even terug in de Middeleeuwen...... - Reisverslag uit Dax, Frankrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu even terug in de Middeleeuwen...... - Reisverslag uit Dax, Frankrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

even terug in de Middeleeuwen......

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

28 Juli 2011 | Frankrijk, Dax

Bonjour mon ami's,
Sinds ik in Tours bivakkeerde? heb ik al weer eeea meegemaakt.
Na Tours was Portiers m'n vlg doel. In Tours heb ik nog een Franse studente onmoet; ze was verbaasd dat ik zoveel "zooi" meezeulde.... Zij en haar vriend hadden 2 jaar geleden een deel v/h Kustpad gefietst - ook het NL-deel Ze studeerde in Niort - sterrenkunde vlgs mij; was met promotie onderzoek bezig in Londen (sprak dus goed engels; wae veelal een uitzondering is)
Na ca 78 km stopte ik voor en bakkie in Liguge. Tegenover het cafeetje was een klooster... Tja, en wat doe je dan? Je stelt je op als een echte Camino en gaat de poort door... Er begon net een mis; deze bijgewoont;was prachtig - met Greogiaans koorgezang. Na de dienst op de Opperpriester afgestapt en gevraagd om een slaapplek:"Ne pas de Probleme, Monsieur!" En zo was dat even geregeld.
Of ik al gegeten had?? "Non , mauis j'ai tous avec moi" "Nous vous invites pour le diner, monsieur" nou, er werd een karaf wijn, brood, salade, penne, witlof en yoghurt op tafel gezet - speciaal voor mij (men had al gegeten....) Na het eten werd het slaapvertrek getoond: als in 1400!! (zie foto)ook de overige vertrekken toonden allen erg primitief,uit de tijd => alsif je je in 1400-1500 waande.
De vlg ochtend idem dito: het ontbijt was brood,koffie en /of drapje..met jam, kaas - dat was het. Na afloop waste iedereen z'n eigen bord & bestek af en plaatste deze terug in de bak, voor de vlg ronde..
Tevreden én met gevulde maag stapte ik de poort uit: 'k was terug in 2011!
Iemand vroeg: En, Frits: "Tu es entree?" "Qiu, maintenant je m'appalle Frére Frederique!"
Op de fiets en verder.... Richting Ituell, Lavendo, Melle. Het werd tijd on een plek voor deze nacht te zoeken. vlg de route was er ca 10 km westwaarts een camping; ook 5 km verder op de route een kasteel.. ik dacht: Wie weet...
Hup: ik waag het er op; De kasteelbeheerder liep in de tuin; ik en beetje verlegen vragende naar ee plekje voor m'n tentje.. Een camping in de buurt of zo? Qui, mais puvez aussi plcer votre tent ici§ nou dat liet ik me geen 2e keer zeggen! De tent werd dus in de tuin bij het kasteel opgezett. Ook kwam de vrouw des huizes even kijken en vragen of ik al gegeten had.. Nee dus. "Wij eten over een half uurtje en u kunt mnt meeeten. Nou, daar zat ik dan weer: aan tafel in het kasteel. Er werd een met een heerlijke 4-gangen diner geserveerd: Brood, wijn, salade, quiche met zalm en ijs toe! het kon niet op!
Bij het kasteel hoorden ca 200 ha grond; waarvan 80% zonnebloemen - voor de olie; op de rest werd tarwe, klaver ed verbouwd.
De hele nacht goot het; 's-morgens dus eerst de tent drogen. Daarna op het fietstje door de eindeloze zonnebloemakkers! Via Alnay, St.Jean, arriveer ik in Saintes. Daar tref ik weer de Btwee elgen, die ik voor het eertst in Vendrome trof; zij rijden naar Lourdes, met hun echtgenotes in "de bezemwagen"; met hun speel ik "kat & muis" ik heb hen al diverse malen ingehaald en zij mij. Ze worden 100% verzorgd, slapan in hotelletjes, rijden ca. 60-70 km per dag. Een der beide heren vertelt elke keer hoe goed zijn GPS werkt, hoe eenvoudig en snel dat functioneert ect ect; Ik vraag me af: Waarom rijden zij dan zonder bagage "slechts" 60-70 km dagelijks en zie ik ze nu niet meer..... Rare mannekes..…
Saintes lijkt me na 105 km een goede stopplek ; een camping is snel gevonden. Ook deze nacht regend het weer eens.. dat wordt dus droog-uurtje voor de tent..
In en om de stad zijn allerlei Romeinse oudheden te zizn. Eerst naar de cathedraal; helaas is hier een dienst bezig, dus helemaal bekijken zit er niet in. Voor de deur zitten (weer…) een paar bedelaars; als het mij vraagt, zie je aan hun kleding,uitdrukking dat het geen echte zijn – van mij geen cent dus! Als ik verderop in het park kijk, wordt eea bevestigd: hier wordt vast en zeker getracht het record flessen verzamelen te verrbreken….OP naar het Amphietheater. Dat is de moeite echt waard. Ik ontmoet hier ook een Pelgrimsgroep, welke de route per bus reizen en bij bezienswaardigheden uitstappen en eea bekijken.
Tijd voor de stad uit te komen/ op naar Ryan voor de oversteek naar Pointe Grave. Ik kom net op tijd voor de boot van 16 u; OP de boot tref ik weer het echtpaar uit Weesp; deze doen de route in 3 delen ( = > 3 jaar) Dit jaar is Tours – St.Jean-de-Pied aan de beurt.
Het gebied waar in ik nu ,s een echt toeristengebied met mega-campings, disco’s ect; Niet voor mij weggelegd, maar veel keus is er niet. In Soulac sur Mer zet ik m’n tentje dan maar op.
De vlg morgen weer eerst m’n tent wat drogen - klinkt onderhand afgezaagd, maar is pure noodzaak…………
De dag wordt goed gemaakt door de prachtige rit over het fietspad door de pijnboombossen en langs de Atlantische Oceaan. Het fietspad lijkt mooier dan het is; het zijn betonplaten, met zeer slechte trajecten, slechts 45-50 cm breed en veelal 15-20 cm boven het maaiveld. Binnen de kortste keren vlieg je dan ook links of rechts naast het pad in ‘t mulle zand… Je snelheid ligt dan ook ten hoogste op ca. 10-12 km! De foto’s tonen dat!
Via Grand-Hotes, bereik ik Port Ocean => weer zo’n mega camping§! M’n fiets mag in de opslaggarage (achter slot & grendel) – voor het geval hij vannacht wordt geleased…. De dag er op ………. Ja: ff drogen die zooi……….
Op nu naar Cap Ferriet voor de oversteek naar Arcachon. Ruim een half uurtje “een breakie/breakie” op de boot – tussen de strandtoeristen … Daarna even een expressootje en gaaaaaaan……. Op naar Belin Berliet: hier moet een eenvoudige camping zijn. Iedereen weet er van.... Maar waar is hij dan? Na -- tig vragen vind ik ‘m eindelijk. Hij wordt ook “bewoond” door een stel jongelui uit de regio (18-25 jr) Zij zijn aan ‘t vuurtje stoken en biertje drinken… Ook zij blijven tuken, want pa brengt om 20 u een tent en Ma brengt ca 21 u een pizza + taart! Wel wat anders dan de mega campings met discoherrie; dit is wat beter. Hoewel… naar de wc gaan of douchen… kun je beter een dag overslaan….
Voor de verandering……….. ja:tent ff drogen!
Op naar Labouhery. Hele lange, eindeloze, saaie, rechte stukken door de Lanquedoc! Als je gemiddelde snelheid tussen 18 en 20 km ligt en je kunt soms 20 tot wel 25 min. vooruitkijken, mogen jullie zelf uitrekenen, hoever je voor je uit kijkt!
Het enige voordeel is: je kunt effe door trappen!
In Orese en Laherie: GEEN koffietent……… in Lesperon ook niet……….. In Gourbego: Eindelijk! Hier zou ook een camping zijn – het is inmiddels 18.30.. Wel een Gite – daar maar proberen. Een heer in 3-fdelig pak doet open: “Toutes est complet, Monsieur”.
Hier twijfel ik aan, want er staan geen auto’s, fietsen oid voor de deur én de gordijnen zijn half dicht. Dan maar effe gas op de pedalen => op naar St.Vincent-de-Paul. Hier vind ik een rustig gelegen Familecamping – met in hoofdzaak mobiles homes. Voor mij is daar tuurlijk een plekkie te vinden. Het is 19.30 u, de teller staat deze dag op 119 => TOP-daggie dus!
Potje koken, bellen met thuisfront en « « « met de kippen op stok « « « « «

Veel leesplezier, Frére Frederique



Op moment zit ik in Dax, ca 100 km voor ST.Jean de Pied - het begin vd Pyreneen.

  • 28 Juli 2011 - 12:41

    Jet Verzijl:

    Frits wederom blijkt weer dat je voor de mazzel geboren bent!!!
    Blijf op deze manier gewoon doorgaan want het gaat je uitstekend af.

  • 28 Juli 2011 - 13:18

    Nienke:

    Lieve pap,

    Mooi verhaal weer! Die Franse lessen hebben je wel geholpen zo te lezen. Zet hem op weer! We sms-en vrolijk verder :)

    A bientot!

    x Nien

  • 28 Juli 2011 - 13:22

    Harry Chateleux:

    Hoi Frits,
    Ik volg jouw belevenissen weer met veel plezier. Je bent al aardig opgeschoten.
    Je zegt nou wel dat die belgen 100% verzorgd worden, maar jij mag ook zeker niet klagen als ik dat lees: overal gastvrij onthaald, vaak gespreide bedjes, 4-gangenmenu's etc.
    Nu wordt het klimmen geblazen in de Pyreneën.
    Groeten veel plezier,
    Harry

  • 28 Juli 2011 - 13:37

    Pauline:

    Hi Frits!,

    Wat een geweldige tocht maak je weer. Al die contacten her en der, maar vooral op het juiste moment en bijbehorende eet/slaapplek. Zo komt Frits weer als Jan Splinter op locatie(s) voor een habbekrats ;-).
    Geniet maar lekker in het Spaanse land,

    Groetjes,
    Pauline

  • 28 Juli 2011 - 15:22

    Elke:

    Hoi Pap,

    Mooi verhaal weer! Je mag dan wel in een tentje slapen maar aan luxe ontbreekt het je niet met alle diners en kastelen :)

    X

  • 28 Juli 2011 - 17:19

    FIETJE EN HANS:

    Hoi Frits,

    We kunnen je verslag nu weer lezen en wat een mooie foto s.

    Pas je op voor een buikje met al dat lekkere eten, Nog veel succes zo in de Pyreneen en heel veel mooi weer,

    groeten ven Hans en Fietje

  • 28 Juli 2011 - 20:03

    Riet Bloemen:

    Dag Frits,

    Wat jammer dat we niet in de Lot zijn. We hadden het heel gezellig gevonden als je was komen buurten. Maar ik verzeker je dat je dan je tocht niet zo vlug had doorgezet.
    Frits ik heb echt bewondering voor je. Voor al dat fietsen maar ook die contacten die je steeds maakt dat is toch geweldig.
    Weer veel ervaringen rijker.
    Ik zou zeggen, a bientot,
    Riet

  • 30 Juli 2011 - 07:20

    Gerda Göbel:

    Goede morgen Frits,heerlijk om op deze manier met je mee te fietsen!
    Je geniet wel zo zeg! Natuur ,mensen en een beetje contact met deez en gene
    super. De franse keuken bevalt ook wel zo te horen en te zien!
    Zie je onderweg nog oplaadpunten voor mijn elec fiets? Dan kan ik daar ook eens over gaan dromen!
    Frits bedankt maar weer goeie reis en graag tot horens!
    groet van Gerda.

  • 30 Juli 2011 - 10:11

    Lucy Ann:

    Ha Frits,
    Wat een geweldige verhalen weer! Het is een genot om te lezen en (op het tentje drogen na) geniet jij zo te lezen ook met volle teugen. We hebben Lineke afgelopen week te eten gehad; dat was erg gezellig, maar je hoeft je geen zorgen te maken dat ze zit te treuren in haar eentje: ze is behoorlijk druk en afgelopen donderdag was in die week de enige dag dag het haar uitkwam :-)
    Sterkte met de komende bergetappes,
    Lucy Ann

  • 30 Juli 2011 - 17:02

    Carel:

    Beste Frits,

    Ben net terug uit Nijmegen, Anita heeft voor de derde keer de vierdaagse gelopen en gehaald.
    Maar dat is niet te vergelijken met dat "fietstochtje" van jou. Ik vind het geweldig dat je dit doet op je oude dag. Heel veel plezier, mooi weer gewenst uit 's-Gravenzande van Carel en de meiden.

    Blijf vooral van alles sturen dan kan ik je in de gaten houden.

  • 31 Juli 2011 - 12:14

    Paula:

    Hey Fritsie...
    Leuke plaatjes!
    Enne wat ben je toch vaak een bofkont!
    Ik zou je ook een prakkie mee laten eten hoor ; )

    Dag gr Paula

  • 31 Juli 2011 - 19:12

    Nely:

    Hoi Frits,

    Wat een geweldig verhaal weer, je hebt ook echt wel mazzel ook hoor!, nou kun je zo'n aardige betrouwbare man ook niets weigeren natuurlijk..., hoe dan ook, het is weer een prachtig avontuur. Veel plezier nog.

    Groetjes Sjaak en Nely

  • 02 Augustus 2011 - 13:19

    Rutger Van Hamersvel:

    Leuk verhaal Frist! Dus je tent laten drogen is niet alleen in Noorwegen pure noodzaak, maar ook in Frankrijk.

    geniet ervan!

  • 02 Augustus 2011 - 21:24

    Gerard Van Winden :

    Hallo Frits,

    Hier Gerard uit Koudekerk aan den Rijn, van de sportschool. Vanmorgen hoorde ik daar dat je al onderweg was.
    Jammer dat je mijn ervaringen van mijn fietstocht naar Santiago, van 15 mei tot 21 juni jl. niet hebt kunnen aanhoren. Ik had je dan ook de tip gegeven niet het betonnen fietspad langs de kust te nemen, superslecht en niet zo best voor je fiets. Heel leuk je reisverslagen te lezen. Mijn camino begint hierdoor weer opnieuw te leven. Geniet ervan, voor dat je het weet ben je na 2601 km weer thuis. Ik zag diverse bekende foto's voorbij komen. Ik zag campingfoto's de ik zelf ook heb gemaakt. Je hebt soms op vrijwel dezelfde plaatsen gestaan. Inmiddels zal je wel Pamplona gepaseerd zijn. Misschien nog een tip voor de terugreis: vanaf La Coruna kun je 3x keer in de week rechtstreeks naar Schiphol vliegen met Vueling (heel goedkoop). Ik heb een paar dagen voor Santiago mijn dochter een ticket en een hotel vlakbij het vliegveld laten regelen. Onze tent hadden we in St.Jean pied de Port teruggestuurd op 4 juni, maar die moet nog steeds aankomen hier. Dat was ca. 10 kg bij elkaar, wat je allemaal iedere keer een berg op moet fietsen en je krijgt er genoeg in Spanje. Ik wens je nog een hele goede pechvrije reis en goed weer (net als wij hadden). Ik blijf je volgen.
    Bon Camino
    Gerard van Winden Koudekerk aan den Rijn (gwinden@casema.nl)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Dax

Santiago de Compostella

beste mensen,

Zo'n ritje als vorig jaar is prima bevallen: zo vrij als een vogeltje, niets moet - alles mag! De rit naar het hoge Noorden was een hele ervaring, veel gezien, veel beleefd, nieuwe mensen leren kennen, veelal van die avontuurzoekers,buitenmensen.....
En dan op een gegeven moment begint er weer iets te kriebelen.... Eigenlijk al vrij snel na de thuiskomst. Al begin vorig jaar stelde men voor voor: Zeg Frits: Waarom ga je naar het Noorden? Daar ik het koud, het waait altijd, geen zon, ect, ect. Waarom ga je niet naar het zuiden? de zon tegemoet... Nou,ik ben blij dat ik voet bij stuk gehouden heb: dat pakken ze mij niet meer af!!
Tja, toenertijd werd Santiago de Compostella reeds genoemd.. die naam ben ik niet vergeten... Je bezoekt wat lezingen bezocht hier & daar, gaat naar wat beurzen,leest wat boekjes.... en op een gegeven moment staat die plek in het bovenkamertje, op een bitje in je grijze massa opgeslagen. en het rare is: wissen kan niet meer; zelfs niet met Ctrl-Alt-Del...... en zélfs niet met: Format C:/......
Het zal duidelijk zijn: 2011 wordt dit mijn doel.Het is gelukkig niet zover als de Noordkaap... 'k schat net 100 km minder ver.... (kortom: "slechts 1 dagje korter peddelen".....
De afstand [bijna 2900 km] moet vlgs de boekjes in 3 weken te overbruggen zijn... maaaarrr: ik wil er beslist geen racewedstrijd van maken - genieten is pré! Streven is 4 - 5 wkn. We zullen zien.
Heel globaal volg ik de volgende route: langs Antwerpen, Brussel, Lille, Parijs, Chartres, Tours. Daar langs de kust tot onder Bordeaux, dan iets naar 't ZO, de Pyreneën over et en suit á gauche, direction de l'ouest (voor de niet frans sprekenden onder u: "bij Hoevaken rechts af und immer geradeaus...) (vanaf hier nog ca 1000 te gaan...., makkie, toch?)

Voor geinteresseerden: op de hieronder vermelde site staat de route afgebeeld met wat tekst, "toeters & bellen": http://nl.wikipedia.org/wiki/Pelgrimsroute_naar_Santiago_de_Compostella. (klik op kaartje [rechts] voor vergroting)

En voor ik vertrek even een bijzonder dankjewel voor Lineke! Voor de hulp,de tipjes, en... dat ik weer mag "vertrekken"..
Ook een dank aan de mannen van Bike Center Samplonius te Alphen. Zij gaven m'n fietsje weer een uitgebreid servicebeurtje, op hun advies wat spare-parts meegekregen én natuurlijk de tips! Kortom: Hij rijdt weer als een .....machine!
Ik hoop, net als vorig jaar, jullie weer met regelmaat met wat leesvoer van m'n belevenissen te kunnen voorzien. Ook prentjes natuurlijk; hoewel dat op publieke internetplekken veelal moeilijker gaat worden.. (maar: met een petite barvardage et une grande sourire kun je soms veel bereiken...........
Senôr et Senôritta, au revoir.
Frits.

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2011

weer thuis.......

14 Augustus 2011

De Pyreneeën over, bergje af en......

08 Augustus 2011

Extra bericht en foto's

05 Augustus 2011

de Pyreneen in.... op & af...

28 Juli 2011

even terug in de Middeleeuwen......
Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 643
Totaal aantal bezoekers 131416

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: