De eerste etappe - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu De eerste etappe - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

De eerste etappe

Door: Joris namens Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

01 Juli 2012 | Nederland, Amsterdam

Op verzoek van Frits een kort verslagje van de eerste etappe.

Dit jaar heb ik als andere 'schoonzoon' de eer gekregen Frits te vergezellen op de eerste etappe van zijn fiets tocht.

Deze etape is "slechts" van Koudekerk aan de Rijn tot Utrecht waar Frits de trein zal pakken naar Kopenhagen.

Na wat zenuwachtige inpak momenten bij huize Nijhof zijn we met een beetje regen en wind mee door de polders naar Utrecht gefietst. Door onze snelheid waren we te vroeg op Utrecht CS en hebben we nog een koffie op een terras gescoord.

En Frits zou Frits niet zijn als er er niet al wat gesprekken op gang komen uit het niets. Na een beetje kletspraat was het tijd om naar het perron te gaan.

Nienke en Sievert warn inmiddels ook nog op Utrecht CS aangehaakt en met zijn allen hebben we Frits op de trein gezet en uitgezwaaid.

Ik wil Frits nog via deze weg ontzettend veel plezier en succes wenzen!!!

Groet Joris

ps: ik zal ook wat foto's uploaden van de eerste etappe.

  • 01 Juli 2012 - 20:32

    Sven:

    Goede reis frits!

  • 01 Juli 2012 - 20:48

    Lia Van Dam:

    Het gaat Frits zeker lukken

  • 01 Juli 2012 - 20:52

    Tineke Kops:

    Hee Frits,
    Fijne reis en doe voorzichtig. Vanuit Frankrijk zullen we je de komende 5 weken volgen!
    Groet, Tineke en Sef.

  • 01 Juli 2012 - 21:04

    Corstiaan:

    Frits, heel veel succes! Ik blijf je volgen!

  • 02 Juli 2012 - 06:09

    Rutger Van Hamersvel:

    Hoi Frits,

    Wat leuk om te lezen dat je weer richting het Noorden gaat! Ik zal je weer met veel plezier volgen. Ik geloof niet dat je veel dezelfde stukken fietst als die ik gedaan heb vanuit het noorden.

    Geniet ervan!

    Rutger

  • 02 Juli 2012 - 06:52

    Carel Zuidema:

    Hoi Frits,

    Wat weer een ondeneming, Stil zitten is niet je ding.

    Heel veel succes en ik blijf je volgen.

    Carel, Anita en de meiden.

  • 02 Juli 2012 - 13:28

    Jaap V:

    behouden vaart!
    En veel plezier Fritzel!

  • 02 Juli 2012 - 13:59

    Jan :

    Niet zo hard fietsen dat je nog magerder wordt hé ...!!!
    Voor de rest natuurlijk veel plezier , lachen , avonturen , verhalen , zon , snäppchen , capuccinoos etc etc etc gewenst !!!!

    Jantje

  • 02 Juli 2012 - 19:04

    Sjaak En Nely:

    Hoi Frits,

    Wat goed dat je toch altijd weer je dromen weet waar te maken door het "gewoon" te doen! Top! We wensen je heel veel plezier en zien uit naar je verhalen. Heel veel plezier.

  • 02 Juli 2012 - 19:47

    Janneke Van Zetten:

    Dag Ome Frits,

    Net hoorde ik van mama dat u weer bent vertrokken en weer de site bij gaat houden. Ik heb meteen even gekeken en eerste verhaaltje alweer gelezen. Heel veel succes met de tocht, en tot het volgende verslag :)!

    Groetjes Janneke

  • 02 Juli 2012 - 21:16

    Willem Balvert:

    Hà die Frietzel,

    Vanuit Nijkoop een goede tocht en hou um up de weg, ik ga je weer in de smiezen houe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

Om mee te beginnen allereerst een klein lesje Geschiedenis......

Ruim 500 jaar gelden dacht men dat de aarde plat was. Er was één man, die twijfelde daar aan; sterker nog: hij wist het zeker: de aarde moest rond zijn!
Dat was Christoffel Columbus. Hij werd in 1451 geboren in Savona (klein gehucht bij Genua). Als zoon van Domenico Colombo en Susanna Fontanarossa, beiden wevers. Duidelijk is wel dat Columbus uit een eenvoudige familie stamde. Columbus was intelligent en las hij over astronomie, geografie en geschiedenis. Later werkte hij bij een Genuese handelsfirma en deed op zee ervaring op over de navigatie. Wat later verhuisde Columbus naar Lissabon en werkte bij z'n broer als cartograaf. Daar leerde Christoffel meer over de zeeën en raakte vertrouwd met de windsystemen.
Columbus had voor zijn expedities de steun van een staat nodig. In Portugal ving hij bot; dus ging hij het in Spanje proberen: een juiste keus!
Eindelijk: op 3 augustus 1492 vertrok hij met zijn 3 scheepjes, de Santa Maria, de Nina en de Pinta - onder Spaanse vlag - westwaarts.
Columbus dacht na het oversteken van de Atlantische Oceaan Indië bereikt te hebben, maar was in werkelijkheid gestuit op een Nieuwe Wereld (Amerika).
Zijn ontdekking vormde een keerpunt in de wereldgeschiedenis.

Nu vragen jullie je af:
Wat is dit nu weer? Is het Frits nu helemaal in de bol geslagen? Is hij “ietwat de weg kwijt”?
Neen, dat is het niet! Wat dan? Wel nu: ‘k ga dit jaar eens even kijken of onze vriend Columbus het inderdaad bij het rechte eind had. En daarom ga ik naar het eind van de kaart om dit aldaar zelf vastellen.
Voer Columbus met zijn scheepjes over het water; ik doe het – net als de afgelopen twee jaar op de fiets – en verder: ik ga niet west - , maar noordwaarts.
In grove lijnen is het plan,, de tocht afmaken, welke 2 jaar geleden moest afbreken, met dien verstande, dat ik ´m nu in omgekeerde richting wil voltooien. Een stuk door Denemarken, oversteken naar Zweden, tussen de meren, in NO-richting naar Stockholm. Daar oversteken naar Finland. Langs de zuidkust naar Helsinki en vervolgens langs de Russische grens naar boven, naar Lapland - met als einddoel het randje van de kaart... daar waar de vaste bodem onder de voeten...... óf beter gezegd: waar de vaste grond onder m'n (fiets) wielen verdwijnt.... de Barentszee.
En daar zullen we echt kunnen vaststellen of "het land daar écht eindigt"..…....

Onderweg hoop ik nog een oud collega uit de tijd van BBC in Mannheim (´73 -´78) op te kunnen zoeken in Helsinki. Ook bij Stockholm, woont eveneens een oud-BBC-ist. Deze heeft in Korea en Chili gewerkt, is inmiddels ook met pensioen en "op honk" teruggekeert in Zweden.
Achter de schermen probeerden we ook hem nog op te sporen... en ja hoor: dit is inmiddels gelukt... dus: wie weet.......

Of ik nóg een missie heb?
Jazeker: die kreeg ik van Jos Broersen (onze trainer vd Duinkonijnen - onze atletiekgroep).
Hij vroeg me: En Frits, ga je ook naar 't Behouden Huys?
Nee, niet op Terschelling, maar op Nova Zembla. (dat is de locatie, waar Willem Barents tijdens z'n walvisvaarten overwinterde [1596-1597 ]......... of dit ook gaat lukken.... We zullen zien.........

Net als de voorgaande jaren, start ik in m'n uppie; onderweg zie ik wel weer wat óf wie onderweg tegenkom. Wel terf ik de fietsmaat van afgelopen jaar Gary de Leeuw - uit Calgary - in Stockholm. Hoewel onze routes niet exact het zelfde zijn; wellicht fietsen toch een paar dagen samen.

Voor de thuisblijvers en virtuele achtervolgers: hopelijk kan ik jullie je weer iets van m'n belevenissen laten meeproeven.

Groetjes, tot horens, schrijfs en ziens (over een aantal weken),
Frits.

Oh ja: ook heb ik nog een nevenfunctie: 'k ben benoemd tot ad-interim Testkees.
Van de Fietsersbond te Utrecht heb ik fietsverlichting ( LED-lampen) en spiegels mee om deze "on-the-road" en " uit te testen". We zullen over de resultaten hiervan nadien rapporteren.

Ook van Bike Center Samplonius te Aplhen ad Rijn heb ik iets nieuws mee: een set remschoenen [Shimano]. Dit type is op zeer simpele wijze te vervangen en wel middels een "uitschuifsysteem"; m.a.w.: je hoeft hierbij niet het gehele wiel eruit te halen - simpelweg "oude eruit -> nieuwe erin". (een geoefend persoon zou dit eventueel tijdens het rijden moeten kunnen.............).

Recente Reisverslagen:

19 Augustus 2012

FOTO'S nu geplaatst!

07 Augustus 2012

wat er zo nog te vertellen valt...........

06 Augustus 2012

de laatste etappes en de terugreis...

02 Augustus 2012

... de laatste km's...

26 Juli 2012

..nog even verder tussen de meren, de bossen en ..
Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 131336

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: