Tromso & Tromso - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu Tromso & Tromso - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

Tromso & Tromso

Door: fritsnijhof

Blijf op de hoogte en volg Frits

09 Augustus 2010 | Noorwegen, Alta

beste reisvrienden,

Alvorens ik begin met het off verslag, even een vriendelijk, doch dringend verzoek!
LEES AUB ALLEN EVEN DE OPMERKING, GEPLAATST BOVENIN HET VERSLAG:
"Over de Poolcirkel".
Daar is iets mis gegaan met het saven resp. jullie evt. reacties.

Dank jullie wel.

Tromso & Tromso?? Doet jullie zeker denken aan Jansen & Jansen uit de Kuifje serie.... of tikfoutje? Nee, deze keer niet.
Er is nl. net als bij ons een stad Tromso en een provincie Tromso. Net als bij os Groningen en Utrecht (de Noren hebben dat gewoon bij ons afgekeken; zij konden niet zonder!
`k hen een dag besteed om de stad te bekijken. De moeite waard. Een niet zo grote stad, gebouwd op 3 grotere eilanden, met een gezellig centrum, moderne winkels ect. de stad huisvest vele musea, gewijd aan het poolonderzoek; bv Polaria,een modern gebouw aan de haven (doet qua vorm een beetje denken aan het operagebouw in Sydney`s haven). Verder een zoologisch museum van aller (pool)beesten ect. Naast Polaria staat een soort glazen huis met daarin een van de eerste (houten) vaartuigen waarnee Amundsen de noordelijke Poolzeeën " ontdekte". Aan de Universiteit is nog steeds een Pool-faculteit. Verder is er een hele moois bibliotheek; jammer dat hij (ik denk qua ruimte gebrek) midden tussen de oude, vervallen huizen is gepoot.
In een park proberen de Saami (lappen) hun fraai gekleurde artikelen te slijten; heel mooie felle kleuren (maar ook heel mooi geprijsd...).
De stad komt je uit het noorden binnen via een gigantische brug (1078 mtr lang en op hoogste punt 318 mtr boven de waterspiegel. Ik ben daar met m`n volgepakte fietske tegenop gepeddeld, in de laagste versnelling: 7 - 9 km/u en dan er af.. met max 35 - 37 km, want het autoverkeer raast langs je heen => een fietspad?? dat kent men hier niet!
Aan de noordzijde vd brug staat een hele mooie kerk: de Artic-kerk(zeer bijzondre vorm en binnenin de moeite waard (jammer dat men liever niet heeft. dat je foto`s maakt). Van de buitenkant krijg je hem ook moeilijk in z`n geheel op de plaat: hij staat pal naast de E6 (snelweg) en er is weer van alles om heen gebouwd. Dat doet echt afbreuk, net als bij de bib. Raar eigenlijk, want er is plenty plek er iets verder om heen.
De vlg morgen wordt ik wakker van m`n Oostenrijkse kamergenoot, hij moest er vroeg uit om z`n Fugzeug te halen. Hij heeft een soort interrailkaart (interflykaart is beter verwoord) om in een (of twee?) weken "van hot naar her te hopjoppen. (Lijkt me wel iets voor mij - vlg jaar ..?? ha ha)
Ik ga er ook maar uit en zit 8.00 u al op het zadel - weer die brug op & af. Dit wordt een pittige etappe vandaag, vele steile hellinkjes, sommige met de benenwagen er tegenop. Je wilt je fiets toch niet in de vernieling trappen.. er af gaat als een speer (alleen jammer dat het maar van korte duur is, want na 3-4 min komt de vlg molshoop al weer.. Gelukkig wordt de etappe door 2 veerbootovertochten onderbroken. Voor ik aan de 2e begin ga ik even de Spar in "Het Praathuis van deze keer Lyngseidet". ik heb al eenpaar dagen last van een onstoken vinger, het is dik en doet pijn. Gisteravond zelf geprobeerd me te operen door het open te "pierken", maar de pijn blijft. In de supermarkt weet een klant een arts, hij rijdt met z`n oude Benz (rookt als de neten..) voor me uit om de weg te wijzen (super, zo hulpvaardig men hier overall is; kunnen wij nog wat van leren!)We rijden het tereein van een Bejaardencentrum, annex Gezondheidscentrum op. Hoor ik hier thuis.... Binnen wordt ik vrijwel meteen geholpen door een Zweedse arts: Very good you came to us to let us look. Hij vertelt dat hij `s zomers hier werkt en `s winters in Uppsalla (Zweden) en Vaassa (Finland). Hij komt hier om de natuur - `k kam `m geen ongelijk geven. Hij verdooft de vinger en maakt de ontstoken plek open. Er komt een splinter uit. Nog even op de operatietafel blijven liggen ø het bloedt nogal. Dan komen de verpleegsters terug vd middagpauze; zij maken het werkje af. (tja, de Noorse verpleegsters mogen gezien worden....).Ik krijg nog verbandspul mee om eea te verschonen. Dan nog even de Spar in om wat eten te halen, krijg twee! bakken koffie mee, om aan te sterken, zegt men en dan: hup de veerboot op. deze overtocht duurt 40 min. tijd om ff bij te komen.. Aan de andere kant vh fjord zie ik bij een garage een jongeman zijn jeep schoonspuiten. ik vraag of ik even de ketting mag afspuiten: No problem, sir! Geregeld dus weer. Hij was aan een beurtje toe. Binnen heeft hij een extreem groete sortering aan zonnebrillen ligen. De mijne ben ik verloren (hangt aan het stuur) of ergens laten liggen /hangen?? Ik heb er weer een, hij heeft een goede dag ( nou ja, van 70 NOK wordt je niet rijk - en zeker niet van een knijperige Hollander!).
Dan fietsen we weer verder via Djupvik,Nordreisa. In Badderen doe ik wat inkopen voor 2 dagen, het is bijna weekend, Men vertelt mij dat er 4-5km verder noordwaarts 2 campings zijn. Ik stop bij de eerste. Er is nog een kleine hytter vrij direct a/h fjord. Okè geregeld; tent opzetten in het natte gras heb ik niet veel zin in. Als ik het terrein op loop, komt er een man van 40-45 j op me af - met een witte keeshond (een chou-chou, blijkt later). Hij heeft een paar grote oorwarmers op (lees: enorme walkman!)en zit van boven tot onder onder de witte hondeharen... Hij vertelt dat hij de mooiste hytter heeft en hier wacht op toewijzing van een appartement. Hij vraagt of hij kan helpen bij tent opzetten.... De hond begint tegen mij op te springen en rijen (loops..?) Vies beest en geef hem een mep. Dan mag niet vh manneke.. ik zeg dat hij `m vast moeten houden. Dat gebeurd dan ook. ik houd het voor gezien en zoek mijn hut op, laadt de rotzooi af de fiets aan de ketting - uit het zicht - en de deur op slot: OPZOUTEN!!
Gelukkig zie ik hem niet meer. Ik maak een lekker potje klaar, ga me lekker douchen en kruip (ALLEEN!)in m\n mummy slaapzak. Zonder dat vieze manneke - jammer voor hem!
De vlogende ochtend schiijnt de zon nog niet 100% maar het ziet er perfect uit. Van achter m'n ontbijtafel kijk ik over het prachtige fjord, aan de overkant rijzen de bergen op uit de wolken. Op sommige toppen ligt sneeuw, net een anzichtkaart. Als ik het manneke naar het water zie lopen, duik ik effe weg achter het gordijn. Dan weer het ochtendritueel: inpakken & wegwezen!
Langs het fjord verder noordwaarts. Wederom pittig: 3 of 4 keer lopend naar de top, lang vals plat van -8 km met 8-9,5% helling. na twee keer zijn de eerste meters nog te fietsen - op het laagste tandwiel, maar halverwege lopen de benen vol. Afstappen, helaas.
Als ik helemaal op de top ben op de hoogvlakte, is er een infostand en restaurant. hier stoppen enkele bussen met reisgezelschappen. (ook OAD) de mensen staan wat ongelovig te kijken, als ik de fiets de berg op duw. Als ze vragen of ik ben komen fietsen en dat bevestig, loopt men het restaurant binnen: "Tijd voor de soep", zegt er een...de rest volgt als een stel makke schapen...
Op de erg staat een "Handwijzer": Ivalo 670 km , Kirkenes: 769 km . Nordkapp 370 km (nog een dag of 4 - 5, reken ik. Ik wil in Alta (waar ik nu ben - nog wat zaakjes regelen voor de terugreis en wat rondneuzen - het schijnt een mooie stad te zijn.
De weg gaat daarna steil bergafwaarts: oppassen dus. ik rijd langs mooie fjorden , zoals altijd. ierdere keer weer wat anders te zien. Dan heb ik werderom de keus in 2 camping , niet ver uit elkaar. Het begint te miezeren en daarom rij ik bij de eerste de afrit af (800mtr, staat a/d weg). De eigenaar heeft nog luxe hytter vrij. Voor 700 NOK wel super de luxe, denk ik. Met eigen douche,toilet keuken,ect. dat heb ik niet nodig. Mijn vraag of hij geen Grillhytter heeft wordt bevestigd, ik mag kijken. De keus is dan snel gemaakt (voor een appel & een eitje ben ik snel om) Ik maak m,n bedje in gereedheid, lekker op 3 rendierhuiden, geen luchtbed opblazen, wel een zijdig open maar dat is geen probleem. Na het potje kokkerellen nog een bakkie leut en dan lekker onder de Dusj. En dan de slaapzak weer in.
Vandaag moet ik ruim 90 km maken, om in Alta te komen. Vroeg op, ontbijten en gaaaaan. De reis verloopt voorspoedig, wel weer de nogige colletjes, tegenwind (af & toe baal je wel eens: al weer....) Van de 90 km is het ca 60 km aan een stuk langs de Alta-fjord. Hierover had het ook de chauffeur uit het Jachthuis in Harstad - al weer een paar nachtjes geleden.
Tijdens de lunch bel ik met de hostel - even buiten Alta. Plenty rooms, dus reserveer ik daar. Ik moet weer een wasje draaien, kan internetten (dat doe ik dus NU!) Je slaapt weer in een bed (anders raak je vervreemd.... ect. Op de weg er heen zie ik het eerste rendier, vlak aan de weg. ik kan hem tot op een meter naderen, dan schudt hij met z`n gewei, waarschijnlijk last van de vliegen, muggen oid, Hij wordt door een toeterende automobilist het bos weer in gejaagd; Waarom moet dit nou? Laat dat beest, denk ik.
Een eind verderop loopt een kudde ook lans de weg - ook deze worden weer opgejaagd,jammer. ook in een dorp iets verderop lopen er 4 - 5 op de straat, zelfs bij iemand in de tuin.

Morgen gaan we naar Alta, lekker rondneuzen, dingen op een rijtje zetten resp. krijgen.

Voor nu dan een laatste punt.

Tot de volgende keer,

gegroet uit Alta, Frits.

  • 09 Augustus 2010 - 09:43

    Paula:

    Hey Frits,
    Geen idee wanneer je terug komt. Blijf schrijven en reizen! Super om te lezen!
    Mazzeltjes Paula van de overkant!

  • 09 Augustus 2010 - 14:58

    Stienus:

    Frits ,
    Helemaal top lees alle reisverslagen en geniet ervan samen met Erica.
    Zoals je buurvrouw Paula al heeft gezegd , blijf schrijven, ik ga je zien..............................................

    Erica en Stienus

  • 09 Augustus 2010 - 15:55

    Hans En Fietje:

    Hallo Frits, das nou jammer dat je die zonnebril niet in Rhenen bent kwijt geraakt. Een Andere Hans hadden ze daar ook niet. Volgens ons begin je nu echt hard te worden want we lezen niet meer dat je het koud hebt.Een echte bikkel. Groeten Fietje en Hans

  • 11 Augustus 2010 - 17:52

    Jan Hendrik:

    Beste Frits, wat ook leuk is aan je verhalen zijn de reacties van al die vrienden en kennissen erop. Sommige ken ik zelf en van een enkele weet ik dat het voor zijn buikje ook goed zou zijn eens een paar bergjes op te rijden. Succes met de laaste honderden kilometers.

    Jan-Hendrik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Alta

Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 131258

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: