Herr Fritzz in Ost-Bayern - Reisverslag uit Straubing, Duitsland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu Herr Fritzz in Ost-Bayern - Reisverslag uit Straubing, Duitsland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

Herr Fritzz in Ost-Bayern

Door: Frits oder Fritz ?

Blijf op de hoogte en volg Frits

03 Augustus 2015 | Duitsland, Straubing

Hallo liebe Leute.

Danke vielmahl fur euere Interssen, Berichte, Fragen und allerhand Blodsinn...
Op moment zit ik in 'n casino (donker hol vol met (quasi)miljardairs, jong en lui en andere duistere figuren.. (mensen, die m.i in "het zwart werken....oid?). Er wordt geen alkohol geschonken (mag wetelijk niet), maar 'n alkoholvrij biertje is gratis! Wel 0,5 liter, want bij de Bayer in en kleine pils een halve liter, en let er op dat je een kleiene besteld; ander staat er meteen 1-2-3 een grote pul voor je neus!
M'n groene huuske staat op en eilandje, dat rondom wordt omringd door de Dounau. Nou ja, eiland... ik hoefde niet te zwemmen, wel paddeln, met m'n fietsje - over een grote brug. Het is er behoorlijk druk met fietsers (jong en oude). (ik telde straks 14 tenten). Ook tref ik nu meer en meer fietscollega's, die ik al eerdrer heb gezien. Bijvoorbeeld 'n jongen en 'n meisje uit Clermont Ferrant (30-ers, schat ik), die naar Istanboel fietsen - met tandem en karretje er achter (berg op gaat vlg hen als een speer, berg op is zwaar.
Hoe ben ik hier gekomen? Wel na bezoek an fam. Dragic in het Odenwald, de Neckar opgezocht. (nr 4 van m'n lijste). Via Hirschorn, Eberbach, richting Mosbach. 'k ben bij Alka en Branko anderhalve dag langer gebleven, dan gepland, het regende constant. Woensdagmiddag heb ik het er dan toch op gewaagd - wel wat spatten gevoeld, maar het ging. Net voorbij Zwingenberg vond ik een pracht plek bij een Naturfreundenhaus. Tent opzetten... of.. De beheerster bood me een 5 "Sterne Bauwagen" (= Schaftwagen) aan. Bij en dreigende donkere lucht was de keus snel gemaakt. Heb heerlijk geslapen en .. DROOG! Over het terrein scharrelden wat kippen en haan voor de verse eieren 's morgens.. hi hi. De vlg morgen scheen de zon weer - gelukkig. OP naar Mosbach, Neckarelz, Bad Wimpfen, Heilbron. Bad Wimpfen is de oudste Altstadt v. Duitsland, het schijnt de 2e wereldoorlog ongeschonden hebben doorstaan. Ook Heilbron is de moeite waard. Hier, net als bij Pont Neuf in Parijs, hangen er aan de Rose Brucke de .. tig / .. duzend slotjes).Echter: heb je er niets te zoeken, mijd dan een centrum, voor je het weet, zoek je je weer drie keer in de rondte om er uit te komen en dan vaak aan de verkeerde kant ook nog. Dan komen Lauffen, Marbach (wel 2 keer ca 10 km verkeerd gereden..) In marbach is een prima camping. De Altstadt van Maarbach is ook erg mooi! Om 8:15 Fiets ik van Marbach richting Ludwigsburg. Dan komt Stuttgart in zicht, hier heb ik niets te zoeken: er omheen dus! Richting Eslingen - bekend van het Stamhaus (d.i. de gevangenis vd Baader Meinhofgroep ('73-'77?). Speelde in de tijd dat ik bij BBC in Mannheim werkte. Ook Eslingen heeft en mooie Altstadt - en.. ze hebben er heerlijke Kaffe mit Kuchen!
Dan volgen Plochingen, Zell, Altbach (nee, geen: Asbach Uralt!!). Vanaf Schnetten word ik de weeg op gestuurd, een 4-baansweg met smalle fietsstrook erpal naast (net als in Engeland 2 jaar geleden (herkennen jullie het? Jaap en Hans). En de spits begint net. Dus: ik pak de laatste km's effe de trein naar Ulm. In Ulm krijjg ik de tip vd Fremdverkehr om naar de Kano - en Roeivereniniging te gaan, vlak aan de Donauoever. Dat is snel gepiept. Ik sta er samen met een jong stel aus der Schweiz en nog en andere fam. (P+M+ 2 meiden). De Zwitsers zijn vis de Inn gekomen naar Passu en vandaar de Donau stroomopwaarts.
Oh ja, net voor Schnetten rijd ik over een brug met "glazen dak". de moeite waard om even een foto te schieten. Als ik Klar ben en wil vertrekken, komt er en oud mannetje met wadelstok aan kuieren. "Komm ich mache ein Bild von Ihnen". Dat lukt en ik maak er een van hem. Verwondert bekijkt hij m'n fiets. "Das habe ich fruher auch gemacht.! Hij maakt nu nog zijn dagelijkse rondje - wandelend. Hij vertelt, dat hij 94 is! Chapeau! als ik zo oud mag worden... en er nog zo kwiek bij mag lopen...
Om 6 uur is de tent (nog...) droog... dan begint het de miezeren.. Ggrrr$§%%/&(/& - alles nat! De Zwitsers hebben net voor de bui alles droog ingepakt - zij vertrekken met ietsepietsie regen, en ik dus effe niet. Eerst maar even eten dan. Maar het blijft piesen.. Ik besluit het zaakje binnen in de kleedruimte op te hangen om te drogen, dat helpt.. hoewl: snel gaat het niet. Om 11:00 besluit ik de tent dan maar vochtig in te pakken - voor 'n keer geeft dat ook niet. Als m'n pakezel weer geladen is, stap ik op m'n stalen ros en peddel naar Eiclingen, Dillingen, Gunzburg. Mooie rit over veelal grevelweggetjes vlak langs de Schonen blauen Donau. Om de 200 mtr staat een groot bord: bv 2596.5 - 2596.4 ect ect. Maw: nog 2596,4 mtr tot de Zwarte Zee (de monding vd Donau). 'k heb duss nog even te gaan... Dan duikt er een vreemd bord op: "Gefahr fur Kopflose Paddler" blijkbaar steken hier enthousiaste kanovaarderess over met de kano over hun hoofd!
Via Berfeldhein´m bereik ik dan Neuburg a/d Donau. Daar krijg ik weer de tip om te gaan kamperen bij de Kanoclub. Die is snel gevonden. Er is daar een Big Party bezig, de kanovrienden zijn bijeen en eten en drinken 'n biertje - dat is wel heel verleidelijk.. Dus na het tent opzetten, 'n douche, schuif ik ook maar aan... En meteen komt die pul op tafel. Dat smaakt trouwens best na zo'n warme dag!
Zondags weer verder. Richting Inglostadt., Vonding.Dan volgt er een hele steil klim naar Kelheim: 7 a8% wordt gezegd, maar volgens mij is het het dubbele.. en dan over grove gravel. Er op deels trappen, deels lopen (te gevaarlijk, want voor je het weet, glij je weg en lig je op je snufferd... Ik zweet me een hoedje, als ik in Kelheim binnenrijdt, dus Time-out voor grote Spezie!° Ik zie dat ik op m'n scheenbeen bloed... waarschijnlijk door de trapper geraakt. Even schoonwassen bij de dorpsfontein. Meteen veel bekijks. "Was heben Sie gemacht?". gewoon afwassen en klaar is kees! Nichts Arzt besuchen, oder krankenhaus und spritzen!
Na de pauze nog een stukkie naar Bad Abbach, het eerst volgende grote dorp met camping. Het is een bekende rit, want in juni waren we ook hier. Bij ontvanst herkent men m,ij metenn: Ah ja, Herr Nijhof aus Holland! (zo bekend ben je al.. hi hi ). Snel m'n tent opzetten en de was even doen (dan kan hier prima). De eigenarese helpt me zelfs even. Ook verzorgt de eigenaar zelfs en tafel en een bank: echt super!
Vanmorgen snel de was inpakken en de ander zooi en dan richting Regensburg. Even de stad door kost me .. 30 min extra.... Heb tussendoor nog even m'n fiets, m.n. de ketting, derailleur en cassette even "door de wasstraat gehaald".. Na bijna 2 weken regen, stof, modder, was dat wel even nodig. Hete, hogedrukspuit er op, kwartiertje "droog fietsen" beetje olie er op en klaar is Kees!. Nu draait alles weer als een naaimachinetje.. Dan via Donauworth, Worthing komt Straubing op de borden. Vanmiddag was het echt warm; als je fietst, vang je nog wat wind, maar als je stopt, voel je je alsof je in een sauna zit... ppff!

Nou, dit waren in 't kort weer even m'n belevenissen.
Ik weet niet of ik ook mde foto' hier kan dowloaden - moet ik even vragen. Lukt dat niet, dan even geduld aub, die houden jullie dan nog te goed.
Servus aus Bayern! Prost!

• 04 Augustus 2015 - 07:43

Arie Tuinenburg:

Hoi Frits

Nou nou, je hebt het ritme goed te pakken hoor. Ik vind het per auto al een heel eind en jij bent er op de fiets heen gegaan. Prachtige omgeving om van te genieten op de fiets. Wat ik wel spannen vind is dat het nog maar 2596,4 meter(?) is naar de monding van de Donau. Ik heb op school geleerd dat het best een lange rivier zou moeten zijn.

Ik lees ook dat je er lekker van geniet, dus ga daar vooral mee door. Uiteindelijk wordt het altijd weer droog en zonnig (al duurt het soms maar kort) en dus ideaal voor je. Ik blijf je volgen!

Hartelijke groet
    Arie Tuinenburg

• 04 Augustus 2015 - 08:47

Nienke:

Hoi pap.

Mooi verhaal weer! En ook weer genoeg mensen die je ontmoet.
    Je scheenbeen is toch niet zelfde plekje als paar jaar geleden he?!
    Veel plezier nog.
    Ik ben ook door de regen op weg naar werk, maar dan wel in de trein.

Liefs Nienke en de mannen :)

• 04 Augustus 2015 - 09:59

Suzie Amodio:

Hi Frits, I can't read your blog but I am enjoying the photos. I learned from the 28 july blog that you had crossed at least one of the 7 rivers in 7 countries - the Waal - and the name on the sign was of a Dutch poet, Martinus Nijhoff - an ancestor? happy pedaling - I look forward to viewing more photos - how about one with you in it rather than just your shadow! Suzie

• 04 Augustus 2015 - 10:06

Jochem Klein:

Heeeee brute fietser!

Respect hoor! En wat een leuke dingen maak je mee.
    Lichamelijk ook alles in orde?
    Groetjes jochem

• 04 Augustus 2015 - 10:58

Geriit:

Hoi Frits,
    Als gepensioneerde heb je weinig tijd om te lezen !! , maar jou reisverslagen maken daar een byzondere uitzondering op, heel interessant en leuk om jou zo te volgen op je fiets tochten dwars door europa, vooral ook omdat je een heel aantal plaatsen tegenkomt die bekent zijn en waar je ook door heen gekomen bent. Zo'n biertje moet voor jou toch geen probleem zijn na een dag fietsen !?, Mooi weer en nog veel plezier op je verdere reis.
    Gerrit en Wil

• 04 Augustus 2015 - 14:57

Rika Keppels:

Hallo Frits,

Wat een humoristisch verhaal weer. Je kunt zelf wel een fiets-reisgids schrijven. Zovele mooie weggetjes en bezienswaardigheden. Tips om te overleven horen daar dan ook bij. Ik ben benieuwd!
    Nog fijne kilometers in mooi weer toegewenst,

Groetjes, Rika

• 04 Augustus 2015 - 15:47

Joop Van Der Velde:

Hallo Herr Fritz,

Leuk verhaal weer je hebt weer genoeg leuke dingen mee gemaakt alleen jammer van de vele regen buien, maar na een paar pullen bier ben je de regenbuien weer vergeten.

nog veel plezier.

groetjes,

Ankie & Joop

• 04 Augustus 2015 - 22:25

Gerard Van Winden:

Hoi Frits, van de regen in de drop weer bij Regensburg. Je maakt weer het nodige mee onderweg. Enne niet te veel op die km bordjes letten.
    groetjes Gerard

• 05 Augustus 2015 - 19:16

Henk:

Leuk verslag Frits!

• 18 Oktober 2015 - 18:41

Gary De Leeuw:

Good luck with the heat!
    I had lots of it when I started.
    Enjoy the Danube.

• 12 November 2015 - 16:26

Nienke:

per sms 29 juli:
    Hoi pap. Mooie slaapplek! Hier alles goed. Mam is dikke vrienden met Ties en Noud. Wij gaan nu ook slapen. Welterusten! X