... voorbij de eindstreep.... - Reisverslag uit Koudekerk a/d Rijn, Nederland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu ... voorbij de eindstreep.... - Reisverslag uit Koudekerk a/d Rijn, Nederland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

... voorbij de eindstreep....

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

18 Oktober 2015 | Nederland, Koudekerk a/d Rijn

beste allemaal,

Als thuis bent, komen er van die dingen bovendrijven, die je al eerder had willen melden. Of
Wat ik wel vermeldenswaardig vind, is het gratis openbaar vervoer in Budapest [althans voor de 65-plussers]. Je kunt als pensionado gratis in tram, bus en treinnetwerk in de stad. Het enige wat je bij je moet dragen, is een ID-kaart, rijbewijs oid, waar je leeftijd op staat. Je kunt dus een sightseeing doen per bus of tram zonder dat het je een drol kost.
Prima geregeld, toch? moest men hier ook maar eens invoeren.
Wat ik al eerder vermelde: let bij de keuze van het fietspad/-route langs de Donau, wat voor een weer het is. Er ligt op de meeste plekken langs beide oevers van de rivier een fietspad. Bij zon en warm weer kun je beter onder de bomen - in de schaduw - fietsen (dit is meestal rechter oever (gezien in stroomrichting). Bij bewolkt, koeler weer. kies je uiteraard de andere kant van de rivier. Wel opletten dat je hierdoor geen bijzondere bezienswaardigheden mist!
Wat het eten & drinken betreft: zorg dat je voor minimaal een dag voedsel "achterop" hebt; er zijn niet overal winkels of supermarkten en de openingstijden zijn vaak beperkt.
En: Zorg voor voldoende water, of ander drinken "aan boord", want zonder drinken bij een tropische hitte, zoals ik ondervond, is funest.
Hopelijk kun je hier als "toekomstige vrije fietser" wat mee.
Deze rit eindigde voor mij na 2212 km in Budapest; in principe had ik nog verder gekund, maar verder oostwaarts worden de (fiets)paden een stuk slechter (dat heb ik al ondervonden, toen ik noodgedwongen een stuk van de Velo 6 in Slowakije en Hongarije volgde.

Volgende zomer weer....? misschien wel....
Er drijven nog genoeg ideeën in m'n bovenkamertje... maar overleg met het thuisfront is pré.
En als het dan zo ver komt, meldt zich er nog tweede probleem aan:
Welke kant gaan we op? Wat wordt dan mijn gewenste einddoel...?
We zullen zien.

een hartelijke fietsgroet, Frits.

• 19 Oktober 2015 - 10:24

Gerard:

Leuk om je reisverhalen te kunnen volgen Frits en ook het laatste beetje, bedankt.

• 19 Oktober 2015 - 12:45

Rika Keppels:

Hallo Frits,

Bedankt voor je reisverslag. Altijd mooi om te lezen!
    En dan vooral de praktische tips erbij voor de toekomstige fietser.

hartelijke groeten,
    Rika

• 19 Oktober 2015 - 20:25

Tinus Van Stijn:

Hallo Frits,

Je hebt weer een boeiende fietstocht volbracht en ik heb genoten van je reisverslagen.

Jou kennende komen er nog wel meer,

Met vriendelijke groeten,

Tinus van Stijn

• 28 Oktober 2015 - 16:25

Hans En Addie Metz - Haarlem Mail 21-10-15:

hier je collega-fietser uit Hongarije.
    We spraken elkaar op de camping ten noorden van Budapest.
    Je zei dat je nog een zadel over had. (Ik had namelijk last van het mijne).
    Is het er nog? En kan ik a.s. zaterdag even langs komen fietsen?
    Als die dag niet uitkomt, dan misschien later.

groetjes, Hans Metz
    www.addieenhans.waarbenjij.nu => rondje-europa-fietstocht-2015.