de Pyreneen in.... op & af... - Reisverslag uit León, Spanje van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu de Pyreneen in.... op & af... - Reisverslag uit León, Spanje van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

de Pyreneen in.... op & af...

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

05 Augustus 2011 | Spanje, León

beste meereizenden,
Bij de reacties staan weer wat namen van nieuwe volgers. Nog meer vrienden dus! jullie zult begrijpen dat ik niet iedereeen persoonlijk kan beantwoorden, bij deze Gracia!

Sinds Dax in Frankrijk uiteraard weer nieuwe dingen gezien, meegemaakt ect. ´k zal de highlights"even" noemen. Na een paar uurtjes in Dax in het internetcafe te hebben doorgebracht (internet was traag en foto's downloaden duurde daarom extreem lang (2,5 uur!!))
Om 4 uur nog op de fiets gestapt richting Peyrehorade. Ik dacht bij de Abbey van Sorda te kunnen tukken, maar... daar wonen alleen nonnetjes.. Dat ging dus effe niet!
Dooegereden naar dorpje verderop, vlgs boekje zou daar een camping zijn => niet te vinden. In het dorp zag ik een bordje: Gite. Dat leek me wel wat (het was inmiddels 20.30u.
Ik kreeg eeen grote kaner, prima bed met douche + WC! tja, en dan moest ik nog wat gaan bikken. IK vroeg de eigenaresse er naar, die had een beter udee. Zij wilden nog naar de Italiaan.. ik kon mee! nou dat liet ik me geen 2x zeggen. Heerlijk pizza gegeten mét een wijntje uiteraard! en ik werd weer thuis gebracht. Geregeld, toch?
De volgende ochtend een lekker ontbijtje met croissants ect. Wel lekker, maar ook genoeg voor een fietser.... Onderweg maar even "bijbikkelen" dan. In het dorpje was nog een heel oude klooster, erg mooi, alleen jammer dat het op moment gerepareerd werd. geen toegang dus.
Op weg naar Serviette waarschijnlijk een afslag gemist, moest via de stad Serviette een omweggetje maken (ca. 12km.. op totaal een peuleschilletje: dus niet zeuren!!
Via de N33 beland ik in St.Jean-Pied-de-Port. Even de stad door voor ik naar de camping ga. Bij sportzaak nieuwe luchtbed gekocht - deze was lek. Bij uitpakken later blijkt het een soort deken te zijn... nou ja dan dit maar gebruiken. In de stad spreekt me een Duitser aan: hij doet tour vanaf Bordeaux, als ik vertel dat iik in NL ben gestart, taait hij snel af... Waarom?? ikke niet weet!
OOk wordt ik door een Canadees aangesproken. hij is uit Parijs vertrokken en heeft in Frankrijk diverse kennissen bezocht. Zij raden hem aan de Camino de Compostella te gaan doen- zou erg mooi zijn. Hij vraagt of ik ook hier blijf op de camping, ik weet het nog niet. later beslis ik toch te blijven in St.Jean. St.Jean een mooi, oud stadje, vele oude gebouwen, stadspoorten, stadsmuur. Het is er erg druk (toeristisch). Het is voor velen ook het startpunt voor de Camino de Compostella, vandaar.
Op de camping tref ik ook de Canadees weer; hij is wiskundeleraar in Calgary en fietst ook voor z'n plezier. Hij steltvoor een dag samen op te fietsen; voor mij geen probleem. Daarom fietsen we dan ook de volgende morgen samen de stad uit.
De eerstre dag krijgen we meteen de vuurproef: de Puente de Ivabieta van 1057 mtr. Meten vrij steil omhoog, 6-8% en dat 4-5 kmñang. Onderwijl passren we de Frans/Spaanse grens. Nu ja, achteraf merken we dat pas: we zien nu uto´s met Spaanse kentekens. De grenspost is "onzichtbaar" gebleven. Gary (de CDN-er) is geen klimgeit, merk ik al gauw. Ik ben dan ook als eerste op de top. Snel een foto schieten en dan weer naar beneden, want het waait boven behoorlijk. Het valt me wel op dat we nu steeds meer Pelgrims weer zien, die we eerder ook ontmoetten. "Bon Camino" is de groet en dan vervolg ieders zijns weegs. Om 18u stoppen we bij Pamplona. Hier slapen we in en Auberge un de stad, campings zijn niet in de buurt. De volgende dag (zondag) gaan we de stad in, hopende iets van de mooie stad te kunnen zien. Helaas:dat valt erg tegen. Bijna alle gebouwem, musea, ja zelfs kerken zijn dicht. Jammer is dat. Wel zoeken we de Plaza des Torros op: het beroemde stierengevechtarena. Wel gesloten, maar interressant er even om heen te fietsen. (hoewel er geen rode lap, toreadoor of stier is te bekennen....) Wel rijden we een deel van van het parcourd af, waar de stiren doorrennen van het park buiten het centrum naar de arena. (kunnen we in ierder geval zeggen, als er op TV iets over gemeld wordt: " Kijk daar fietsten wij ook!!" Daarna nog even het Castellino rond en dan weer de stad uit (er uit is een groter probleem, dan er in ( => Centro staat altijd vermeld, uitvaldwegen zijn er ..tig..)
We jakkerren nog even naat Estella - zo´n 50km verderop. Ook hier zijn we weer aangewezen op een Auberge - geen camping in de buurt!
Een Aubege heeft z´n voor & nadelen: geen nattetent ´s-morgens, sneller weg dus. Nadeel: de snurkt met 20-25 mannen/vrouwen op een kamer. De een snurkt, de ander stinkt, een derde droomt, ect. Ook hier worden we ´s-ochtends 5.-45u!! gewekt: wat vroege wandelaars maken een tering herrie!!
Het voorddel is dat jezelf ook vroeg start, dat is ook het enige..
EErst even de stad in, het centrum is mooi hier:veel grote Plaza´s, nauwe straatjes, oude gebouwen en bruggen.
Daarna weer peddelen. In Locorno gaan weop zoek naar de Decatholon (fietsenzaak). Gary rijdt al 3 dagen met een slag in het achterwiel..en die wordt steeds groter! Diagnose: defecte spaak. Tevens laat hij even een bandenwissel uitvoeren(voor <=> achter) z´n achterband vertoond een slechte plek. Ik lijm even m´n kunststofafschermkapje v/h voortandwiel. Dan hup verder. Er staat weer een fikse wind kopwind, vervelend, maar vgewoon effe doorbijteen. InNavarette is vlgs het boekje een camping, die zoeken we op. Ca. 2 km buiten het dorp. Een vrij grote camping, maar wel rustig én een schappelijke prijs (geen 25 euri´s oid!).
´s-Nachts onweer: fikse klappen, maar regen van geen betekenis (we hadden het dubbeldak niet over de tent gedaan => er vlug even uit om dit alsnog te doen, achteraf niet nodig geweest). Gary de Leeuw en ik zijn langzamerhand zo aan elkar gewend dat we het de gewoonste zaak vinden zo samen verder te fietsen. Beiden hebben we hetzelfde einddoel: Santiago de Compostella en evt. Cape Finisterre (a/d westkust).
Dan richting Najeera - Sant Domingo.
Het laatste is een mooi stadje, het is er dan ook (toeristisch... ) druk. Veel oude gebouwen en mooie cathedraal wederom, kerken ect.
Vervolgens over eindeloos, lange wegen naar Malgar. Deze wegen zijn vergelijkbaar met die uit de serie "Going South" welke deze zomer op TV was te zien, of: Route 66 in de USA => echt afzien. (zie foto midden op wegdek geschoten met auto ..tig km verderop in spiegelend wegdek). Een deel van het traject van deze dag gaat (helaas..)ook over drukkere wegen, veel vrachtverkeer m.n.. Dat is oppassen geblazen, anders wordt je bij de stevige wind zomaar van de weg geblazen...
Ook wordt het diploma "klimgeiten" weer even op de proef gesteld...
Nan Beldoroda gaat het richting Vilafranche M.d.O. Ook daar weer in een Auberge slapen, campings zijn in dit deel van Spanje schaars - zeer schaars. (foto getuigen de mooie uitstraling; kan wel eens anders voorkomen). Oud kloOster met mooie binnenplaats.
De vlg ochtend start met een steile klim: tot 9%!! Na Puentodele en Pedrajo volgt Burgos. Wederom een mooie stad (klinkt wat afgezaagd, maar is echt waar!). Cathedraal, Castellino. Dan wedrom een dagdeeel uit "Going South" - endeloos lange
wegen, een beetje saai. In Melgar Fen. moet een campming zijn: opzoeken dus. Wat blijkt: 4-5 jaar geleden opgedoekt! Wat nu? De camping was achter het sportpark / zwembad. We vragen wat mensen of we er voor 1 nacht niet mogen staan: "Niejente"! Ik ga bij de badmeester vragen: hij vindt het geen probleem, maar... wel even op het Gemenntehuis vragen. Daar heen gefietst: het is na 18 u: FERMIERO! => dicht!
We wachten wel tot iedereen uit het zwembad is en donker wordt... Zo gezegd zo gedaan.. Maar.. het gras is hier wel heel erg groen... er zouden toch geen sprinklers staan..?? Even zoeken en jawel hoor! er zijn er zo 3 - 4 dichtbij getraceerd. Tja wat dan? " we zetten de tentop het basket-/volleybalveld er voor - daar zijn geen sprinklers. De tenten staan denk ik 5 min.. en ja wel hoor: de eerste sprinklers worden actief... Geluk gehad dus!!
Nou, we slapen heerlijk op de kunststofspeelveld! ´s-Morgenseven poedelen onde de brandkraan en klaar is kees: Inpakken wegwezen!! Om 9.00 u verlaten we het Sportpark.. schoon & wel! Dan de A231 af richting Sahagun. Wederom een dagje" Going South" => voor ons: "Going west"! In Sahagun is een camping met zwembad! De eerste sinds tijden.. daar maken we even gebruik van toegang voor campingbezoekers: GRATIS! en dat voor 5 euro!!
OOk hier ´s-nachts een paar harde onderweersklappen en paar spatten regen.
Even tent in de zin ´s-ochtends en dan op naar Leon (ca. 60 km). deze rit gaat snel, bijna geen wind, weinig heuveltjes. Na 2,5 uur rijden we de stad binnen. Ook hier moet van alles te zien zijn. Eerst op naar de Auberge. Er zijn er 3, degene buiten het centrum lijkt ons hert beste: naasat het gebouw van de Gardua Civile, met continue camerabewaking voor de fietsen! Na het reserveren vd slaapplek de stad in. De cathedraal,de paleizen (voormalige regeringsgebouwen), wat andere oude gebouwen én oude stadsmuur zijn een must.
Na Leon verschijnen de Pyreneen weer aan de horizon, na Leon wordt het langzamerhand weer klim & klauterwerk. De eerste colletjes melden zich al aan. Ook de wind is niet mis - en natuurlijk: pal voor voor het grootste deel! Als Hollander ben je dat gewend, maat fietsmaat uit Calgary vind dit maar niks. In Astorga zien we bij toeval een echteSpaanse bruiloft, compleet met kastanjettegroep begeleiding. Een pracht gezicht op het plein voor het oude raadhuis.
Hiermee besluitik m´n verhaal deze keer. Morgen het echte klimwerk: twee passen voor de boeg (1501 resp. 1540 mtr, gelukkig vij dicht achter elkaatr. Daar gaat het in hoofdzaak bergafwaarts richiting NW-kust.

Nog even een toeichting:
m´n fiets op het rooster bij de autowasstraat...??
Af & toe even de ketting goed schoonmaken, ontvetten en daarna in de olie en hij loopt weer als en naaimachientje!!!

De foto´s komen er aan, vanaf hier duurt dit erg lang. Nienke helpt even een handje, ik hoop dat dit morgen - overmorgen voor elkaar komt

EVEN GEDULD AUB!

VOOR NU:

Welterusten, en tot een volgende keer.
Frits.







  • 06 Augustus 2011 - 00:45

    Elke:

    Kort verhaaltje voor jou doen Pap. Geen kastelen en 5gangen diners dit keer ;) Ik duik ook nu mijn mandje in, weer een weekend werk voor de boeg. X

  • 06 Augustus 2011 - 17:13

    Jan Hendrik:

    Beste Frits, wij zijn weer thuis, maar zelfs in Polen aan je gedacht. Ook vandaar vertrekken Pelgrimsroutes naar Santiago. Geen Pelgrim gezien, alleen de bordjes. Je hebt nu een stevig stukje voor de boeg en dan een mooie afdaling naar Pamplona. De reisverslagen die ik gemist heb zal ik de komende dagen wel gaan lezen. Goede resi verder, JH

  • 06 Augustus 2011 - 18:23

    Nienke:

    Hoi pap,

    Inderdaad kort verhaaltje pap, maar dan houden we de rest nog mooi tegoed.
    Gezellig om zo met de Canadees te fietsen, waar woont hij eigenlijk? Wie weet in okt/nov loop ik hem wel tegen het lijf ;)?!
    Genietse weer met volle teugen! Maar dat zal wel lukken!

    Dikke kussss Nien

  • 07 Augustus 2011 - 12:41

    Addie W:

    Hoi Frits,
    Je bent weer goed op dreef. Nog even en je 2e reis zit er alweer op. De 3e gaat naar......
    Heel veel fietsplezier de komende 12 dagen. Aangenamer dan bij de Noordkaap lijkt me.
    Even iets anders: ik heb me net ingeschreven voor de Airborne W. Zodoende moest ik ook
    aan jou denken.Waar zou hij nu zijn ???
    Tot 3 sept a.s.
    Groeten Addie

  • 07 Augustus 2011 - 20:23

    Wim Debets:

    Ha Frits,

    Net terug van onze Zd Frankrijk vakantie pik ik je draad weer op. Mooi om te lezen! Lekker doorfietsen en genieten maar. Succes en plezier toegewenst!

  • 08 Augustus 2011 - 06:46

    Sven:

    Klasse Frits! Wat een mooie tocht maak je zo zeg. Leuk om je verslag te lezen, ga zo door!
    Groetjes,

    Sven

  • 08 Augustus 2011 - 07:52

    Pauline:

    Hi Frietsie,

    Het gaat wel erg van een leie dakkie zeg. Nu ook nog met een fietsmaatje zodat de tocht bijna een makkie wordt ;-). Jammer dat de pandjes in de steigers of op slot zitten. Daardoor mis je een hoop kijk plezier. Wel weer een reden om terug te komen.

    Veel plezier de komende dagen en tot lezens,
    Pauline

  • 08 Augustus 2011 - 15:02

    Peter Wijngaard:

    Hallo Frits,

    Het is wel zwoegen zo nu en dan als ik je zo hoor. Wel een fantastische trip toch al met al en het gaat snel toch vind ik. Ik hoor je niet meer over het weer dus dat zal wel redelijk zijn. Spaanse zon en een windje op de kop. Je zult wel bruin worden.
    Leuk dat je een fietsmaatje hebt. Genieten jullie van de laatste kilometers. En de wind staat op de terugweg in de rug .... hahaha!

    Succes! Groeten Peter

  • 08 Augustus 2011 - 19:05

    Wim Van Der Drift:

    Hi Frits, ik volg je belevenissen op de voet, pardon met de fiets eigenlijk...
    Veel succes , veel plezier en mooi weer nog!
    Wim

  • 10 Augustus 2011 - 09:43

    Felix:

    Hoi klimgeit, wij volgen je trouw. Wij zitten op 500 km van je vandaan. Wij zijn in Sanchidrian tot 20 augustus, dus mocht je nog zin hebben in een uitstapje naar ons, je bent van harte welkom ;-) (met douche, zwembad en volpensioen). Misschien kom je nog een stiertje tegen, want volgende week is de feestweek in ons dorp. Wij genieten van je reisverslagen. Que te vaya bien. Un abrazo, Félix.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, León

Santiago de Compostella

beste mensen,

Zo'n ritje als vorig jaar is prima bevallen: zo vrij als een vogeltje, niets moet - alles mag! De rit naar het hoge Noorden was een hele ervaring, veel gezien, veel beleefd, nieuwe mensen leren kennen, veelal van die avontuurzoekers,buitenmensen.....
En dan op een gegeven moment begint er weer iets te kriebelen.... Eigenlijk al vrij snel na de thuiskomst. Al begin vorig jaar stelde men voor voor: Zeg Frits: Waarom ga je naar het Noorden? Daar ik het koud, het waait altijd, geen zon, ect, ect. Waarom ga je niet naar het zuiden? de zon tegemoet... Nou,ik ben blij dat ik voet bij stuk gehouden heb: dat pakken ze mij niet meer af!!
Tja, toenertijd werd Santiago de Compostella reeds genoemd.. die naam ben ik niet vergeten... Je bezoekt wat lezingen bezocht hier & daar, gaat naar wat beurzen,leest wat boekjes.... en op een gegeven moment staat die plek in het bovenkamertje, op een bitje in je grijze massa opgeslagen. en het rare is: wissen kan niet meer; zelfs niet met Ctrl-Alt-Del...... en zélfs niet met: Format C:/......
Het zal duidelijk zijn: 2011 wordt dit mijn doel.Het is gelukkig niet zover als de Noordkaap... 'k schat net 100 km minder ver.... (kortom: "slechts 1 dagje korter peddelen".....
De afstand [bijna 2900 km] moet vlgs de boekjes in 3 weken te overbruggen zijn... maaaarrr: ik wil er beslist geen racewedstrijd van maken - genieten is pré! Streven is 4 - 5 wkn. We zullen zien.
Heel globaal volg ik de volgende route: langs Antwerpen, Brussel, Lille, Parijs, Chartres, Tours. Daar langs de kust tot onder Bordeaux, dan iets naar 't ZO, de Pyreneën over et en suit á gauche, direction de l'ouest (voor de niet frans sprekenden onder u: "bij Hoevaken rechts af und immer geradeaus...) (vanaf hier nog ca 1000 te gaan...., makkie, toch?)

Voor geinteresseerden: op de hieronder vermelde site staat de route afgebeeld met wat tekst, "toeters & bellen": http://nl.wikipedia.org/wiki/Pelgrimsroute_naar_Santiago_de_Compostella. (klik op kaartje [rechts] voor vergroting)

En voor ik vertrek even een bijzonder dankjewel voor Lineke! Voor de hulp,de tipjes, en... dat ik weer mag "vertrekken"..
Ook een dank aan de mannen van Bike Center Samplonius te Alphen. Zij gaven m'n fietsje weer een uitgebreid servicebeurtje, op hun advies wat spare-parts meegekregen én natuurlijk de tips! Kortom: Hij rijdt weer als een .....machine!
Ik hoop, net als vorig jaar, jullie weer met regelmaat met wat leesvoer van m'n belevenissen te kunnen voorzien. Ook prentjes natuurlijk; hoewel dat op publieke internetplekken veelal moeilijker gaat worden.. (maar: met een petite barvardage et une grande sourire kun je soms veel bereiken...........
Senôr et Senôritta, au revoir.
Frits.

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2011

weer thuis.......

14 Augustus 2011

De Pyreneeën over, bergje af en......

08 Augustus 2011

Extra bericht en foto's

05 Augustus 2011

de Pyreneen in.... op & af...

28 Juli 2011

even terug in de Middeleeuwen......
Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 131423

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: