Het noordwesten, dan't hoekje om, langs noordkust. - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu Het noordwesten, dan't hoekje om, langs noordkust. - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

Het noordwesten, dan't hoekje om, langs noordkust.

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

17 Augustus 2014 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Beste achtervolgers,
Wederom dank voor jullie reacties.
Even ter geruststelling: de regen valt mee - tot nu toe slechts 2 halve dagen in de regen gefietst, heel soms 'n pub "in fietsen" om de bui te ontzien. Het overgrote deel viel gelukkig 's nachts en dan lig je toch op een oor!
Van Westport naar Sligo Was maar 60 km - dus nog even na m'n verhaal in Westport afgelegd. Daar een camping gezocht en 's avonds de pub in, op zoek naar Ierse muziek. Deze was snel gevonden. Prachtig om aan te horen. Alleen de sfeer was al grandioos! Een Guisness er biuj en de avond was gebakken - tot in de kleine uurtjes... De weg van Sligo naar Donnegal moest langs een 2 x 2 carriageway gefietst worden. Iets te tricky.. daarom maar de bus een stukje gepikt. Dat ging prima: tassen en fiets onderin en zelf lekker relaxed boven in "kuipstoelen". De Bus-Eirestream lijken ietwat op de Amerikaanse Greyhound bussen. Perfect te doen dus. Het landschap lijkt wat op Zuid Limburg: heuvelachtig, veel korenvelden en koeien - zwart bont wel te verstaan; geen Galleway oid. .
In Donnegal maar een hostel op gezocht - had daar de dagen er voor flink gehoosd, alles drijfnat. Lekker in een droog berd leek me wat beter.
Van Donnegal naar Londonderry is 65 km - geen lange rit. Wederom een pracht ritje, heuveltjes, vals plat door Limlands landschap. Dorojes die ik door kar zijn oa Balleymore, Balleyfolley, Convay, Rapthoe. Er is ook een trail - de NW Trail. 'k heb er en klein stukje van gedaan (ca 5 km). Prachtig vrijliggend landweggetje, mooie uitzichtigen, maar die colletjes - echt heftig! Stukjes lopen - naar beneden razen om vervolgens je fietsje weer omhoog te douwen.. Over de 5 km deed ik bijna 'n uur... dat schiet dus niet op. Heb daarom snel de N3 opgezocht - de autoweg (2 baans, met even brede vluchtstrook. (alias fietspad!). Er rijdt twee maal een Gard-auto (Police); dfie zeggen niets - niets aan de hand dus. In Londonderry even bij de Tourist Office vragen naar een hostel. Met adres op zak ga ik op zoek naar de hostel. Onderweg kom ik eenjongeman tegen; hem vraag ik even de weg. Hij staat versteld van mijn vol beladen fietsje. We komen aan de praat; zijn wens of droom was / is ook ooit een fietstocht te maken... Dan vraagt hij: "Why don't you come with me and sleep with me? We have place enough, I call my friend...." Jeh, wat een aanbod! Ik draai dus om en ga met hem me. Hij heeft 'n appartementin een verbouwde fabriekshal, dichtbij het centrum. De fiets moet wel naar de 2e etage (4 trappen)op... maar met vereende krachten lukt dat. Zijn vrriendin maakt de kamer gereed en ik heb een prive kamertje! Weer prima voor elkaar! John werkt parttime in 'n ziekenhuis en bij de "Mountain resque". De Mountain Resque is een wat misleidende naamgeving; het is een onderdeel v/d politie, welke zorgdraagt voor m.n. mensen die aan lage wal zijn geraakt, drugsverslaafden, ect. Hij vertelde dat er wekelijks 15-20 mensen in de rivier of bossen gevonden worden - 80% hiervan is zelfmoord op pogingen daartoe. Voorheen waren er veel fabrieken in en om de stad; nu is alles verpauperd. De industrie gebeurt nu in Azie. Het werkloosheidspercentage is de hoogste in Europa - onder jong en oud. 's Avonds is de stad en spookstad: alles afgesloten met rolluiken, geen mens op straat.
De volgende dag besteed ik an sightseeig, er is veel te zien: een bijna 2 km lange stadsmuur, met poorten. musea, Guidehall, cathedral,een millennium brug over de rivier.
De dag er op ben ik vroeg op en zit 8.30 al op de fierts. Het motregent wat, maar dat wordt "ietsje" erger.. een beetje te erg..Bij 'n koffie tentje even stoppen maar; de eigenaar, cq. jongeman komt me tegemoet met een stuk vd keukernrol.. om me te kunnen afdrogen: Wat een service! ik vraag een bak koffie: No Problem! Als ik wil afrekenen, zegt hij: No Sir, not neccesary! weer boffen dus. Hij wens me een goede reis verder. De regen wordt gelukkig wat minder en na 10-15 min schijnt de zon zelfs!
Ik ga verder de R238 af - Mull, Racastle, omhoog langs de Foyle. In Greencastle moet ik fr River Foyle over - met een ferry. Op de kade staat een bord: Next departure: 12.00. Ik ben er iets voor 11, dus tijd genoeg voor en bakkie - met scone! Als ik om 11.45 terug ben, staat er een andere tijd.. 13.00 u.. Heb ik de boot gemist? Nee, het blijkt datr de ferry in reparatie ligt; er is iets met de stuurinrichting. Gelukkig dat men dat hier aan wal heeft vastgesteld; stel je voor dat zoiets het midden op de Foyle gebeurt.. lekker ronddobberen in een vrij snelstromende rivier.. (ook wel eens leuk en spannend, hoor). Voor we vertrekkenkomt er nog een oudere (?) man op me af; hij heeft ook veel gefiets, op oa Nieuw Zeeland, Australie. Hij woont op Guernsey (en vd Kanaaleilanden). Hij geeft mij z'n visitekaartje - "If you come to Guernsey, you're my guest!"
Om 13 u vertrekken we dan, geladen met 3/4 auto's, 3 hikers en 1 fietser! De kaartjes worden op de ferry verkocht - daarvoor komt er iemand langs de auto's. Maar de hikers en fietsaer worden vergeten.. of bewust.?? Mazzel weer.
Aan de overkant gaan we de Atlantic Gausic Classic Way richting Portrush. Het is en prachtige weg, dicht langs de Atllantic. Rotsen, baaien, kliffen. In Portrush zoek in 'n camping - hij ligt prachtig, uitzicht op zee. Dat heeft ook zo zijn min-punten: 's nachts hoost en waait het behoorlijk. 's morgen de tent en andere zoitrje dus wat vochtig inpakken. (er op wachten tot je een ons weegt... nee, deze keer niet; dat droogt onderweg of vanavond wel weer).
Verder over de Gausic Classic Way. Ontzettend mooi is deze weg! Wel druk, maar deze weg is een echte toeristen trekker - en dat ben ikzelf immers ook. Na 'n uurjte kom ik bij de Giant's Causis Way - een wandelpad langs de bekende basaltzuilen. Het is er erg druk; het gebied is in beheer bij de National Trust. Een grootse ontvangst hal en tentoonstelling. Ik rij eersdt even wat verder, naar een klein winkeltje. In het winkeltkte drink ik 'n bakkie zwart vocht en kop m'n jaarlijkse T-shirt... (Dat doe ik elk jaar van m'n fietsvakanti. De beheerder vertelt me dat ik ook dat paadje daarroo kan aflopen naar de basaltzuilen ("Then you don't have to pay..").Goeie tip weer!
Het wandelpad dus af - naar de kusdt. Prachtig is het hier- de foto's tonen dat. Na m'n wandeling is het weer peddelen geblazen. Wel pittig af en toe, mar dat is zeker de moeite waard. Soms moet je je fiets omhoog douwen - dat gat met een slakkengangetje 4-5 km omhoog.. Maar omlaag dan zoef je als een speer naar beneden -- dan staat de teller al snel op 30-plus.. en soms ook op 4.. of 5.. km, maar nog met een getalletje er achter (dat kan helaas alleen op het rechte stuk, jammer genoeg).
ERen stuk verderop is de bekende "Rope Bridge", de touwbrug, over een ravijn. Het is er erg druk, min. 30 minuten wachttijd.. Nou, om er nu niet naar toe te gaan.. nee, dat niet. Fiets verankeren aan het hek, kaartje kopen en wandelen. Met de benenwagen is het toch 15-20 min lopen. Bij de brug staat een lange rij te wachten - 50 mtr. Er mogen bij toerbeurt slechts 4-5 mensen op de brug in een richting.. Nou ik heb het wel gezien - ik maak wat foto's en ga weer terug. adieu! Weer de fiets op richting Rossalt, Dunnhill Castle.
De weg is echt de moeite waard: Kom je ooit in Ierland, is dit echt een must!!
Onderweg bij ''n tankstation nog even de ketting schoonspuiteen (d.i. de 3e en waarschijnlijk ook de laatste keer). Dan op naar Larna. Vlak voor Larna is er bij 'n golfbaan een camping - het is inmiddels 17.30 - tijd om te stoppen. Op de camping tref ik buiten de 10 -15 echte (tenten)kampeerders weer het Franse stel, die ik al diverse keren heb ontmoet - on the way. Ook zij gaan morgen richting Belfast. Ook een ouder echepaar uit NL tref ik hier. Zij gaan morgen met de ferry naar Engeland retour en dan naar Newcastle => IJmuiden. Ze hebben hun reis er op zitten.
Voor ik vrijdags op de fiets stap, moet ik nog even de ketting oliën; deze had ik gister bij 'n tankstation schoongespoten. Daarna trap ik ca 10 u de pedalen weer op & neer.. Belfast is mijn doel - niet echt ver 24 miles - 40 km. Makkie dus. Hetr laatste stuk (10 miles) loopt er een fietspad vlak langs het water, mooi aangelegd. Onderweg zie ik nog 'n bruidspaar - met de complete stoet foto's maken. Ook even snel op de plaat vastleggen! " You looking good" zeg ik nog tegen de bruid." Thank you, Sir!" (de bruid zag er mooi uit, maar Elke's jurk was toch mooier!) an de laatste mijlen de stad in.. Wel druk hier - lijkt wel London in de spits... Bij een stoplicht spreekt me een fietser aan: "What you're looking for?" "The Tourist Ofice" - "Follow me, I bring you there".
De Ieren zijn echt behulpzaam, blijkt weer. Bij de VVV vraag ik naar een hostel, ze bellen zelfs en reserveren'n plekkie voor me. Ik krijg een plattegrond mee en karren maar. De hostel ligt in 'n buitenwijk, ca 3 km vh centrum. Wel heuvel op trappen, maar heb het snel gevonden.
Het ligt er prchtig, uitzicht over waterpartijen de stad.
Zaterdag ga ik maar eens informeren betr. mijn terugreis en evt nog een flitsbezoek aan het Island of Man. Ook het weerbericht speelt een rol mee: er is wind, regen, ect. storm voorspelt.. Om dan naar het eiland te gaan, heb ik niet zo veel zin. (Veel weeg ik niet.. de kans is groot dat ik dan het eiland afgeblazen word.. ). Ook schijnt het niet zo bijzonder te zijn.. Daarom zoek ik 'n reisbureau op, om m'n terugreis te regelen.
Kortom: nog anderhalve dag in Belfast rondkijken en dan maandag huiswaarts...
Ik ga nu nog even de stad in; zal m'n bezoek aan Belfast dan over een paar dagen thuis verslaan. (vlg mij is hier meer te zien dan in Dublin - w'll see).
Aan alles komt er eens een einde.. ook aan de mooie dingen.

Veel leesplezier, tot over .. dagen.

Regards from Belfast! Frits.

  • 17 Augustus 2014 - 16:50

    Jos B:

    Leuk Frits, wat een avonturen weer.
    Die trail bij Ballymore heb ik 5 jaar geleden gelopen, mooi hoor. Gaan we nog een keer samen wandelen... Haha, jammer dat het een jongeman was waar je bij mocht slapen en geen mooie Ierse roodharige jongedame...
    Veel plezier nog verder !

  • 17 Augustus 2014 - 17:09

    Agnes:

    Hi Frits!

    Gaaf om te lezen en respect! X
    Groetjes,
    Agnes

  • 17 Augustus 2014 - 23:44

    Elke:

    Mooie afsluiter zo! Goede reis terug! X

  • 18 Augustus 2014 - 01:00

    Rika:

    Hallo Frits,

    Bedankt voor je mooie verhalen. Het valt me op dat de Ieren heel attent en gastvrij zijn.Steeds maar uitnodigingen voor een slaapplek. Geweldig. Je verhalen lezen als een spannend boek.
    Doe voorzichtig en een goede thuisreis gewenst,

    hartelijke groeten,
    Rika

  • 18 Augustus 2014 - 12:41

    Gerard:

    weer mooie reis, mooi verhalend Frits, ben af en toe wel jaloers op je.
    p.s. heb een week niets gehoord omdat Waar ben je nu onbereikbaar was, dus dat wordt even teruglezen
    veel succes met je terugreis

  • 18 Augustus 2014 - 17:32

    Arthur:

    Hi Frits,

    Wat maak jij weer veel mooie dingen mee en wat zet jij dat leuk op papier.
    Veel succes en plezier met het vervolg van deze reis.
    Al een duinkonijn tegen gekomen:)?

    Groet,
    King Arthur

  • 18 Augustus 2014 - 23:14

    Iris:

    Hoi Frits, jouw avontuur zit er weer op he, bedankt voor het delen ervan! Gedachtig jouw ervaringen met toegangskaartjes, of liever gezegd het ontduiken ervan, was ik gisteren druk aan het zoeken naar een klein open achterdeurtje om de kathedraal van Bath in te komen. 14 pond is wel erg gortig! Maar ik mis jouw geluk, toen maar alleen de plattegrond bestudeerd bij de ingang (dat was gratis).

    Groetjes

  • 19 Augustus 2014 - 11:47

    Coby:

    dank je wel voor je mooie verhalen van jouw fietstocht!
    Zoveel ontmoetingen en leuke gesprekken maken dat je er blij van wordt !
    En jij maar fietsen en ik achter mijn laptop .
    intussen zal je wel thuis zijn ,groetjes van mij!

  • 22 Augustus 2014 - 15:50

    Suzie Amodio:

    Hi Frits, The day you wrote your blog from Belfast I was leaving Mongolia on my 32 hour transit back to California and then on to Reno after a couple of days with my daughter and granddaughter. Now I am enjoying "revisiting" the Green Isle from your photos and reading about your adventures (through
    Google translate - not always the most reliable translation, but most of it is clear). Semester begins on monday so I have lots of work over the weekend to prepare and will have to return to your blog late next week. Meantime, I love the photo of you and your daughter at her wedding. Frits in a suit! quite a change from your touring garb. Till later, thanks for your posts and, as always, I am wishing you a safe and exciting journey. Suzie

  • 22 Augustus 2014 - 19:43

    Henk:

    Ik lees je mooie verslag nu pas, kennelijk heb ik je email gemist.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 131289

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: