een stukje op weg.... - Reisverslag uit Fürth, Duitsland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu een stukje op weg.... - Reisverslag uit Fürth, Duitsland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

een stukje op weg....

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

28 Juli 2015 | Duitsland, Fürth

Beste achtervolgers,
Zo, maar even tijd nemen om jullie iets van m’n avonturen te vertellen (ietsiepietsie… want ik ga niet echt alles aan het bord hangen…). Op moment zit ik in Furth im Odenwald – bij Alka & Branko. Met Alka heb ik ca. 5 jaar bij (voorheen) BBC ( is nu ) ABB gewerkt in Mannheim).
Woensdag 22 juli gestart – wat later dan gedacht, verlaat ik Koudekerk a/d Rijn. Langs den Ouden Rhijn richting Utrecht (Alphen – Bodegraven – Woerden, ect); de route die ik onderhand ken als m’n broekzak, want deze heb ik al ..tig keer gefietst naar dochter Nienke. Tot Utrecht rij ik op gevoel en met ‘‘mijn ogen dicht“…. maar daarna…. Nienke is inmiddels verhuisd naar Dreibergen, dus de laatste 20-25km is nieuw. Door wegopbrekingen en – omleidingen, met als gevolg: onder A12 door, over spoor, met boog via Houten, terug over spoor, weer onder A12 door, ect, kom ik later in Driebergen aan dan gedacht. Kleinzoons Ties en Noud liggen al ‘‘op één oor“.... jammer, maar het zij zo. Met Sievert Jan eet ik `n broodje, drink ‚ `n bakkie zwart vocht (of twee…). Dan laat Noud zich via de babyfoon horen en hij wordt er uitgehaald. Vrolijk lachend ligt hij 5 min. later onder de boom in de tuin. Dan wordt het weer tijd om verder te peddelen; eerst nog `n prent schieten van Noud op de fiets…. Via de Lekdijk, richting Culemborg. Met het veer over het eerste slootje; nr. 1: de Lek of Rijn.
Ik gebruik als test de GPS (Google Maps) van m’n mob. Resultaat: geeft (te) goed de juiste weg, mar iedere keer als ik de dame hoor links,rechts of rechtdoor, komt er toevallig net `n auto, bromfiets of motor voorbij maw Ik hoor nulkommaniks! Dus: stoppen en kijken… Ook niet alles.
In Culemborg even een time-out voor koffie met broodje gezond (Nee: geen KmG , voor de ingewijden - geen Koffie met Gebak). Dan verder via Leerdam, richting Deil. Het is inmiddels 17.30 en de teller staat op 111 – tijd om caping te zoeken. Op een boerencamping vind ik ‚n plekkie om de tent te ontvouwen. Het is niet druk: 4 caravans en een groen tentje. De boerin brengt me nog een bakje kersen: „ Als toetje“ zegt ze.
Om 8.30 zit ik de vlg ochtend op het zadel, zuidwaarts naar Den Bosch. Voor den Boch trap ik nog de Martinus Nijhoff-brug over (nee, geen Nijhof!). De tweede sloot: de Waal. Ik ga de stad door, want er omheen is een pokkenend om…. Nou, dat had ik beter wel kunnen doen, want tot 3 x toe word ik de verkeerde kant de stad uitgestuurd… een keer zelfs de A2 op... Dan komt Eindhoven in ´t vizier. Hier hetzelfde probleem: ik moet a/d ZO kant er uit, maarrr .. ik word er aan de ZW kant uitgestuurd en kom westelijk van Valkenswaard terecht! Gggrrrr§$%&%§!!
Oke, niet getreurd: op naar Boxtel, Liempde, Eindelijk vind ik de juiste weg richting Someren, daar moet ik richting Ospel. Oeps: er zijn 3 Someren’s (Herstal?, Eind? en Dorp?) . Bij welke ik rechtsaf moet, weet bijna niemand… Tot me twee mannen bij een schuur me vertellen: „ Je moet 6-7 km terug….. “. „Vlg mij minimaal 10 of zo“ zegt de ander. OK, terug dus. Na 11 km is de juiste weg gevonden… Naar Thorn. Vol goede moed langs het Julianakanaal. Ik heb inmiddels broer Jan gemeld dat ik wat later arriveer dan gepland: 19.30 ipv tussen 16 en 18 uur… Dat wordt mijn volgende onderkomen. Om er zeker te zijn van de juiste weg, vraag ik het nog even: U zit goed: langs kanaal richting Maaseik, daar brug over het kanaal en Maas. De Maas is m`n derde sloot, nog vier te gaan..... Dan richting Sittard. Net voor Nieuwstad nog even vragen aan een fietscollega. „Oh, ik fiets wel ´n stuckchen mit dich op“. Een man – ca 75-80 – fietst met me mee tot aan de stadsrand en gaat dan weer terug naar z´n woonplaats Nieuwstad. Onderweg vertelt hij dat hij heel veel heeft getoert. Als ik vraag: „Ook de Tour de France?“, valt hij buina van zijn fiets van van lachen…. Om iets over half acht kom ik bij broer Jan en Marjon, de tafel is al gedekt en we kunnen zo aanschuiven.. De teller staat deze dag op: 167!! Een absolute PR!
Vrijdag via Landgraaf, Ekelshoven naar Aachen, door het Wurmtal: inderdaad een écht wormdal; heel mooi, maar colletje op, collletje af en bochtje links, bochtje rechts. Bij de VVV in Aachen (beim Dom) even ´n kaartje halen voor de startplek vd Vennbahn. Dat blijkt vlakbij te zijn: ca 3 km vanaf de VVV. Snel gevonden dankzij de Gruendliche Markiewrung! Hier gaat het echte werk beginnen… Het is 14 u / km-stand: 50. Tot Roetgen is het vals plat – bergopwaarts, gem. 6-7%. Onderweg wat mooie stekkies kijken, boterham eten en drinken, veel, heel veel drinken! Het is warm, heet. (score total vandaag: 3 liter H2O, 1 liter sinasappelsap en .. ltr EPO).Net na Monschau zie ik ´n uitdagende plek voor m´n tentje: stoppen dus – morgen verder!
Start ca 9.30 met wind en ….. motregen deze morgen. In KUchelschewid giet het , hozen! Vlg een oude treinwagon in om ´n bak koffie te drinken om even bij te komen. Met: een Belgische wafel met kersen… hhmmm. Dan weer op de pedalen. Deze dag wordt het eeen spelletje met de weeergoden: zonnetje – regen – wind zonnetje, hozen ect ect. In Malmedy kom im langs een Carrefour, even bijtanken en opwormen. Het heeft geen zin een camping te zoeken, alle grassprietjes zijn nat, kletsnat. Daarom op zoek naar een hostel oid. Bij de VVV helpt mij me verder: ca 3 km verderop is er een. Tegelijkertijd melden zich bij de VVV een vader en zoon (uit D), ook op zoek naar een DROOG onderkomen. We fietsen samen op en vinden onze herberg voor deze nacht snel. Erg druk is het er niet, gelukkig. We spreken af de vlg morgen een stuk samen op te fietsen.
Zo gezegd, zo gedaan: We fietsen dan op richting St.Vith. Onderweg komen we fietsers tegen die uit Troisvierges (Luxemburg) komen, zij vertellen ons dat de Radweg ten Zd. Van St.Vith slecht begaanbaar is tgv de storm gister. Veel omgewaaide bomen , modder ect. Ik besluit daarom net onder St.Vith een andere route te gaan volgen: de Prum-Radweg. Dan maar geen hele Vennbahn af, anders had ik toch in Troisvierges weer naar het oosten gemoeten, de Enztal-Radweg op. Nu kan ik deze in Pfronsfeld al oppakken. De Duitse vrienden gaan het toch proberen, ben benieuwd hoe het ze dat vergaan is.
Het zonnetje schijnt weer. Heerlijk, dan fiets je weer met plezier. Bij Lommersweiler moet ik plots vol in de remmern: ca 10-15.000 blaadjes (lees: grote boom) versperren de (oude) spoorbaan! Wat moet ik nu? De NS bellen om raad? Denk ´t effe niet. Gewoon effe afstappen, de fietst over een paar takken tillen en gas geven. Misschien is dit ´n gouden tip voor de NS…… Tussen Steinbruck en Bleilaf komenn nog en paar steile colletjes, ik schat 10-12% . Afstappen geblazen en je brik omhoog duwen, gelukkig niet lang – 3 keer 60, max. 100 mtr. (makkie… ahum). Tijdens m´n lunchpauze tref ik weer een echtpaar, die ik al 2, 3 keer ontmoette tijdens de rit; grappig. Nog wat bijzonders: omdat de (oude) spoorlijnen door tunnels gevoerd werden, fiets je af en toe ook door zo´n tunnel - soms kort (50 mtr) soms lang (de langste was 2500 mtr). En voor degenen die bang zijn in ´t donker: Wees gerust: als je naar binnen fietst, springen de lampen achtereenvolgens aan…. en 100 mtr achter je doven ze weer....)
Via Sinspelt, Irrel verder. Bij 97 op de teller vind iuk het welletjes: de camping aan de beek lijkt me wel wat. Deze dag vroege (?) stop .. 17 u.
Maandag zit ik om 8.00 in .. euh.. op het zadel. De dag begint zonnig, wel veel wind en donkere wolken…. Dat beloofd niezt echt veel goeds. Inderdaad giet, hoost en motregent het veel. Gelukkig kan ik meestal net een schuilplek vinden – een oude schuur, een dikke boom onder een viiaduct of tunnel of in een cafe, waar het warm is. Net na Wasserbilligbruck, bij Minden verwissel ik van rivier de Sauer voor de Mosel. Via Trier nnaar Konz en Saarlouis. Het hoost en waait weer behoorlijk en besluit een stuk te gaan treinen. Wellicht ben ik nu een watje, maar beter even een watje dan van de weg geblazen worden. Vanuit Saarlouis pak ik de trein naar Mannheim. In de trein app ik naar fam. Dragic dat ´ik er aan kom` . Bij Mannheim word ik afgehald door Branko. De laatste etappe met fietds in de auto richting Furth. Bij de herberg staat de deuer al weer open…
Vandaag, dinsdag, houd ik `Ruhetag`. Morgen vroeg weer de weg op!!

Zo, dat waren m´n eerste belevenissen. Er zullen ongetwijfeld weer tikfouten inzitten, excuses daarvoor. (het toetsenbord is wat afwijkend van die, welke ik thuis heb en correctie mogelijkheid Nederlandse Taal zit er niet op / of kan ik zo gauw vinden).

Oh ja, iedereen bedankt voor de eerste reacties! Tot de vlg keer, Schuss, Frits.

(Er staan nog wat foto´s op m`n telf; thuis maar proberen om deze op de juiste plek / tijdstip er bij te zetten).

  • 28 Juli 2015 - 15:46

    René De Jong:

    Hoi Frits,

    Als ik een pet op had, nam ik hem voor jou af. Leuk verslag, leuke foto's, maar bovenal een pokke-end om te fietsen.

    Kijk uit naar jouw volgende verslag.

    Groeten, René

  • 28 Juli 2015 - 15:49

    Tom Gresnich:

    Ha die Frits, Je hebt al heel wat kilometers in de benen zeg! Leuk verhaal en mooie foto's. Een hele onderneming maar onderweg zie je van alles. Een vriend van mij is een week of twee geleden vanuit Arnhem op de fiets naar Praag vertrokken, is daar een paar dagen gebleven, en van daar naar Bremen, waar hij gisteren is aangekomen. Fietsen is geweldig leuk, maar voor mij naar Schaarsbergen en terug, haha.
    Succes en nog veel mooie tochten. Ik volg je.
    Hartelijke groet, Tom

  • 28 Juli 2015 - 17:53

    Margot Vegter:

    Leuk verslag tot nu toe, Frits! Ga je volgen! Succes en veel fietsplezier! Ik doe je het niet na.

  • 28 Juli 2015 - 18:11

    Gerrit:

    je gaat weer als de brandweer.Voorzichtig met de epo.
    Veel plezier en hou alles heel!!
    groet van Gerrit (en Lizet)

  • 28 Juli 2015 - 18:40

    Rieka:

    Hallo Frits,

    Wat een moed om weer te gaan fietsen. Geweldig dat je zovele kilometers maakt. En je bent benaderbaar voor mede fietsers, die ook weer hun mooie verhalen hebben.
    Je schrijft humoristisch en ik moet er veel om lachen.
    Chapeau!

    hartelijke groeten,

    Rika

  • 28 Juli 2015 - 20:22

    Gerard Van Winden:

    Hoi Frits,

    Je bent al lekker op dreef, met een dagritje van 165 km. En al aardig wat slootjes gehad (al meer dan 7?). Jammer dat het weer weer nog niet echt mee werkt. Nog een tip: mss een oortje gebruiken dan heb je minder last van verkeerslawaai.
    Goede trip verder.
    Groetjes Gerard

  • 28 Juli 2015 - 20:31

    Aggie :

    Hi Fritsel!

  • 28 Juli 2015 - 20:41

    Jan Hendrik:

    Beste Frits weer leuk om te lezen. Helaas kan ik met een slijmbeursontsteking van mijn knie niet fietsen en wandelen, dus spaar mijn vakantie dagen maar op. Je gaat we snel zeg, wat een conditie zeg. Heb vandaag met Chris de Koning nog over je geroddeld. Groeten en succes Jan Hendrik

  • 28 Juli 2015 - 20:55

    Allart Van Zetten:

    Klasse Ome Frits, Gas op die lolly!!!!!!!!

  • 28 Juli 2015 - 20:58

    Aggie:

    Hi Fritsel

  • 28 Juli 2015 - 21:01

    Aggie:

    Hi Fritsel

  • 28 Juli 2015 - 21:13

    Aggie:

    Echt super leuk om zo je reis verhaal te lezen. En nu ik sinds kort zelf mountainbike bike, weet ik jou gevoel van op de fiets aardig te vinden. Stiekum zou ik best een stuk met je mee willen fietsen en dan alleen maar zal ik genieten van jou big smile op je gezicht. Hoop dat het weer wat beter voor je gaat worden en dat je zo nu en dan flink geholpen wordt van de wind in je rug! Ik heb heel veel respect voor je dat je het gewoon weer ff flikt! Heel veel succes en ik ga je volgen....Liefs, Aggie x

  • 28 Juli 2015 - 22:03

    Elke :

    Hi Pap,

    Mooi verhaal, er gebeurt alweer vanalles lees ik.
    Veel plezier!

    X Joris en Elke

  • 28 Juli 2015 - 22:09

    Wim:

    Mooi verslag Frits. Ik zie het allemaal voor me, vooral nu we hier ook in raar weer zitten.
    OK, zet m op ....... Succes en plezier!

  • 29 Juli 2015 - 07:31

    Simon:

    Nice one Fritz! Sounds like you're having fun. Amazing all the fiets routes there are in Europe, they even light up the old tunnels, spectacular! Hope the weather dosen't get too bad, mountains on the horizon.
    Chappeaux buddy! Simon

  • 29 Juli 2015 - 13:17

    Harry:

    Hoi Frits,
    Met plezier jouw ervaringen tot nu toe gelezen. Gaat lekker. Alleen jammer van het weer.
    Wordt nu hopelijk weer beter.
    Veel plezier en goede reis.

    Harry

  • 29 Juli 2015 - 16:16

    Jaap Verhorst:

    Het zit niet allemaal mee begrijp ik Frits - veel nattigheid en dan ook nog kilometers omrijden.... Er ging toch even door mijn hoofd: gps en en een uitgezette route zou dat voorkomen hebben. ;-). Maar het zijn weer leuke avonturen om te lezen!
    Ik wens je wat mooier weer toe de komende tijd. Weet hoe het is om kilometers door de regen te rijden. Vorige week namelijk de zuiderzeeroute samen met Ina gereden. Ook een hele leuke tocht!

  • 29 Juli 2015 - 17:33

    Jan ( Little Brother ) :

    GO FRITS GO !!

    RESPECT !!

  • 29 Juli 2015 - 19:24

    Rianne:

    Weer begonnen met een mooie trip!! Veel succes de komende tijd! Groetjes Rianne

  • 29 Juli 2015 - 23:15

    Henk:

    Zo Frits, dat is nog eens een stukje fietsen!!

  • 29 Juli 2015 - 23:40

    Addie En Jannie:

    Hoi Frits,
    Wij gaan weer met veel plezier jouw belevenissen volgen. Een heel voorspoedige reis.
    Ben je wel op tijd thuis voor de Airborne ?
    Groeten,
    Addie

  • 31 Juli 2015 - 12:36

    Wim En Ria De Boer:

    Frits,we hebben van je verslag genoten.\Veel succes op je fietstocht en we kijken uit naar je volgende verslag.

    PS. Ben je al door je pleisters heen?.


    Groetjes,

    Wim en Ria

  • 03 Augustus 2015 - 07:47

    Gerda:

    Ha die Frits vanmorgen op mijn gemak je verslag gelezen. Leuk die " Nijhoff brug " als ik jullie schreef vroeger brief of kaart dan was het altijd met dubbel F ! vond ik leuk staan!! Lineke zei dan dat ik jullie naam niet voed had geschreven! ha ha.
    De route komt me bekend voor in juni met de auto gedaan!
    Geniet jôh en dank voor het " meefietsen" !
    groeten van Gerda G.

  • 03 Augustus 2015 - 14:15

    Hans:

    Ziet er weer indrukwekkend uit maar volgens mij zit je op een terras achter de goudgele rakkers.

  • 28 Augustus 2015 - 16:16

    Jan En Marjon:

    Hadi Fritzie ! Alles in Ordnung ? Al aardig opgeschoten ? Lekker fietsweertje? Wij zitten in Gorssel! ! Weekendje Achterhoek .... liefs Marlon en Jan

  • 28 Augustus 2015 - 16:17

    Nienke En De Boys:

    Hoi pap. Mooie slaapplek! Hier alles goed. Mam is dikke vrienden met Ties en Noud. Wij gaan nu ook slapen. Welterusten! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 570
Totaal aantal bezoekers 131266

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: