... the first miles on British ground... - Reisverslag uit Chichester, Verenigd Koninkrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu ... the first miles on British ground... - Reisverslag uit Chichester, Verenigd Koninkrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

... the first miles on British ground...

Door: sir Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

07 Juli 2013 | Verenigd Koninkrijk, Chichester

beste mensen,
Hier dan m'n eerste verslagje. (nog op te merken is dat dit m'n 3e verhaaltje is v/d de Engeland toer; het eerste stond toegevoegd onder de reis v. Lapland [1012]; dat is fout geplaatst, maar staat nu inmiddels onder de goede kop).
De dag vetrek begon goed: stralend weer, ietwat ZW wind. Via Zoetermeer - Delft - Schipluiden op zoek naar Maasland/Maasluis. Daar, als voorpoefje op de echte ferry, een "pontje" over de Nieuwe Waterweg (niet echt druk met scheepvaart verkeer). Dan volgen Brielle, (mooie gevel in Hoofdstraat) en na even korte pauze, op naar de haringvliet dam en vervolgens de Brouwersdam. Halverwege de opgang staat 'n groep fietsers met een politieauto. Zal wel.. dus is terugschakelen en vol gas er langs! Dan schreeuwt een dame in politieuniform:" Meneer ... HALT!" Vol in de remmen dan maar. Er blijkt een militaire oefening te zijn op de dam. "Ik zou maar even wachten, meneer, anders wordt U zo van de brug geblazen", vertelt tante agente. Op de dijkrand zie ik een groep van 20-25 militairen, kompleet gecamoufleerd.. na ca 5 min een hevig kabaal en er verschijnt een enorme helikopter [Smurkosky(?) met 2 wieken]. deze landt op een plat stuk vd parkeerhaven, de klep gaat achter open, de zandhazen komen overeind en gaan de heli binnen; dan deur dicht, wederom een hels kabaal en weg vliegt de heli. Even mooi om te zien. Dan weerde fiets op. Langs Neeltje Jans peddel ik dan de dam af Noord Beveland op resp. Walcheren. Tijd op plekkie te zoeken. 128 km is genoeg voor nu. Een megacamping van Roompot? Nee, dat lijkt me niks. In Vrouwenpolder zie ik en minicamping (JH: zoals in Tynaarlo..). Dat lijkt me wewl wat dus er op af. Plek zat. Er staan wat caravans en wat vaste stacaravans. Even een plekkie uitzoeken, tentje op zetten, potje koken en tukken.. 's Nachts hoost het; lijkt wel storm.. de boel buiten is drijfnat en binnen?.. krukdroog! no-problem.
's morgens 7.00u op, net even droog, hup de zooi naar de loods, tent snel "losmaken" en ook de loods in. 'k ben net binnen en het hoost weer. Na de warme douche, ontbijtje, tentje drogen stap ik pas 10.30 op de fiets. Het miezert af & toe, masar goed fietsweer. Richting Vlissingen.. dan op eens zie ik 'n straatnaambord: Koudekerkseweg..?? Hoe kan dat nu? na 'n dag weer terug in Koudekerk? Werkt m'n kompas dan wel goed? Nou,ja, U mag het raden. Verder naar Vlissingen. Daar 'n bakkie doen en een kam kopen (vergeten..). Dan het veer op over de Westerschelde. ca 25 min duurt de overtocht. Verder richting Belgische grens. Knokke, Blankenberge, De Haan; wat een rot fietspad: losse tegels, gaten, ect. In Bredene (net voor Oostende ) zie ik 'n camping. Een ASCI-Camping (voor de kenners). Tentje opzetten tussen mobilhomes. Morgen nog 5-6 km naar Ostende.
vroeg uit de veren en op naatr de ferry; die is snel gevonden, maar.. het het is gesloten.. ziet er verlaten uit.. Wat blijkt: vanaf deze zomer geen veerdinsten meer naar Ramsgate terwijl de websites nog on-line zijn.. "U kunt terug naar Zeebruge".. Daar was ik gister.. 40 km terug.. Dan maar fiets in de tram en 40 km terug. In Zeebrugge op naar de terminal en wat hoor ik daar:"We varen alleen naar Hull; U moet verder naar Duinkerken!"Om blij van te worden.. Dan terug in de tram naar Panne (grens B- F) en vandaar weer 35 km fietsen. Goed begin, denk ik. Op n. Duinkerken. De ferry ligt nog een eind buiten de stad.. maar deze keer heb iik mazzel: de boot gaat over ca. 45 - 60 min. Kaart kopen en: Boarding Time! De bootreis duurt ruim 2 uur. is wel aardig; niety echt spectaculair. Aankomst in Dover ca. 20 u. Het duurt even voor we van boord kunnen; eerst de grote vrachtwagens. Dan de ferry af en LINKS FIETSEN! Op zich valt het mee vind ik: wel opletten - m.n. op rotondes. Beter iets verkeer op de weg, dan stil. Dan ga je met de stroom mee. De Engelsen rijden hard, maar houden ter dege rekening met fietsers. Als door hebben dat je "reizende fietser" bent, houdt men extra rekening met je. Veel fietser zie je buiten de stad of dorp niet; af & toe een toer/ racefietser. In Dover of richting Folkestone is er geen camping, dan maar Bed and Breakfest zoeken, die zijn er legio. 'k heb er snel een gevonden. Hup fiets afladen, ect.
's Morgens heerlijk Engels ontbijt. Aan tafel zitten ook een fam. uit Wenen (man, vrouw en dochter). Zij gaan 'n toertje richting Cornwall en Wales doen. Verder een jong echtpaar uit Sydney. Hij is woensdag het Kanaal overgezwommen! in 18 u 13 min, vertelde hij. Het was een van zijn dromen. Om ca.9.30 gaat het richting Folkestone, St.Mary-Bay. Onderweg, langs een klif, zie ik 'n koffietent; mooi plekkie om even te stoppen. Daar kom ik aan de praat met heer en dame, welke 26 jaar in Brunsum gewoond hebben; hij werkt bij de NAVO. Zij spreekt zelfs nog wat nederlands. Na het maken van een prent, vertrek ik weer. In Lidd houd ik lunchpauze (3 bananen, 5 boterhammen, beker, yoghurt en ik kaner weer even tegen. Achter mij staat 'n zeer oude kerk; graven dateren uit 1800 oid, of nog eerder (onleesbaar).
Dan naar Camber, Rye, Westham, Hastings, Eastbourne. Daar - iets verder - vind ik 'n camping op 'n heuvel. Op weg er heen moet ik afstappen: hellinkje 17%! Boven pracht uitzicht! Er staan mensen uit NL, D en F; de rest is uit GB.
Vrijdag vroeg uit de veren, de zon schijnt al vol op. Tent lekker droog inpakken en peddelen. (8.00 u). Litling, Ringmere, Lewes,Clayton, Storeham, Storington, Bognor Reges. Inpark ijsje gegeten, water bijgetankt en fam. Johnson gebeld. Jane is verrast dat ik al zo ver ben.. Ze verwacht me over een uurtje... Dat lukt niet helemaal, want ik kom in Cichester uit: dan maar eerst even bij Travers en Rosemary langs - even zoeken, maar toch gevonden. Daarna op n. Clive en Jane. Dat wordt zoeken, als men je de verkeerde kant opstuurt. Gelukkig "ruik ik spoedig onraad!" Dus vraag ik 'n ouwe baas bij een paarderanch. "Oh alone you never find it; I will drive in Front of you and bring you there!" Hij springt in z'n Benz, roept z'n hond, en tuft de poort uit - ik er achter aan.. Na ca. half uur stoipt hij: " Here you will find your friends". Wat behulpzaam volk!
Jane doet de deuer open: Fine you're here. Clive is nog in KLonden, maar komt zo thuis.En: het bed ligt gespreid klaar!
Zondag rustdag: 's morgens wandeling in Pagham, laqngs strand, 's middags naar Travers en Rosemary - op fietje. 's avonds BBQ in de tuin.
Een goede start van de trip door Engeland, dacht ik.
Tot 'n volgende keer.
Groetjes, Frits.
Note:
Het uploaden vd foto's koste hier veel tijd [single-upload -> ca. 1,5 min/foto. Het deels omdraaien vd foto's lukt helemaal niet. Internet is uiterst traag. Dat gebeurt wel na thuiskomst. Graag begrip.


  • 07 Juli 2013 - 23:43

    Henk:

    Leuk, zo'n verslag.

  • 08 Juli 2013 - 00:02

    Rika Keppels:

    Hoi Frits,

    Wat een belevenissen en je bent creatief in het bedenken van oplossingen als er iets tegenzit. Behulpzaam zijn de Engelsen en dan vooral als ze voor je uitrijden om de weg te wijzen. Leuk dat je de Engelse vrienden kunt bezoeken en in een heerlijk bed kunt slapen. Een tent is geweldig mooi, maar een gespreid bedje is ook niet te versmaden.
    Ik herken veel in de Engelse gastvrijheid en beleefdheid. Fiets voorzichtig en LINKS.
    Bedankt en tot een volgende keer.

    Rika

  • 08 Juli 2013 - 18:41

    Jaap:

    Hoi Frits,
    Weer mooi die belevenissen!
    Volgens mij hebben de Engelsen het je zo moeilijk mogelijk gemaakt om je Engeland binnen te komen.... Ferry's uit de vaart halen enzo.
    Je zal de Engelsen in goede stemming moeten kunnen treffen, nu Murray wimbledon kampioen is geworden en Froome als eerste in de tour de france staat!
    Gr Jaap

  • 08 Juli 2013 - 20:21

    Gerard Van Winden:

    Haha Frits, dat slechte kustfietspad naar Oostende is dus nog niet gemaakt, ik had er als 18 jarige in 1965 ook al last van.
    Gr. Gerard

  • 08 Juli 2013 - 21:57

    Wim D:

    Alle begrip Frits. Toen ik las dat je het dorpje Panne binnenreed verwachtte ik nog meer onraad, maar dat viel mee.
    Goeie start, hold on tight!

  • 08 Juli 2013 - 22:02

    Nienke:

    Klinkt weer goed pap! En heerlijk om ook even een keer in een gespreid bedje te slapen.
    Succes weer met de volgende kilometers. Liefs Siev, Nien en Ties :)

  • 08 Juli 2013 - 22:54

    Gerda:

    Hoi Frits,
    Leuk dat ik je nog net trof voor je vertrek in alphen!
    ik heb inmiddels de LAURA fietstocht erop zitten.
    Jij hebt nog heel wat voor de boeg. Met een (valse start)!
    maar dat kan jou niet deren! Ik wens je een super fijne tocht en zie uit naar je verslagen!
    Morgen zie ik je lief!

    Groet van Gerda G.

  • 14 Juli 2013 - 09:43

    Leni Van Stam:

    Zondagmorgen, 9.30,
    eindelijk even tijd voor jouw reis, het is weer een geweldig avontuur, heerlijk zo'n rond(je) maken, genieten van natuur en de mensen, die je ontmoet!
    Wij hebben jaren zo gefietst, door Nederland, zo vrij als een vogel en ook nog zonder mobiel, 'smorgens niet weten, waar je 's avonds je tentje op kunt slaan!
    Veel plezier en geniet ze!

    Hartelijke groet Leni

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Chichester

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

Beste vrienden, beste achtervolgers,

Zodra de zon gaat schijnen,begint het bij mij al weer te kriebelen… Naar buiten.. de paden op de lanen uit… Let wel: de fietspaden op!
Naar het schijnt heb ik nu de smaak te pakken.. dit jaar wordt het al weer voor de derde keer dat ik “een eindje”… ga fietsen: slaapzak, tentje, kookspullen achterop en het kan beginnen…
En waarheen gaan we deze zomer dan heen?

De keuze, stond al vrij snel na m’n terugkeer uit Lapland vast: dit jaar wordt dat Engeland en Schotland ( langs de zuidkust naar Lands End in Cornwall. Daarna langs, cq. over de ruggegraat van dit eiland: het Penninisch gebergte naar de Schotse Hooglanden).

Waarom deze kant op? Wel: enerzijds: ‘k ben nu tweemaal noordwaarts gepeddeld, een maal naar het zuiden. Tja.. wat blijft er dan nog over? Juist: het oosten en westen. En omdat de Wijzen uit het Oosten komen, zag ik niet direct een aanleiding toe om die kant op te gaan.. hoewel, als je even nadenkt: degene die uit het Oosten komen (dezelfde Wijzen dus), gaan Westwaarts! Met andere woorden: Ik ga Westwaarts!

Verder waren er nog twee redenen om met m’n neus in westelijke richting te fietsen.
Ten eerste daar m’n fietsmaat uit Canada (Gary de Leeuw) na z’n “Tour around the World” deze zomer ook weer op het Penninisch Eiland rondtoert. [hij fietste langs de Rijn en Donau – dook toen (vanwege de kou) de laars van Italië in, stak over naar Afrika (Kilimanjaro), Nieuw Zeeland]. Nu komt hij mij een stuk vergezellen door Engeland. Het is de bedoeling dat we elkaar in Ramsgate of Dover ontmoeten en dat we samen langs de zuidkust naar Lands End fietsen. Vandaar gaan we langs de westkust noordwaarts. Gary wil dan Wales in en gaat via Ierland (Dublin) huiswaarts.
Een tweede reden is omdat m’n fietsmaatje uit Oslo (Ans de Graaf) mij eind vorig jaar gevraagd heeft, haar langs de Hadrian Wall te vergezellen. Dit is een oud Romeinse muur, net onder de grens met Schotland. We zullen elkaar ontmoeten in de regio Manchester. Het plan is dan via het Lake District naar Edinburgh (NW-waarts door Schotland). Zij gaat van Edinburgh weer huiswaarts.

En ik? Als ik zo “zit te broeden”… dwalen m’n gedachten dikwijls af naar uiterste puntjes op het land.. de Nordkapp, Cape Finisterre (nabij Santiago de Compostella), Slettness - fyr (de noordelijkst gelegen vuurtoren aan de Noordelijke IJszee) .. beide laatsten heb ik dan wel niet helemaal bereikt, maar een doel moet je je stellen...., toch? Daarom zal dit jaar m’n doel in het uiterste puntje van Schotland zijn: John O’Groats!

John o'Groats is een dorp in Schotland, dat 18 km westelijk ligt van het noordelijkste puntje van het Britse vasteland. Dit draagt de naam: Dunnet Head; ook wel bekend als Easter Head. Het dorp John O’Groats ligt in het raadsgebied Highland en het historische graafschap Caithness. ( in de Schots - Gaelish is dat zoiets als: Taigh Iain Ghròt). (hoe je dat precies uitspreekt, hoor ik daar wel....)
Volgens de geschiedenisboeken zou het dorp zou zijn naam ontlenen aan een Hollander, Jan de Groot, die in 1496 het veerrecht tussen het vasteland en de Orkney-eilanden verwierf van de koning van Schotland (Jacobus IV genaamd).
De graafschap Caithness ligt in het uiterste noordoosten van het vasteland van Schotland, met de hoofdplaats is Wick. De oude, Schots-Gaelische naam voor Caithness, Lieutenancy area, wordt nog af en toe gebruikt.
Na de annexatie door de Orkney-eilanden kwamen Vikingen, die zich vestigden langs de kust. Aan de zuidkant van het graafschap werden deze nederzettingen uitgebreid tot aan Berrieledale. Veel plaatsnamen en een groot aantal familienamen in de laaglanden van het graafschap zijn van Noorse origine. Er werd een Noors dialect gesproken, alhoewel dat nagenoeg verloren is gegaan. We komen in wezen op bekend “Noors” gebied; daar waar ik in 2010 rondzwierf….
Dit gaan we dus even checken….
Volgens de boeken worden er met regelmaat wedstrijden, wandelingen, fietstochten e.d. georganiseerd tussen John O' Groats en Land's End in Cornwall, de meest zuidwestelijke punt van het Britse "vasteland". Dat heeft ook weer z’n voordelen, want… dan zijn er zeker campings, hostels of vriendelijke Engelse Lords, die je onderdak aanbieden… (en wie weet, ontmoet ik wel Ivanhoe, Sir Lancelot of Robin Hood nu eindelijk eens….)
Voor de échte liefhebbers, zoom dan even in op: http://www.endtoenders.co.uk

In ieder geval gaan we weer proberen er het beste ervan maken.
Ik hoop dat ik jullie weer regelmatig kan laten meegenieten van m’n reisavonturen......
heartly regards, Frits.

Note:
Het is nog niet 100% zeker of ik inderdaad Gary tref, daar hij zijn plannen op het laatste moment heeft gewizigd. Hij heeft 5-6 wkn met wind tegen door Frankrijk gefietst en heeft daar op dit moment genoeg van. We will see, what happens.....

For my followers from England, Germany, France, Scandinavia, ect. I shortly tell you what my plans are: This year I will make my cycletour through England and Scotland. Starting along the south coast to Land´s End (Cornwall) and from there along the west coast to John O'Groats. That's the top of Scotland. If you fill in your mailadres, you will recieve frequently my travel stories... Of course I will write my stories in Dutch, but sometimes I will try to give you a short "explication" in English...
If you are interested, you can read something about the End to End tour on: http://www.endtoenders.co.uk.
In the meantime I wish you a good time.

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2013

Wat na-gekeuvel.. ditjes & datjes...

07 Augustus 2013

The Orkney Islands en.. going home...

05 Augustus 2013

Inverness, through the Highlands to John O'Groats.

29 Juli 2013

Edinburgh and first part of the HighLands..

25 Juli 2013

...just passed across the border of Scotland....
Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 131390

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: