...nog een dagje thuis -- zweten..... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu ...nog een dagje thuis -- zweten..... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

...nog een dagje thuis -- zweten.....

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

30 Juni 2012 | Nederland, Amsterdam

Tja... nog een dagje effe zweten..
de laatste loodjes..

deze week nog even met de fiets terug gewest naar Bike Center Samplonius in Alphen: de derailleur schakelde niet feilloos. Tijdens de servicebeurt is er een nieuw kabeltje ingezet - deze was ietwat opgerekt (begrijpelijk). Zelf geprobeerd te verhelpen, maar de routine ontbreekt op zo'n moment... Fred: dank je wel voor de hulp!

Verder op de valreep nog een nieuwe km-teller laten monteren; de oude had eenn draadbreuk en was daarom onbetrouwbaar. De "gouden handjes" van Fred was ook dit in no-time gepiept!

tja en nu nog even de tassen volstouwen (niet te veel...)

tot een volgende verslagje.

Groet, Frits.

note:
Lees eerst het doel van m'n reis-> onder het kopje: Reis - links boven.

• 30 Juni 2012 - 06:21

Sven Eriks:

Ha die Frits, wat een mooi doel om naar toe te fietsen. Veel plezier, sterkte en veel veilige kilometers gewenst. Geniet ervan!

• 30 Juni 2012 - 07:11

Margreet:

Hallo Frits,
    Ik wens je een hele goede (fiets)reis. geniet er van.

• 30 Juni 2012 - 08:30

Gerda Göbel:

Frits dat je een doorzetter bent dat weten we ,ook dat je kunt schrijven!
    Wij wensen je een prachtige reis en natuurlijk een behouden thuiskomst!
    Geniet maar besef wel dat je dit kan en mag doen en dat je een een geweldige
    vrouw hebt die naast en achter je staat!
    Wij kijken weer uit naar je mooie verhalen. Een mooi fietstocht!!!!!
    Een warme groet van Jan en Gerda Göbel

• 30 Juni 2012 - 08:32

Leo:

Frits, succes en veel plezier gewenst met je noordpoolexpeditie.

• 30 Juni 2012 - 09:27

Coby Roeleveld:

fijne reis,ik zal je volgen !

• 30 Juni 2012 - 10:14

Albert Klooster:

Frits ik ken je inmiddels van de Fietsersbond en van het hardlopen, maar dat je ook nog even Scandinavië doet... Super man en een voorspoedige tocht. Ben zelf net zelf naar Bremen gefietst, maar dat is echt kinderspel vergeleken met jouw tocht! Succes!

• 30 Juni 2012 - 10:30

Liesbeth:

Frits, heel veel succes en ook heel veel plezier! Ik ga je verslagen weer volgen.

groeten, Liesbeth

• 30 Juni 2012 - 11:02

Dick En Leny:

Frits, morgen ga je weer op pad. Wij wensen je een geweldige reis toe met weer leuke toevalligheden en goed weer. Geniet ervan en we volgen je via deze site.

Hartelijke groeten,
    Dick en Leny

• 30 Juni 2012 - 11:48

Dirk Detavernier :

hoi FRITS ! wens u een mooie en leuke fietstocht !! waar naar toe ?
    grts uit BELGIE !! DIRK en MARIJKE

• 30 Juni 2012 - 11:57

Arthur Bosua:

Beste Frits,

Ik wens je een heel mooie tocht met veel positieve belevenissen en hoop dat je van pech gevallen bespaart blijft. Geniet ervan.
    Ik zal de komende weken geen mooie en leuke mails sturen (ook niet van nr. 15) maar wachten tot je weer terug bent.
    Veel plezier en goed weer gewenst.

Arthur

• 30 Juni 2012 - 12:30

Nienke:

Hoi paps,

Vanavond laatste maaltje in Koekerk City en dan morgen zal ik je met mam en op Utrecht Centraal met Siev en Joris uitzwaaien! Je eerste fietsmaatje morgen (Joris) heb je alweer binnen!

Heel veel plezier, doe voorzichtig, kom heelhuids terug, want het eerste kleinkind treft je later dit jaar (als je alweer even terug bent) ook graag in gezondheid aan :)

Genietse!!!

Liefs Nien

• 30 Juni 2012 - 18:23

Henk Vd Zanden:

Frits, wat een onderneming! Een behouden vaart gewents!

• 30 Juni 2012 - 18:39

Gijs Van Maanen:

Hoi Frits!
    Goede reis! En weer heelthuishuids!!

gr. Gijs van Maanen

• 30 Juni 2012 - 19:45

Ton Groot:

Frits , een heel mooie reis toegewenst met mooi weer en veel kracht en gezondheid.
    Want dat heb je wel nodig met deze onderneming.
    Groetjes Ton.

• 30 Juni 2012 - 19:48

Dick :

Frits veel succes met de voorbereidingen en je tocht. Ik wens je net zulk goed weer toe als wij de laatste 4 weken in Zweden gehad hebben. Ik zal dan ook graag je verslagen lezen.

• 30 Juni 2012 - 19:49

Rika Keppels:

Hallo Frits,

Veel fietsplezier en pas goed op jezelf! De avontuurlijke genen heb je vast van vader Gerrit, die tegen rotswanden klom om interessant gesteente te veroveren. En moeder Willy stond dan bezorgd, maar ook wel trots beneden te kijken. Lineke zal ook trots op je zijn net alsd je dochters. Ik ben ook trots op je. Kom gezond weer thuis!!!!
    Hartelijke groeten, Rika Keppels

• 30 Juni 2012 - 20:07

Jos Broersen:

Hoi Frits,
    Een heel mooie en voorspoedige reis gewenst en wellicht, misschien, ga je in de voetsporen van Barentz overwinteren op Nova Zembla.... voorzichtig met de ijsberen en misschien staat net zoals in de film Doutze zwijmelend thuis op je te wachten ! Veel plezier en we zullen je helaas weer even moeten missen in de duinen.

• 01 Juli 2012 - 09:58

Gerard Van Winden:

Frits heel veel succes met je reis, ik ga je volgen.

Groeten vanuit Frankrijk

• 01 Juli 2012 - 10:29

Henk En Gerda,:

Hoi frits,van ons even een korte groet en een hele goede en mooie reis toegewenst en natuurlijk met heel veel fiets plezier.
    We kijken naar je verhalen uit !

Lieve groet Henk en Gerda.

• 01 Juli 2012 - 11:03

Gerrit En Lizet:

Hoi Frtis,
    geniet van de reis en kom heel terug!

• 01 Juli 2012 - 19:18

Wim Debets:

Ha Fritzl,

Fantastisch plan! Ik wens je graag een heel goede moiie reis. Het tijdens-het-rijden-inschuiven-van-de-remschoentjes moet je toch maar niet doen !
    Houd ons maar op de hoogtee
    Succes en veel plezier toegewenst!

Wim

• 01 Juli 2012 - 19:40

Gerrit /Wil-W:

Succes gewenst van ons en geniet ervan.

• 02 Juli 2012 - 05:29

Gerard De Heer:

Hoi Fritsel, heel veel plezier en succes! Kijk uit voor stoeprandjes en opwaaiende poncho's dan wordt het vast een geweldige reis, en doe de kerstman de groeten.

• 06 Juli 2012 - 16:41

Addie Wichards:

hoi Frits,
    Jannie en ik wensen jou een mooie en voorspoedige tocht.
    We verheugen ons op je reisverslagen.
    Hartelijke groeten,
    Addie en Jannie

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

Om mee te beginnen allereerst een klein lesje Geschiedenis......

Ruim 500 jaar gelden dacht men dat de aarde plat was. Er was één man, die twijfelde daar aan; sterker nog: hij wist het zeker: de aarde moest rond zijn!
Dat was Christoffel Columbus. Hij werd in 1451 geboren in Savona (klein gehucht bij Genua). Als zoon van Domenico Colombo en Susanna Fontanarossa, beiden wevers. Duidelijk is wel dat Columbus uit een eenvoudige familie stamde. Columbus was intelligent en las hij over astronomie, geografie en geschiedenis. Later werkte hij bij een Genuese handelsfirma en deed op zee ervaring op over de navigatie. Wat later verhuisde Columbus naar Lissabon en werkte bij z'n broer als cartograaf. Daar leerde Christoffel meer over de zeeën en raakte vertrouwd met de windsystemen.
Columbus had voor zijn expedities de steun van een staat nodig. In Portugal ving hij bot; dus ging hij het in Spanje proberen: een juiste keus!
Eindelijk: op 3 augustus 1492 vertrok hij met zijn 3 scheepjes, de Santa Maria, de Nina en de Pinta - onder Spaanse vlag - westwaarts.
Columbus dacht na het oversteken van de Atlantische Oceaan Indië bereikt te hebben, maar was in werkelijkheid gestuit op een Nieuwe Wereld (Amerika).
Zijn ontdekking vormde een keerpunt in de wereldgeschiedenis.

Nu vragen jullie je af:
Wat is dit nu weer? Is het Frits nu helemaal in de bol geslagen? Is hij “ietwat de weg kwijt”?
Neen, dat is het niet! Wat dan? Wel nu: ‘k ga dit jaar eens even kijken of onze vriend Columbus het inderdaad bij het rechte eind had. En daarom ga ik naar het eind van de kaart om dit aldaar zelf vastellen.
Voer Columbus met zijn scheepjes over het water; ik doe het – net als de afgelopen twee jaar op de fiets – en verder: ik ga niet west - , maar noordwaarts.
In grove lijnen is het plan,, de tocht afmaken, welke 2 jaar geleden moest afbreken, met dien verstande, dat ik ´m nu in omgekeerde richting wil voltooien. Een stuk door Denemarken, oversteken naar Zweden, tussen de meren, in NO-richting naar Stockholm. Daar oversteken naar Finland. Langs de zuidkust naar Helsinki en vervolgens langs de Russische grens naar boven, naar Lapland - met als einddoel het randje van de kaart... daar waar de vaste bodem onder de voeten...... óf beter gezegd: waar de vaste grond onder m'n (fiets) wielen verdwijnt.... de Barentszee.
En daar zullen we echt kunnen vaststellen of "het land daar écht eindigt"..…....

Onderweg hoop ik nog een oud collega uit de tijd van BBC in Mannheim (´73 -´78) op te kunnen zoeken in Helsinki. Ook bij Stockholm, woont eveneens een oud-BBC-ist. Deze heeft in Korea en Chili gewerkt, is inmiddels ook met pensioen en "op honk" teruggekeert in Zweden.
Achter de schermen probeerden we ook hem nog op te sporen... en ja hoor: dit is inmiddels gelukt... dus: wie weet.......

Of ik nóg een missie heb?
Jazeker: die kreeg ik van Jos Broersen (onze trainer vd Duinkonijnen - onze atletiekgroep).
Hij vroeg me: En Frits, ga je ook naar 't Behouden Huys?
Nee, niet op Terschelling, maar op Nova Zembla. (dat is de locatie, waar Willem Barents tijdens z'n walvisvaarten overwinterde [1596-1597 ]......... of dit ook gaat lukken.... We zullen zien.........

Net als de voorgaande jaren, start ik in m'n uppie; onderweg zie ik wel weer wat óf wie onderweg tegenkom. Wel terf ik de fietsmaat van afgelopen jaar Gary de Leeuw - uit Calgary - in Stockholm. Hoewel onze routes niet exact het zelfde zijn; wellicht fietsen toch een paar dagen samen.

Voor de thuisblijvers en virtuele achtervolgers: hopelijk kan ik jullie je weer iets van m'n belevenissen laten meeproeven.

Groetjes, tot horens, schrijfs en ziens (over een aantal weken),
Frits.

Oh ja: ook heb ik nog een nevenfunctie: 'k ben benoemd tot ad-interim Testkees.
Van de Fietsersbond te Utrecht heb ik fietsverlichting ( LED-lampen) en spiegels mee om deze "on-the-road" en " uit te testen". We zullen over de resultaten hiervan nadien rapporteren.

Ook van Bike Center Samplonius te Aplhen ad Rijn heb ik iets nieuws mee: een set remschoenen [Shimano]. Dit type is op zeer simpele wijze te vervangen en wel middels een "uitschuifsysteem"; m.a.w.: je hoeft hierbij niet het gehele wiel eruit te halen - simpelweg "oude eruit -> nieuwe erin". (een geoefend persoon zou dit eventueel tijdens het rijden moeten kunnen.............).