Traject door Slowakije - het korste stukkie... - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu Traject door Slowakije - het korste stukkie... - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

Traject door Slowakije - het korste stukkie...

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

10 Augustus 2015 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Hallo beste mensen, hier ben ik nog een keer…
Vanuit Hainburg is het nog 26 km naar Bratislava. Niet zo ver dus. Het pad is een dijk, met aan weerszijden een droge, dorre rivierbedding. De Donau is na een km of niet ver weg, 2 , 3 km schat ik. Een voordeel: het pad is redelijk vlak, in redelijke conditie. Hier kun je daarom redelijk vlot rijden, vang je wind (voor je eigen natuurlijke airco…). Voor je het weet rijdt je Bratislava binnen, van een grens overschrijding merk je niets; geen slagbomen, en douanebeambten met hoge pet... je fietst er zo binnen, Over een enorme hoge brug je naar de andere oever - de stad in. De fietsers en wandelaars worden door middel van een spiraal omhoog en weer omlaag geloodst.
(vlg 4 complete cirkels; lijkt op de appel in Alphen a/d Rijn).
Bratsislava is echt de moeite waard, mooie Altstadt met veel pleintjes, oude gebouwen, m.n. de gekleurde daken van de gebouwen zijn bijzonder en goed bewaard gebleven. Wat me wel opvalt is dat de pleintjes (om 11.00 ) erg leeg zijn. Waarschijnlijk heeft men hier 24/7 siesta…
Na bezoek aan de Altstadt moet ik weer terug naar de overkant, de Donauradweg op. Dat betekent weer de twee spiralen op en af (puffen bij deze hitte). Het traject door Slowakije is niet echt spectaculair, geen geasfalteerde paden, maar smalle zandpaden of met grove gravel ietwat geëgaliseerd. Ook de omgeving straalt niets uit. Vervallen of niet afgebouwde huizen - armoede, denk ik. Zeker niet iets om iemand aan te bevelen.
Na een uurtje of anderhalf ga ik een gammel bruggetje over. Dan zie ik ineens de Hongaarse vlag aan een gebouw wapperen. Dat is het enigste teken voor mij dat ik al in Hongarije ben gearriveerd. De route gaat nu door wat armzalige dorpjes richting Esztergom. Een paar km voor Esztergom stop ik: bij een Gasthof is ook een kleine camping – stoppen dus. (voor de ingewijden een ACSI camping). Er staan 2 campers (uit B en D ) en een tent met fam. uit Hoorn. Zijn gaan naar een v/d bekende festivals in Budapest.
Teggelijkertijd als ik mijn potje warm maak koken en eten zij ook. Weer een voordeel, want mevrouw brengt me een bakje „groenvoer” Dat kan er nog wel bij.

Jullie hebben nu vlg mij weer even genoeg lees voer, dacht ik.
Het laatste traject door Hongarije ga ik thuis schrijven, of heel misschien morgen ..

Dobre, Frits.

(Mijn PC viel net uit – Shut-down), daarom moest een uurtje opnieuw typen….. Grrr )


  • 12 Augustus 2015 - 23:00

    Rika Keppels:

    Hallo Frits,

    Knap dat je nog de tijd neemt om na een zware fietstocht een stukje te schrijven. Rust nu maar lekker uit.
    groeten,
    Rika

  • 14 Augustus 2015 - 22:11

    Wim Debets:

    Mooi man! Hulde hulde! Ik kwam dit jaar niet verder dan Zeeland, net terug, en dan ook nog per auto. Kun je nagaan........ Overigens..... Ook best fijn en volop genoten........
    Goede reis jij verder . Laatste loodjes, begrijp ik dat goed?

  • 28 Augustus 2015 - 16:19

    Gerda En Henk V. Zetten:

    Hee Frits ,
    dat is even geleden een levensteken van elkaar gehoord te hebben !! Hoe gaat ie ,lukt het allemaal zoals je graag wil ,vliegen de kilometers van de banden ?? Hopelijk gaat ie goed ,en werkt het weer goed mee !! Hier gaat alles goed aan de dijk !! We zijn net terug van vakantie en zijn naar Oostenrijk geweest ! ! Helemaal super mooi weer ,prachtige natuur ,we hebben genoten !! Nu weer thuis en aan het werk !! Maar is ook weer fijn !! Hee geniet nog even ,want de tijd gaat snel !
    Hartelijke Groeten Henk en Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 712
Totaal aantal bezoekers 131264

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: