Edinburgh and first part of the HighLands.. - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu Edinburgh and first part of the HighLands.. - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

Edinburgh and first part of the HighLands..

Door: Sir Frits (inmiddels..)

Blijf op de hoogte en volg Frits

29 Juli 2013 | Verenigd Koninkrijk, Inverness

Beste achtervolgers,
Dank jullie allen voor de leuke responses; m.n.van Ties: "Wat goed dat je al kruipen kunt en schrijven.. vlg jaar ook (mee) fietsen, he?

Inmmiddles zijn we in Inverness - iets hogerop.. 'k zit in de bib; dat werkt toch het prettigst; in de hostel staan ze steeds in je nek te blazen... hoewel: de tijd in de bib wordt ingesteld op bv 15 min; dan moet je saven. Als je dan vragt om verlengen van je tijd en het gatt trag.. ben je je verhaal kwijt en kun je opnieuw straten.. Datgebeurde mij dus.. niet goed begrepen of mis-communicatie.. ik moet daarom nu weer 'n 45 min opnieuw intypen..

'n paar dagen in Edinburgh rondgestruind, diverse dingen bekeken. Natuurlijk The Royal Mail, met al de winkeltejs (waar je je ponden - letterlijk & figuurlijk - kwijt kunt. (the English pounds - the shops - as well was the pounds, you carry with you.. ; the last by walking at least ten times the Royal Mile up and down...). Verder in de stad veel te zien: The Castle, Arthur's State on the Hill, ect ect. Ook was ik ook nog in de grave of mr Dracula.. dat was echt griezelen.. 'n tik op je schouder, haren over je gelaat, enz. Vandaag regent het af & toe; in de n.m. knapt het op gelukkig.
De vlogende dag weer op de pedalen, richting the Forth Bridge, we moeten richting Perth - The river over. Eerst richting Queensfery. Om de fietsroute naar de brug te vinden, kost even wat moeite - niet ech goed aangegeven. Maar na 30-45 min [dik 17 km ] staan we voor de oprit van een gigantische hangbrug. (niet vergelijkbaar met ons Koudekerkse bruggetje...). Rechts van ons de oude poorbrug: the Forth Bridge. Geweldig om te zien. De brug is waarschijnlijk genoemd naar het oude fort aan de voet van een der pilaren. De brug op valt me, maar er af gaat toch beter: wind in de rug..... 47 op de teller.. (niet verder vertellen, hoor?).
Via Inverkithling, Kinross bereiken we Bair of Atholl. Daar horen we een piper blazen; hij staat bij 'n oud kerkje te spelen - erg mooi. Dan zien we dat er een bruiloft is. De bruidsmeisjes en familie wordt eerst voorgereden; dan volg tot slot de bruid en haar vader. Met de bruid aan z'n arm loopt de vader de kerk binnen. time to go again! Dat ook weer gezien.
Bij het wegrijden staat m'n voorvelg op straat: puncture! Daar was ik al bang voor - 'n kilometer terug was de weg net geasfalteerd.. scherp steentje in de band - fiets op z'n kant enplakken. Daar het niet 1-2-3 lukt, beluit ik dan maar 'n nieuwe binnenband er op te gooien. Aan de overkant zien de eerste echte Highlanders: "Die mogen trouwens wel eens naar de kapper, zeg!" Na wat gewurm en gefriemel lukt dat eindelijk: Time for a coffee! (bij 'n oude watermolen is 'n prima idee! hij draait nog op volle toeren. En wij gaan even daarna ook weer op volle toeren verder.. Richting Growdenbeath. Daar zoeken we 'n bankje voor de lunch(4-5 boterhammen met H2O is het dit keer). 'n bakje bij 'n kerkhof met graven uit het Gemenbest. Er zijn heel oude graven, maar ook enkele recente; bv uit de Tweede Wereldoorlog - 'n graf van een piloot uit september 1944 - Age 20 years. Verder 2 graven uit de Falklandoorlog idem 23 resp. 21 years old. Daar sta je wel even bij stil.
Dan begint het te druppelen.. Wat doen we: wachten of doorkarren. Ik ben voor doorkaren (die paar druppels smelten we niet van. Ans vindt van niet - nou ja - oke.. . als het minder wordt, stappen we weer op.
Via Greenlathy, Milnakorth naar Perth.. Perth? Zijn we dan Dow-under? With fam. Biongham? No - sorry Simon and Yvonne: here we alsdo find a town called Perth! Perhaps next time with your Perth!
Daar even fish and chips verorberen, inkopen doen en verder naar Dunkeld - daar is 'n camping. nog 30 mlis to go (=> 50 km). Hoewel.. de ervaring leert dat het er altijd meer zijn. Hoe de Engelsen rekenen, is en blijft een raadsel (op school leerde ik: 1 Eng.mile = 1,667 km; maar bij de Engelsen is 1,667 ongeveer 2..???) ) Ook al houd je daar rekening mee, valt het toch altijd nog tegen.
In Dunkeld is het nog 5-6 miles (=> 10 km dus!). Als de teller op 112 staat, stoppen we bij een caravanpark. Het heeft hier net flink gehoosd; de grond is z..knat, de behherster mogen we de tent opzeten, maar ze heeftmdelijden (gelukkig..). We kunnen in 'n chalet a/d ooverkant van de rivier. Een goed voorstel. Ze riujdt ons voor. "Sorry, all is a bit basic, but you have all you want, I think" Nou ja- het is inderdaad erg basic allemaal... (bv douche met miezerstraaltje, ect) maar we hebben 'n dak boven ons hoofd en de tent blijft droog!
We slapen in ieder geval prima.Dan de dag er op om 9.30 weer op weg. In Dunkleld nog even 'n paar foto's van THe bridge over te River Kwai.. euh .. sorry: The River Tay! Erg mooi daarroo.
Op naar Pilochry.; eerst door'n mooi park .. het bos in, waar we nog 'n roedel edelherten zien vluchten- te snel allemaal voor 'n kiekje, jammer. Dan 'n stukje langs de A9, oversteken (OPLETTEN!!) en dan weer het bos in - de B-weg op. WE stranden deze dag in Newtonmore - 'n camp van ACSII! nou ja - wel keurmerk van 2012, maar of deze ook verdiend is.. 'k heb er zo m'n vraagtekenes bij. Vlug de tent opzetten, want het begint te druppelen.. en dat druppelen gaat over in regen - wind ect. tiot de vlg dag ca. 12 uur! Dat wordt het moinder - de tent is echter drijfnat. We hangen hem in de toilteen te drogen / uitlekken (dat vinden de medecampniggasten erg leuk.. ahum.. Om ca 14 u vouwen we het zooitje maar op en peddelen naar Inverness. Dat was ons doel deze dag. 'n 15-20 km voor Inverness moeten we de snelweg op (dual-carrigeway - zonder fietspad!) What to do? We besluiten maar de trein te nemen. het regent inmiddels ook weer iets..
Vanaf het station gat 16,.32 een trein n. Inverness. Er komt nog een treinpassagier biuj ons: 'n lector - Suzzie - uit California. Zij heeft hier gewandeld en wacht ook op de trein n. Invernes .. het wordt 16.33.. 16.34.. 16.35.. nog geen ttrein. Dan wordt er omgeroepen: " the train to Inverness does not go today.. bla-bla-bla-.. problems with signalization!" Wat nu? Op het statipon zie ik 'n kassie: "For information end Emergency". hmm What's that? Let's try .. we roepen de informatie op en krijgen 'n vriendelijke yheer a/d lijn. We vertellen dat we bij statin Kinganusi staan en niet verder kunnen (in z'n geval moet je je altijd heel dom voordoen.. ) "What's your name, sir?" Nihhof is my name. We are dutch cyclsts We stand here with threew people and two loaded bicycles". Het wordt even stil aan de andere kant.. " Oke, mr. Nijhof, wait a moment- we call you back!" Na 10 15 min horen we door de peakers: " Mr.Nijhof, will you plse us back" .. Dat doen we dus. Dan krijgen we te horen dat er een taxi komt.. " but what about our bikes than?" en weer doodse stilte.. "Oke normally no bike, but I will see what I can do". Dan na 10 min weer de luidspeker: plse, mr Nijhof call us back". Dan horen we: "We arranged a VW-Van for you sir. It will be wiht you within 20-25 min." Super, dat noem ik nog eens services - Daar kan de NS een voorbeeeld aan nemen!
Iets later dan de beloofde tijd, komt de VW-bus voorgereden; de chauffeur biedt zelfs z'n verontschuldigingen aan. Met wat "demontage-werk" passen de fietsen er net in... en nu rijden maar! Op naar Inverness. Daar worden we keurig in het centrum afgezet! Super! De chauffeur vertelt onderweeg dat dit de spoorwegen - in 'n afgelegen streek altijd zo oplossen; de mensen zij enrom afhankelijk van het openbare vervoer. Voorbeeld voor ons land!
We zoeken de Hostel op - krijgen nog een tip van 'n aardig meiske.. (die hostel is oke, en die niet! nou dat is dan weer geregeld!
's-Avonds nog even de pub in, waar Scottish music te horen is - dat hoorden we van Suzie. We spreken met haar af., maar de avond is vanavond (dus vanavond er heen!) Dan maar 'n rustiger pub in met z'n drieen, onder genot van een engele pils (zonder kraag) komen de verhalen los..
En dat van de scottish everning komt de volgende keer.
Nu nog even Invernes in.

Tot de volgende keer, heartly regards, Frits.

Note:
Wim vd. D.: van harte gefeliciteerd met je kleindochter!
Veel geluk en plezier er mee!

• 29 Juli 2013 - 16:36

Rika Keppels:

Hallo Frits,

Wat een mazzel dat je in de Van kon met de fiets. Complimenten voor British rail!
    Ik geniet enorm van de prachtige belevenissen. Er komt een nostalgisch Engels vakantiegevoel boven. Zomer 1976 zijn Jan en ik ook in Schotland geweest met de caravan. Veel komt me bekend voor.
    Geniet en doe voorzichtig.
    groeten,
    Rika

• 29 Juli 2013 - 21:23

Joop:

Hallo friend,

Ik heb tot nu toe alle verhalen van jouw hand gelezen en ik vind ze prachtig,ik geloof ook dat het allemaal waar is.(hmm)Vind trouwens wel dat je veel in de trein zit.(haha)

Nog veel plezier en doe voorzichtig.

groetjes,

Ankie&Joop

P.S. wat ga je met al die lekke banden doen?

• 30 Juli 2013 - 08:16

Nienke:

Hoi pap,

Ha ha de fietsen in het busje past net :) Maar zeker wat een service!
    Het was een leuk begin van de dag, je verhaal te lezen, nu aan het werk....

Veel plezier weer.

Liefs Nienke en dikke kus van Ties

• 31 Juli 2013 - 08:43

Sievert Jan:

Hey Frits,

leuk te lezen dat je een bruiloft bent tegengekomen, enkel ik begrijp niet dat je niet tot het einde van de ceremonie en het trouwfeest bent gebleven?

Gr, SJ

• 31 Juli 2013 - 11:06

Gerda G:

Hoi Frits,
    Wat maak je weer een mooie tocht ,lijkt me erg zwaar deze rit!
    Ik geniet van je schrijverstalent!
    Wens je nog een mooi stukje fietsen toe en tot ziens of horens!
    Groet van Gerda G.

• 01 Augustus 2013 - 22:13

Jan Hendrik:

Beste Frits,

Leuk om te lezen dat het goed gaat. Ik neem aan dat je straks in zo'n Schots rokje in Koudekerk gaat rondlopen. Zou je goed staan volgens mij. Nog een dag werken en dan heb ik ook verlof en laten Maurits en Anneke nu graag naar Schotland met mij willen gaan.

Groeten en veel plezier,

Jan-Hendrik

• 04 Augustus 2013 - 09:41

Wim De Boer:

Frits,je verslagen zijn weer spannend.
    We wensen je een mooie voortzetting van je tocht en denk er aan :LINKS BLIJVEN FIETSEN

Groetjes Wim en Ria

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Inverness

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

Beste vrienden, beste achtervolgers,

Zodra de zon gaat schijnen,begint het bij mij al weer te kriebelen… Naar buiten.. de paden op de lanen uit… Let wel: de fietspaden op!
Naar het schijnt heb ik nu de smaak te pakken.. dit jaar wordt het al weer voor de derde keer dat ik “een eindje”… ga fietsen: slaapzak, tentje, kookspullen achterop en het kan beginnen…
En waarheen gaan we deze zomer dan heen?

De keuze, stond al vrij snel na m’n terugkeer uit Lapland vast: dit jaar wordt dat Engeland en Schotland ( langs de zuidkust naar Lands End in Cornwall. Daarna langs, cq. over de ruggegraat van dit eiland: het Penninisch gebergte naar de Schotse Hooglanden).

Waarom deze kant op? Wel: enerzijds: ‘k ben nu tweemaal noordwaarts gepeddeld, een maal naar het zuiden. Tja.. wat blijft er dan nog over? Juist: het oosten en westen. En omdat de Wijzen uit het Oosten komen, zag ik niet direct een aanleiding toe om die kant op te gaan.. hoewel, als je even nadenkt: degene die uit het Oosten komen (dezelfde Wijzen dus), gaan Westwaarts! Met andere woorden: Ik ga Westwaarts!

Verder waren er nog twee redenen om met m’n neus in westelijke richting te fietsen.
Ten eerste daar m’n fietsmaat uit Canada (Gary de Leeuw) na z’n “Tour around the World” deze zomer ook weer op het Penninisch Eiland rondtoert. [hij fietste langs de Rijn en Donau – dook toen (vanwege de kou) de laars van Italië in, stak over naar Afrika (Kilimanjaro), Nieuw Zeeland]. Nu komt hij mij een stuk vergezellen door Engeland. Het is de bedoeling dat we elkaar in Ramsgate of Dover ontmoeten en dat we samen langs de zuidkust naar Lands End fietsen. Vandaar gaan we langs de westkust noordwaarts. Gary wil dan Wales in en gaat via Ierland (Dublin) huiswaarts.
Een tweede reden is omdat m’n fietsmaatje uit Oslo (Ans de Graaf) mij eind vorig jaar gevraagd heeft, haar langs de Hadrian Wall te vergezellen. Dit is een oud Romeinse muur, net onder de grens met Schotland. We zullen elkaar ontmoeten in de regio Manchester. Het plan is dan via het Lake District naar Edinburgh (NW-waarts door Schotland). Zij gaat van Edinburgh weer huiswaarts.

En ik? Als ik zo “zit te broeden”… dwalen m’n gedachten dikwijls af naar uiterste puntjes op het land.. de Nordkapp, Cape Finisterre (nabij Santiago de Compostella), Slettness - fyr (de noordelijkst gelegen vuurtoren aan de Noordelijke IJszee) .. beide laatsten heb ik dan wel niet helemaal bereikt, maar een doel moet je je stellen...., toch? Daarom zal dit jaar m’n doel in het uiterste puntje van Schotland zijn: John O’Groats!

John o'Groats is een dorp in Schotland, dat 18 km westelijk ligt van het noordelijkste puntje van het Britse vasteland. Dit draagt de naam: Dunnet Head; ook wel bekend als Easter Head. Het dorp John O’Groats ligt in het raadsgebied Highland en het historische graafschap Caithness. ( in de Schots - Gaelish is dat zoiets als: Taigh Iain Ghròt). (hoe je dat precies uitspreekt, hoor ik daar wel....)
Volgens de geschiedenisboeken zou het dorp zou zijn naam ontlenen aan een Hollander, Jan de Groot, die in 1496 het veerrecht tussen het vasteland en de Orkney-eilanden verwierf van de koning van Schotland (Jacobus IV genaamd).
De graafschap Caithness ligt in het uiterste noordoosten van het vasteland van Schotland, met de hoofdplaats is Wick. De oude, Schots-Gaelische naam voor Caithness, Lieutenancy area, wordt nog af en toe gebruikt.
Na de annexatie door de Orkney-eilanden kwamen Vikingen, die zich vestigden langs de kust. Aan de zuidkant van het graafschap werden deze nederzettingen uitgebreid tot aan Berrieledale. Veel plaatsnamen en een groot aantal familienamen in de laaglanden van het graafschap zijn van Noorse origine. Er werd een Noors dialect gesproken, alhoewel dat nagenoeg verloren is gegaan. We komen in wezen op bekend “Noors” gebied; daar waar ik in 2010 rondzwierf….
Dit gaan we dus even checken….
Volgens de boeken worden er met regelmaat wedstrijden, wandelingen, fietstochten e.d. georganiseerd tussen John O' Groats en Land's End in Cornwall, de meest zuidwestelijke punt van het Britse "vasteland". Dat heeft ook weer z’n voordelen, want… dan zijn er zeker campings, hostels of vriendelijke Engelse Lords, die je onderdak aanbieden… (en wie weet, ontmoet ik wel Ivanhoe, Sir Lancelot of Robin Hood nu eindelijk eens….)
Voor de échte liefhebbers, zoom dan even in op: http://www.endtoenders.co.uk

In ieder geval gaan we weer proberen er het beste ervan maken.
Ik hoop dat ik jullie weer regelmatig kan laten meegenieten van m’n reisavonturen......
heartly regards, Frits.

Note:
Het is nog niet 100% zeker of ik inderdaad Gary tref, daar hij zijn plannen op het laatste moment heeft gewizigd. Hij heeft 5-6 wkn met wind tegen door Frankrijk gefietst en heeft daar op dit moment genoeg van. We will see, what happens.....

For my followers from England, Germany, France, Scandinavia, ect. I shortly tell you what my plans are: This year I will make my cycletour through England and Scotland. Starting along the south coast to Land´s End (Cornwall) and from there along the west coast to John O'Groats. That's the top of Scotland. If you fill in your mailadres, you will recieve frequently my travel stories... Of course I will write my stories in Dutch, but sometimes I will try to give you a short "explication" in English...
If you are interested, you can read something about the End to End tour on: http://www.endtoenders.co.uk.
In the meantime I wish you a good time.