Langs Oostenrijkse deel van de Donau - Reisverslag uit Hainburg an der Donau, Oostenrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu Langs Oostenrijkse deel van de Donau - Reisverslag uit Hainburg an der Donau, Oostenrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

Langs Oostenrijkse deel van de Donau

Door: Frits.

Blijf op de hoogte en volg Frits

08 Augustus 2015 | Oostenrijk, Hainburg an der Donau

beste achtervolgers,

Als jullie goed opgelet hebben, gaan we "even terug in de tijd..... (zie datum 8-8-'15).
Vanuit Deggendorf peddelen we naar Passau, de plek waar de drie rivieren, tw. de Donau, de Inn en de Ilz, zich samenvoegen. Op zich een mooie route, goed fietspad (daarom ook drukker dan elders). De omgeving wordt wat ruiger en woester; geen kasle, eindeloze vlaktes. Oosterhofen, Vilshofen sjees ik 1-2-3 door en tegen 16.3o bereik ik Passau. Deze stad heeft een mooie Altstadt, de moeite waard. Dan het drie rivierenpunt opzoeken; daar is het een drukte. Er lkiggen meerdere cruiseschepen aaangemeerd en de mensen slenteren op de kade, in de Altstad of hangen in de kroeg... Bij het drieriverenpunt laat ik me even "vereeuwigen". Het is bij half 6 en zoek een camping op (en: een koude douche! dat is wel nodig na weer een hete dag. 's Avonds maak ik kennenis met Oswald Heim uit St.Johann (bij Kitzbuhel). Hij fiietst - ook in z"n uppie) de Murrtalroue (door NW Oostenrijk). hij werkt als verkeers deskundige bij het onderwijs en neemt jaarlijks vele fietsexamens af (vergelijk Verkeersdiploma bij ons - groep 7 en 8). Zijn vruw doet een master en hij mocht (of moest) even weg... Een gezellige man. Hij tipt mij om 's morgen met het cruiseschip naar Linz te varen;vertrek 9.00 - komst 14.10. Dat betekent: om ca 8.00 aanmosteren. Dan lijkt me wel wat. Zo gezegd, zo gedaan: om ca 8.00 sta ik op de kade, maar niet aalleenb. Er zijn meer fietsers en dagjesmensen. Om exact 9.00 varen we weg. Een mooie tocht over het mooiste deel van de Donau (zegt men...). Het is inderdaad erg mooi. Bijzonder zijn de doorvaarten door 3 sluizen, waar het schip in ca 30-45 min naar een niveau van zo'n 9, 11 en 15 mtr lager wordt geschut. Ook de doorvaart door de twee Donau-Schlengen van 180 graden draaiingen bij Jochenstein - is mooi. Onderweg wordt 5-6 keer afgemeerd waar passagiers van boord gaan of juist er bij komen. Om ca 14.15 meren we af in Linz, waar iedereen van boord gaat en de nieuwe passagiers al weer staan te trappelen om aan boord te gaan. In Linz fiets ik richting Mauthausen, het voormalige concentratiekamp (KA-Lager). Het is nu ingericht als Gedenksaette. We waren jaren geleden al eens op Dachau (bij Munchen) maar dit is wederom indruwekkend. Het is de stele klim er naar toe zeker waard (2 km met stukken tot 12 %).
Na het bezoek, peddel ik nog een uurtje verder en stop in Au a/d Donau. Pracht ccamping. Ook hier veel fietsers hier en ook diverse, welke ik al eerder zag.
Omdat het overdag erg heet is, start ik vroeg: 7.30. wederom genieten, howeel ik zie dat ik beter langs de rechter over had kunnen fietsen (daar is meer schaduw). Net voor Persenburg liggen twee vrij lange houten bruggen als fietspad langs de Donau, en met splinters... Je raadt het al .. m'n achterband raakt lek.. In de brandende zon plakken heb ik geen puf in. dus ca 2 km wandelen.. In het dorp gaat m'n fiets op z'n zijde en op zoek naar het lek(je....) Nee: de band loopt zo snel leeg dat daar met de handpomp niet tegen op pompen kan. En dan het lawaai van het verkeer... Ik vraag een groot aantal huizen om: Noooit van gehoord, lijkt het wel. Zelfs bij twee Radlerhoterls hebben ze geen pomp! Bij een garage heeft men wel een compressiepomp, maar dan moet ik m'n fiets weer in elkaar zetten (die ligt nog 200 mtr terug op de helling..). Een andere keus heb ik niet: dus weer monteren en de berg af lopen... Mbv de compressiepomp lukt het lek te lokaliseren. Plakken en wewgwezen. Dat had ik gedacht.. Wanrt ik krijg 'm niet dicht. Dan er maar een nieuwe band op. Als dat klaar is en we ca 2,5 uur verder zijn kan ik weer opstappen.
De bedding v/d Donau wordt hier na wel erg breed (ik schat 1 tot 1,5 km aan weerszijden). en het valt me op dat om elk dorp een muur ( = waterkering) ligt van min. 2 mtr hoog. Bijna bovenaan staat een markering met de datum: 14-08-2002. Dat was denk ik het hoogst gemeten peil. Als ik op 14 aug. 2002 hier had gefietse had ik twee keuzes: of - met waterfiets... of - of toch op huidige fiets met duikbril op en snorkel met maat XXXL.
De vallei is erg mooi, kom door oa. Melk, Mattern. Iets voorbij Matter wordt 19.30 gestopt voor een slaapplek ook weer met pracht uitzicht op de op een na langste rivier van Europa. En bovendien een mooie burcht: de Agg-brucht.
Zodera de zon zich laat zien, ben ik al weer foetsie. Je kunt bij deze hitte beter vroeg km'"s maken, tusseen 12 en 14 siesta houden en dan weer verder. Op naar Krems. Daar voor de zekerheid een nieuwe Sclauch (= binnenband) gekocht en weer verder. Door drukke wegen (geen gescheiden fietspaden) pak net voor Wenen (de Vienna Wood) de trein Dit stuk is bovendien erg eentonig. Door het dreukke Wenen snel naar buiten.. naar Bad Deutsch, Altenburg. Hier wordt illegaal gekampeerd.... is wel gedoogd. (er is water, geen elektra). Samen met een camper, 4 tenten in the bush en... een strand. Dus weordt er gezwommen (vlg keer waterschoenen oid meenemen ivm. kiezelstenen.. au au ).
Dan het laatste stukje door Oostenrijk richting Brastilava (SK).

Hier over in de vlg rapportage. Servus Frits


  • 12 Augustus 2015 - 19:07

    Hans Kempen :

    Mooi avontuur Frizzie,
    Je maakt wel spannende dingen mee zeg, band plakken lijkt me ook niet zo leuk ( vooral achterband is een crime )
    Ben je op de racefiets?
    Het ga je goed , maar doe voorzichtig !
    Gr.
    Hanssie

  • 12 Augustus 2015 - 19:43

    Lia Van Dam:

    Weer een leuk verslag, zeker omdat ik zelf ook een aantal jaren geleden van Passau naar Wenen heb gefietst en in jouw verslag veel bekende dingen tegen komt. Ik fietste echter niet zo vlug als jijen heb er veel langer over gedaan.
    Petje af voor je en nog ceel fiets plezier toegewenst can een oud collega van Siemens

  • 12 Augustus 2015 - 22:55

    Rika Keppels:

    Hallo Frits,

    Ik bewonder je doorzettingsvermogen! Een lekke band en wat je dan allemaal niet moet regelen. Prachtige omschrijving van de plekjes waar je komt. Dankjewel.

    groeten,
    Rika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 678
Totaal aantal bezoekers 131335

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: