Vivre La France ... et le Tour de France... - Reisverslag uit Clermont, Frankrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu Vivre La France ... et le Tour de France... - Reisverslag uit Clermont, Frankrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

Vivre La France ... et le Tour de France...

Door: fritsnijhof

Blijf op de hoogte en volg Frits

14 Juli 2011 | Frankrijk, Clermont

beste "supporters",

Zo, nu is het dan mijn beurt; zit in internetcafe in Liniancourt (bij Clermont). Een wat stoffig, gammelle zooi, van enkele buitenlanders (Afrikanen ?); Oud toetsenbord, letters vrijwel onzichtbaar, geheel andereindeling, ect ect / we proberen het.... excuses voor detyp foutjes...(spatiebalk doet het ook niet, merk ik nu...)
De eerste dagen waren goed, redelijk weer. dagen in NL erg veel wind _ uiteraard.. teugen!! Begon al goed in Zevenhuizen: rond de Rottemeren reed ik 3 x flink om => de Gemeente bouwt aan de toekomst (nieuwe wijken, ect)---- vergeet de fietsers!! Wegen doodlopend, of liggen open. Ik bedenk me: er woont daar een oud collega... John: Doe er wat aan!!
Over de Moerdijkbrug waait (lees: storm) het !! Een racefietser, die me5 min voordien voorbij zoefde, staat nu bijna stil. Even later is zijn snelheid 0 km/u. Hij is z'n pet kwijt.. afgewaaid; hij probeert 'm nog van derijbaan te vissen.. A/h eind vd brug komt hij me voorbij kruipen: hij houdt de ^pet in z,n hand: Gelukje voor hem!
Na de brug valt me iets bizonders op: In Lage Zwaluwe staat een akker vol papavers... wellicht heeft men hier toestemming van het Ministerie of Wilders?
Typisch hollands landschep is mooi! Kijk even naar de molens bij Kinderdijk!
Net voor de oversteek over de Noord of Merwede zie ik aan de overekant deArk van Noach (replica in wording) net als ik een plaatjeschiet, vaart er een Rijnaak voorbij.. toeval.. of.. LET OP de naam (inzoomen).. dat verklaart het§
Dag 1 zet ik m'n tent op in Ulvenhout - net onder Breda. Een camping en route à Santiago de Compostelle "SdC" Er komen hier vel Camino's aan; m.n. wansdelaarsin April / Mei. De fiets mag _ moet_ vannacht in een grote,ijzeren kooi,met camerabewaking, welke om 22uur opslot gaat; er blijkt in 2 weken -6 fietsen te zijn "geleend"...; allen stonden op slot! Van één man een fiets op maat gemaakt - een Koga Mujata;; hij was 2 dagan onderweg! 't zal je maar gebeuren!
Dag 2/ nog ca. 80-85 km te gaan naar Mechelen: de ontmoetingsplek met Nienke en Sievert Jan; Om exact 9.30 komt de zwarte voiture de hoek om scheuren... Op naar het station, fietsen afladan en ca 80 km verder pddelen met Nienke en Sievert Jan/ écht gaaf§ We hebben goed fiets weeren een heel mooie route; door bos, grotendeels langseen riviertje; Hierover heeft Nienke al een verslag gemaakt;
Oh ja (had ik hen ook nog niet verteld... )
Op de camping ging ik 'savonds aan Palmpje drinken (wel verdiend, dacht ik). In het restaurant was het een tering herrie _ ik denk tussen 90 en 120 dB!) Er was een gecostumeerde disco. Niet voor jongenlui.. maar voor 50++ !! En hoe ze er uit zagen: bijna allen in pyama, trainingspak, beetje te korte HOTPANTS, én: met de krulspelden in.. Eerst dacht ik: Zie ik dit wel goed? als ik straks terug ben moet ik even bij m'n zwager langs, want hij heeft me vast de verkeerde bril aan gemeten & gesmeerd..
Na het afschied van Nienke En Sievert Jan, peddel ik nog zo'n 20 km verder;
Op deboerencamping staan 4 -5 hollandsche families. Aarzelend komt de eerste buurvrouw - uit Reeuwijk -even horen wat ik doe, m'n plan is. Nou - als ze weer weg is, komt nr 2 - uit Noord Holland, ect.. De eerste heeft de hele camping al geinformeerd! van de eerste krijg ik gekookte eieren + bak soep, nr 2- uit Woerden - vraagt me op de koffie, ect. Bij nr 3 - mag ik de volgende ochtend mee ontbijten; zo ben je in je uppie en zo ben je overal bekend;
Dan tijd om verder te peddelen.... In een Parcs de Loisirs - jeugd- vakantiepark - vind ik m'n volgende plek/ onder de bomen, aan een riviertje: een pracht plekkie.
Ca 10.00 u de volgende morgen, strijk in Cambrai neer in 't zonnetje op een terras: tijd voor "une double expresso et une vert de l'eau" Ik laat Sievert Jan dat even weten.... voor de vertaling krijgt hij een klein zesje....
In Noyon bekijk ik een Cathedral / niet iets bizonders. Het valt me op dat ook in andere steden veel oude gebouwen in de steigers staan; of er is nu een grootse kermis omheen gebouwd - zoals in Mechelen het geval was. Jammer is dat.
Verder op weg komen me een jongen en een meisje uit Aalsmeer achterop; zer hebben de vaart er behoorlijk in. Hun tijd is beperkt (max.3 wkn). als ik vraag: hebbenn jullie dat 1 dat gezien? Euh, nee, geen tijd voor;; Dit wordt een race tegen de klok: Wat heb je daar nu aan?
Tegen 18 u zie ik in Honnecourt een oude boerderij met groot bord erbib én.. een opschrift met schelpen!! Als ik wat foto's maak, komt de beheerder naar buiten: Qu'est que vous faites, monsieur? Ik doe m'n verhaal en mag bij hen m'n tent opzetten ( nog wel wat vroeg, maar zo'n aanbod sla je niet af! Een unieke plrk aan de vijver, mét zwanan, geiten in de wei. Alsik vraag of er nog een winkel in de buurt open is, komt de wedervraag: Heeft U al gegeten? Tja... nee dus. Eet dan met ons mee! Er worden wat extra worstjes op de BBQ gelegd en 10 min later klinkt: Diner est fini, vient svp. Deze plek ligt op de kruising van de Pelgrimswegen naar Santiago de Comp. en die naar Rome. De boerderij is uit de 13e eeuw; dewatermolen opzij ervavn - uit de 12e eeuw; eea moet (?) over 3-4 jaar gereed zijn. Dan wordt het een overnachtingsplaats voor Pelgrims.
Om 20 u vertrekken zij naar hun woonhuis; ze laten mij alleen in het huis, met zwanen, geiten, ect. De vrouw legt een handdoek klaar, legt me het gebruik van gasfornuis uit en douche;; ik mag alles gebruiken - super, toch? De volgende ochtend was ik even de vaat ( die stond er nog) - dat is toch het minste wat ik kan doen.
Dan weer op de pedalen. Richting Compeigne - voor de Roparunners onder U een bekende plek, toch? Door de bekende Forets,rol ik tenslotte de stad binnen; Een stad inrijden isniet moeilij: Volg Centre Vile; maaar er uit komen.... dat vergt de nodige extra energie: iedereen kent de autowegen, maar weinigen kennen een (rustige) fietsroute. Vaak rijd je je klem voor de N - wegen, of zelfs de AUTO-routes à Paris ou Lyon!!
Oh ja: in Noyon trof ik nog een moeder & zoon uit Aalsmeer - ook op weg naar SdC; ook zij denken er 4-5 wkn over te doen.
Onderweg zag ik in een wei nog ietsbizonders; Ik dacht aan kunstwerken, maar bij navraag blijklt het een Park met lokvogels voor ooievaars! Een gebied vav ca 100 x 100 metr staat er vol mee. In dezestreek waren veel ooievaars; echter nu niet meer. Met deze speciale ijzeren vogels probeert men de oorspronkelijke eibers terug te krijgen. Henk: voor jouw is dit een gouden handel => gooi het roer maar om!!
In Liancourt vind ik m'n vlg stek - op een camping (?) met 99% vaste bewoners. Ik doe nog even de was en ge onder zeil; Vandaag hadik het plan een RUST & KIJKDAG gepland in Clermont. Dat zou een mooie, oude stad zijn. Bovendien is het de Quartorze Juillet: dè Franse feestdag! d.i. de dag v/d Franse Revolutie de Veldslag om de Bastille in 16.00(?). Nou, dat valt echt tegen - in Parijs grootse parade, maar op he platteland loopt dit uit op Kermissen en drink & eetfestijnen. Als ik dit geweten had.... was ik wellicht verder gepeddeld! Nou, dat doe ik morgen dan maar weer.
Voor deze keer genoeg leesvoer, dacht ik.
à la prochaine fois, Frits.

oh ja: het detailfotootje van de fiets(voorkant) toont m'n slimme pookje => voorkomt omdraaien / - vallen vd fiets bij het (in)parkeren; gekregen van Nienke & Elke op verjaardag - komt nu uitstekend van pas!
Bedankt meiden! xxx .

  • 14 Juli 2011 - 16:58

    Henk En Gerda:

    Hoi Frits ,
    Hier is het regen en wind ,dus hebben we de tijd om jou verhaal rustig te lezen en er van te genieten
    We hopen voor je dat het weer bij jou beter is als hier in ons kikkerlandje want het lijkt hier wel herfst ! Wat leuk dat je zoveel gastvrij mensen ontmoed onderweg ,en zo te lezen wordt je aardig verwend ,en hoef je zelf niet te koken ,ja,gemak diend de mens, gelijk heb je ,profiteer er maar van, er kunnen andere tijden komen !!!!!
    Het was een leuk verhaal om te lezen en je maak weer van alles mee !!!

    Doe je best, en trapse !!!!
    Gr Henk en Gerda

  • 14 Juli 2011 - 17:29

    WILLEM BALVERT:

    ha die Frtizel,
    Je hebt weer een leuke uitdaging bedacht zie ik. ben je in ieder geval weer FF onder de panne.
    doe het mak an op jou leeftijd zo`n tochchie is niet niks. moet volgende week met het bussie naar Bordoux, mischien kom ik je nog tegen kunne we FF een bakkie doen en de stand van zaken doornemen! ik volg je verhalen weer met veel plezier.
    succes op je verdere pad en hou het heel!!!!!

    Gaaaaaaaaaaaarout, van een ROPA runner.

  • 14 Juli 2011 - 20:40

    Nienke :

    Hoi pap,

    Na je sms gelijk even het verhaal gaan lezen! Leuk!
    Jan Hendrik heeft wel echt gelijk, ook nu scharrel je alles weer bij elkaar, met name je eten zo te lezen, ha ha! Goed bezig!
    Hier is het echt vies weer, het boottochtje in A'dam met de familie gaat zat dan ook niet door helaas.
    Nou ik ga lekker slapen en morgen weer ''gewoon'' aan het werk.

    Veel plezier!

    Liefs Nien

  • 15 Juli 2011 - 10:15

    Peter Wijngaard:

    Hallo Frits,

    Het gaat voorspoedig met jou lees ik. Mooie route en leuke verhalen al weer. Geweldig dat je het zo verslaat.
    Het was hier gisteren beestenweer. Ik zag op buienradar dat jou dat bespaard is gebleven. Het was een soort tropische storm maar dan zonder het mooie weer er voor. Nu gaat het wel is lekker zonnig en zo.
    Hoop op veel mooie dagen voor je en een voorspoedige voorzetting van je tocht.

    Groeten Peter

  • 15 Juli 2011 - 15:25

    Jan Hendrik:

    Beste Frits,

    Niet alleen is jouw verslag leuk ook zie ik reacties van anderen die ik ken zijn leuk om te lezen. Zo te zien weinig veranderd in Frankrijk. Toen ik 25 jaar geleden Parijs wilde infietsen om toendertijd mijn vriendinnetje en nu mijn vrouw Renate op te zoeken kwam ik ook op de rondweg terecht. Al die Fransen maar toeteren en naar hun hoofd wijzen. Achteraf vind ik het maar wat leuk daar gefietst te hebben. Doe voorzichtig aan en bon voyage,

    Jan-Hendrik

  • 15 Juli 2011 - 15:26

    Ton Sax:

    Je gaat lekker, Frits, en je maakt mooie afstanden. En erg leuk, dat je zulke aardige mensen treft, je hebt daar kennelijk talent voor! Je foto's vind ik heel bizonder: daar blijkt toch maar uit dat je op de fiets veel meer van een land ziet en de sfeer van het landschap veel meer meemaakt.
    Klasse, ik ben heel benieuwd naar het vervolg! Groeten ook van Lucy Ann, die is vandaag met Marjolein naar het oosten gaan fietsen, vanochtend vertrokken, vanmiddag in Varseveld, nu komen ze met de trein terug.
    Groeten, en ik hoop dat je nog veel te genieten krijgt!

    Ton

  • 16 Juli 2011 - 13:05

    Gerrit:

    Hoi Frits,
    wat weet je je kont weer overal in te draaien. Koppie koffie hier, etentje daar!!!
    Leuk verhaal, hopelijk heb je mooi en niet te heet weer. Loopt je fiets goed? geen panne?
    Geniet van je reis en groetjes
    Gerrit

  • 17 Juli 2011 - 19:29

    WimD:

    Ha Frits,

    Mooi om te lezen en te zien. Veel herkenbaars nu ik net terug ben van m'n Rome tochtje. We kwamen nu tot iets voorbij Milaan. Volgend jaar verder. 't Was allemachtig prachtig en we zien uit naar de volgende etappe in 2012.

    Jij een heel goede tocht toegewenst. 't Ziet er goed en stoer uit....... gaat je zeker lukken. Courage!!

  • 24 Juli 2011 - 18:01

    Thea Lagerweij:

    Hoi Frits
    je bent weer op reis! Alles gaat goed zo te lezen.
    We hopen je weer een keer live te spreken.
    Groet Thea

  • 31 Juli 2011 - 12:05

    Paula:

    Vandaag op 31/7 lees ik deze mail!
    Veel tekst \O/ leuk om te lezen,
    dank je wel Frits!
    Groet Paula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Clermont

Santiago de Compostella

beste mensen,

Zo'n ritje als vorig jaar is prima bevallen: zo vrij als een vogeltje, niets moet - alles mag! De rit naar het hoge Noorden was een hele ervaring, veel gezien, veel beleefd, nieuwe mensen leren kennen, veelal van die avontuurzoekers,buitenmensen.....
En dan op een gegeven moment begint er weer iets te kriebelen.... Eigenlijk al vrij snel na de thuiskomst. Al begin vorig jaar stelde men voor voor: Zeg Frits: Waarom ga je naar het Noorden? Daar ik het koud, het waait altijd, geen zon, ect, ect. Waarom ga je niet naar het zuiden? de zon tegemoet... Nou,ik ben blij dat ik voet bij stuk gehouden heb: dat pakken ze mij niet meer af!!
Tja, toenertijd werd Santiago de Compostella reeds genoemd.. die naam ben ik niet vergeten... Je bezoekt wat lezingen bezocht hier & daar, gaat naar wat beurzen,leest wat boekjes.... en op een gegeven moment staat die plek in het bovenkamertje, op een bitje in je grijze massa opgeslagen. en het rare is: wissen kan niet meer; zelfs niet met Ctrl-Alt-Del...... en zélfs niet met: Format C:/......
Het zal duidelijk zijn: 2011 wordt dit mijn doel.Het is gelukkig niet zover als de Noordkaap... 'k schat net 100 km minder ver.... (kortom: "slechts 1 dagje korter peddelen".....
De afstand [bijna 2900 km] moet vlgs de boekjes in 3 weken te overbruggen zijn... maaaarrr: ik wil er beslist geen racewedstrijd van maken - genieten is pré! Streven is 4 - 5 wkn. We zullen zien.
Heel globaal volg ik de volgende route: langs Antwerpen, Brussel, Lille, Parijs, Chartres, Tours. Daar langs de kust tot onder Bordeaux, dan iets naar 't ZO, de Pyreneën over et en suit á gauche, direction de l'ouest (voor de niet frans sprekenden onder u: "bij Hoevaken rechts af und immer geradeaus...) (vanaf hier nog ca 1000 te gaan...., makkie, toch?)

Voor geinteresseerden: op de hieronder vermelde site staat de route afgebeeld met wat tekst, "toeters & bellen": http://nl.wikipedia.org/wiki/Pelgrimsroute_naar_Santiago_de_Compostella. (klik op kaartje [rechts] voor vergroting)

En voor ik vertrek even een bijzonder dankjewel voor Lineke! Voor de hulp,de tipjes, en... dat ik weer mag "vertrekken"..
Ook een dank aan de mannen van Bike Center Samplonius te Alphen. Zij gaven m'n fietsje weer een uitgebreid servicebeurtje, op hun advies wat spare-parts meegekregen én natuurlijk de tips! Kortom: Hij rijdt weer als een .....machine!
Ik hoop, net als vorig jaar, jullie weer met regelmaat met wat leesvoer van m'n belevenissen te kunnen voorzien. Ook prentjes natuurlijk; hoewel dat op publieke internetplekken veelal moeilijker gaat worden.. (maar: met een petite barvardage et une grande sourire kun je soms veel bereiken...........
Senôr et Senôritta, au revoir.
Frits.

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2011

weer thuis.......

14 Augustus 2011

De Pyreneeën over, bergje af en......

08 Augustus 2011

Extra bericht en foto's

05 Augustus 2011

de Pyreneen in.... op & af...

28 Juli 2011

even terug in de Middeleeuwen......
Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 131424

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: