geeft nij (alweer een aardige blonde jongedame een gouden tip; ga naar de jeugdherberg - hier vlakbij) Zo gezegd, zo gedaan! Perfect idee! En ik kan meteen sw was doen en de derailleur + ketting v/d fiets even schoonmaken (dat is wel even nodig).

Ik heb al heel wat plaatjes geschoten, maar het plaatsen is geen makkie; internet is erg traag en de handleiding is deels in het Noors...
Zal morgen eens vragen bij een internet cafe oid - hopelijk kan men mij even op weg helpen.

Tot de volgende keer.

Nog een vraagje van de responsers; Wie is Janneke? Janneke Lubberdink? En wie is Erik? Erik vd Weg?

  • 17 Juli 2010 - 08:23

    Wim En Ria:

    Beste Frits,
    Vol bewondering lezen we je reisverslagen.We hebben nog wel 1 tip voor je: Als je een bordje Alpe d'Huez tegenkomt dan moet je omdraaien en een stukje terug fietsen.Veel succes verder,doe voorzichtig en tot ziens.

  • 17 Juli 2010 - 10:08

    Rianne:

    Dag ome Frits,

    Ik zal even voor mijn zusje vertellen..Janneke is uw nichtje uit Wageningen! Wij als familie lezen ook al uw verhalen! Heel veel succes verder, en geniet ervan!

    Groetjes Rianne van Zetten

  • 17 Juli 2010 - 18:04

    Jan Hendrik:

    Mooie plaatjes, je ziet er goed en ontspannen uit, maar wat wil met al die schoonheden die je tegenkomt. Leuk om je berichten te lezen. Die ene foto moet je maar opsturen naar Siemens schakels. Ga je goed.

    Groeten,

    JH

  • 17 Juli 2010 - 19:50

    Henk En Gerda:

    Hoi Frits, wouw ,wat maak jij veel mee zeg en wat zie jij veel!! we hebben net eerst jou foto's bekeken,het ziet er goed uit !! Als je terug komt over een x aantal weken kan je wel een boek gaan schrijven over je ervaringen, je hebt dan weer een uitdaging !Het blijkt wel dat jij die zoekt .He 'geniet weer met volle teugen,en zet hem op voor de komende dagen !! gr henk en Gerda

  • 18 Juli 2010 - 18:47

    Elke:

    Hey Pap,

    Ik had me blijkbaar niet aangemeld op je mailinglijst dus ik liep een beetje achter op je verhalen. Heb het net allemaal doorgelezen. Klinkt super allemaal en volgens mij vermaakt je je goed! De foto's kan ik helaas niet zien aangezien internet hier te slecht is.. komt nog wel!

    Super dat je dit doet en ik ben heel benieuwd naar je volgende verhaal.

    Hier ook alles goed. Wilde je al een update sturen maar hotmail/internet doet raar dus ik krijg het niet verstuurd. Ik zal even vragen of mam het doorstuurt. We zitten nu in Zimbabwe, vandaag de Victoria Water Falls bekeken, WAUW zo onwijs mooi!! Morgen terug naar Zuid Afrika en dan hopen we nog een paar dagen strand in Mozambique te kunnen pakken!

    Tot mails/sms!

    xx Elke

  • 19 Juli 2010 - 16:58

    Nely:

    Hoi Frits,

    Wat een ervaringen!! ik ga nu begrijpen wat je er in zag om zo'n een tocht te gaan maken, prachtig. We wensen je nog heel veel plezier en kijken uit naar je verhalen.

    Groetjes Sjaak en Nely

  • 20 Juli 2010 - 19:55

    Maup:

    Wat een gewelgige reis ben je aan het maken. Ingrid en ik lezen je reisverslag met veel interesse en met nog meer respect. Je bent een hele leuke verslaggever daar zit een talent.Zoals jij schrijft zou je erbij willen zijn, maar ik zou die prestatie niet kunnen opbrengen,Lieve Frits, ToiToi Liefs Maup en Ingrid.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Trondheim

Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 131503

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: