...fietstochtje naar 't noorden... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu ...fietstochtje naar 't noorden... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

...fietstochtje naar 't noorden...

Door: fritsnijhof

Blijf op de hoogte en volg Frits

29 Juni 2010 | Nederland, Amsterdam

Als jong knulletje heb ik ooit met twee studiegenoten “rondje Oslo” gedaan.
[ Hamburg - Hirsthals – Arendal –Oslo – Gotenburg – Kopenhagen – Puttgarden].
Na dit zeer succesvolle toertje toentertijd gezegd: als we “straks” …. wat “ietsje meer tijd” hebben, gaan we richting Noordkaap.
Anno 2010 moet het er - na 37 jaar – maar eens van komen!
Tja, en nu de tijd er is, zijn m’n beide kameraden van destijds niet meer in beeld, helaas. Wat doe je dan? Je gaat links & rechts een aantal sportievelingen polsen: collega’s, loopmaatjes van de atletiekclub, sportschool, ect. Een aantal reageerde enthousiast, wilde graag mee: het avontuur tegemoet!
Echter: toen de plannen concreter werden, kwamen er toch de allerlei bedenkingen. Eenerzijds jammer, anderzijds begrijpelijk.

Jullie kennen ongetwijfeld het spreekwoord: “De aanhouder wint!”
Daarom maar op zoek naar fietsmaatjes op een andere wijze. Deze heb ik nu deels gevonden.
Twee oud collega’s – tw. Izaak Luteijn en Jan Hendrik Blaauw. Daarnaast Ans de Graaf, een sportieve dame met Hollands bloed, uit Hønefoss (bij Oslo).
Izaak fiets mee tot Hamburg, misschien wat verder richting Kiel, waar ik op de boot stap, richting Oslo.
Jan Hendrik wil mij een deel van terugreis vergezellen.
Ans zal zich iets boven Trondheim bij mij voegen. Vanaf Steinkjer naar Bodø hopen we samen de mooie kustweg – de N17 – te fietsen. Wellicht gaat zij nog “ietsje”… verder mee. We zullen zien.
Een piep klein kansje dat Simon Bingham – een oud buurman – mij bij het laatste traject naar de Nordkapp nog begeleid. (hij was medio mei even bij ons op bezoek en toonde zich enthousiast……. Wie weet…. Hij zal dan wel “even” uit Perth [Australië] moeten overkomen…. ’t Zou fantastisch zijn…..)

In Finland (Helsinki), Zweden (Våsteras) wonen wat ex-collega’s [ van ABB Mannheim ].
Het zou leuk hier op de terugreis langs te peddelen.

In principe zit het tentje het achterop; zijn de weergoden wat ontstemd, dan zijn de Hütter, B&B of een hostel een goede uitwijkmogelijkheid.

De heenreis doe ik graag “met twee benen”; dit zal de terugreis – qua tijd – niet helemaal lukken. Waarschijnlijk zal ik in Finland een paar metertjes “bussen & treinen”……. We zullen zien!

Ik ga er beslist geen racepartij van maken; genieten is pré!
Als alles naar wens verloopt, hoop ik eind augustus de Singel weer op de fietsen.

Middels deze website laat ik jullie “een beetje meegenieten”…..
Aanmelden als traject-fiets-maatje [m óf v] kan altijd nog…
M.a.w. => Jos, Gerrit, Minneke, Linda, Felix, Joop, e.a. Wat let jullie nog?
Ik ben flexibel en pas m’n route ad-hoc aan (wel met één restrictie: de kompasnaald volgend……….)

Hopelijk heb ik onderweg regelmatig de gelegenheid om m’n verslagen toe te voegen (bijv. in internetcafés, bibliotheken, Touristburo’s, hostels. Ongetwijfeld zijn er meer bike-packers op weg; dat heeft zoal z’n voordelen (gezelschap, praatje maken), maar ook nadelen (mooie plekjes op campings “foetsie”, wachttijden bij internetterminals, ect).

Ondanks alles: we proberen er zeker iets moois van te maken!

Allemaal gegroet, Frits.

• 01 Juli 2010 - 07:33

Erik (waarbenJij):

Succes Frits!

• 01 Juli 2010 - 19:53

Allart Van Zetten:

Hoorde uit betrouwbare bronnen, dat je al op de eerste dag een lekke band had.......

• 02 Juli 2010 - 13:03

Henk En Gerda:

Dag Frits,

De kop is eraf, met dit hete weer word je gelijk al op de proef gesteld!
    Maar we wensen je een hele fijne en goede reis met veel hoogtepunten! Daar gaan wij via de mail graag van meegenieten.

Groetjes Henk en Gerda

• 04 Juli 2010 - 15:55

Elke En Eva:

Hey Pap,

Ik had je sms gehad! Morgen vertrekken we op onze reis! We hebben een hele hippe zelf uitvouwbare tent gekocht!!! :D

Jou eerste dagen waren goed? Waar zit je nu ongeveer? Je fiets ziet er wel een beetje leeg uit.. wij duwen de hele auto vol met zooi ;)

Plaats je snel een verhaaltje?!

Veel plezier.

Kus vanuit Afrikaaaa

• 04 Juli 2010 - 18:22

Jos:

Veel succes en plezier Frits. Geweldig dat je je droom waarmaakt. Geniet ervan !

• 05 Juli 2010 - 08:01

Pauline:

Hoi Frits,
    Ik zie naar je verslagen uit. Hoop dat je daar genoeg tijd en zin (niet te moe bent en zo) voor zult hebben. Wens je veel plezier en weinig pech onderweg: een rit om puur te genieten dus.

• 06 Juli 2010 - 10:31

Gerrit:

We missen je nu al als duinkonijnen.
    Veel plezier en weinig bandenpech.

• 08 Juli 2010 - 09:07

Henk:

Hoi Frits,

Heel veel plezier en weinig pech en tot in de duinen.

• 09 Juli 2010 - 16:27

Elske Krebs:

Hoi Frits,

Met veel plezier lezen we jouw humorvolle reportage van de fietstocht naar de Noordkaap.
    De start is goed verlopen en we wensen je een verder goede verloop van die moedige fietstocht door het prachtige Noorwegen.

Veel prezier en de groetjes,
    Elske

• 14 November 2018 - 14:37

Dirk Jansen:

Hoi Frits,

Wat onwijs gaaf; dit wil ik ook een keer doen!!
    Je hebt vast veel goede tips voor mij.
    Ik maak een keer een afspraak met je als je het goed vindt.
    Groet,

Dirk Jansen.