De Pyreneeën over, bergje af en...... - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu De Pyreneeën over, bergje af en...... - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

De Pyreneeën over, bergje af en......

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

14 Augustus 2011 | Spanje, Santiago de Compostella

beste reisgenoten,

tja, aan alle leuke dingen komt een einde... helaas.

Maar voordat ik een punt zet achter dit laatste verslag, zal ik jullie nog even m'n / onze laatste belevenissen vertellen. Na de bruiloft in Astorga, was het even wachten op droog weer @ de zon. Het goot even flink daarroo en helaas had het bruidspaar ons vergeten voor het feest uit te nodigen; wel flauw hoor. "We stonden er bij en keken er naar..." Eigenlijk hadden we een origineel Hollands cadeau moeten aanbieden, dan was dat zeker gebeurd. Maar helaas: ik had m'n klompen niet paraat! Vlg keer beter.
na de regen komt zonneschijn en dan is het tijd om onze stalen rossen te bestijgen en het land weer in te trekken voor de laatste etappes. Na Astorga is de richting Ponda Ferra de Verga. De bergtoppen van de Pyreneeën tekenen zich nu steeds duidelijker aan de horizon. We zijn na wat klimmetjes al snel..... in Rabanal. Een klein dorpje aan de rand vd Pyreneeën. Wat doen we Verder of hier een slaapplek zoeken vóór de bergpassen? Ik zou nog wel iets verder willen, maar of we dan ook een goede plek vinden om te tukken...? Dus wordt er democratisch besloten Hier te stoppen voor vandaag.Tegenover de Auberge is een kleine kampeerplek; daar mogen we onze tent opzetten en gebruikmaken vd faciliteiten vd Auberge.Goed geregeld;en dat voor slechts €5,--. We hebben geen spullen gekocht voor het avondeten; althans niet genoeg voor twee hongerige wolven. We gaan daarom maar het dorpje in. Al snel vinden we een kroegbaas bereid iets eetbaars e fabriceren. De entree zijn verschillende gerookte hammen (Schinken) met brood en - uiteraard - een karaf wijn. Dat gaat er wel in. Daarna krijgen we diverse soorten vlees, salade en piepers. Het smaakt goed en er is ruim voldoende. en dat alles voor een zeer schappelijke prijs. Als we gaan slapen, is het nog benauwd, warm; we besluiten daarom het 2e dak niet over de binnententtent te gooien (als het warm was, deden we dat al eerder.Je ligt dan onder een enkeldaks hutje met grotendeels een netje tegen de muskietos...en kunt de sterretjes tellen aan de hemeloverspanning... Deze nacht blijkt dat niet echt genoeg; het koelt behoorlijk af.... We zijn ook op 1400-1500 mtr. De boven tent ligt naast me en deze trek ik dan ook over m'n slaapzak; dat geeft wat betere isolatie. Ook Gary heeft het koude e had deze nacht;hij springt al een dolle giet in het rond om zich op te warmen. Als het zonnetje doorbreekt, wordt het al snel aangenamer. Dan is het "Time to go". twee bergpassen staan er voor vandaag op het programma;dat wordt werken straks. de beide toppen liggen gelukkig dicht achter elkaar - 1502, resp.1540 mtr. Daarna volgt een spectaculaire afdaling, erg steil (tot 11%) met haarspeldbochten. Gary maakt een video-opname van m'n afdaling. Tussen Hopital en Pedehita zoeken we onderdak in een Auberge; campings zijn hier niet. Deze nacht wordt de rumoerigste nacht vd trip. Er is hier een dorpsfeest, het hele dorp staat op z'n kop. En een tering herrie van een 5-talige band met minimaal 150dB aan volume. deze herrie duurt tot ca. half drie. de volgende morgen iedereen dus zo brak als een... Op de fiets; en vroeg!! Om 7.30 bewegen de beentjes alweer; in De Auberge is een naar onze menig te wat te fanatieke dame vanaf 7.00 al bezig de tent schoon te vegen en boenen; als je niet oplet, staat je bagage al buiten bij de afvalcontainer voor je het weet! Een mooi rit deze dag - dat maakt veel goed.Langs een bijna droge rivierbeding suizen we wederom omlaag. Dan over een eeuwen ouden brug - wel 150 mtr lang: prachtig. Één ding ontbreekt: water! de rivier staat nagenoeg droog; in de rivierbedding laat een schaapherder zijn kudde zelfs grazen.Hierna volgen onverwacht nog een paar steile klimmetjes naar wat "verscholen bergjes" van 1340 resp. 1210 mtr. In Saira is vlgs het boekje een camping..gelukkig:nu is het waar! We krijgen een plekkie voor vijf euro-otje én een vrijkaartje voor het er naast gelegen zwembad. Heerlijk om een af te koelen en..DOUCHEN!! Dat verdient de zwetende fietser zeker!
De dag er op staat ons - vlgs het boekje - de zwaarste dag uit de tocht: 12 km met stijgingen tot 7% en één hellinkje van een km van 12%! Nou ja: we zijn onderhand wel wat gewend. Het was wel pittig, inderdaad, maar met ruim 2500 km in de ben kan dit er nog wel effe bij!In Touro is nog en camping, daar gaan we op af (we slapen liever in de buitenlucht - vrij en luchtig en: RUSTIG. Maar> in het dorpje is geen camping te vinden: ja - vlgs de bewoners 15 km verderop. Daar hebben we geen zin in; wat nu? Net als Tom Poes: Verzin een list!
Zou het lokale zwembad weer uitkomst bieden? Ik ga me het routeboekje naar de Opperbadmeester, stel me heel zielig op, vertel 'm wat we aan 't doen zijn, ect ect, Hij krijgt zo waar medelijden... We mogen op het grasveldje nét voor het bad voor een nachtje onze tentjes opzetten. De feits snel tegen het hek en even vlug voor sluitingstijd onder de douche in het bad! Dan kokkerellen en tent opzetten. Heerlijk geslapen!
De laatste dagkoers vóór Santiago is een prachtige slingerende weg door een pijnbomenbos. Tijdens de afdaling komen we twee woonwagens tegen met een resp. twee paarden er voor. De paarden hebben er moeite meen omhoog te komen De koetsier en zijn vrouw (blijkt later) stoppen de paarden even te laten uitrusten.Dan komen er ook 3 kinderen uit de wagens. Ze praten Nederlands...!! Ik groet ze en mak een praatje. Het blijkt dat ze al 5 - 6 jaar op deze wijze door Europa trekken; nu zijn ze onderweg naar Bordeaux. Daar willen ze werk zoeken en een vaste standplaats zoeken. Dit vrije leven bevalt hun uitstekend, vertellen ze.
Dan verder berg af> Het gaat als een speer..totdat.... m'n versnelling weer niet goed schakelt; daar heb ik al een klein week last van.'k had de ketting de laatste week ook al 2 extra schoongemaakt; zonder echt resultaat. Dan: PANG! ik kan nu helemaal niet meer hogerop schakelen. We zijn 12 km voor ons einddoel! De versnellingskabel is stuk; totaal stuk getrokken. De spullen heb ik bij me: dus: fiets op z'n kant en nieuwe kabel monteren. De voortekenen hebben er dus op geduid dat de kabel al op "springen stond". Alles is in een half uurtje gerepareerd. dan weer berg af richting Santiago. Om precies 12.15 u passer ik de brugoever een of andere Rio de ..huppulupup ... met er net voor een bord: SANTIAGO DE COMPOSTELLA!! Ons doel is bereikt! We rijden de stad binnen, het is er erg druk. Eerst naar de Kathedraal óf het Toeristenbureau. We kiezen voor het laatste:eerste het stempelboekje laten stempelen en het certificaat halen - wel even een uurtje in de rij, maar dat moet je er voor over hebben, toch?
Dan een Auberge zeken voor de acht. Dat valt mee en is snel voor elkaar - iets buiten het centrum - naast het Politiebureau (met camerabewaking!)). Snel het bed reserveren en dan de stad in en..e.e.a. regelen voor de terugreis - althans informatie vragen. Bij de kathedraal is het heel druk:op het plein er voor vele pelgrims, binnen allerlei mensen. De kathedraal is enorm groot; maar of het ook nu de mooiste is... ik vind dat zeker niet- ik heb mooiere gezien. Het oude deel vd de stad is erg mooi, maar klein. In de nauwe straatjes, stikt het van de vele souvenirs winkeltjes. Het lijkt hier en beetje op Lourdes (de bedevaartsplaats in de Zuid Franse Pyreneeën)) Nee, dat is voor mij niet iets wat ik verwacht had. Ook de schaars aanwezige andere oude gebouwen zijn grijs en grauw, vies slecht onderhouden. In de meeste vensterbanken staat het gras centimeters hoog, de buitenkanten vertonen tekenen van verval.
Dan even naar een Travelagent voor de terugreis.Het aanbod is uiterst gering. Dit komt doordat de Paus eind vlg week naar Madrid komt en de mensen nu al richting Madrid trekken om de Paus te zien... (of dit ook is gewaarborgd..? ik zet er vraagtekens bij). De enige mogelijkheid is a.s. zondag (voor een superprijs!) of vlg week donderdag ... Nadat Gary z'n reis heeft geboekt, kijken we nogmaals. (hij gaat per trein n. de Spaans / Franse grens. Dat is voor hem de enige mogelijkheid om z'n fiets mee te nemen). Wellicht heeft iemand z'n vlucht geannuleerd, want nu is er zaterdagochtend iets vrij gekomen: om 9.35 u =>ik ben dan 11.55 u in Amsterdam. Doen dus! Geregeld!! Ik moet dan wel donderdag naar A'Coruna peddelen (ruim 60 km noordwaarts - dat kan er nog wel e en bij... )
Donderdagochtend neem ik na het ontbijt afscheid van m'n fietsmaat uit Canada (hij gaat nog westwaarts naar Cape Finesterre). Ik peddel de stad noordwaarts uit; er staat wederom een fikse bries - uiteraard tegenwind! Na 5 a 5 u bereik ik A 'Coruña. nu nog een kamertje voor de nacht zoeken. het kost wat moeite, maar vind uiteindelijk op 2 km van de Aeroporto een kamer. Even in een restaurantje wat bikken, biertje er bij: dat smaakt na een dag fietsen. De volgende dag naar het vliegveld: er zijn nog wat onduidelijkheden over de bagage, de fiets m.n. Moet deze gedemonteerd in een doos? Of is draaien van het stuur voldoende (net als vorig jaar?) Het valt mee: het stuur draaien, tassen er af - apart verpakken, en de trappers er af! Bij een verpakkingsfirma wordt er een doos geregeld voor de tassen, tent, slaapzak, ect. De fiets wordt "zo plat als een dubbeltje" gemaakt en klaar is kees. Ik zit te ver vd hotel e.d., (inchecken uiterlijk 07.30 u => dus dat wordt een nachtje op de luchthaven tukken..ik zoek na vertrek v/h laatste vliegtuig een stil plekje op in de vertrekhal en "vlei mij neder op een bankenrij in een stil hoekkie... " Officieel moet ik tussen 01.00 en 05.00 u de vertrekhal uit, maar de beveiligingsbeambten overleggen met de luchthavenpolitie en knijpen een oogje dicht.. ik heb weer mazzel! De vlg morgen kom de eerste passagiers al om 05.00 u al weer binnen..Toch heb ik redelijk getukt! Dan op naar Amsterdam; de vlucht verloopt voorspoedig. ik land 11.50 op Schiphol. Maar da: door een storing aan het bagageafhandelingssysteem loopt eea vast: de bagage van diverse vluchten komt te laat, op de foute band, of raakt zoek...?
Na ruim 2 uur vind ik mijn fiets en doos me spullen.Nienke en Sievert Jan wachten.. wachten.. en wachten geduldig. Jammer...dat deze mooi reis op Schiphol zo "rommelig & vertraagd" moet eindigen.

Nou ja, thuis is het leed gauw vergeten, want er staat een lekkere vlaai in de koelkast en het mooie boeket bloemen, dat ik op Schiphol van Lineke,Nienke en Sievert Jan ontving krijgt een plek in de kamer!!

De laatste foto's komen er aan... even geduld....

Bedankt allemaal voor jullie belangstelling!
Ik zal in de komende dagen nog een kort resumé in elkaar zetten.

Au revoir, Frits

  • 14 Augustus 2011 - 21:50

    Gerard Van Winden:

    Gefeliciteerd Frits met het behaalde resultaat. Je verslagen waren leuk om te lezen. Mijn fietstocht naar Santiago beleefde ik daardoor ook steeds weer opnieuw.

    Groetjes Gerard

  • 15 Augustus 2011 - 06:02

    Gerda Göbel:

    Frits,gefeliciteerd !!! Dank voor al je mooie verslagen,ik heb er van genoten!
    Je schrijfkunst is een lust voor mij.

    Lien zal wel blij zijn met je thuiskomst.
    Ik hoor de verhalen nog wel van je persoonlijk.
    Geniet van je thuiskomst en voor mij ben je een kanjer!!!

    Groet van Gerda .

  • 15 Augustus 2011 - 06:15

    Carel Zuidema:

    Frits, van harte gefeliciteerd met dit fantastische resultaat.

    Ik ben benieuwd naar je volgende reis, dan kan ik weer genieten van de mooie verhalen en foft's.

    Groetjes,

    Carel

  • 15 Augustus 2011 - 07:40

    Sven:

    Proficiat Frits!
    Knap dat je de uitdaging weer volbracht hebt. What's next? Rome?

    Groetjes.

  • 15 Augustus 2011 - 07:54

    Thea Algerweij:

    Zo, weer terug. Gefeliciteerd! Wat is je volgende doel? De wereld is groot, veel groter dan Europa..
    't Was leuk je te volgen, kom je een keer op bezoek met Lineke?
    Thea

  • 15 Augustus 2011 - 09:40

    Wil Er Gerrit:

    He Frits van harte gefeliciteerd, je hebt er weer een bijzondere prestatie neer gezet, met belangsteling je verslagen gelezen, 't is net of je dan ook mee fietst. Bedankt hier voor en hopelijk gauw tot ziens , groetjes aan de fam.
    W en G uit W

  • 15 Augustus 2011 - 10:23

    Paula:

    HEY Fritsie!!!

    PROFICIAT hoor met je rit naar SdC! Knap hoor enne wat een lappen tekst, tik je zo ff voor de fiets weg! Je kan er een boekje van maken ; )
    Ben ook benieuwd wat het volgende project gaat worden!
    Rondje A????
    Mzzltjs en xx

  • 15 Augustus 2011 - 11:04

    Jaap Verhorst:

    Gefeliciteerd weer met je prestatie. Bedankt voor je reisverhalen!
    Ik spreek je wel weer.

  • 15 Augustus 2011 - 19:03

    Janneke Van Zetten:

    Dag ome Frits,

    Door mijn eigen vakantie liep ik een paar verhalen achter, maar het laatste verhaald heb ik weer gelezen en van harte gefeliciteerd met deze presentatie. Knap gedaan! Nu lekker uitrusten en nagenieten van al het moois wat u onderweg heeft gezien!

    Groetjes Janneke

  • 16 Augustus 2011 - 04:49

    Dirk Detavernier:

    Gelukwensen voor u volgende fietstocht

    grten uit BELGIE !! van de LOURDESfietser

  • 16 Augustus 2011 - 17:35

    Willem:

    Gefeliciteerd Fritzel ik heb genoten van je (on) wijze verhalen. Het wordt nu even afkicken en vooral na genieten van deze geweldige trip. Ben benieuwd wat je nu gaat verzinnen want dit zal niet de laatste keer geweest zijn neem ik aan? je kan je nog inschrijven voor de 7- heuvellen loop Opa dan kunnen wij het er nog FF over hebben.

    gaaaaaaaaroet uut Nijkoop.

  • 16 Augustus 2011 - 21:41

    Peter Wijngaard:

    Frits,

    Je hebt me verrast met de ontknoping. Ik dacht dat je ook weer terug zou fietsen ... hahaha.
    Topprestatie weer van je hoor ik ben blij dat je weer heel terug bent in Nederland.
    Kom maar snel weer eens buurten bij ons.
    Het gaat je goed en dank voor al je verhalen ik heb weer genoten.

    Groeten Peter

  • 07 September 2011 - 07:12

    Wim Van Der Drift:

    Hoi Frits, net terug van vakantie (ja ja: in "la douce France"!) heb ik je laatste reisverslag gelezen en feliciteer je van harte met (weer) het behalen van zo'n topprestatie. Ik heb genoten van al je verhalen onderweg. Ik ben benieuwd of je na het genieten van je rust en thuiskomst alweer gaat nadenken over een nieuwe avonturentocht.
    Hou mij op de hoogte en wellicht tot ziens op het HK!
    Groet, Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Santiago de Compostella

beste mensen,

Zo'n ritje als vorig jaar is prima bevallen: zo vrij als een vogeltje, niets moet - alles mag! De rit naar het hoge Noorden was een hele ervaring, veel gezien, veel beleefd, nieuwe mensen leren kennen, veelal van die avontuurzoekers,buitenmensen.....
En dan op een gegeven moment begint er weer iets te kriebelen.... Eigenlijk al vrij snel na de thuiskomst. Al begin vorig jaar stelde men voor voor: Zeg Frits: Waarom ga je naar het Noorden? Daar ik het koud, het waait altijd, geen zon, ect, ect. Waarom ga je niet naar het zuiden? de zon tegemoet... Nou,ik ben blij dat ik voet bij stuk gehouden heb: dat pakken ze mij niet meer af!!
Tja, toenertijd werd Santiago de Compostella reeds genoemd.. die naam ben ik niet vergeten... Je bezoekt wat lezingen bezocht hier & daar, gaat naar wat beurzen,leest wat boekjes.... en op een gegeven moment staat die plek in het bovenkamertje, op een bitje in je grijze massa opgeslagen. en het rare is: wissen kan niet meer; zelfs niet met Ctrl-Alt-Del...... en zélfs niet met: Format C:/......
Het zal duidelijk zijn: 2011 wordt dit mijn doel.Het is gelukkig niet zover als de Noordkaap... 'k schat net 100 km minder ver.... (kortom: "slechts 1 dagje korter peddelen".....
De afstand [bijna 2900 km] moet vlgs de boekjes in 3 weken te overbruggen zijn... maaaarrr: ik wil er beslist geen racewedstrijd van maken - genieten is pré! Streven is 4 - 5 wkn. We zullen zien.
Heel globaal volg ik de volgende route: langs Antwerpen, Brussel, Lille, Parijs, Chartres, Tours. Daar langs de kust tot onder Bordeaux, dan iets naar 't ZO, de Pyreneën over et en suit á gauche, direction de l'ouest (voor de niet frans sprekenden onder u: "bij Hoevaken rechts af und immer geradeaus...) (vanaf hier nog ca 1000 te gaan...., makkie, toch?)

Voor geinteresseerden: op de hieronder vermelde site staat de route afgebeeld met wat tekst, "toeters & bellen": http://nl.wikipedia.org/wiki/Pelgrimsroute_naar_Santiago_de_Compostella. (klik op kaartje [rechts] voor vergroting)

En voor ik vertrek even een bijzonder dankjewel voor Lineke! Voor de hulp,de tipjes, en... dat ik weer mag "vertrekken"..
Ook een dank aan de mannen van Bike Center Samplonius te Alphen. Zij gaven m'n fietsje weer een uitgebreid servicebeurtje, op hun advies wat spare-parts meegekregen én natuurlijk de tips! Kortom: Hij rijdt weer als een .....machine!
Ik hoop, net als vorig jaar, jullie weer met regelmaat met wat leesvoer van m'n belevenissen te kunnen voorzien. Ook prentjes natuurlijk; hoewel dat op publieke internetplekken veelal moeilijker gaat worden.. (maar: met een petite barvardage et une grande sourire kun je soms veel bereiken...........
Senôr et Senôritta, au revoir.
Frits.

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2011

weer thuis.......

14 Augustus 2011

De Pyreneeën over, bergje af en......

08 Augustus 2011

Extra bericht en foto's

05 Augustus 2011

de Pyreneen in.... op & af...

28 Juli 2011

even terug in de Middeleeuwen......
Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 131359

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: