Over de Poolcirkel [vervolg] - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu Over de Poolcirkel [vervolg] - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

Over de Poolcirkel [vervolg]

Door: fritsnijhof

Blijf op de hoogte en volg Frits

05 Augustus 2010 | Noorwegen, Tromsø

Vanuit een zonnig & warm Tromso: gegroet allemaal
[Temp 12 in de schaduw) en 17/18gr (in de zon & uit de poolwind)].

Voor degenen die niet weten wat een Grillhut is:dit is een 6 of 8 hoekige BBQ-blokhut, in het midden een rooster , om te BBQ-en, een schoorsteen er boven voor de rookafvoer en langs de zijkant een (zit) bank, om gezellig om het vuurtje te zitten, of.... om een tukkie op te doen! (wel wat smal, maar aangezien ik niet zo dik ben... voor mij geen probleem.

De volgende morgen is onze eerste reis een boottocht (van Jetvik => Forby). Daar de boot pas 11.00 u gaat is gehaast geen noodzaak. de overtocht duurt .. min (ben ik vergeten..., niet zo lang..)
Desalnietemin wel een mijlpaal: om exact 12.18 u wordt de poolcirkel overschreden. De kapitein maakt er ons op attent. Aan de over van het fjord staat een kleine metalen "zonnewijzer" , aardbol, of iets wat er op lijkt; ierdereen rent het dek op om de markering op de plaat vast te leggen. (ik ook natuurlijk!). Aan de overkant wordt tot ca. half vier doorgefietst, dan is het genoeg. In Forby wordt onze hytterplek voor deze dag. Zo`n 16 km oostwaarts bevindt zich een van Noorwegens grootste gletschers: de Svartisen. Daar fietsen we nog heen. (een uitloop/fietsrondje..). Een machtig gezicht. Een kleine 2 km verder is een informatiekiosk. Daar fiets ik nog heen. Hier wordt tekst & uitleg gegeven over het ontstaan en nu langzaam kleiner worden van de gletscher. Ook hier spelen de klimatologische invloeden een rol.
Om 7.00 u sta in buiten: ik wil erst m`n ketting schoon maken, op naar een garage in het dorp 2-3 km, moet kunnen! De mannen zijn off. pas 9.00 open, maar.. voor een holl. fietser gaat de toko nu effe open! de ketting wordt vakkundig schoongespoten met een Kracher HD-spuit. hij blinkt als nieuw! Als ik wegg wil gaan, wordt ik tegen gehouden: ik ben vergeten de ketting met Teflon in te spuiten... Dat hoort er bij, zegt men. De ketting is weer als nieuw. Als Ans dit hoort zgt zij: dat wil ik ook. Na het ontbijt karren we dus langs de garage en bij haar fiets gebeurt hetzelfde: SUPER!
Dan start voor de rit n. Vaessdalsvik. We moeten 35 km binnen 2 uur fietsen, anders missen we letterlijk & figuurlijk de boot! ondanks de fikse wind en nodige bergjes halen we dat. we zijn zelfs 3 min te vroeg. die tijd besteden we a/d lunch - in een oud botenhuis. (buiten waait behoorlijk).
Onderweg - in Ornes - wordt geshopt. dan is Mervik onze vlg stopplaats (wel wat vroeg, maar de vlg camping is ca. 45-50 km verder. de camping is wel de minst mooie, die we tot nu toe troffen: oude gammele hutjes en spullen, kortom "uitgewoont", op de Recepsjoen een zooitje, ect. terwijl de plek best mooi is; jammer is dat.
Ans besluit de vlg dag een stuk te bussen, we treffen elkaar bij de Saltstraumen (getijden-centrale). Ik ga 7.30 u daarom alleen op pad. Nog geen half uur weg, zie ik een vos op de weg. Vlug de camera er bij: het lukt! Wat opvalt is dat Reinaert een witte pluim aan z`n staarteind heeft. daarna moet ik een tunnel door een 3, km lange buis. Even m`n reflectie jas aan en de buis in. Na 70 km trappen, incl. 3,5 km vals plat met 6,5% stijgijnging (gem.) ben ik 13.30 bij de brug over de Saltstraumen. dit is Europa`s grootste getijden centrale. Gedurende 6 u stroomt hier ca.10.000 qm met 40 km/u door een 3 km lange engte van een fjord; onder de brug twee stromen van 50 en 75 mtr breedte. Je kunt je voorstellen wat een kabaal en kracht hier achter schuilt. (Elske & Uli: Schaffhausen is er niks bij!).
Bij de brug voegen Ans en ik ons weer samen en trappen de nog resterende 30 km naar Bodo samen. In Bodo vinden via de Touristinfo onderdalk in een studentenhuis. De bollebozen zijn op vakantie, dus wij kunnen daar tegen een schappelijke prijs rtukken. En: wassen -> dat moet af & toe ook gebeuren. De avond en vlg dag besteed ik eerst hoe plannen van de route verder noordwaarts. Bij de VVV haal ik wat info, vraag eea na ect ect. Wel ben ik overtuigd dat de fietsrit door Finland een race tegen de klok wordt. Daarom besluit ik het ites anders te doen. Hoe.. tja, dat vertel ik jullie num lekker niet; jullie moeten gewoon m\n verhaal blijven lezen...
Van af hier (Tromso) is de Kaap nog ruim 650 km. Nog ruim een weekje trappen dus.

Daarover in m`n volgende verslagen.
In de Bib, waar ik nu ben, kan ik vlgs mij geen foto`s er bij plaatsen (is afgeschermd) ik moet dus weer "een list verzinnen" ....

tot een vlg. keer

Groet vanuit - inmiddels wat bewolkte - Tromso.

frits.




  • 05 Augustus 2010 - 15:32

    Allart Van Zetten:

    Ome Frits,

    Weet je waarom die witte punt aan de staart van de vos zit?? Dan zie je hem in de sneeuw niet!!!!!!!!!!

    Succes,

    Allart

  • 05 Augustus 2010 - 18:12

    Henk Van Zetten.:

    Hoi die Frits,
    We hebben weer met belangstelling je verhaal gelezen.Wat maak jij veel mee en zie je veel. Je hebt het wel over de vos gehad,maar zijn daar ook ooievaars Jammer dat ik jou geen folders hebt meegegeven.Maar nog even over die vos was het geen Geikoda een

    kruising tussen een geit,konijn en das,die hebben ook een witte staart.
    Gerda vond het heel attent van je dat je haar smste tijdens de vierdaagse Lineke is meegeweest Gerda binnenhalen in Nijmegen,Nienke daar ook
    nog even gesproken,was heel leuk.Frits zet hem op voor het laatste stuk naar bovenin.
    Je bent echt een kanjer groet van ons en tot ziens Groet Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Tromsø

Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 131323

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: