zweten wordt dik beloond.... - Reisverslag uit Odda, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu zweten wordt dik beloond.... - Reisverslag uit Odda, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

zweten wordt dik beloond....

Door: fritsnijhof

Blijf op de hoogte en volg Frits

13 Juli 2010 | Noorwegen, Odda

beste allemaal,

Iedereen weer bedankt voor de "opbeuerende" reacties. Jullie zult begrijpen dat ik niet iedereen persoonlijk een respons kan geven.
Inmiddels weer wat verder noordwaarts gekomen.
Na m,n twee-daags verblijf bij mijn eesrtvolgende fietsmaat in Honefoss, vertrek ik richting Lillehammer. De twee dagen goed doorgebracht met het stadje bekijken (stelt niet veel voor) en een gezellige berg/boswandeling met Robert - de zoons des huizes. De rit naar Lillehammer is van de 5e categorie: veel steile colletjes van 9-10%, af en toe een afdaling (helaas te weinig en te kort....)
Het zonnetje schijnt volop, goed fietsweertje, alhoewel Als je bergop soms moet lopen en duwen, zou het ietsje minder kunnen..
(TIP: GOED RECEPT VOOR DEGENEN DIE WILLEN AFVALLEN -> MET CA. 40 KG BAGAGE EEN (HALF) UURTJE JE FIETS BERGOP DUWEN!!
Maar: deze arbeid wordt beloond met een prachtig zicht over de ford, waar je nu bovenlangs fietst!
Hierna snak je naar een bak koffie!
(NEE, Ruud: geen Expressschock - dan kent men hier niet!)
We stoppen ca. 19 u in Dokka. Morgen verder. er staat toch 104 op de teller - niiieeet sleeecht.....
de vlg dag om 9.30 op het stalen ros verder op n. Lillehammer. hier begint het (ook) goed: ruim 12 km vals plat. er is niet veel verkeer, dus we gaan laverend omhoog (komen weer wat extra km's op de teller...)
Onderweg stap ik paar af om van de frambozen en wilde aardbeien te smullen. Aan het eind van het vals plat komt een grote verrasing: een hellinkje van ca. 900 mtr met 9,5-10%.... dan helling af met .. km per uur (niet te hard, je hebt 40 kg extra en ook voor beladen..) de laatste 3-4 km rij ik onderlangs het fjord - erg mooi. Lillehammer komt in beeld, altans de skischans. Hier vind ik een pleisterplaats op een camping op 2 mtr van het fjord. De zonsondergang is de moeite waard. mijn buren zijn een paar Belgen, die een hike-vakantie doen (liftend). Ze verklaren mij voor gek.. ik hen voor watjes!
De dag daaropde R215 op naar Tretten. Eerst het Olympia dorp bekijken, dus hup de berg op! Mar dat head ik beter kunnen laten: een verlaten stad van vergane glorie. Het enige wat ik zie, is de skischans en wat trainingsatributen.
Dan verder op weg. Het begint te miezeren. Onder een afdak bij een Hytterpark zoekik"dekking".De beheerster heeft medelijden.. . en zet een bak koffie voor mij.... (dat zouden meer mensen moeten doen.....)
Het blijft miezeren en na 2 uur blaas ik toch maar de aftocht: Vis een glibberigge grevelweg ga ik richting Tretten. Hier zoek ik eenn Hytter op - de grond is nat als een sopns. 's Avonds de latste WK match kijken - dwz eerst onder de warme douche! Daarna zien we wel (achteraf had ik toch beter "thuis kunnen blijven"... )Laat het nest in, vroeg weer uit de veren.
Maandag op naar Otta. Dat wordt er zweten vandaag: op de E6 [NORDKAPPROUTE]fietsen is gevaarlijk (men rijdt als have zolen en het is vakantietijd) Het alternatief is een bergpas langs of door een skigegebied. Bergje op is weer zweten. Als iik op de top ben komt de verrasiing: ik word verwelkomt door 3 schapen! ze staan midden op de weg! vlug een plaatje schieten! in de wei ernaast lopen een tiental koeien, die me stom aanstaren. Als ereen auto passeert rennen ze weg. De schapen worden ook door de auto van de weg geblazen.... het uitzicht is wederom fenomidabel!
Dan berggie af..over een grevelweg: oppassen dus. Alleen de laatste 3 km is geasfalteerd. Ik eindig deze rit (of dag) iets buiten Vinstra (ca. 10 van Otta - waar ik nu in een stil hoekkie in de bib m,n verhaaltje beeindig.

Volgende keer weer meer. Goddåg!

  • 13 Juli 2010 - 15:57

    Hansie:

    Hoi frizzie,
    Wat een mooie verhalen uit Noorwegen (ik zou bijna spijt krijgen dat ik niet mee gegaan ben)
    Hoeveel staat je teller nu (13-7). Hou vol he, en kijk uit voor de (noor)man met de hammmer. !!

  • 13 Juli 2010 - 17:11

    Janneke:

    Dag Ome Frits,

    Zo uit de verhalen te lezen bent u erg aan het genieten van dit avontuur.

    Ik wens u nog veel succes maar vooral heel veel plezier!

    Groetjes Janneke

  • 13 Juli 2010 - 17:55

    Jan Hendrik:

    Ik keek al uit naar je mailtje en heb al spijt dat ik niet ben meegegaan. Ik denk dat ik ook nog wat moet gaan plannen. Succes Jan Hendrik

  • 13 Juli 2010 - 19:38

    Harry Chateleux:

    Hoi Frits,
    Leuk om jou belevenissen te kunnen volgen. Lijkt mij erg gaaf zo'n fietstocht. Als ik dat zo lees af en toe wel pittig. Veel plezier en succes!!!!

  • 13 Juli 2010 - 19:40

    Riet Bloemen:

    Dag Frits,

    Wat lees ik toch allemaal, ben je nu weer een fietsvakantie aan het houden. Wat heb je toch een energie man. Ik hoop dat je ook nog tijd hebt om te genieten van dit mooie land.

  • 14 Juli 2010 - 09:26

    Erik (WaarbenJij.Nu):

    Goed zo Frits..Zet em op!!

  • 14 Juli 2010 - 18:37

    Willem Balvert:

    hà die Frietzel ouwe mafkees,
    met belangstelling volg ik je dagelijkse caperiolen. Het is afzien zo nu en dan begrijp ik maar dat laat ik met een gerust hart aan jou over.je humeur en schrijfstijl lijden er in ieder geval niet onder. veel plezier nog en.....hou het on the road 112 is daar niet zo snel as in koukerk!!!!!!!

  • 14 Juli 2010 - 20:15

    Broertje Jan :

    Wat laat .... he ? Maar ik zat in Afrika man ! We hebben elkaar straks veel te vertellen denk ik !!! Wat een stoere ondernemening blijft het toch van je .... RESPECT !!! Ik hoop dat je het naar je zin hebt ( uit de verhalen lijkt het in ieder geval van wel ..... ) en ....geniet !!!!! veel groeten ook van Marjon , Jan

  • 14 Juli 2010 - 20:19

    Joop&Ankie:

    He frits hij gaat goed lees ik alleen jammer dat je de hellinkjes van 9 a 10% niet naar boven fiets maar gaat lopen.
    nog veel plezier en doe voorzichtig.
    garoeten,
    Joop en Ankie

  • 15 Juli 2010 - 09:39

    Nienke:

    Lieve pap,

    Zo na de vakantie...al je verhalen weer bijgelezen, ben weer bij :)(al was ik dat deels al door de sms-jes)!

    Het klinkt suuuuuper, als ik het allemaal lees ben ik nog trotser op je. Wat een ervaringen!

    Siev en ik genieten nog van paar daagjes thuis, vanmiddag komt mam nog eten. De vakantie was al met al heerlijk!

    Ik mail je snel, succes, genietse en veel plezier!

    Dikke kuss Nien (en Siev)

  • 15 Juli 2010 - 10:33

    Izaak:

    Frits,
    Na een weekje Hamburg maandagochtend per fiets richting Den Haag vertrokken. Woensdag rond 2 uur Deventer bereik en het laatste stukje met de trein naar huis, zodat ik om 5 uur thuis was op de verjaardag van mijn vrouw (1040 km op de teller sinds vertrek).
    Bedankt voor het gezelschap op de heen reis. In mijn eentje was ik er waarschijnlijk niet toegekomen om de tocht naar Hamburg te ondernemen. Succes op je tocht, ik blijf je volgen.

  • 15 Juli 2010 - 11:58

    Gerrit:

    even 2 melk en suiker op de fiets gehaald bij c1000,zeker 1km ver.Sindsdien veel bewondering voor jou!!!
    Geniet ervan Fritsl!

  • 15 Juli 2010 - 20:16

    Ad Heesbeen:

    Hoi Frits,
    slaapmaatje in Echternach (marathon), en wat een avontuur NU WEER.
    Succes met je missie en ik blijf je volgen vanuit het enige Engeland in Nederland.
    Hartelijke groet,

    Ad

  • 15 Juli 2010 - 21:21

    Ernst Daniel:

    god kveld of mischien als je dit leest god natt frits , geweldig wat een avontuur, k'ben jaloers,ik hoop dat het weer goed is,volgens de weerkaart niet zo maar ik hoop dat de zon je vergezeld op je tocht, geniet ervan

  • 27 Juli 2010 - 19:45

    Gerard:

    Hoi Frits,
    Net terug van vakantie lees ik jouw verslagen. Ik ben daar wel een beetje jaloers op. Als "jongere" kan je dit straks pas na je 66e doen. Frits heel veel plezier nog en hou alles heel.
    Groeten,
    Gerard van der Sman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Odda

Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 131415

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: