langs oostkust omlaag, om dan westwaarts te toeren - Reisverslag uit Tralee, Ierland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu langs oostkust omlaag, om dan westwaarts te toeren - Reisverslag uit Tralee, Ierland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

langs oostkust omlaag, om dan westwaarts te toeren

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

03 Augustus 2014 | Ierland, Tralee

Hello good fellows,
Allereerst dank voor jullie leuke reacties.
Inmiddels zit in (al..) a/d zuidwesthoek van 't eilandje; wederom in 'n wat guur(?) internetcafe; waar vlg mij veel alle zaken het daglicht kunnen verdragen...
Na het dagje sightseeing in Dublin is het zuiden mijn koers; de stad uit is - zoals onderhand bekend, weer een sort spoorzoekertje. Het is goed dat ik jaren terug bij de scuots zat; die know-how komt nu van pas. De zon staat ca 12.00 u in 't zuiden - die kant op primair. Verder m'n kompas, alias fietsbel bewijst z'n dienst. ZO richting naarBrady. Daar wordthet tijd voor koffie met.. : scones! Hmm. In Brady kom ik 'n vader met dochter (22) achterop. Zij denken dat ik Fransman ben (wat 'n rood-wit-blauw vlaggetje al niet goed voor is). Jammer vindt het meisje het wel: Ze had graag Frans geoefend- ze was 3 wkn in Parijs voor d'r modestudie. Als ik in 't Frans begin te praten, krijgt ze een kleurtje.. dat had ze nietgedacht; zo goed kan ze het ook weer niet.. Ze komen uit Dublin en gaan 3-4 dgn fietsen langs de kust. Dezelfde richting als ik moet, daarom besluiten we samen op te fietsen. Tussen de middag wordter gestopt voor 'n lunch. Er wordt uitgebreid gekookt aan de bosrand: Piepers, sla, eieren, bak thee, homp brood. Ik krijg van alles aangeboden, hoewel ik 'n boterham in de tas heb..
De route is vrij op & af, de versnelling kraakt af & toe behoorlijk. Het gaat goeg, tot dat.. KRAK-PANG- en de ketting op de grond valt.. Definitief defect! Fiets in het gras, op z'n zij en repareren geblazen. Gelukkig heb ik de spullen daarvoor bij mij, even denken: Waar had ik deze ook weer? Gekllukkig dat ik 'n lijst heb met de inhoud vd tassen. (geleerd uit m'n eerste tripje!). Met wat gepruts, gehannes, wrikken, lukt het. Als het klaar is, blijkt er een slag in de ketting te zitten.. Dus: zaakje weer open maken en opnieuw monteren. De 2e keer is het goed! Dan weer verder. Helemaal soepel en leker loopt het niet. Het wringt m.n. in de laagste versnellingen. Na 1-12 km komt Rathdram; daar weet m'n maatje 'n camping. We besluiten hier te stoppen. Ook weet hij 'n fietsenmaker. Ik ga daareven langs; zij gaan vast naar de camping. Nou ja. fietsenmaker?? Er staan allerlei landbouwmachineitjes op straat en binnen.. het lijkt meer op een zaak van Malle Pietje! Overal ligt wel wat. Met z'n technische oog, bekijkt hij eea. Ik vertel hem wat er gebeurd is. vraag of hij gen nieuwe ketting heft.. Hij krabt eens achter zijn oren en duuikt tussen een stal dozen, dik onder het stof. "Yes, I have got one, I think". Hoor ik plots. We passen hem (het is wel geen super de luxe, maar ik heb geen keus) En normaliter moet je dan ook de tandwielen vervangen.... die gok neem ik maar. Met wat gepruts, gewurm, lukt het en het draait, wel niet als een naaimachine, maar beter krijgen we 'm niet. Oke; kosten 25 euro! Koopje vlg mij! Als ik afgerekend heb, sluit hij meteen z'n winkel. Dit was waarschijnlijk"een gouden klus" voor hem.
Dan toer ik nar de camping - op zoek naar m'n fietsmaatjes - die zijn al aan het koken. We delen weer alles sam-sam: ik piepers van hen; zij yoghurt en banaan van mij.
De vlg dag naar Tinhely, Killanca, Bunclody naar New Ross. Daar wordt m'n vlg stop op 'n camping a/d River Barrow. Het giet pijpenstelen die nacht - wachten tot detent ietwat is opgedroogd.. Om 11 u op de pedalen - Mullinawan. Vis steile colletjes binnendoor n. Pilltown. Dan een stelr heling af. Net voor een scherpe bocht staat een oud vrouwtje midden op de weg: "STOP - STOP" roept ze. "There is a tree fallen down" . Ze verteld dat ze om de bocht een hoge boom omzagen en trekken. Ik zie de kruin af en toe al zwiepen. Na luttel minute een knak en doffe dreun: de boom is geveld. Ik maak even 'n fotootje en vervolg m'n weg. Via Chonmill, New Castle (beiden mooie oude stadjes) naar Chogeen. Daar is een camping met beesten (Farm met veel ezels - mooi voor 'n app voor Ties!). ik heb zin in Fish and chips- die bestel ik en geniet er van,, maar 's nachts krijg ik braakneigingen en moet naar het toilet.. geen gode keus, of verkeerd gevallen(?) [inmiddels gaat het weer beter! Gelukkig].
De vlg dag richting Cork via Lismore (oud stadje - mooi plekje voor hot chocolat - ipv coffee!). Dan nog ca 30 km naar Cork - het laatste stuk via'n dual-carriage way - wel wattricky, maar ander keus heb ik niet) Een 5-6 km voor Cork begint het te hozen.... alsof er een luik boven open gaat.. ('k zag die pikzwarte lucht al wel voor me, maar schuilmogelijkheid was er niet. Ik stop wel even - achter de vangrail, onder 'n boom. Als het wat minder wordt, stap ik weer op - wel als een verzopen kat! In Cork was een camping, maar daar is het nu geen weer voor. Dan maar B&B opzoeken. Dat is moeilijk: het is maandag Bankholyday - langweekend dus! Alles zit vol. Gewoon volhouden, j4e dom voor doen dus! Dat helpt: Bij ', B&B aders bij het centrum maakt men zelfs plaats voor " a crazy biker!" (zo noemt de eigenaresse me nadien. M'n fiets mag zelfs binnen in de gang staan! Wauw - proberen jullie dat maar eens voor elkaar te krijgen. (Bij zoiets moet ik wel eens denken aan mijn vafder, die ook altijd van die pracht verhalen afstak, om 'n plekje voor de tent te krijgen bij een boerderij: " Ich bin Nijhof aus Holland und bin mit meiner Frau und Kinder auf Urlaubsreise.. ect ect"
De vlg dag moet ik wel wat anders zoeken (dan is echt alles vol), maar voor nu heb ik 'n plekkie!
De vlg dag eerst m'n wasje afgeven bij de Laundry en dan op zoek naar en ander slaapadresje. Vai de Tourist Information krijg ik wat tips; het valt niet mee, maar na 1,5 u heb ik wat: in 'n hostel, even buiten de stad. M'n fiets mag zolang op het B&B adres blijven staan. Bofkont!
De stad; er is veel te zien, vele oude gebouwen, Engelse markt, cathedral, ect grote parken. Tegen vieren haal ik m'n fiets en verhuis mn'n zooitje weer.
's Avonds de stad in: heb zin in lekker eten! In gezellige pub tijd voor 'n donkere Guisness en mixed grill.. hmm (ja, ik weet wel hoe ik jullie jaloers kan krijgen!).
En vanmorgen vrog gewekt door de kamergenoten; dus ook vroeg uit de veren en vroeg op de pedalen - om 7.45!
Richting Millstreet naar Killenary. 'n prachtig oud stadje - dus toeristisch - dus druk! Daar bakkie cappuccino geslobbert en dan de laatste km naar Tralee ( nou ja, wel ca 40 km berg op - berg af.. pff en warm weer. Een pracht weg, veel bloemen langs de weg. Op een gegeven moment kon je vlg mij wel 3-4 km voor en 3-4 km achter je de weg zien....
In Tratlle is een pracht campsite, niet mega groot, prima - stoppen dus! Daar zijn meer fietsers (Bikers) uit Dld , Fr, GB)
Nou en nu zit ik hiet tikken.. voel me 'n echte tikgeit.
Dat was m'n verhaaltjes tot nu toe. ZAl nog even proberen wat foto's er bij te zetten - ook van de vorige keer.
Morgen is het plan langs westkust omhoog te gaan, de River Shannon bij Tarbet met veer over te steken.

tot de volgende stop in ..... bye bye Frits.

  • 03 Augustus 2014 - 20:56

    Ineke:

    Hallo Broer,
    Wat een avontuur, weer! Was in Nederland gebleven: altijd mooi weer!
    Ik snap dat je tijd beperkt is, maar het is erg jammer dat je "The Ring of Kerry" niet fietst. Ierland op z'n mooist. Ga je toch wel naar The Cliffs of Moher? Anders heb je Ierland echt niet gezien.
    Maar zonder gekheid, neem mijn pet weer voor je af! Fijne reis verder en tot het volgende verslag.
    Hartelijke groet, Henny en Ineke

  • 03 Augustus 2014 - 21:24

    Iris:

    Hoi Crazy Biker,

    Mooi verslag weer en heel leuk om je foto's te zien, jammer geen foto van je als verzopen kat, maar goed kan me wel iets bij voorstellen. Ik hoop dat je fiets zich goed houdt en mooie reis verder.
    Groetjes, Iris

  • 03 Augustus 2014 - 23:42

    Rika:

    Hallo Frits,

    Wat een humor. En je treft altijd leuke mensen die je mee laten smikkelen. Maar jij hebt weer yoghurt en banaan voor hen. Mooie foto's van de ruige natuur en van je trouwe fiets.
    Ik geniet van je belevenissen en je koelbloedigheid bij tegenslagen. Een kapotte fietsketting is niet niks..
    Doe voorzichtig en de groeten,
    Rika

  • 03 Augustus 2014 - 23:46

    Heleen De Bruyne:

    Ha Frits,
    leuk om weer een beetje mee te lezen. Wat mij nog helder voor de geest staat van een vakantie in Ierland was een kronkelend weggetje, verkeerbord max snelheid 120 km/hr (je moest van goede huize komen om dat daar voor elkaar te krijgen) en een schaapskudde die daar doodgemoederd over de weg liep. hihi, ben benieuwd of jij ze straks ook nog tegen komt.
    Al op een Iers feestje geweest? leuke muziek en dans, probeer dat maar eens na te doen (goed voor stijve benen na een lange fietstocht).
    Fijne vakantie verder,
    Groetjes Heleen (de Bruyne) Colenbrander
    ps als troost: hier afgelopen maandag ook een hoosbui, totaal 75 mm gevallen in 24 hr.

  • 04 Augustus 2014 - 09:43

    Jan Benninga.:

    Geweldig Frits wat een avontuur, geniet van je verslag heel plezier. Jan.

  • 04 Augustus 2014 - 12:09

    Ewoud:

    Beste Frits,

    Wat leuk weer van je te horen en te kunnen genieten van je fietsreis in Ierland. Gave trein heb je gespot. Ik kwam eind mei nog een ex-collega van je tegen op het popconcert Ät the Park" in het Zuiderpark in Den Haag met op treden van Golden Rearing en Madness. Joop (achternaam ontschiet me) Hij baalde want bij de verplichte sollicitatie gesprekken, terwijl hij aangaf wat de situatie was (dus niet wilde werken) zagen ze toch wel wat in hem!!!
    Okay Frits goede reis.

    Groet,
    Ewoud

  • 04 Augustus 2014 - 17:03

    Marten En Liesbeth:

    Hi Frits,

    Je maakt alweer van alles mee, zie ik.

    Mijn broer is met een kleine champagnekleurige camper onderweg in Ierland, 2/8 in Galway.
    Misschien kom je hem nog tegen.

    Nog veel plezier.

    Marten en Liesbeth

  • 06 Augustus 2014 - 11:46

    Gerard:

    Hoi Frits,

    Het is weer een waar genot om jouw reisverhalen te lezen. Hopelijk worden de weersomstandigheden wat beter. We blijven je volgen.

    Bon Camino

    Have a nice trip.

    Groetjes Gerard

  • 06 Augustus 2014 - 17:21

    Linda:

    heb je misschien een tip vwb het vergroten van de letters in je reisverslag? ik word ook met de jaren ouder..gelukkig wel hoor..daar niet van..maar op jouw leeftijd nog zo'n fantastische reis te maken dat doe ik je echt niet na!!.. toppie..again: have fun..linda

  • 09 Augustus 2014 - 09:38

    NIBALI:

    He Ome Frits,

    Weer een mooi verhaal en avontuur, een slag in de ketting hoe krijg je dat voor elkaar......

    Geniet er van,

    Groet,

    Allart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 676
Totaal aantal bezoekers 131399

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: