eerste voetstappen op Ierse bodem.. - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu eerste voetstappen op Ierse bodem.. - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

eerste voetstappen op Ierse bodem..

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

28 Juli 2014 | Ierland, Dublin

beste "achtervolgers",
Zo, tijd voor m'n eerste verslagje (vanuit 'n donker, duister internetcafe....) 'k was eerst bij de National Library; daar konden geen foto's gedownload worden - hier schijnbaar wel.
De trip begon net als andere jaren in Koudekerk; richting R'dam - Europoort. De eerste 50 km gingen goed; na de oversteek over de Nieuwe Waterweg begon de ellende al: Na Rozenburg was het fietspad opgebroken; er worden daaarop moment windmolens geplaatst. Wel 'n goede plek, maar niet het juiste moment (voor mij!). Er moest verscheidende keren 'n 50 tot 100 mtr worden gekluund, door de bagger en het mulle zand, berm op, berm af. Over deze 10 km deed ik dan ook dik twee uur! Als een vd laatste kon ik me aanmonsteren. Eerst m'n hut opgezocht, daarna tijd voor 'n biertje - had ik wel verdiend. Voor de passagiers was er, zoals gewoonlijk, genoeg vertier. Entertainment in de vorm van disco, karaoke en de eenarmige banditieten e.a. gokautomaten. De overtocht verliep verder goed; goed geslapen, niet zeeziek (altans ik niet..).
Om 7.00 (plaatselijke tijd - in NL 8.00), begon de ontscheping. Tja, ik was als laatste aan boord gekomen, maar reed als een vd eersten de plank weer af (met fiets biedt het toch voordelen: je kunt bijna overal tussendoor en langs). In Hull eerst maar een bak koffie drinken en de telf.kaart op laten waarderen. Daarna de stad uit (Hull is niet zo'n bijzondere stad, hoofdzakelijk wat lokake industrie en redelijk groot havengebied). De stad uit kun en moet je als fietser alleen via 'n Dual Carriageway [twee maal tweebaansweg, waar de big lorries langs je heen razen. Oppassen dus! Bij Newport kon ik er gelukkig af (20 km verderop). Daar de A of B wegeb op, met pittige colletjes. Via Howdon, Goole naar Dorncaster. Gevraagd bij Tourist Info naar 'n campingsit. Die was 15 miles verder (ruim 23 km). Nog 2 uurtjes pittige heuveltjes op... Wel 'n pracht plekkie, aan 'n meer. Na het tentje opzetten word ik bij de buurtjes uitgenodigd voor een pintje.. hhmm dat gaat er wel in na een TOP-dag van 110 km! De dag er op verder richting Merbrough, Raymach, Holyland. In Pilley is een hele mooie camping, maar het is nog te vroeg om te stoppen . Nog wat steile heuveltjes te overwinnen voordat ik mag stoppen - soms moet er zelfs geduwd worden... In Penistone krijg ik 'n tip van 'n Engelsman uit Liverpool: "Why don't you go on the Trans Pennine Trail?" Dat is een grotendeels vrijliggend fiets-/wandelpad over oude spoorbaan. Dat is een goede ttip, want het pad is grotendeels verhard (asfalt, grevel of hard gereden zand). Dat schiet lekker op en fietst zeer goed. Bij Woodhead moet ik eraf: daar is een tunnel in revisie. Daarom moet er omhoog geklommen worden, niet door de berg, maar over de berg. de Trail gaat over de hoogvlakte, tussen de schapen en koeien door. Om de 3 - 4 km moet er een hindernis genomen worden. Met volgepakte fiets tussen een eigenlijk te smal hek doorwurmwen. Als je dat 2, 3 x gedaan hebt, heb je de truc door: even stuur er op bepaalde manier doorheen draaien en de rest volgt.... In Hadfield wordt het toijd voor 'n plek voor de tent. ' n campsite is er niet, maar van 'n politieagent krijg ik de tip bij de " farm over the hil" te proberen.Moet dan wel eerst de fiets 1,5 - 2 km de berg op duwen (11%). En dan maar hopen dat het kan.. Bij aanbellen komt eerst oma aan de deuer - die weet het niet en roept haar dochter: "For only one night? - No problem!" Ik heb weer mazzel. Ik moet de tent wel aan de zijkant in de weiland zetten, want de tractpor moet er kunnen keren; er moeten nog hooibalen gehaald worden. De twee (schone) dochters helpen bij het binnenhalen. Als deze klaar zijn, vragen ze of geen zin heb in pilsje te halen in het dorp. Ze weten 'n goed cafe "The Peel". Nou, dat sla ik niet af... Een vd dochters woont schijnbaar niet meer thuis en ze vraagt of ik mee wil rijden naar het dorp. Ik word daarom weer met 'n taxi voorgereden bij The Peel... Terug moeten ik lopen; minuut of 5.
De volgende dag is het 'n makkie naar het dorp: met 40-plus.. heuveltje af... Het TPT werer op. Dit keer wel 'n paar hele steile bergjes; onderweg passeer ik bij toerbeurt een wielrenner. Als ik op de kaart sta te turen, vraagt hij: "Are you lost?" Nee dat niet; hij blijkt uit Stockport te komen - 15 miles verderop. Hij wil wel 'n stuk meefietsen. Hij is lid vd MANCHESTER FIETSCLUB,is 76 en komt uit Stockport. In Stockport zoeken we een cafe op: You are my quest! We lunchen samen, net naast de Markthal. Hij heeft bij de British Railway gewekt, en ook bij Caborra Bassa (grote suwdam in Afrika - kent fa. Siemens en ABB goed). Hij stelt vioor mij door Stockport naar Antrinchem te loodsen en me daar weer op het TPT - pad te brengen. Goed plan! [In Antrinchem heb ik vorig jaar Ans weer ontmoet]. Daar nemen we afscheid van elkaar en ik ga verder westwaarts. Het fietspad fietst heel goed hier; in Widnes moet er vlg de kaart 'n camping zijn.. maar niets is minder waar.. Dan maar verder. Zo'n 30 km voor Liverpool is 'n groot park, daar staan meer tenten - geen off. campsite, maar het nodigd wel uit. Dus: bij Sky-Island vol in de remmen en tent opzetten! Op het strand is een douche, wel ijskoud, maar beter dit dan niks....
's Morgens de weg verder langs de River Mersey. Af en toe weer kluunnen, en tussen drukke verkeer door richting City i=of Liverpoll. Hier is het enorm druk vanwege het Giant's feest: Hele grootse poppen, vergelijkbaar met caranaval bij ons. De stad op zich is eeen vieze, smerige industrie stad. Wel diverse musea - w.o. die van de Beatles. Als ik zie dat er een rij van wel 100 mtr voor staat en wachttijd minimaal 2 uur is, keer ik gauw om. In de haven wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd: Er gaat hier geen ferry meer naar Dublin en die naar Isle of Man gaat 6 mlies verderop. Dan kar ik daar heen.; maar wat blijkt: Alleen voor vrachtverkeer - no bycles alowwed! Ik besluit dan maar af te zien voor bezoek aan Isle of Man - misschien op de terugreis dan.
Voor de oversteek naar Dublin moet ik naar Holeyhead (in Nrd Wales..- 80 mlies verderop) Eerst maar 'n slaapplek zoeken dan.. Die vind ik in 'n hostel, bij de haven.
Zondag naar station Lime-Street , met de metro de stad uit. Heb wel meteen 'n ticket voor de ferry naar Dublin - voor de nachtboot van 2.40 u - eerder geen plek. Nou ja, we proberen het gewoon.. Ik ben extra vroeg vertokken (7.00), dat maakt de kans groter dat ik eerder mee kan.
Als ik bij de ferry aankom doe ik hel zielig, heb 75 miles gefietst, ben heel erg moe.. Het lukt: ijk kan metr deferry van 14.30 mee: JIPPIE!
De overtocht verloopt vlot - ca 4 uur. In Dublin (18.30) nu snel 'n hostel oid zoeken; 'n vreindelijke taxichauffeur heplt met even. Hij belt zelfs naar de hostel, vraagt of er mnog plek is. En YES ! Super geregeld weer. Het geluk is met de dommen! Ik krijd 'n 4 pers.kamer - slaap met 2 dames (D + GB) en 'n heer (Thai) op de kamer.
De Maandag besteed ik aan sightseeing in Dublin. Jammer dat op maandag de meeste musea dicht zijn, maar The Castle, de parken en shopping centre zijn ook de moeite waard. En in internetcafe, m'n verslagje maken.
Morgen gaan we weer op de fiets; zuidwaarts langs de kust, richting Cork.

Tot de volgende keer vanuit.. da's een surprise!!
Groetjes, Frits

(misschien wat typefoutjes, maar da's de snelheid -- hi hi hi)

Foto's uploaden lukt niet (???) mijn fotoruimte zou te klein te zijn?? Onbegrijpelijk; ik zou er nog 160 kunnen uploaden!

  • 28 Juli 2014 - 17:22

    Henk:

    Je bent een geluksvogel. Mooi de regendans in Alphen ontweken. Ik moest vandaag zelfs klunen naar Gerard Huisman (die ook heeft geholpen zandzakken vol te scheppen).

  • 28 Juli 2014 - 18:43

    Iris Hornikx:

    Spannend om te lezen Frits, door de bagger klunen, gelukkig dat je nog op tijd voor de boot was. Ik ben benieuwd hoe je reis door Ierland zal verlopen, hopelijk weinig bagger, wel gezellige Ierse pubs en veel leuke ontmoetingen.

  • 28 Juli 2014 - 18:52

    Rika:

    Geweldig wat een actie en je kunt flexibel en oplossingsgericht handelen. Je bent zeer benaderbaar door toeristen en streekbewoners. Zo spontaan en enthousiast word je ontvangen!
    Bedankt voor je mooie verhaal. Ik geniet me te pletter.
    groeten, Rika Keppels

  • 28 Juli 2014 - 19:10

    Simon:

    hey Frits
    Keep coming west and then you'll hit Canada (after a long boat ride), then another 20 days of cycling and you'll be on the west coast in Vancouver! Sounds like you're having fun again, missing your english "tour guide eh"? Enjoy Ireland - you have to drink Guiness every day, its good for the beard! Stong legs and sound heart, enjoy!
    Simon

  • 28 Juli 2014 - 19:31

    Tom Gresnich:

    Hoi Frits,
    Geweldige tocht zo te lezen, je ontmoet allerlei mensen, drinkt een pint op zijn tijd en kart maar door. Engeland is zeker de moeite waard, wij komen er veel, en met fietsen zie je zoveel meer. Ierland ken ik (nog) niet. Succes, geniet van je reis en hartelijke groeten, Tom

  • 28 Juli 2014 - 21:48

    Lucy Ann :

    Ha Frits,
    Het is weer genieten je verhalen te lezen! Het is echt smaakmakend zo reizen.
    Ik hoop dat het je goed blijft gaan / en wij hier kunnen blijven mee/genieten. De komende dagen ziet de voorspelling er bij jou goed uit!
    Veel plezier,
    Lucy Ann

  • 28 Juli 2014 - 21:51

    Frits Nijhof:

    Hey Opa,
    je gaat de goede kant op! Ben benieuwd naar je komende verhalen!
    Hoop dat je veel traktors op je weg tegenkomt.
    Grote knuffel,
    Ties

  • 29 Juli 2014 - 09:37

    Jaap Verhorst:

    Weer mooie verhalen Frits! Je krijgt, als vanouds, vaak wel je zaakjes wel voor elkaar!
    Mooi om te lezen. Veel fietsplezier!

  • 29 Juli 2014 - 09:56

    Gerrie:

    Hoi Frits
    Wat een geinige verhalen. Leuk al die mensen die je ontmoet en avonturen die je beleeft!Ik geniet een beetje mee.
    Groetjes Gerrie

  • 29 Juli 2014 - 12:00

    Wim Van Der Drift:

    Hi Frits, bedankt dat ik weer op je mailinglist sta! Je bent weer een prachtig fietsavontuur begonnen in het mooie Ierland. Ik ben daar een aantal jaren geleden voor het werk geweest en wat mij toen opviel is dat het niet alleen een prachtig natuurschoon heeft maar de mensen daar bijzonder aardig en behulpzaam zijn. Ik hoop dat je mooi weer hebt en zult houden, want dan is het helemaal genieten.
    Veel plezier en succes!
    Wim

  • 29 Juli 2014 - 14:26

    Jan :

    Hello BB = Big Brother ,

    Ja dat fietst zeker wel lekker hé , met die Guinness in de kuiten ?
    Laat ze goed smaken en geniet ook vooral van de geweldige muziek in de pubs on the way .
    Heel veel plezier ; greetings ook van Marjon
    GEBIJ

    little brother

  • 31 Juli 2014 - 10:11

    Elke:

    Je bent alweer goed op weg! En krijgt alweer vanalles voor elkaar! Geniet! X

  • 04 Augustus 2014 - 10:08

    Wim Debets:

    Mooi Frits...............gaat goed! Goed vervolg toegewenst!!

    Wim

  • 06 Augustus 2014 - 16:58

    Linda:

    wat maak je toch weer leuke dingen mee..soms tegenslagen, maar daar laveer je makkelijk doorheen..zo'n positieve instelling heb je wel..geweldig hoor..fiets je nou alleen of met zijn tweeën? je hebt het steeds over 'wij'..misschien heb ik eea in je verslag gemist hoor..have fun..life is too short..dagdag.. linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 131261

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: