Sightseeing Buda & Pest en daarna huiswaarts.. - Reisverslag uit Koudekerk a/d Rijn, Nederland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu Sightseeing Buda & Pest en daarna huiswaarts.. - Reisverslag uit Koudekerk a/d Rijn, Nederland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

Sightseeing Buda & Pest en daarna huiswaarts..

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

18 Oktober 2015 | Nederland, Koudekerk a/d Rijn

Beste mensen,

Zoals beloofd, zou ik nog iets op papier krabbelen over m'n korte verblijf op m'n eindpunt van de toer van deze zomer. 't heeft even geduurd, maar dan krijg je ook wat..... Er stonden eerst wat andere dingen TO-DO lijstje. En, een niet minder belangrijker punt was de website; misschien al opgemerkt door jullie: er zijn een groot deel van m'n foto's slechts als "Thumbnail" zichtbaar; m.n. in Oostenrijk en Hongarije had ik problemen met het uploaden v/d foto's. De beheerder heeft dit bevestigd (foutje in het programmering) en men heeft nu een oplossing. (eerst zien, dan pas geloven...)

Ter zake: Budapest is een mooie, oude stad. Wellicht weten jullie dat de stad bestaat uit twee delen: het nieuwere deel met het stadhuis, de parlementsgebouwen, het winkelcentrum Buda, aan de ene kant van de Dounau en het oude deel Pest aan de andere oeverzijde.
Het belangrijkste is de rivier de Donau. Deze rivier zorgt ervoor dat je er vanuit meerdere plekken in de stad kunt genieten van prachtige panoramische uitzichten. Hierdoor komen een aantal gebouwen extra tot hun recht, waaronder het Parlement en het Burchtpaleis. Het centrum van stadsdeel Pest bestaat vooral brede straten, veel statige gebouwen en redelijk wat autovrije gebieden. Dit deel op een berg gebouwd; je moet daarom een echte klimgeit zijn om de trappen op en af te lopen. Stadsdeel Buda is het rustigste deel van de stad. Hier domineert de Burchtwijk het beeld van de stad. Iets zuidelijker van dit stadsdeel vind je de Gellértheuvel, een echte toeristische trekpleister. Daar krioelen de Koreanen, Japannezen, en andere Aziaten op een mierenhoop... en dringen naar de balustrade om het mooiste plaatje te schieten om vervolgens weer naar de bus te spurten, want: "Hurry up - we have to see Europe in only a few days!" De heuvel is speciaal ook iets voor degene, die van 'n uitdaging houdt: in een half uurtje (....) naar de top van de heuvel lopen (beter gezegd: klimmen) en dan - na 'n kleine driehonderd hoogtemeters - op een bankje genieten van een prachtig uitzicht over de hele stad. (voorwaarde is wel: er moet dan net een bankje vrij zijn....).

Als ik terugkom bij m'n tentje blijkt dat het heeft gehoosd, en niet zo'n klein beetje ook! Vanwege de warmte had ik de laatste dagen alleen de binnentent opgezet; met het muskietennet als dak slaap je dan quasi 100% in de buitenlucht - en kun je de sterren tellen. Maar nu is alles z - - knat! ik kan het kuipgrondzeil gewoon leeg laten lopen in de sloot, naast me. De slaapzak wring ik zo goed mogelijk uit en hang deze over de brug, waar de zon het verdere droogwerk doet. Voor de rest "leen" ik even een dweil, theedoek bij de schoonmaakdames. Na het potje koken, is alles weer nagenoeg droog. Deze nacht slaap ik in 'n wacht vochtig kamertje...

De volgende morgen 6.00 u reveille: even douchen, in- en oppakken, daarna naar het vliegveld peddelen. De route heb ik gisteravond nog uitgevogeld met Google-Maps en wat markante punten genoteerd. Eerst kris-kras tussen een groot spoorwegemplacement en dan via een zeer smalle fietsstrook (ahum..) langs een 4-baansweg richting airport. Dat is echt een crime. Verderop zie ik een fietscollega op de rijbaan fietsen... dat ga ik dus ook maar doen, dat schiet tenminste op. Een paar km voor het vliegveld zie ik dat de fietser wordt aangehouden door de politie: hij krijgt (waarschijnlijk) een vette bon! Daarom vlug terug naar de fietsstrook... en fiets als "Meneer Haas" de politieauto netjes rechts voorbij... ppfff; deze gozer heeft weer geluk gehad en arriveer ca 9.30 u bij Terminal 2.
Op het vliegveld dozen zoeken voor m'n tassen, tent en spullen. In de vertrekhal ontdek ik dat er een betere oplossing is: insaelen! De tassen, tent, slaapzak ect. snel van de fiets en in laten saelen.
Omstreeks 15.05 u is het Take-off en om 16.50 u landen we op Eindhoven-Airport. daar de fiets weer gebruiksklaar maken; alleen om weer lucht in de banden te krijgen vergt wat hulp van een aardige dame en heer van de douane. Dan peddel ik naar het station; een vreemd idee te fietsen in Holland met een vol gepakte fiets. Met de NS via Utrecht naar Alphen aan den Rijn, vanwaar ik de laatste km's stroomafwaarts naar Koudekerk aan den Rijn peddel.
Thuis wacht een lekkere macaronischotel, waar ik dik 3 weken niet van heb genoten....

Iedereen hartelijk dank voor de respons, soms oppeppende woorden.

Gegroet, Frits.

• 19 Oktober 2015 - 20:50

Nienke:

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.....
    Je bent maar druk als je met pensioen bent he :)