langs de westkust noord-westwaarts.... - Reisverslag uit Westport, Ierland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu langs de westkust noord-westwaarts.... - Reisverslag uit Westport, Ierland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

langs de westkust noord-westwaarts....

Blijf op de hoogte en volg Frits

09 Augustus 2014 | Ierland, Westport

beste allemaal,

Dank voor jullie leuke responses!
Inmiddels zit ik weer een stukje hogerop - in Westport. Maar daartussenin heb ik weer van alles gezien en beleefd.
De maandag was het Bankholyday, lang weekend en dus overal druk. Op de camping in Tralle trof ik nog een hollands echtpaar (ik schat 55-60 jr), ook bezig met de Groene ronde. Ook met de fiets, maar deden grotere stukken per bus, of oer trein. Ze vonden de bergen te zwaar.
Ook een Duitser uit Bielefeld had zich aan de toer gewaagd; echter .. zoals Duitssers dat plegen te doen: t'e Punktlich voorbereid! Hij had nl. elke etappe precies uitgestippeld en (in 2-voud ) "exakt" uitgeprint; zelfs met dag afstand, gem. snelheid, campingsites, ect. Toen ik vroeg, wat hij deed als er iets niet klopte, antwoordde hij: Dass wqeiss ich (noch) nicht. Toen werd hij stil.. wel had hij opeens haast om weg te komen; waarschjinlijk een te moeilijke vraag....
IK vervolg mijn weg richting Ardfert. Daar is een grote(?) Abbey. Even kijken. Wel mooi. niet erg groot. De toegangsprijs 12 euro vind ik te veel. Tegelijkertijd komt een Iers echtpaar binnen; zij gaan wel naar binnen. Op het kerkhof ernaast loopt 'n jongen, die net nog naast me stond.. en niet naar binnen was gegaan. Hoe kan dat? Ik zie dan dat hij door een (open)hekje er weer uit gaat.. h'e.. dat ga ik ook doen. En zo ben ik ook binnen. Tijdens de rondgang kom ik het echtpaat tegen; zij vraagt: How did you come in? Through the gate there. zeg ik. Oh. zegt ze. Haar man antwoord: Come, lert's go! Lekker puh!
Dan weer op de pedalen; over de Atlanic way. Een prachtige weg langs de kust. In Atloy moet een strandje zijn. Wel even 3 km vd route af , maar.. dat loont zich zeker. Een beach van 2-3 km lang - Even de zwembroek aan en hup een ploemp in de Atlantic. Wel geen 20 gr (ca 15-17 schat ik) mar goed - ik ben weer goed wakker!
Via Balleyduf, Listerner, kom ik bij Tarbert. Daar de River Shannon ver met een veerboot. Ook hier druk. Aan de overkant even op de kaart kijken. Ik wijk wat vd route af - is mooier en korter. Op naar Killrrush, Killekee - daar is een camping (wel 7 km buiten het dorp.. en: het begint te hosen!! Dus geen tent opzeten - B&B zoeken! Dat is na 2 x vragen snel gebeurd- bij een oud echtepaar (ik schat 75 - 80) Prima verzorgd: tip-top!
Op straat spreken me een moeder en dochter aan (uit Calgary - toeval?) Zij zijn ok drijfnat (hebben gefietst) en zoeken ook eeb B&B. Ik wijs ze even waar ik vertoef en ga 't stadje in. Later in de pub ontmoet ik ze weer: You gave us a good advise!
Na 'n heelijk ontbijt weer op de fiets ri. Quilty, Milton Row. Mooie weg. Het gaat regenen.. even schuilen; het zijn slechts v. die buien. In Doolin wil ik het veer naar de Aran Islands nemen; die gaat om 5 u nog - goed getimed. Nou ja.. veerboot.. je zou beter kunnen spreken van een gammel visserbootje (net als uit de film: de witte (?) Haai. Er kunnen alleen hikers en bikers mee (en m'n fiets). De reis duurt ca 45 min. Het schommelt behoorlijk.. je moet niet gevooelig zijn voor zeeziek. Onderwijl hoost het weer - geen tentje opzetten dus. Gelukkig is er een hostel op Inarheer. Daar zijn toevallig ook wat Ned. gezinnen. Met water moet je spaarzaam zijn; moet worden aangevoerd - daarom geen douche tussen 20 u en 8 u !
De volgende morgen ga ik het eiland op; de boot naan het vlg eiland gaat pas om 15 u. - prachtig ruig en woest. In de haven spelen en zwemmen kinderen; op een gegeven omernt komr er een dolfijn bij hen. Ze spelen wat met het beest; dan gaat hij er weer vandoor. Helaas te laat voor een prentje - nog wel een geschoten toen hij onder water was..
Om 15 u inschepen voor InarMoor. Deze tocht duurt ruim 'n uur. Onderweg zien we nog een groep zeerobbeb zonnen op 'n eilandje; jammer te ver weg voor een fotootje. We komen daar om 16 u aan. De booyt n. het vaste land gaat een uur later. Niet veel tijd om rond te neuzen, maar je kan niet alles mee hebben (en nog een dag hier ..- nee dat is de moeite niet). Ik moet m'n tassen vd fiets halen, anders mag ik niet mee. OK, moet maar dan. De zooi eraf, fietsen zooi aan boord en varen maar. Deze overtocht duurt dik 'n uur; wel super de luxe boot. En snel. Om 18 u meren we af in Rotteveel Op zoek naar een camping. In Cannevarra is er een vlg de VVV. Ca 10 zegt men.. ja, met de auto zeker!
'k doe er 35-40 min over; vraag onderweg nog aan een coastguard, die langs komt. Ja die is er nog - 1e weg links in dan (nog..) 7 km). Nou mooi niet: Geen camping - zegt men in 't dorp - al 5 jaar! dicht. Dan maar terug - wel balen! Ik kom langs een politieburo (Gard) - daar even vragen. Het duurt even voor er iemand aan de deuer komt. No sir, not anymore, zegt James. (hij stelde zich voor en maakte een babbel). But you can camp on the beach; every body goes there - there are also campers. Dan maar daar heen- een leuk plekje.
Na een goede nacht richting Maam Cross. Daar tijd voor voor 'n bakkie en 'n scone (en toilet gebruiken; dat's af & toe echt nodig).
Ik fiets nu langs de zuidkant vd Coonemara - echt wonderfull! Je kunt wel blijven plaatjes schieten. Bergen, meertjes, ect.
Op naar Clifden. Dat is een mooi oude stadje. En waar het mooi is is het druk! Hier moet ook 'n camping zijn - een iets buiten de stad. Een mega-grote. In vragg nog even naar de Aughus Cape. (dat is 10-12 km westelijker).De juffrouw bij de Tourist Office zegt: Why donn't you go there and camp there? Geen slecht idee. Nog ca 10 km fietsen kan nog wel - er staan er pas 76 op de dagtelller. Nou ik kom wel bijna uit aan het einde vd werelrd. Maar super mooi! Het staat er goed vol. Het blijkt een ECO camping te zijn. Ook spaarzaam met water ect. 's Nachts waait het behoorlijk en regenen, regenen... Ik sta gelukkig in 'n soort duinpan, net in de luwte. Maar goeddat ik de extra stormscheerlijnen had vastgemaakt.. anders had ik wellicht met tent en al in de Atlantic gelegen.
Bij eb maakte ik 's avonds nog een wandeling naar het Omey Island(je). Wel mooi, maar het waait er behoorlijk!
Dan de vlg morgen vroeg uit deveren - 6.00 De tent is droog - dat moet je dan meteen waarnemen. Dat lukt. Om 8.00 zit ik weer op de fiets. Via Letterfrek richting Wesport. Ik ben nog geen 10 min weg, of een ontzettend harde knal.. Ojh Jeh - lekke band denk ik.Maar nee - die zijn beiden noig keihard. Wat blijkt: van een van mijn bidons is de deksel af geknald! Er zat orange sap in; die is waarschijnlijk gaat gistiten door het schudden. Geluk gehad m(heb inmiddeles weer een nieuwe - kan ik thuis bij de verzameling voegen er staan daar nog .. tig). Onderweg kom ik nog langs de Abbey of Kyllemore. Ligt er mooi - aan het Loch of Kyllemore. . De weg verder is schitterend, de groene bergen, meertjes, de zon, de wolken- een groot schouwspel.
Bij Leenera moet ik een noodstop maken: EEn wolkbreuk! 'k kan nog net m'n fiets onder een terras rijden. Even naar binnen bij de bar - voor 'n bakkie. De laatste 3 km voor Westport rij ik lasngs een fjord - echt de moeite waard. In Westport even bij de VVV langs - hier moet een camping zijn. Inderdaad: bij de haven. is een pracht campsite. Inchecken is zo gepiept. 's Nachts hoost het Ierse regen...
Vandaag - zaterdag, ga ik de stads nog even in en dan kijken hoe ver ik om richting Sligo.
Ik denk dat ik daarna een stuk met bus of trein ga doen. Ik hoorde dat Derry (Londonderry) erg mooi moet zijn en ook de Artrim coast (net NW van Belfast). Het stuk ertussen is niet zo spectaculair; en.... mijn tijd is niet eindeloos..... W'll see.

Dat was het weer voor deze keer.

Heartly regards from Westport, Frits

  • 09 Augustus 2014 - 14:18

    Henk:

    Mooi verslag, en kennelijk veel regen...

  • 09 Augustus 2014 - 15:09

    Iris:

    Hoi Frits, Lijkt me heel spannend in zo'n piepklein tentje met de gierende wind om je heen en de brullende branding van de Atlantic! Zou het best mee willen maken (voor een uurtje!). Die Aran Islands lijkt me bijzonder mooi en gaaf die overtochten met bootjes, ik kijk uit naar foto's. Leuk om al je avonturen te lezen (languit liggend op de bank). Respect hoor! Ik wens je wind in de rug en minder regen en meer zon. Groetjes.

  • 11 Augustus 2014 - 11:28

    Iris:

    Wat een mooi eiland, prachtig die foto's van heuvels, meren en indrukwekkende wolkenpartijen!


  • 11 Augustus 2014 - 17:00

    Gerda. G:

    He Frits, eindelijk tijd om je geweldige fietsreis weer te volgen! Altijd genieten van je humor , anekdotes en je gevoel voor natuur! En dit alles weet je ook nog weer op de plaat vast weten te leggen! Dank voor je verhalen en inkijk en goede reis naar huis !! groet van Gerda. G

  • 11 Augustus 2014 - 20:48

    Nienke:

    Hoi pap,

    Klinkt weer goed, al heb je ook wel wat regen, maar ja daar smelt je niet van hè! Ties heeft het dan wel van zijn opa, want die bleef vorige week zaterdag een dik half uur in de stromende regen van de glijbaan gaan en schudden alleen af en toe even de druppels van zijn gezicht ha ha.

    Verder mooie foto's, maar laat je er ook nog keer eentje van jezelf maken daar :)

    Slaap lekker vast en dikke kus van ons drietjes.

  • 12 Augustus 2014 - 17:20

    Gerrit:

    Veel regen,koude zwempartijen,te krenterig om de Ierse cultuur te steunen,met een wapperende baard op ferry's, een mooie trip dus!Neem een pint op onze gezondheid.Veel plezier op de rest van je trip.
    groet van Gerrit (uit het mooiste gedeelte van Alphen).

  • 12 Augustus 2014 - 21:13

    Addie W:

    Hoi Frits,
    Leuk je sappige verhalen weer te volgen. Altijd (althans naar mijn idee) in kille, regenachtige
    wat lugubere oorden in noordelijke landen. Ik trek altijd eerst mijn jas aan voordat ik je
    verhalen ga lezen................
    Nog een voorspoedige tocht verder !
    Groeten addie en jannie

  • 12 Augustus 2014 - 22:37

    Rika:

    Hallo Frits,

    Bedankt voor je prachtige verhalen over de Ierse natuur en de gemakkelijke omgang met verschillende mensen die je tegenkomt.
    Je humor, relativeringsvermogen zijn geweldig.
    Geniet van je mooie tocht en doe voorzichtig.
    hartelijke groeten,
    Rika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 131228

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: