trappen & snuiven tussen de Finse meren en....... - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu trappen & snuiven tussen de Finse meren en....... - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

trappen & snuiven tussen de Finse meren en.......

Blijf op de hoogte en volg Frits

25 Juli 2012 | Finland, Kuopio

Hallo beste "achtervolgers",
Zo, 'k toer al weer dik een week in Suomi. net als Zweden eenfantastisch land, als je teminste van de "Nature" houdt, houd je ook van het Scandinavische design, dan kun je ook hier je hart ophalen. Met dien verstande dan wel m.n. in de grotere stden en.... een gevulde beurs, want het blijft prijzig, ongeacht dat je in Finland bent.
M'n bootreis van Stockholm naar Turku is uitstekend verlopen - heb me gedurende de overtocht ( ca. 11 uur) goed vermaakt. Het was nog even spannend of ik wel mee kon... 'k had zaredag geinformeerd over vertektijden, kosten ect. de incheck-dame zei dat er geen plek meer was voor bikes...?? er was plek aan boord voor 4 bikes en deze waren gereserveerd.. Daaromheb ik me extra vroeggemeld (5.30!). wat bijkt: een bike is een motorbike (Harley Davidson formaat oid). Ppfff. dat was effe zweten, maar liep met een sisser af. Heb me meteen daarna een uitstekende plek aan stuurboord toegeeigend. Uiteraard vlakbij het cafe (voor de Kaffee (S) / Kahvi (F)! TIP:die haal en betaal je één keer en daarna kun je (als slim bent) je bak .. keer bijvullen... (en ik ben slim... heel silm...).
Een deel vd reis zaten drie dames - vam Duitse afkomst - (70-ers) bij mij aan het tafeltje. Eén vd dames was onlangs 77 geworden en tracteerde haar vriendinnen op een cruise naar Finland! Zij gingen met de dagboot heen en na een paar uur op Finse bodem retourmet de nachtboot! Een leuk idee, toch? en ze kwekten wat af.. over die en die.. d´r gebreken.. de jeugd.. ect ect.
De vaart door de acrchipel was prachtig. de rode huisjes langs de kant, af &toe en speed- of zeilboot ook soms een andere ferry. Veel van de eilanden worden slechtsbewoond door vogels, er schijnen ook zzeeerzeldzamde soorten te bibakkeren. Wat mewel opviel, dat dieeilanden, welke bewoond waren door aalsclovers, bijna of soms geheel kaal waren: geenblad meer aan de bomen. Dat komt door de scherpe uitwerpselen, wisten de dames te vertellen. Zij hadden daar dan ook een goed advies voor:" Abschiessen - Scheissvögel"!
Verder was er een Finse jongen (25 - 30 jr), waarmee ik even babbelde, we kwamen tegelijkertijd- met de fiets - aan boord. Hij had een week een trektocht rond een vd grote meren in Zweden gemaakt - ook in tentje, ook met veel regen! (als ik zijn verhalen hoorde, heb ik nog mazzel gehad). Als je op dezelfde plek blijt zitten, zie je ook allerlei "figuren" voorbij schuiven: Pa in trainingspak, moerders volgt met (te) kort T-shirt en knal rose legging .....of pa in de korte broek, sandalen, uiteraard WITTE sokken! (én: mét melkflessen => spier witte spille benen!). Oh ja: tijdens de overtocht wordt ik gebeld door Kari Nurminen (oud collgega v. BBC (´73 - ´78). ik moet me melden als ik in Helsingfors ben!
In Turku meteen hostel gezocht (aankomst was ca 19.30 (in FIN is het één uur tijdsver schil met NL). Het miezerde in Turku - maw: ook geen echt "tentjesweer".
De volgende morgenvroeg op en om 8.30 / 7.30 maakte ik Turku al onveilig... Turku was voorheen de hoofdstad van Finland, maar onderRussische heerschappij moestde hoofdstad dichterbij Rusland liggen, vandaar dat deRussen voor Helsinki kozen. Het is een mooie oude stad (centrum) met kinderkopjes, niets voor fietsers dus! Ook heeft ´t een oude haven (met zeer oude schepen (lees: wrakken!). En: toeristisch: er komen 2 á 3 keer per week drijvende hotels hun gasteneven luchten - Cruiseschepen uit Duitsland, Polen e/o de Baltische Staten. het is alleen jammer dat veel vd oudere gebouwen er verwarloosd bij liggen. Dan is het tijd om km´s te make. Op weg naar Kaarina - Piikkiö - Paimo - Savo. Pracht weg langs escerenkust, maar wel berg op - berg af. Bij Savo zoek ik de E10N weer op (d.i. de oude autoweg richting Helsinki, is goed (beter) fietsbaar dan de oude kustweg(of: Keisersroute). Bij Salo Klimota Kaay vind ik bij een meer m'n tukplek. M'n buurman is een man uit Den Bosch - hij toert met grote transporter + caravan door Finland (voor kleinere stukken heeft hij een fiets in ´t busje staan). Als m´n tent staat, drinken we een bak koffie (DE) en iets in een klein glaasje uit Schotland als toetje...
's Morgen vroeg wakker.. maar eerst de tent effe drogen vd douw en regen - ´s nachts. Dan: hup op m´n stalen ros richting Helsingfors (Finse naam voor Helsinki). Onderweg gaat ´t weer regenen- spullen extra inpakken dus. Derit destad in valt tegen: nietgoed en duidelijk bewegwijzerd. Ik doe over de laatste 15 - 16 km 2 uur!! In dehoofdsta soort markreel uit Finse wateren met gepofte piepers! Tijdens heteten vertel ik van m´n plannen en Meeri geeft nog wat tips vd steden en overig Finland. Met een kaart vol krabbels onder de arm, wordt i weer afgezetbij mn "hok". Wat mij in de hostel hier, en ook in Stockholm opvalt dat het merendeel vd gasten (oost)-Aziaten zijn, een Mexicaan, twee Spanjaarden, heb ik ontmoet en een handjevol Duitsers. Allen in de leeftijd tussen 20 - 35 jaar. Je komt m.i. naar een stad´om wat te zien, toch? Maar het gros (ik denk zeker 70-80% ) zit een groot deel vd dag achter hun laptop, hun mobiel oid, om op Facebook, Hyves of wat dies meer zij, te chatten met de "vrienden" thuis! Raar, maar waar!
Ik maak eenrondje stadop de bike, zie o.a. de Rotskerk, de Russisch Orthodoxe kerk, een stukje openluchtmuseum (was deels gesloten), de bekende Domkerk. Ik kreeg v. Meeri detip om langs de kust te fietsen, zo gezegd zo gedaan. Onderweg vraag ik an een wielrenner even deweg, hij doet een trainingsrondjeover deeilandjes - als ik zin heb kan ik meefietsen.. Een kand´s, die je níet lasat liggen. Hij vertelt al fieysend over de dingen die we ziein. We komen o.a. ook langs het huis vd premier en een vd weekendverbleven vd Kon.familie Zoiets vind je alleen never. Na afloop (d.i. ca. 21 km) drinken we een bak koffie en gaat ieder zijns weegs. Bij terugkomst in de hostel, staat iemand aan z´n fiets te prutsen. Het blijkt een Tjech, studeert in Helsinki, heeft eenfiets op de kop getikt, maar er moest een nieuwe binnenband op. Die heeft hij,maar... hij krijgt er geen lucht in.Wat blijkt: het ventiel deugt niet. Gelukkig kan ik ´m helpen met wat oude ventieldelen(met slangetje - uit de jaren 50.. (wie wat bewaart, heeft nog eens wat!) Da past en de band krijgen we vol. HIj heeft weer geluk dat een rare Hollandse snuiter nou nét de buurt was.......
Oh ja: hetsla tijd voor .....inkopen doen en plek zoeken. Een moie plek bijhet ware , met .. muskitos! Maar ik heb (tot nu toe ) redelijk geluk: vlgs mij lusten deze muskitos graag vet bloed.... óf.. ´k meur te veel...!
Dan weer redelijk vroeg op pad: 8.30 richting Kuovola. Via Skinnarby - Lapinjärvi. Daar biij S-Markt tijd voor de koffie. Buiten in de zon op een bankske zitteneen paar dames hetdorpsnieuws door te nemen. Al gauw vraagt een vd dames: From Holland? How many km daily? .. de bekende vragen. Zij vertelt bijna haar hele levensloop: heeft 3 kids, zit in de Gemeenteraad, is vorige zomer op Texel geweest, Amsterdam bezocht.... ect. Dan komt er ook een Highländer type bijzitten (blonde haardos, lange paardestaart, baard (ietsje wilder dan die van mij...). Hij komt uit Australië, heeft 2 jar in Eindhoven gewerkt bij de concurrenst van Siemrens - beginnend met de letter P..... bla bla... Het wordt tijd om weer op te stappen. Via Kimokylä - Elimäki - Kymintehas, bereik ik Kouvola. Op de camping zijn opvallend veel Russen. De grens is hier wel heel dichtbij. De camping heeft het ASCI predikaat, maar het sanitair, de keuken ect zien er uit als uit 1940: alles is bijna gesloopt of gejat... Een grote rotzooi! Nog erger dan de camping, welke we in najaar 2011 a/d Neckar bezochten.
´s nachts voor de afwisseling maar weer een buitje regen - ´s morgens tentje even laten drogen - gelukkig komt de zon snel te voorschijn.
Dan op weg naar Imatra

Morgen verder - moet nu echt stoppen nogmaals Welterusten allemaal, Frits.

  • 25 Juli 2012 - 16:56

    Ha Di Frits ( Is Dat Fins ??? ) :

    Ben ik een keer de eerste !
    Ik zat nl al ruim 8 dagen elke minuut op mn PC te turen in afwachting van nieuws van mn grote sterke broer !!
    Het gaat je weer goed = droog lees ik met veel plezier .
    geniet er lekker van en neem maar zo'n schots slokkie als het te koud wordt .......

    Veel genieten nog ,

    Frere Jean

  • 25 Juli 2012 - 19:42

    Rianne:

    Wat een leuke verhalen weer ome Frits! Geniet er nog ff lekker van... Groetjes uit bennekom

  • 25 Juli 2012 - 20:50

    Ha Frits:

    Ha Frits,
    Het is weer een mooi verhaal! wat maak je toch een boel mee, leuk om te lezen en natuurlijk nog meer om mee te maken; hoewel ... ik kan me voorstellen dat 2 uur fietsen om de stad in te komen en vervolgens later ook weer zoeken om de stad uit te komen wel irritant is!
    Geniet desondanks, Lucy Ann

  • 25 Juli 2012 - 21:35

    25-7- 2012:

    Hallo Frits ,

    We zijn er eens goed voor gaan zitten om jou verhaal te lezen ,en het is duidelijk je maak weer genoeg mee en ontmoet weer genoeg gezellige mensen !! Je hebt er vast geen spijt van dat je weer op de pendalen geklomen bent ! We zijn nu weer benieuwd naar de foto's
    Geniet nog een paar weken van je avontuur ,want voor je het weet zit je weer in Koude kerk aan de Rijn

    Hé zet um op en ga zo door groet van Henk en Gerda


  • 25 Juli 2012 - 22:45

    Hoi Frits:



    Ook welterusten hoor. Man, wat een verhalen........... heb je nog wel tijd om te fietsen of schrijf je al fietsende?
    Het verhaal van aalscholversl klopt hoor."schijtvogels" plachten we in duidelijk noordhollands te zeggen............
    Succes maar weer met je vervolg!

  • 25 Juli 2012 - 22:47

    Hoi Frits:

    Ja Frits in een herberg of hostal slapen is ook niet alles, ik weet er alles van.
    Maar al die ritsel en gedraai geluiden 's nachts van de tenten is ook niet allemaal je van het, het wordt er allemaal bij, des te meer waardeer je het straks weer als je thuis ben, in je eigen bed.
    Groeten en nog veel fietsplezier Gerard

  • 25 Juli 2012 - 22:53

    Hallo Frits:

    Nog even een vraag Frits; hoeveel kilometers heb je inmiddels afgelegd?

  • 25 Juli 2012 - 23:34

    26 Juli 2012:

    Hoi Frits,
    Wat een prachtige tocht in de Scandinavische natuur !! Je verhaal is ook weer ouderwets leuk.
    Daar kan Frank nog wat van leren..........

    Heel veel fietsplezier voor de rest van je tocht.
    Tot ziens op 1 sept a.s.
    Groeten Addie

    p.s. vergeet je niet je in te schrijven voor je 53e (?) Airborne ?

  • 26 Juli 2012 - 09:43

    Ben Van De Weerd:

    Ha Frits.
    Te gek waar je mee bezig bent. Geniet er maar van nu je nog jong bent. We lezen je verhalen met veel plezier.
    Kun je je nog herinneren dat je me nog eens een gelakte plank bracht waar je vader Geo-Inn had ingebrand. Daar hebben ook twee gekruiste hamers (met een schroef) op bevestigd gezeten. Weet jij waar die zijn. Je hebt nu de tijd om eea rustig te overdenken.
    Wij gaan morgen het laatste deel van de expositie inpakken en wegbrengen naar Velp. De vitrines volgen dan op 9 augustus. Groeten van ons uit een warm Oosterbeek.

    Ben/Mien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Kuopio

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

Om mee te beginnen allereerst een klein lesje Geschiedenis......

Ruim 500 jaar gelden dacht men dat de aarde plat was. Er was één man, die twijfelde daar aan; sterker nog: hij wist het zeker: de aarde moest rond zijn!
Dat was Christoffel Columbus. Hij werd in 1451 geboren in Savona (klein gehucht bij Genua). Als zoon van Domenico Colombo en Susanna Fontanarossa, beiden wevers. Duidelijk is wel dat Columbus uit een eenvoudige familie stamde. Columbus was intelligent en las hij over astronomie, geografie en geschiedenis. Later werkte hij bij een Genuese handelsfirma en deed op zee ervaring op over de navigatie. Wat later verhuisde Columbus naar Lissabon en werkte bij z'n broer als cartograaf. Daar leerde Christoffel meer over de zeeën en raakte vertrouwd met de windsystemen.
Columbus had voor zijn expedities de steun van een staat nodig. In Portugal ving hij bot; dus ging hij het in Spanje proberen: een juiste keus!
Eindelijk: op 3 augustus 1492 vertrok hij met zijn 3 scheepjes, de Santa Maria, de Nina en de Pinta - onder Spaanse vlag - westwaarts.
Columbus dacht na het oversteken van de Atlantische Oceaan Indië bereikt te hebben, maar was in werkelijkheid gestuit op een Nieuwe Wereld (Amerika).
Zijn ontdekking vormde een keerpunt in de wereldgeschiedenis.

Nu vragen jullie je af:
Wat is dit nu weer? Is het Frits nu helemaal in de bol geslagen? Is hij “ietwat de weg kwijt”?
Neen, dat is het niet! Wat dan? Wel nu: ‘k ga dit jaar eens even kijken of onze vriend Columbus het inderdaad bij het rechte eind had. En daarom ga ik naar het eind van de kaart om dit aldaar zelf vastellen.
Voer Columbus met zijn scheepjes over het water; ik doe het – net als de afgelopen twee jaar op de fiets – en verder: ik ga niet west - , maar noordwaarts.
In grove lijnen is het plan,, de tocht afmaken, welke 2 jaar geleden moest afbreken, met dien verstande, dat ik ´m nu in omgekeerde richting wil voltooien. Een stuk door Denemarken, oversteken naar Zweden, tussen de meren, in NO-richting naar Stockholm. Daar oversteken naar Finland. Langs de zuidkust naar Helsinki en vervolgens langs de Russische grens naar boven, naar Lapland - met als einddoel het randje van de kaart... daar waar de vaste bodem onder de voeten...... óf beter gezegd: waar de vaste grond onder m'n (fiets) wielen verdwijnt.... de Barentszee.
En daar zullen we echt kunnen vaststellen of "het land daar écht eindigt"..…....

Onderweg hoop ik nog een oud collega uit de tijd van BBC in Mannheim (´73 -´78) op te kunnen zoeken in Helsinki. Ook bij Stockholm, woont eveneens een oud-BBC-ist. Deze heeft in Korea en Chili gewerkt, is inmiddels ook met pensioen en "op honk" teruggekeert in Zweden.
Achter de schermen probeerden we ook hem nog op te sporen... en ja hoor: dit is inmiddels gelukt... dus: wie weet.......

Of ik nóg een missie heb?
Jazeker: die kreeg ik van Jos Broersen (onze trainer vd Duinkonijnen - onze atletiekgroep).
Hij vroeg me: En Frits, ga je ook naar 't Behouden Huys?
Nee, niet op Terschelling, maar op Nova Zembla. (dat is de locatie, waar Willem Barents tijdens z'n walvisvaarten overwinterde [1596-1597 ]......... of dit ook gaat lukken.... We zullen zien.........

Net als de voorgaande jaren, start ik in m'n uppie; onderweg zie ik wel weer wat óf wie onderweg tegenkom. Wel terf ik de fietsmaat van afgelopen jaar Gary de Leeuw - uit Calgary - in Stockholm. Hoewel onze routes niet exact het zelfde zijn; wellicht fietsen toch een paar dagen samen.

Voor de thuisblijvers en virtuele achtervolgers: hopelijk kan ik jullie je weer iets van m'n belevenissen laten meeproeven.

Groetjes, tot horens, schrijfs en ziens (over een aantal weken),
Frits.

Oh ja: ook heb ik nog een nevenfunctie: 'k ben benoemd tot ad-interim Testkees.
Van de Fietsersbond te Utrecht heb ik fietsverlichting ( LED-lampen) en spiegels mee om deze "on-the-road" en " uit te testen". We zullen over de resultaten hiervan nadien rapporteren.

Ook van Bike Center Samplonius te Aplhen ad Rijn heb ik iets nieuws mee: een set remschoenen [Shimano]. Dit type is op zeer simpele wijze te vervangen en wel middels een "uitschuifsysteem"; m.a.w.: je hoeft hierbij niet het gehele wiel eruit te halen - simpelweg "oude eruit -> nieuwe erin". (een geoefend persoon zou dit eventueel tijdens het rijden moeten kunnen.............).

Recente Reisverslagen:

19 Augustus 2012

FOTO'S nu geplaatst!

07 Augustus 2012

wat er zo nog te vertellen valt...........

06 Augustus 2012

de laatste etappes en de terugreis...

02 Augustus 2012

... de laatste km's...

26 Juli 2012

..nog even verder tussen de meren, de bossen en ..
Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 1016
Totaal aantal bezoekers 131378

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: