...just passed across the border of Scotland.... - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu ...just passed across the border of Scotland.... - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

...just passed across the border of Scotland....

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

25 Juli 2013 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Beste achtervolgers,
Dank voor jullie reacties; leuk dat iedereen "actief.." meereist! (ahum...).
Eerst even 'n opmerking: het kan zijn dat er meerdere verslagen ontvangen; dat komt omdatik dilwijls op nieuw moet save'n en opstarten. Lees darom altjd de laatst ontvangen versie. deze is het actueelst.

We zijn inmiddels in Edinburgh gearriveerd; het goot vannacht en nu miezerd het nog wat: echt Schots weer. Daar maken we dan maar gebruik van, door bij de bib ons verhaal te up-daten.

We gaan verder waar we gebleven waren - in Altrinchem (bij Manchester).
Daar kwam Ans de Graaf bij me. Onderdak hadden we geregeld in Travelodge (vergelijkbaar met ETAP of IBIS). Na 'n real English Breakfest (compleet met ham, eggs, saucisses, gebakken bonen en wat toast) meteen de fiets op en trappen. Eigenlijk is zo'n zwaar ontbijt niet echt goed, om mee te starten; ligt bwat zwaar opp de maag.., maar je bent in GB en dan pas je je aan!Niet zeuren! Eigenlijk hadden we geluk bij .n ongeluk: 'k had een was bij de wasserette gebracht en dezezou ca 11u klaar zijn (wassen bij Travelodgge mocht niet..) Maar deze was in verkeerde zending gekomen.. naar andere locatie gestuurd ect ect. Al met al pas was deze pas 3 pm klaar. Wel protest ingediend, maar zonder resultaat; hoewel.. wel 5 pnd v/d prijs af gepingeld!. Eindelijk op de fiets richting Winag. Na 3 x verkeerd gereden(stad uit is en blijft probleem voor fietsers. Voor autoverkeer staat alles duidelijk aangegeven, maar fietsers worden het bos ingestuurd..( Henk: Werk voor de Fietsersbond!).
Nou ja, na een late start kon er dat nog wel bij - weer 2 x 14 km voor .... gefietst. Het eerste deel van onze rit ging langs een golfbaan, mooi traject door bos (af & toe oppassen of zelfs bukken voor kleine witte ronde UFO-tjes (golfballetjes...). Hettweede deel vd de toer deze dag was minder. Je reed door verpauperde volksbuurten, echt grauw en grijs. Veel (werkloze?) mensen op straat, schreeuwende kinderen. ect. In deze regio was er jaren geleden een bloeiende textielindustie; nu staan de fabrieken er troosteloos en half gesloopt bij.
Een camping zoeken valt in deze streek niet mee; dan maar op zoeknaar 'n geschikt B&B adresje. Bij navraag krijgen we 'n paar adresjes. De een is te duur, de andere vol, de derde ziet er uit als een donker hol van de louche types. Dan komen we bij een pand in een rijtjeshuis. Ziet er keurig uit (aan de buitenkant..) Het is reeds 18.30.. maar eerst maar eens naar de prijs vragen. Die valt 100% mee: Doen dus! We krijgen een keurige kamer met eigen douche toilet! En incl Eng. Breakfest. Het huis blijkt te bestaan uit twee samengevoegde eengezinswoningen uit 30-er jaren; het is echt "kruip door - sluip door - trapje op - trapje af) Maar piccobello verzorgd! In Prestan is ons onderkomen deze nacht.
De volgende morgen bij het ontbijt biedt de vrouw des huizes haar excuses aan: haar zoon had ons de warmste kamer v/h huis gegeven. Dat klopte inderdaad: het leek wel op een sauna! Nou ja, met een grote fan i/d kamer, raam open was het uit te houden.
Dan weer op de pedalen; nu richting Blackpool (een van de bekendste engelse badplaatsen - vergelijkbaar met Zandvoort of Scheveningen). De rit er naartoe gaat grotendeels langs het strand: links de zee- rechts de duinen (of rotspartijen) Een pracht rit. In Lynham staat een mooie witte molen. Wat doet deze hier? Er heen op even te kijjken. Twee oudere dames binnen vertellen dat het van oorsprong een korenmole was; het koren weer per schip aangevoerd, tot meel gemalen en afgeleverd bij de gebruikers. Dan op naar Blackpool. Daar is het een grote kermis: Achtbanen, draaimolens, goktenten, souverniersshops, ect ect. Ook 'n rit met paard en koets is mogelijk.... Deze boulevard is leuk om even langs te kachelen (lees: fietsen), maar na 5-6 km vind je het welletjes, toch?
De fiets opm en verder. We zien dat we straks weer een brede uitloper van zee over moeten. De keus is: of er omheen fietsen (2 x 7 km => uurtje) of de fiets 3-4 km op de trein (d.i. ca. 15 min)> En wat doe we? Juist: we pikken de trein! In Anastan de twee bikes op de fiets en in Seaclif er weer uit. Aan de overkant even vragen naar 'n camoing: deze blijk 3-4 miles verderop te zijn - 'n caravanpark. Maar het is al wat laat - onze magen knorren.. dan eerst de friettent in! Na deze warme hap, de berp weer op. Een Eng.mile is officieel 1,602.. km. Onze ervaring is dat een mile bij de engelsman nogal ens ruim uitvalt.. dicht tegen de twee km aan.. Dat blijkt nu ook weer: na ca 10 km zien we het eerste bord langs de wweg: 300 yards. Dat blijkt dus ook ietsje meer te zijn,, ik schat 1,5 km ipv. can 900 mtr. Maar we zijn er dan eindelijk! We krijgen in Gran-on-Senner een pracht plek, op de berg, uitzicht op zee; en dat voor een billijk prijsje!
Alle B&B's, hotels in de regio blijken te zijn volgeboekt. De reden: de volgende dag is er in een naburig dorp - Carmlet - een paardenrace! Dat willen wij ook wel zien. De beheerder vd camping vertelt ond dat we dan beter de berg meteen over kunnen.... nou fdat hebben we gweten: ca 2 km srteil de berg oop - tot 10%! Maar er af ging beter!!Dan staaan we in het dorp, het is al erg druk daarroo. " Zullen we gaan gopkken? Op welk paard? "
Ik moet er weer even uit - op een andere pc zo verder - kunnen jullie ook even je dukaten inzetten!! Alleen Eng.Ponden zijn toegestaan!!

Zo, daar zijn we weer. iedereen ingezet op de schimmel? of toch maar de Arabische hengst? Nou ik heb ingezet op de ......
De paardenrecs blijkn niet zo groots te zijn:er komen slechts 4 paarden in derac en dit start pas om 15.30. De rest vd dag is een groots familefeest (eten & drinken). Daarwachten we niet op. We gaan verder - berg op naar Ula- hupplepup. Daar pikken 'n paar km de trein, om een bergketen te mijden. Van af Sexlire fietsen we naar Bravestone. Onderweg passeren we SEllsfield 9bekend d en kerncentraleramp, nu al 40 jaar geleden. in Baveston vinden we en caavanpark. " we are very sorry sir, but we canot accept tents in our park here. You can rent a caravan for one jight" that's expensive - we have a tent with us.." na diep nadenken.. "Oke Sir - the price is 18 pnd. "That's a bit dear - we do all by ourselves." Dan weer bladeren in het grote boek.. " Allright - the lowest price I can offes is 15 pnd" "Deal!" (weer 3 pnd verdiend!!)
Het was warm vandaag - dus eerst een duik in zee! erg koud is het niet, je echt wel 'n honderd meter de zee in om te kunnen zwemmen. (en lopen over keien..) Nou ja, even afkoelen is lekker.
Uit de ten kijken we op zee en de Sellafield plant. een vd centrales is weer in werking; de andere is ontmanteld.
De vlg dag langs hetkustpad naar Working. een erg mooie route langs het strand. In Maryport kopen we een paar halve kippetjes (warm) en eten deze op het strand op.. hmmm dat smaakt! Hier begint de HCW (Hadrian Cycle Way). het eerste deel loopt langs de kust - is vlak. Dan - net voor Carlisle, beginnen de colletjes weer.. En hoe! Eerst maar een camping zoeken en dan morgen verder.. 3-4 miles - wordt gezegd - is een camping. (dat zijn dus ca. 10 km verder (en geen 6-7 km). Goed verzorgd allemaal; de baas rijdt ons voor om een plek aan te wijzen. Hier treffen we een hollands echtpaar uit Erp - ook op de fiets. Zij doen de HCW van oost naar west en de CTC (Coast to Coast) van west naar oost. Ze hebben r 2 weken voor uit getrokken; hun auto staat in New Castle. Ook 'n prima idee. En wat eten we vandaag? We hebben nog een kippetje! m.a.w. ; deze dag gaan er twee have kippen naar binnen (plus 'n brood, 4 bidons water, cola oid).

Ben nu bijna bij met m'n verhaal, maar moet stoppen - zit a/d max tijd. ; ik had ook graag foto's geplaatst.. dat kan hier hier! jammer. misschien nog en andere mogelijkheid
tot .. ??

'n half uurtje later.. Tja, wat doe je als je tijd op is? dan ga je naar 'n andere bib.. er zijn er hier29(!) Allemaal dependances...

Na de kip de slaapzak in....
De vlg dag staat de Hadrian Wall op het programma.Van Carlisle richting Bromton. Het begint al weer vrij stevig: heftige colletjes, en nog een wind tegen; beslist geen vlakke weg. Onderwg omen we langs diverse muurresten. Bij Roman Fort stappen we even af om bij te komen en 'n hapje + drinken. Na wat foto's stappen we vol goede moed weer op de fiets.. en om d eerste bocht kondigt zich de eerst steile klim al weer aan. Dit gaat zo maar door; alleen de weg bovenlangs is redelijk vlak, maar dat is helaas van korte duur.. Het wordt af & toe te heftig. M.n. als de automobilisten het leuk vinden, je van de weg te blazen of extra dicht langs je oprijden (fietsertje pesten, noem ik dat!).We besluiten daarom de weg naar beneden af te rijden (bergafwaarts en de trein verder tte nemen; klinkt wellicht slap, maar we moeten nog een eindje.. in Haytonbridge pakken we de trein n. Net voor New Castle. Daar zoeken we een caravanpark op, welke vlg het boeje en borden ook teneten accepteerd. Maar helaas: niets is minder waard: No tents allowed! Dan maar iets verzinnen: We cycled whole day, came up the hill to search for a place; in the books your park schould be the only pitch in town to set up a tent.. Het is al laat (19.30) we kijken heel zielig.. Het lukt: we mogen in een mobilehome als we onze eigen spullen (slaapzak ed) gebruiken). It costs 30 pnd. hm that's a bit expensive.. cann't you make a special price? OK for 25 pound. Ok (weer 5 pnd verdiend, denken we dan!).
Het is een super luxe mobilehome! Alles er op en er aan!TV, koelkast, verwarming ect. We boffen weer!
Na het eten nog even de stad in..
De vlg morgen en namiddag maken we onze sihtseeingtour af; de moeite waard!Een oud gildenhuis, de vele oude bruggen, oude gebouwen, de milleniumbidge, ect. Dan weer slapen in de mooie home. ,s Nachts hoost het verschrikkelijk. Met onweer: het geluk is mer de dommen , denk ik dan! Dan de vlg morgen op de fiets - noordwaarts, op naar Carmlington. Via de River Tyre, Manor bereiken we Carmlington. Daar weer op 'n camp.
's Woensdags via Alnswick, Wooler (kofiestop) naar Lauder. daar worden we de M6 opgestuurd. Willen we dat? een 2 x 3 baansweg, gedurende 15-20 km? Nee dus. 'n andere weg is erg om en gaar de bergen in. Dan maar weer de trein even. Een half uurtje staan we in de city van Edinburgh. We worden verwelkomt door een doedelzakspeler! We hadden de avond voordien al een kamer / bed gereserveerd in het Youthhostel - vlakbij het station.Een pracht stad, veel te zien en..: erg druk - met verkeer en toeristen! We kunnen nog even een start maken met onze sightseeing: The Royal Mile, the castle, ea mooie gebouwen. Ook een mooie winkel gezien met typisch Schotse kledij: rokken, familewapens, ect ect. Trek je beurs maar open! (Henk: echt de winkel voor jou!) Op straat zie je diverse straat muzikanten - 'n vrolijke boel.
Morgen gaan we verder met al dat moois.

Vlg keer weer meer. Tot de vlg keer maar weer.

Note:
Gerrit: 'k heb voor de kleine kroonprins een paar oer degelijke hollandse klompen gekocht, oke? 'k kom het geld tzt wel bij je halen (ze zijn hier wel wat duurder, maar dat geeft toch niet? (69 pnd koers: 1,289767)

gegroet allen, Frits.

• 25 Juli 2013 - 13:33

Neef Bram:

Dag oom Frits,

Alle verhalen met veel belangstelling en een glimlach gelezen. Een reactie kon natuurlijk niet uitblijven toen ik Edinburgh in de titel zag staan. Ik zou zeker even langs Arthur's Seat gaan als ik jou was, maar dan kun je wel beter de fiets onder aan de berg laten staan. Geniet ze en nog heel veel succes!

• 25 Juli 2013 - 13:45

Hans:

Zet maar 25 pond in op het Paard Jameson.
    Veel plezier,

Hans

• 25 Juli 2013 - 14:34

Henk En Gerda:

Hallo Frits en Ans

Jullie zijn echte bikkels als ik dit zo lees ,weer een heel ander avontuur als voorgaande jaren !
    Wij hebben aan de stad Edinburgh ook goede en mooie herinneringen ,dus daar kunnen we het nog eens over hebben als je weer terug bent !
    Maar eerst nog een paar weken genieten en je avontuur volbrengen SUCCES !

Gr Henk en Gerda

• 25 Juli 2013 - 14:56

Pauline:

Fijn Frits....dat je het ook lekker warm hebt. Hier is eindelijk de tropische periode een feit, dus heerlijk genieten bij de airco.
    Have fun,
    Pauline

• 25 Juli 2013 - 15:28

Gerard :

Hallo frits,

Bij jou denk beter uit te houden dan hier, tropisch benauwd, ook in onze sportschool.

Groetjes en fietsze, Gerard

• 25 Juli 2013 - 19:50

Bauke Mollema:

Hallo Frits,

Gezien al die bergen zou ik maar een bloedzakje extra nemen..... Net als Lance Amstrong enkele jaren geleden.

Geniet van je reis,

Groet,

Bauke Mollema

• 25 Juli 2013 - 20:40

Rianne:

Zo zo ome Frits volgens mij bent u weer helemaal in vorm en enorm aan het genieten! Veel plezier verder! Groetjes uit Bennekom

• 25 Juli 2013 - 22:29

Wim Van Der Drift:

Hi Frits, nu wij weer even terug zijn uit Frankrijk en inmiddels de Tour de France helaas is afgelopen was ik blij dat ik nu jouw fietsreisverslag kan bijlezen zodat wij met jou toch in de fiets-mode blijven. Ik ben weer onder de indruk van je tocht en blijf je avontuur als "the Tour off England/Scotland" volgen.
    Groetjes, veel plezier en leuke avonturen toegewenst van Wim ( sinds kort de gelukkige opa van een kleindochter Olivia!!)

• 27 Juli 2013 - 17:53

Ha Frits,
    Weer leuk om je verslagen te lezen! Hoewel het lezen van al die 'lappen tekst'

• 27 Juli 2013 - 17:56

Ton En Lucy Ann:

Nou, reageren met de telefoon gaat dus niet geweldig

• 27 Juli 2013 - 17:57

Ton En Lucy Ann:

Steeds valt een deel weg, dus: veel plezier!!

• 28 Juli 2013 - 09:56

Margreet:

Hoi Frits,
    weer eens iets anders dan franse les.
    Geniet ervan! Groeten uit Alphen a/d Rijn

• 28 Juli 2013 - 13:23

Nienke:

Hoi pap,

Zie nu ook dat de foto van het huis in Falmouth erop staat. Het is het juiste huis hoor :)
    Verder ook leuke foto's bij dit bericht, door Ans sta je lekker vaak zelf op de foto.
    Hier alles goed, Ties heeft zijn eerste stapjes van kruipen gedaan, al gaat het nog schokkerig :). Veel plezier weer!

Liefs ons

• 28 Juli 2013 - 16:58

Dick En Leny:

Hoi Frits,

Wat ga je snel. Al bij de schotse grens en nu al een stuk verder. En je hebt weer een leuk verhaal en dito foto's.
    Veel plezier,

Groetjes,
    Dick en Leny

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

Beste vrienden, beste achtervolgers,

Zodra de zon gaat schijnen,begint het bij mij al weer te kriebelen… Naar buiten.. de paden op de lanen uit… Let wel: de fietspaden op!
Naar het schijnt heb ik nu de smaak te pakken.. dit jaar wordt het al weer voor de derde keer dat ik “een eindje”… ga fietsen: slaapzak, tentje, kookspullen achterop en het kan beginnen…
En waarheen gaan we deze zomer dan heen?

De keuze, stond al vrij snel na m’n terugkeer uit Lapland vast: dit jaar wordt dat Engeland en Schotland ( langs de zuidkust naar Lands End in Cornwall. Daarna langs, cq. over de ruggegraat van dit eiland: het Penninisch gebergte naar de Schotse Hooglanden).

Waarom deze kant op? Wel: enerzijds: ‘k ben nu tweemaal noordwaarts gepeddeld, een maal naar het zuiden. Tja.. wat blijft er dan nog over? Juist: het oosten en westen. En omdat de Wijzen uit het Oosten komen, zag ik niet direct een aanleiding toe om die kant op te gaan.. hoewel, als je even nadenkt: degene die uit het Oosten komen (dezelfde Wijzen dus), gaan Westwaarts! Met andere woorden: Ik ga Westwaarts!

Verder waren er nog twee redenen om met m’n neus in westelijke richting te fietsen.
Ten eerste daar m’n fietsmaat uit Canada (Gary de Leeuw) na z’n “Tour around the World” deze zomer ook weer op het Penninisch Eiland rondtoert. [hij fietste langs de Rijn en Donau – dook toen (vanwege de kou) de laars van Italië in, stak over naar Afrika (Kilimanjaro), Nieuw Zeeland]. Nu komt hij mij een stuk vergezellen door Engeland. Het is de bedoeling dat we elkaar in Ramsgate of Dover ontmoeten en dat we samen langs de zuidkust naar Lands End fietsen. Vandaar gaan we langs de westkust noordwaarts. Gary wil dan Wales in en gaat via Ierland (Dublin) huiswaarts.
Een tweede reden is omdat m’n fietsmaatje uit Oslo (Ans de Graaf) mij eind vorig jaar gevraagd heeft, haar langs de Hadrian Wall te vergezellen. Dit is een oud Romeinse muur, net onder de grens met Schotland. We zullen elkaar ontmoeten in de regio Manchester. Het plan is dan via het Lake District naar Edinburgh (NW-waarts door Schotland). Zij gaat van Edinburgh weer huiswaarts.

En ik? Als ik zo “zit te broeden”… dwalen m’n gedachten dikwijls af naar uiterste puntjes op het land.. de Nordkapp, Cape Finisterre (nabij Santiago de Compostella), Slettness - fyr (de noordelijkst gelegen vuurtoren aan de Noordelijke IJszee) .. beide laatsten heb ik dan wel niet helemaal bereikt, maar een doel moet je je stellen...., toch? Daarom zal dit jaar m’n doel in het uiterste puntje van Schotland zijn: John O’Groats!

John o'Groats is een dorp in Schotland, dat 18 km westelijk ligt van het noordelijkste puntje van het Britse vasteland. Dit draagt de naam: Dunnet Head; ook wel bekend als Easter Head. Het dorp John O’Groats ligt in het raadsgebied Highland en het historische graafschap Caithness. ( in de Schots - Gaelish is dat zoiets als: Taigh Iain Ghròt). (hoe je dat precies uitspreekt, hoor ik daar wel....)
Volgens de geschiedenisboeken zou het dorp zou zijn naam ontlenen aan een Hollander, Jan de Groot, die in 1496 het veerrecht tussen het vasteland en de Orkney-eilanden verwierf van de koning van Schotland (Jacobus IV genaamd).
De graafschap Caithness ligt in het uiterste noordoosten van het vasteland van Schotland, met de hoofdplaats is Wick. De oude, Schots-Gaelische naam voor Caithness, Lieutenancy area, wordt nog af en toe gebruikt.
Na de annexatie door de Orkney-eilanden kwamen Vikingen, die zich vestigden langs de kust. Aan de zuidkant van het graafschap werden deze nederzettingen uitgebreid tot aan Berrieledale. Veel plaatsnamen en een groot aantal familienamen in de laaglanden van het graafschap zijn van Noorse origine. Er werd een Noors dialect gesproken, alhoewel dat nagenoeg verloren is gegaan. We komen in wezen op bekend “Noors” gebied; daar waar ik in 2010 rondzwierf….
Dit gaan we dus even checken….
Volgens de boeken worden er met regelmaat wedstrijden, wandelingen, fietstochten e.d. georganiseerd tussen John O' Groats en Land's End in Cornwall, de meest zuidwestelijke punt van het Britse "vasteland". Dat heeft ook weer z’n voordelen, want… dan zijn er zeker campings, hostels of vriendelijke Engelse Lords, die je onderdak aanbieden… (en wie weet, ontmoet ik wel Ivanhoe, Sir Lancelot of Robin Hood nu eindelijk eens….)
Voor de échte liefhebbers, zoom dan even in op: http://www.endtoenders.co.uk

In ieder geval gaan we weer proberen er het beste ervan maken.
Ik hoop dat ik jullie weer regelmatig kan laten meegenieten van m’n reisavonturen......
heartly regards, Frits.

Note:
Het is nog niet 100% zeker of ik inderdaad Gary tref, daar hij zijn plannen op het laatste moment heeft gewizigd. Hij heeft 5-6 wkn met wind tegen door Frankrijk gefietst en heeft daar op dit moment genoeg van. We will see, what happens.....

For my followers from England, Germany, France, Scandinavia, ect. I shortly tell you what my plans are: This year I will make my cycletour through England and Scotland. Starting along the south coast to Land´s End (Cornwall) and from there along the west coast to John O'Groats. That's the top of Scotland. If you fill in your mailadres, you will recieve frequently my travel stories... Of course I will write my stories in Dutch, but sometimes I will try to give you a short "explication" in English...
If you are interested, you can read something about the End to End tour on: http://www.endtoenders.co.uk.
In the meantime I wish you a good time.