Inverness, through the Highlands to John O'Groats. - Reisverslag uit Kirkwall, Verenigd Koninkrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu Inverness, through the Highlands to John O'Groats. - Reisverslag uit Kirkwall, Verenigd Koninkrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

Inverness, through the Highlands to John O'Groats.

Door: sir Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

05 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Kirkwall

Beste reisgenoten,

Dank je voor ieders reactie. Leuk te lezen.

Inmiddels zit ik "ietsje" hoger op.. Ben na m'n einddoel - John O'Groats, de Orkney eilanden op ge peddeld; daar was nog 'n paar dagen tijd voor.
Maar nu loop ik te hard van stapel: terug naar waar ik gestopt was met jullie.
'k moest even "spieken" waar ik ook weer gebleven was.. De Scottish evening in Inverness. Nou, dat was de moeite waard! Echt gaaf! Wat 'n paar amateurs al niet kunnen. Met violen, 'n accordeon, fluit en gitaar klinkt " als real music" in je oren. Het hele cafe swingt, klapt en stampt mee! geweldig is dat. En als het publiek harder klapt of stampt, gaan ze extra hun best doen.. Het was geweldig dit te belevben. Om half tien vinden de de dames het welletjes .. dus ik moet maar mee... We nemen afscheid van Suzie en zoeken de tent op.
De volgende dag doen we sightseeing in Inverness; wel 'n beetje toeristenstad. Wat wel aardig is, is de Victoris Markt ('n overdekte winkelstraat - vergelijkbaar met de passage in Den Haag => maar dan mooier!) Ook de haven is wel aardig; voor de rest niet echt spannende dingen. wel fiets ik n og even naar 't begin van Loch Ness; daar ook een grote toeristische buisness: hotels, souvenirshops, ect ect. kortom: niet de moeite waard.
De volgende ochtend is het de laatste dag dat Ans 'n stuk nog meefietyst. We vertrekken we ca 9.30 richting Duwall - langs de A9. Dan de A 832 op naar North Kesswork - Avoch - Fort Rose om in Crumity het veer te pakken naar Neg. Hier neem ik afscheid van Ans. Na het drinken van 'n bakkie - met scones - stap in op de ferry en Ans fietst terug langs de andere zijde v/h Loch naar Inverness. Zij vliegt donderdag terug naar Oslo. Ik vervolg m'n route via de A836 naar Tain. Daar staat de whiskey distillerderij van Glenn.."huppelepup". Daar wil ik wel even kijken (en proeven natuurlijjk. Er vertrekt net een groepje voor 'n rondleiding en kan zo aansluiten. rachtig om te zien, hoe alles hier in z'n werk gaat. Alleen jammer dat de jongedame als een bandrecorder haar verhaal afraffelt; dat is erg moeilijk te volgen - te meer omdat er nog 'n accent bovenop komt. Puntje van verbetering waard!! Na afloop krijgen we een glaasje van het vocht te proeven. je moet echter wel goed kijken, of er wel iets in het glas zit.... een slokje.. en foetsie is het al. anderszujds maar goed ook, want als je een paar uur gefietst hebt en je maag knort.. kan de whiskey soms iets verkeerd vallen. Nadien daarom maar eerst 'n boterham en water, anders val ik om.. Dan naar Ederdon - Kincardine - Bonar Bridge naar Lairg. Daar heeft 't gegoten; geen droge plek voor 'n tent. Op zoek naar 'n B&B adresje. In Bonar Bridge is alles vol. van 'n B&B-adrs krijg ik 'n andere adrs - iets.. verderop: nog 5 miles - zegt ze. (dat zal wel 10-12 km zijn dus..) Het valt mee. Dik half uur nog peddelen..

Ik denk dat ik moet stoppen.. er staan mensen in m'n nek te hijgen; als ik niet meer tijd krijg, moet ik echt stoppen. 'k probeer nog wat foto's te uploaden. De rest v/h verhaal houden jullie nog even te goed - jammer.

Even 'n babbel met de lieftallige dames, hel zielig doe.. en je krijgt er weer 'n uurtje bij.. 'k heb de foto's nu er eerst opgezet; het verhaal maak ik dan nu af; of anders at home.

Het B&B adresje ligt helemaal verscholen tussen de bomen; 'n paar aartdige mensen wijzen me de weg ('k heb het d=adres + telf.nr. mee gekregen. het is weer effe berggie op.. het huis ziet er prachtig uit. De hostess stat me al op te wachten: Susan. De zooi afladen, fiets mag in de garage. De kamer ziet er verzorgd uit. Susan vraagt of ik al gegeten heb.. Nee, dus. "No problem; I just came home and have to prepare something for myself. If you want, you can eat with me" nou, dat laat je je geen tweede keer zeggen! en 'n kwartiertje later zitten we samen aan tafel. Ze vertelt dat ze 2 jaar geleden verhuisd zijn van Skye (eiland a/d westkust) naar hier, om dichter bij de fam. te wonen. Ze hebben 2 dochters en een zoon - deze wonen allen ver weg( in Australie, Londen en Ierland). Het eten smaakt na 'n dag trappen altijd! ze vertelt dat ze op moment ook 'n Nederelandse fam. op kamers heeft ('k heb ze niet gezien - kwamen 's-avonds laat terug en lagen 's-morgens nog op een oor. de volgende morgen weeer 'n real english breakfest! Hierna weer op de fiets. Langs de weg (fietspaadje..) ligt ook 'n kasteel (Corgraff Castle) ; dat was ooit 'n jeugdherberg. Jammer - 'n mooie plek! 't ligt er nu verlaten bij. M'n fiestpaadje (ja, inderdaad paadje!) loopt langs 'n weiland met 'n paar enorme zwarte stieren er in. Deze worden geroepen, hoor ik: voedertijd. De man van wie deze kolossen zijn, wees me gisteravond de weg. " Did you sleep well, Sir?" En zo komen we aan de babbel. Hij houdt de stieren voor z'n hobby.. hij heeft er vier en fokt deze - 40 koeien heeft hij. het ras: Angius..(?) oid; 'n echte koe voor de "beef". Dan vervolg ik m'n weg en kom bij een spoorburg(getje...). Langs de brug gaan 'n stalen trappetjes omlaag.... Daar moet ik af.. met vol beladen fiets. De remmen vast en trede voor trede naar beneden .. onder zie ik door het roosters de beek bulderen.. en aan de overkant rijden de auto's.. daar moet ik naar toe.. Al met al lukt dat me weer (voor mensen met hoogtevrees ..moeten even terug en 5 miles om fietsen....).
[moest weer even time-out => m'n tijd was op -> nog 30 min. erbij..]
Op de weg richting Lairg. Daar - in het dorpscafe - bij 'n paar oudere dames tijd voor koffie met scones! Langs de muur zie ik 6 rekken met allerlei lepeltjes - van die souvenirlepels, met wapen oid - uit diverse landen. Van Holland toont ze trots een lepeltje van Beatrix! Dat is de enige; 'k zal thuis eens kijken - dan stuur ik haar er wat.
Dan weer op de pedalen. Onderweg kom ik nog langs een zalmkwekerij. Susan maakte me er op attent: Daar moet je even langs! Het terein is verlaten, maar met een trap kun je afdalen naar een waterval. Als je geduld hebt (en dat heb ik.... ahum...), zie je de zalmen af & toe wel 'n meter opspringen tegen de stroom in. 'k heb met fototoestel in de aanslag geprobeerd dat vast te leggen.. of het gelukt is moet ik thuis de foto's even "uitvergroten". Ze zitten meestal a/d bovenrand-> bij de rots / waterovergang) Zoek ze!!
Na Lairg kort stukje langs het Loch Skin richting Daidhouk, Rhian. Haverwege Bettyhill ligt nog 'n herberg: de Crask Inn. Daar pauzeer ik even. tijd voor de boterham. Het is 'n gezellige oude herberg. 'k zoek 'n plekje op het bankje n d zon. Heerlijk is dat: een paradijsje is het hier! Dan weer op de pedalen naar Altanaharra. Daar buig ik rechts af een Nature Route langs Loch Naver."'n smal eenbaans weggetjes slingertje de berg op. Komt er 'n tegenligger of iemand achterop, dan moet je door rijden tot "a place to pass"; anders gaat het niet.
Er wordt ook gewaarschuwd voor schapen op de weg.. De open hier overal of zitten verscholen onder de struiken vlak aan de weg. oppassen geblazen. De rit voert door een ongekend mooi natuur gebied. Sta je even stil, dan hoor je slechts de wind... of 'n schaap blaten.
Dan op naar Bettyhill. Hier stop ik ca 17.45 - op 'n camping naast de wweeg. Nou ja camping.. : tent-opzet-plek. Want douche en toilet.. brrrr nou ja voor en nachtje en 5 pond mag je niet zeuren, toch? , k ga 's-avonds maar niet douchen - donker hok.. stel je voor dat je in 'n d..l trapt.. 's Morgens durf ik het wwel aan - het regent toch, tijd genoeg. (foo vd douche zit bij de verzameling..). Het waait ontzettend en miezert. (je zit nu aan de noordkust van Groot Brittanie). Eesrt maasr even 'n bakkie doen. Bij het hotel - dat off. niet eens open is - krijg ik 'n bakkie. de eigenaresse verontschuldigt zich; ze zitten midden in de verbouwing. Het pand hebben ze vorig jaar gekocht, echter vol verborgen gebreken... Al troost krijg ik 3 lekkere koekjes bij de koffie!Dat helpt!
Dan om 14.30 pas kan ik opbreken; de tent redelijk droog. Op naar Thurso.. Dat stelt ook niet veel voor. een hoofdstraat en that's it! Dan met wind tegen (windkracht 4-5 en regen lekker beulen..) en nog bergie op! Onderweg in Reay en Melvich zie ik B&B - even vragen: bij de een 45 pnd (dat is te vel; als ik vraag om een special price, zegt de dame: no. that's not useable> dus verder. Het volgende adres is vlgs de dame vol: "No-vacances". vlgs mij ziet ze me voor landloper aan..
Op naar Thurso. Daar is en caravanpark.. hup proberen! De jopngedame heeft (tenminste medelijden met een inmiddels verzopen kat! "I can offer you a mobilehome for 25 pounds!" Daar hoef ik geen minuut over na te denken! Met alles er op & er aan - schoon bed, eigen toilet, douche, TV en uitzicht op The Atlantic Ocean! (Ans: nog beter dan in New Castle en beslist geen" Basic" - zoals in Dunkeld!). Lejkker onder de douche: daar knapt de mens van op!.
De volgende dag schijnt 't zonnetje: dat is andere koek!
Op de trappers richting Dunnet-Head: het noordelijkste puntje van Groot Brittanie! Het punt staat niet echt goed aan gegeven, maar de aanhouder wint en om 11.30 sta ik er! 'n aardige mevrouw wil me wel op de foto zetten. Dan op de pedalen voor de allerlaatste etappe: naar John O'Groats. nog 13 miles to go.. Dan om 12.30 sta ik er dan! Dit was'n doel! Bereikt in ruim 4 weken vanaf Koudekerk; 18 dagen vanaf Land's End (exklusief de extra stops in Manchester, Edinburgh en Inverness).

Tja, en er is nog time left voor de Orkney Islands! De ferry gaat om 16.00 u vanaf John O'FGroats. Even tijd voor inkopen ed. dan om 4 pm afvaart vanaf John O'Groats. De overtocht duurt ruim 'n uur. De ferry gaat naar Buray. ik ben de enige passagier,, de fiets wordt vastgesjord aan de reling.. dat blijkt later wel nodig, want de veerboot deinst af & toe flink op de golven. Het zonnetje schijnt, maar het waait behoorlijk. Je moet hier beslist geen aanleg hebben voor zeeziek worden....
Aan de wal wordt de fiets netjes van bord getild; vandaar is het ca 30 miles naar Kirkwall.
Waar ik op hoopte: de wind heb ik in de rug! Het gaat als een speer! Het is ca 30 miles (50 km) naar Kirkwall, maar de wind blaast je er als het ware heen.
M'n verblijfplaats op de eilanden wordt de camping in Kirkwall - prachtig verzorgd! Het blijkt 'n onderdeel van een groot sportcomplex (met overdekt zwembad, fitness ruimtes, ect. De wasgelegenheid wordt dan ook 's morgens zeer uitvoerig schoongemaakt.

ik moet nu echt stoppen; de bib gaat sluiten. Mijn reisverslag van de Orkney's zal ik thuis verder afmaken. De foto's kunnen jullie al wel bewonderen.

Tot ziens, horens, mails in Koudekerk of elders!

Greetings Frits.

Note.
m'n terugreis begint vanavond - per boot naar Aberdeen; daar op het vliegtuig via Londen, naar Schiphol. tot gauw.

• 05 Augustus 2013 - 15:48

Ruud Boot:

Frits,

fantastisch om zo regelmatig je verslag te lezen.
    ik was een paar jaar geleden nog met een stel fotofanaten in het noord westen van schotland. (Isle of Skye)
    leuke kastelen, leuke stadjes , whiskey stokerijen en een fantastisch natuur, alleen een beetje desolaat.

geniet er van !!!!!

Ruud

• 05 Augustus 2013 - 20:47

Jet Verzijl:

Ik krijg sterk het gevoel dat ik op de bagagedrager mee rijd bij het lezen van je avonturen cyclus.
    Nog steeds gooi je al je charmes in de strijd, die je dus altijd wint!!!!!! Hahahahaha

Blijf genieten!

Jet

• 06 Augustus 2013 - 09:00

Nienke:

Hoi pap,

Mooi verhaal weer! De zalmen heb ik niet gespot op de foto's :)
    Ties bewonderd zijn kaart met de koeien graag!
    Tot vanavond op Schiphol!!!!!!!!!!!!

Liefs Nienke

• 06 Augustus 2013 - 15:48

Ben Van De Weerd:

Ha Frtits,

Mooi verslag. Bedankt voor het toesturen. En die stieren zijn van het ras Aberdeen Angus. Dat herinner ik me nog van vroeger. Groet,

Ben.

• 06 Augustus 2013 - 15:54

Lucy Ann:

Het was weer een genot met je mee te lezen. In Frankrijk ging dat niet geweldig (op een Iphone), maar nu in Nederland hebben we erg genoten van je verslagen!
    Ton en Lucy Ann

• 07 Augustus 2013 - 15:17

Gerard Van Winden:

Je hebt weer een fantastische reis gemaakt Frits en allerlei dingen onderweg meegemaakt. Ineens is het dan afgelopen, je einddoel bereikt. Wellicht ben je nu thuis en aan het afkickken. Ik zie je binnenkort wel op de sportschool.

Gerard

• 07 Augustus 2013 - 17:16

Wim Debets:

Mooi!! Aanstekelijk verteld......... 'k heb er van meegenoten!