na de mistral & regen komt........ - Reisverslag uit Vendôme, Frankrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu na de mistral & regen komt........ - Reisverslag uit Vendôme, Frankrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

na de mistral & regen komt........

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

19 Juli 2011 | Frankrijk, Vendôme

hallo beste reisgenoten,
Een paar dagan niet de verwachte km's gemaakt daar m.n. de mistral me letterlijk,figuurlijk en lichamelijk "ietsje" tegen zat... en dan ook nog de colletjes 5-8, soms 10%. Als je je dan omhoog zeult, denk je: nu lekker bergje af, maar nee hoor, dan begit het pas. Kom je over de top, dan blaast tie zo hard in je gezicht, dat je ook bij 5-8% nog bij moet peddelen! Af & toe een bui effe schuilen en dan weer "op de pedalen"; of beter gezegd: De beuk erin!
'k moet jullie nog even wat vertrellen over het vorige Internet cafe. (overigens: ik zit nu bij de VVV - Vendome)
Zoals ik vertelde behoorde dat cafe aan een stel Algerijnen; Eerst word ik aangesproken met: Qui, monsieur; non monsieur. Als ze horen wat ik aan het doen ben, pakt een vd mannan de telefoon en in no-time stroomt het cfe vol met landgenoten (Afrikanen, wel te verstaan; oud & jong). Deze vragen je de oren v/h lijf, willen alles weten (behalve de PIN-code...). ze zetten een pot koffie, bieden gebak aan (lijkt op baclava); Dat smaakt goed. Als ik weg wil gaan, halan ze de waterpijp vd kast: Viens, mon ami... nou, dat heb ik maar afgepimpeld. Als ik wegga, kony de hele schare naar buiten, me uitzwaaien. Gaaf is dat! De stad Clermont, die ik wilde bekijken viel bar tegen; centrum met een kerk, pleintje zonder winkels of terrasjes; that's all.
Kom ik op de camping terug, staat er een blauw tentje naast mijn groene; en een fiets met nummerplaatje: NL-Saskia. Een blonde dame komt uit de tent. Zij doet samen met d'r vriend ook een deel vd SdC route. Haar vriend is iets verder gefietst; zij was moe en wilde stoppen. Morgenvroeg treffen ze elkaar weer.
Onderweg tref ik 3 of 4 keer een heer en mevrouw uit Gent: De vrouw legt dit spelletje uit als: Haasje over; Toch leuk bedacht voor een Belg.
Verder gaat de rit voorspoedig; m'n pitstop voor deze dag ligt bij Mézières - ca. 10 km over de Seine. Daar tref ik een Belgische jongeman (25-30jr); hij gaat morgen weer terug - vanwege z'n studie a/d Sportacade,ie v. Hasselt; Off hij de tocht echt heeft gepland of onderschat, wordt mij niet duidelijk( conclusie: er zijn er ook die "zo maar vertrekken". Net voordat het 's morgens begint te regenen, heb ik m'n tent droog ingepakt;; pppff daarna even ontbijten, dan maar. Er staat deze dag wederom een stevige bries. Op een T-splitsing kijk ik even op de kaart; er roept iemand: Daar moet je heen, die kant op! Het is een leeftijdsgenoot, die de route (ook in z'n uppie in omgekeerde zin) Even een babbeltje en we gaan weer onsweegs. "Hij heeft de wind mee" denk ik - geluksvogel!
Deze dag (zaterdag) besluit ik in Chartres de jeugdherberg op te zoeken - heb genoeg regen gehad vandaag en ben die een beetje zat..
Een goede keus, want ik sta net bij de balie en het hoost honderduit!
De vlg mrgen ga ik de cathdraal bekijken: deze is echt de moeite waard - dus kom je ooit in de buurt: Gaan zien! De weg er naar toe en vlak voor de kerk zie ik allerlei herkenningstekens v/ de Sdc route. Op een tegel staat nog ca 1700(?)km; of dit juist is? of de wandelroute??
Naast de kerk ois cafe Sentime; bekend uit de pelgrimstijd - nu in een wat (te...) sjeik cafe omgebouwd. Toch ga ik er een expressootje halen. De bediening loopt in 3-delig; ahum.... 't smaakt redelijk. Dan weer op de fiets. Iets voor Flaye zie ik een pikzwarte lucht op me af komen.... effe op de pedalen! ik red het net niet: het hoost echt! aan het begin v/h dorp komt een mevrouw met een Renault net bij huis; "Venez ici, monsieur" Dat sla ik niet af; ik word tevens verwelkomt door de een jonge herder (2 jr oud - blijkt achteraf). Mevr. geeft me een hanndoek om me af te drogen en vraagt me of ik een cappucino lust. Nou, dat gaat er wel in! Ze haalt koeken uit de kast en genieten van het wijdse uitzicht en .... de regenbui. Het hoost echt keihard - ik zit droog: Mazzel moet je af & toe hebben. Of: er zijn ook nog behulpzame & aardige mensen op deze aarde.
Als de lucht is geklaard, stap ik weer op - de rit langs de Loir is prachtig.(niet de Loire - de Loir is een zijarm daarvan).
Mijn tent krijgt een pleje aan de Loir in Chateaudun. Ik vraag of er geen hutje oid is; maar helaas: Non;. dan maar tentje opzetten. Nadien fiets ik n og even het stadje in; er zijn autostraatraces - met Eenden, Simca's, e.a.oude voitures. Zelfs 2 Ferraries rijden op het dorpscircuit rond. Verder zijn er in de rivier wilwaterbaanwedstrijden. En dan... weer een wolkbreuk!! iedereen vlucht overal heen - ik duik een Brasserie in. Al het voorbij is - terug naar de tent. Binnen is het gelukkig droog.... Toch zie ik de bui al hangen.. vannacht weer... ik vraag a/d vrouw v/d beheerder of ik in de leeszaal mg tukken. Ze moet dat overleggen met d'r man; die komt over een half uurtje terug. Voor de zekerheid sleep ik m'n slaapkloffie al vast de zaal in ... dat helpt: ik mag er tukken! Krijg de sleutel en mag oo m'n fiets binnenplaatsen.
'S ochtends de tent ondr het afdak laten drogen en hup daar gaat tie weer. Op naar Vendrome. Uiteraard wordt er af & toe gestopt voor een natje en een droogje. De rit voert weer langs de rivier - alleen wat ontbreekt: een cafe voor de broodnodige expreso.
In Vendrome is het dan ook de eerste Supermarché Carrefour waar ik op een tuinmeubelement even bijkom & bijtank.
Dan snel naar de camping - aan de Loir (hoe kan het anders..). 's Nachts hoost het weer - ik kruip lekker in m'n mummie en droom van..... Ik maak een extra lange nacht (22 - 8.30 u!) Daarna tent laten drogen.. (Al weer? ja, al weer!) dat gaat relatief snel: even de druppels er afschudden; dan een beetje wind en na een 15-20 min. is het klaar! Snel inpakken wegwezen!
Nu is het droog - Tours is haalbaar - vlgs mij.
Ik probeer nog wat foto's te downloaden - 'k weet niet of dat mag of 1 2 3 lukt, anders houden jullie die nog te goed.

Au revoir, Frits

• 19 Juli 2011 - 15:28

Jan :

Nou dat zijn wel erg natte verhalen zeg ..... als het koppie maar droog ...en helder blijft !!!!!! Hier ist niet veel beter hoor dus ik zou maar lekker verder fietsen .......
    AU REVOIR !!!!!! Jean uit Hulsmontagne

• 19 Juli 2011 - 15:46

Lucy Ann:

Ha Frits,
    Wat een nattigheid: je hebt wat dat betreft wel pech hoor! en dan ook nog wind tegen.
    Ik duim voor je dat het verder in het zuiden wat beter wordt. Vergeleken met jouw tocht zijn mijn dagen door Belgie fietsen luxe geweest: wind mee + zonnetje.
    Het levert wel weer mooie verhalen op en toch geweldig dat steeds weer blijkt dat er erg aardige mensen in de wereld zijn.
    Sterkte,
    Lucy Ann

• 19 Juli 2011 - 16:35

Nienke:

Na regen komt zonneschijn!!!!!!
    Zet hem op!

Liefs Nien

• 19 Juli 2011 - 17:02

Gijs Van Maanen:

Geweldig Frits!!
    Af en toe een lekker glas wijn, dan blijf je vanbinnen ook een beetje nat!

• 19 Juli 2011 - 17:12

Elke & Joris:

Hoi Pap,

Een hoop nattigheid maar je krijgt het toch wel weer mooi voor elkaar om overal uitgenodigd te worden! Hier alles goed, Joris is er nu dus dat is erg gezellig! Tot het volgende verhaal!

X

• 19 Juli 2011 - 18:35

Jan Hendrik:

Lekker weer hier in Tynaarlo, nog wat plekken op de camping zijn vrij. Afgelopen 2 weekenden een Tibetese vluchtelinge fietsen geleerd. Vanaag voor de tweede keer met haar naar haar huis in Zuidlaren gefietst. Ik hield mijn hart vast, maar een keer in de greppel en een keer tegen een lantarenpaal. Frits jij doet het stukken beter, misschien de volgdende tocht naar Tibet ?

Goede reis,

Jan-Hendrik

• 20 Juli 2011 - 11:18

Henny En Ineke:

Hier zijn dan eindelijk een paar woorden van je zus en zwager. Ja dat krijg je als je aan de caravan verkocht raakt: altijd op pad.
    Je tocht wordt momenteel aardig afzien of is het inmiddels beter geworden?? Hoop het voor je en dat je weer van alles meemaakt, een "Nijhof"-eigen!!! We volgen je verhalen weer met heel veel plezier en wensen je een hele mooie tocht! En neem de tijd om er ook van te genieten.
    Veel succes, Henny en Ineke

• 20 Juli 2011 - 11:47

Peter Wijngaard:

Hallo Frits,

Ik ben blij dat het zo regent. Dan schrijf je lange verhalen ...

Het klinkt behalve het weer toch wel goed allemaal. En wat een aardige mensen kom je tegen. Ken je die reclame dat als er iemand aardig doet de ander dan wegloopt. Hoef jij niet te doen, gewoon over je heen laten komen ... Geniet van de rest van de reis en volgens mij zoals anderen ook al zeggen ..... er komt beter weer aan.

Groeten Peter