in the neighbourhood of Manchester - Reisverslag uit Altrincham, Verenigd Koninkrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu in the neighbourhood of Manchester - Reisverslag uit Altrincham, Verenigd Koninkrijk van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

in the neighbourhood of Manchester

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

17 Juli 2013 | Verenigd Koninkrijk, Altrincham

beste mensen,
eindelijk even tijd.. heb er inmiddels al wat meer mijlen op zitten.. en deze gaan niet vanzelf; bij ons is alles (bijna..) vlak, maar hier ben je tel v/d colletjes snel kwijt. Het begon al in de South Downs - voor ik bij fam. Johnson kwam - dat was de vuurdoop. (Jan & Marjon; jullie daar gewandeld?? 'k heb geen voetsporen gezien....). Na verblijf bij Clive & Jane ging het richting Portsmouth. Van Clive een goede tip gehad. "You have to cycle along the canal to Chuichester and from there continue through the forest to Haley-Island. You can cross there by a little ferry to Portsmouth - so you don't go into the city" Thks Clive: een prima route door de natuur en stil. Op het veer tref ik 's echtpaar uit de buurt; ze gaan 'n dagje shoppen in de stad. Als ze horen wat ik van plan ben, "wouw, you're a strong man"! Dan langs de boulevard - op zoek naar de ferry naar the Island of Wight. Er zijn meerdere ferry's... oppassen dus..( 'k zat al bijna op die naar Gernsey..). Ticket kopen en de boot op; de overtocht duurt ca. 20 min. Aan de overkant - in Ryde - is het druk - echt toeristendorp, met souvernirswinkeltjes te kust en te kuur! Gauw wegwezen dus. mijn plan is langs de oostkust omlaag en dan via de zuidkust westwaarts. dat lukt aardig. ik suis ook even de weg af richting zee en kom in Breding. Mooi dorpje.. 'n paar plaatje schieten en dan weer terug; dat valt dus tegen: de beg agfsuizen gaatgoed (als je remmenn goed werken.. maar er tegen op woprdt in de laagste versnelling (max 6-7 km). Als het kan even laveren; als je 'n auto hoort => vlug naar links!
Aan de zuidpunt staat een prachtige vuurtoren; misscvhien kan ik er wel m'n tentje opzetten.. Helaas: CAMP NOT ALLOWED! dus dan maar weer de berg op klimmen en de weg op. Daar komt net 'n politieauto me tegemoet. Even de hand omhoog en ze stoppen warempel.. Of ze en campingsite weten. "It seems you can mangage that. about 3-4 miles on your left you will find two - you can choose". Inderdaad: net voor Bridgestone is de eerste. 'n farm-camp. Voor 5 euro 'n heerlijke douche en plekkie met uitzicht op de Atlantik! 's Nachts waait 't behoorlijk; gelukkig geen regen oid.
De volgende morgen vroeg in .. euh .. sorry: op het zadel en peddelen richting Bridgestone. De voert vlak langs de kust, uitzicht op mooie krijtrotsformaties. Vlak langs de kust is het steil, berg op-berg af; het binnenland is glooiend. Een echt wandelparadijs. Er is een route geheel langs de kust - ca. 70 miles => voor de liefhebbers.. m.n. de dorpjes aan de noord en westkant zijn toeritisch; midden op en de zuidkant vallen mee. Om 10 uur ga ik - bij Yanmouth - met fiets weer naar het vasteland; Het eerste stadje Lymestone, is mooi: oud haventje, terrasjes - dus ook druk daarroo. Vandaar noordwaarts richting Salisbury; mijn doel is Stonehenge (het oude pre-historische raadsel!) Hier staan metershoge menhirs van ettelijke tonnen gewicht, globaal in twee grote cirkels. men zou hiermee de stand van maan. zon, sterren e.a. hemellichamen kunnen bepalen..? Op intewrnet kun je daar uitgebreid over lezen. Een deel vd stenen komt zelfs uit Wales - rollend op boomstammen met mankracht 1000-den jaren geleden daar heen gebracht. Om in Salisbury te ko9men, ga ik via Brockenhurst - door de New Forest. Een natuurgebied waar paar in het wild reondlopen. Deze zoeken nu ook de schaduw op: het is bloedheet. Mijn tentje zet ik op net buiten Salisbury. Tegenover me staat 'n man met zewlf (om)gebouwde camper; hij trerkt daar mee rond - moet wel iedere avond z'nhuuske totaal ombouwem; conclusie: Geef mij maar m'n tent: staat binnen kwartier en zit binnen kwartier weer in de plunjebaal!
De volgende ochtend berggie op naat Stonehenge. Wat 'n drukte! Weer zo'n trekpleister! Je kunt 'n audiotelefoon meekrijgen, om het hele verhaal aan te horen.. Niets voor mij! Terug naar Salisbury; dat moet via 'n vers ge teerde / asfalterrde weg - losse split dus! en jawel.. terwijl ik de berg afsuius.. voel ik dat m'n voorband begint te bobbelen.. ja wel: a puncture! Lanngs de drukke weg plakken is geen optie.. lopen dan maar... Bij 'n inrit naar 'n weiland gaat de fiets op z'n zij en plakken geblazen. Het plakken op zich is geen probleem, maar het piepkleine gaatjew vinden.. met langsrazende (vracht)auto's op 3 mtr afstand, valt niet mee. En dan komt er nog 'n grote maaimachine .. tig keer langs - de berm maaien. Maar de aanhouder wint en na 'n half uurtje kan ik de weg weer op. Van Salisbury richting Wilton -> Bournemouth. Daar ik nu langs 'n dual-carriageway moet gaan fietsen, pak ik 'n stukje trein - ik wil wel veilig kunnen fietsen.

Ik zit in de bib in Altrincham; deze sluit zo; kom morgen terug om het verhaal af te maken en probeer m'n foto's dan te up-loaden (dit zou vlgs de bib-juf moeten kunnen.. maar je weet: eerst zien, dan geloven!
Tot morgen - sleep well!

Goed geslapen allemaal? 't is 10 uur - de bib is eindelijk weer open .. (ten o'clock is ten o'clock, sir. no minute earlier!")

'k heb die nacht een km of 15 voor Exeter getukt - kn tentje - camping droeg geen ASCI-keurmerk.. dat zegt vlg mij al genoeg...ER was wel 'e broodnodige douche! Na 'n dagje zweten is dat waar je als eerste naar verlangt! De volgende dag 8.30 weer op sw pedalen - echt op de pedalen, want ik kom nu Cornwall binnen.. (iets heftiger dan bijv. de Alp d'Huez .. of Mount Vantoux... ) kom maar eens hier, Allart en Sven..)>
Pracht weggetjes langs de kust - colletje op- colletje af. Via Belever - Plymouth bereik ik net niet Truro. Onderweg in een dorpje komen er plots viersterke mannen in gele jas in weg op; elk duwt een bijna 2 meter hoog hek de straat over. Er ligt een spoor dwars over straat.. dan op het station er pal naast plots een hels kabaal.. een stoomfluit.. en dan zie ik een .. tig jaar oude trein, met stoomlocoomotief, langzaam op gang komen.... die komt dan voor m'n neus voorbij tuffen met ongekend kabaal. 'n mooi gezicht, maar dit moet geen ARBO-inspecteur zien.... Als hij voorbij is, schuiven de mannen het hek weer van de straat en kan het verkeer verder.
Zoals gezegd, slaap ik nabij Truro, bij 'n farm, in the middle of nowhere.. Erg mooie planten groeien daar; 'n soort reuzenrabarber, 'n distelbloem; het lijkt wel in de of ik in het dino-tijdperk ben beland. Naasrt mij staat een Hollands echtpaar; ze zijn voor de 1e keer in Engeland: "Het is hier altijd koud en regenachtig, nu maar een keer geprobeerd" En meteen goed raak: ik leef al ruim 14 dagen in tropenland: zon, 26-> 30 gr!!Zij gaan Cornwall verkennen en Wales. 'k geef ze nog wat tips, wat ze beslist moeten gaan zien en zijn daar blij mee. Ze hebben vandaag 'n uurtje gefietst .. viel wat tegen.. niet vlak.
Dedag er op naar Falmouth via Helfords River (waar de geallileerden in 1944 de invasie in Normandie voorbereidden). In Falmouth ga ik 'n Cornwall patsy proberen (deze smaken nog uitstekend!!) en ons oude vakantiehuis ( 20-25 jaar geleden) opzoeken). 'k weet niet zeker of het het juiste huis is - uitzicht op de haven, erker a/d havenzijde. Er om heen is ea gebouwd, staat er wat verdrukt tussen (L,N & E: kijk even, heb foto's gemaakt). Het staat nu (weer .. te koop..).
Dan op weg naar Helston - de militaire helihaven). Er is daar erg druk - m.n. in de lucht, en dan van die grote twee propellorheli's. Via Penzanzega ik naar Land's End. Onderweg spuit ik bij 'n Jetclean nog m'n ketting even schoon. Dat is weer nodig! Dan de laatste km's naar Lands's End - de officiele start van de End to End route. Als ik daar aankom, zit alles dicht: het is vijf uur geweest. Alleen de eettenten zijn nog open. Daar ontmooet ik nopg 'n man die in een dag vanuit Bristol hier heen is geracet (met racefiets... en.. zonder luggage..) Wel even naar het meest ZW-punt van Engeland! een fotoshot bij de paal en dan maar terug, 0op zoek naar een camping. Richting Penzanze - in Sennen - bij een canmp-farm vind ik 'n plekkie. Een pracht zonsondergang ios hier te bewonderen.
Dan na zonsopkomst weer op de pedalen. naar St.Just. Newquay. Langs de ZW kust. Wel pittig wederom. Net voor Pastow moet ik een stuk langs 'n 2 / 4 baansweg. Dat is geen lolletje: de auto's razen als idioten langs je, dus: handen vast a/h stuur, blik op oneindig en gaaaann.....
Iets voor Padstow, in Brighwater, zie ik 'n bord camping. Dat is een goed plan!
7.30 verder (vroeg op, vanwege de hitte). Op naar Bristol. Daar Bristol een erg drukke stad is, ga ik met de trein Bristol door; dan bij Severn Beach er weer uit. In de verte doemt de lange hangbrug al op, waar ik over moet. De vraag is: Hoe kom ik daar? De meeste mensen sturen je de autoweg op:"That's quit simpel sir. Go here right and after a few miles go left.... m.n. dat few miles is echt duidelijk.. Nou ja, na wat geslinger en heen & weer gedraai, sta ik na een half uurtje a/d vooet vd brug: Wat een bouwerk: ca 100 mtr lang. Pracht gezicht. Er tegen op valt mee, niet echt steil. Dan aan de overkoant er weer af - richting Chepstow.Het is een pracht route langs de Severn. Gloucester laat ik rechts liggen; dan in Tewkesbury vind ik - wederom bij een farm - 'n slaapplek.
Gister iets van de route "afgedwaald" => nu dus eerstr weer "en-route" zien te komeen... Iets meer westwaarts ligt Worecester; daar kom ik weer op m''n route. Maar voor ik kan vertrekken, mopet eerst de tent wat drogen: drijfnat vd dauw. De zon schijnt gelukkig al, dus alles eruit, haringen los en naar 'n zopnnige plel slepen. Dan 'n paar keer draaien en in 'e stief kwartietje is tie droog; dwz: zo goed als. Inpakken en wegwezen. In Worecester zoek ik 'n terasje op: time for coffee.
Dan richting Strawley. Wel met haarspeldochten de berg weer op....
Vlg m'n reisboek van Lonely Planet ('t nuttige verjaardagskado van N,SJ,E & J], is er iets verdop een traject met oude stoomlocomotief/-trein. Op naar Bredlew! Een bijzonder mooi oud stadje a/d Severn. Eerst wat drinken aan het water, dan op zoek naar het stationnetje. Dat is snel gevonden. Defiets kan mee in de "luggage-wagon" - ticket kopen en nu wachten tot hij komt ('t is de laatste trein van vandaag).Na 'n half uurtje komt hij aangepuft. De machinist, stoker, conducteur, stationschef zijn allen in uniform van weleer. De wagons zijn ook binnen nog in originele staat. Het lijntje [ ca. 10 miles] in momenteel een privelijn, bemand door vrijwilligers. Het wordt een prachtige rit langs de Severn. Onderweg wqordt 4 of 5 keer gestopt bij een staiuonnetje. Overal op de stations zie je spullen uit de oude tijd staan:karretjes met oude hutkoffers, seinpalen, waterreservoirs ect. Ook staan er nog oude wagons, die nog opgeknapt moeten worden - (alsof ze net onder het stof vandaan gehaald).
Bij het eindstation [Brightnorth] moet ik er uit - helaas. Hier op zioek naar 'n plek voor de tent. Diverse mensen gevraagd; No sir, I don't know. Dan maar even bioj 'n benzinestaion vragen. 'k wil net naar binnen lopen, wordtt ik aan gersproken door een carpenter (dat staat tenminste op z'n busje). Hij vraagt wat ik doe of zoek. Als dat hoort.. "Oh sir, I did this tour last year, in opposite direction - from north to south". "But I perhaps can help yoiu". hij pleegt ' kort telefoongesprek en zegt: "All clear" "Wait a minute I bring you there!" hij rekent even af en 5 minuten later rijdt hij voor me uit - wel weeer de berg op..Na 3 minuten stoppen we bij een prachtiug huis. De bewoners komen al naar buiten en ik word verwelkomt als de "Duke from Koudekerk". 'k krijg 'n super kamer - met douche. 's Morgens staat er een heerlijk opntbijt klaar! Dan vertelt de vrouw des huizes dat hun zoon oon veel fietst, een fanatieke hardloper is, woont in London. En Mark - de timmerman van gisteravond is hun neef; hij heeft hun hele huis verbouwd. Ik verterl dat ik ook in Chichester was en foto's van Ties bij me heb. Als ik deze nog even laat zien, zegt ze: " Oh. he is so lovely. a very nice boy". Aan tafel zit nog en vaste gast van hen; 'n man uit Ozxford, die hier tijdelijk werkt bij ontwerp van dieselmotoren; merk: Bentley! hij vraagt of ik geen motortje kan gebruiken.. That's easier then cycling! Als ik af moet rekenen, vraag ik of ze zich niet vergist. "No sir, it's only 20 pound! En ik krijg nog biscuits, chocolat mee voor onder weg!
Dan weer op de pedalen; er moet ook gwewerkt worden!
Bij de start (8.30) is het lekker koel. Maar omdat ik twee keer de verkeerde kant op gestuurd word, is die lol er snel af. 2 x 10 km voor Jan met de korte achternaam is met de fiets drie kwartier verloren tijd.. en de zon komt er ook aan.. Ironbridge, Wenlock, Adanston zijn de volgende plaatsen, die ik aan doe. Dan Stoke-on-Ten en Stoke-Heath. Als ik naar de laatste vraag, zegt de autobestuurder: " Hay, you want to yale?"
Are they exspecting you? You are on the right way => go straight on!" Als ik er ben, wordt het duidelijk: het is een grote gevangenis, overal politie bewaking, helicopters in de lucht, ect. Zoeken ze iemand.. Zal vast zoiets zijn. In Longford pak ik 'n ijsje.. hmm . Dan weer verder naar Norwitch. vlg het boek is hier een camping, maar niemand weer er een. In het Railwayhotewl even vragen. Daar helpt iemand met 'n Ipad. Er is er een 25 km terug... dat doen we dus niet! Wel bieden ze hier ook kamers aan - een besluit is snel genomen en dat met breakfest voor 25 pnd. Aan de bar nog even wat gebabbeld met 'n ale voor de neus..
De vlg mrg - na het engelse ontbijt, de nfiets op zoeken (deze stond achter slot & grendel in de garage).
Deze dag wordt een korte rit naar Altrincham - daar komt Ans de Graaf bij me. Vandaar fietsen we ca. 2 weken samen naar de Hadrian Wall en Edinburgh.
Voor nu stop ik er even mee; foto's uploaden lijkt niet te lukken; dat is jammer, want m.n. de plaatjes vertellen iets meer - we gaan nog even uitzoeken, hoe dit wel kan.(men weet het niet....???)
tevens en m'n fietsgezellin uit Oslo wil fietsen.....

  • 17 Juli 2013 - 20:14

    Henk:

    Aardig tripje al!!

  • 17 Juli 2013 - 20:17

    Elke :

    Hoi Pap!

    Mooi eerste verslag! Klinkt allemaal weer heel leuk! Ik ben benieuwd naar je foto's! X

  • 18 Juli 2013 - 00:24

    Rika:

    Hallo Frits,

    Bedankt voor je prachtige beschrijvingen! Ik fiets op deze manier bijna met je mee. Zou dat klimmen trouwens echt niet kunnen. Sportief en het verslag is een knap stukje werk.

    groet, Rika

  • 18 Juli 2013 - 10:25

    Pauline:

    Hi Frits, het klinkt allemaal weer typisch" Fritsels"-achtig: veel leuke mensen ontmoeten en leuke plekjes zien.
    Groetjes en have fun, Pauline

  • 18 Juli 2013 - 10:27

    Hans En Fietje:

    Hoi Frits,

    We hebben weer kunnen genieten van je reisverslag, je maakt wel weer van alles mee.
    Je hebt vast weer wat dikkere kuiten gekregen.
    Nog heel veel fiets plezier.

    Lieve groet van Hans en Fietje

  • 18 Juli 2013 - 11:27

    Herman En Corry:

    Goedenmorgen Frits!

    Als je dit leest ben je waarschijnlijk alweer een heel eind verder. Wij zitten hier te bakken in de zomerzon en houden ons dus echt rustig. Geen zin in zweten.
    Leuk om te lezen hoe je vordert en geniet van alles wat je tegen- en overkomt. Hou vol en succes! Raak niet behekst in Stonehenge.
    Groeten,
    Herman en Corry

  • 18 Juli 2013 - 23:00

    Mineke:

    Hallo Frits,
    Leuk om te lezen en je bent voor mij al op veel herkenbare plaatsen geweest. Go on!
    Veel groeten, Mineke

  • 19 Juli 2013 - 10:29

    Carel:

    Hallo Frits,
    Heel veel succes en zal je reisverslagen met plezier lezen.
    Groet, Carel, Anita en de meiden

  • 19 Juli 2013 - 14:42

    Peter :

    Hee Frits,

    Heerlijk om weer te lezen wat je ziet en meemaakt, ga lekker door zo Engeland was mooi in de jaren 70/80 denk dat dat nog zo is. Geniet er van. Succes Peter

  • 21 Juli 2013 - 08:11

    Arie Tuinenburg:

    Hallo Frits


    Waar haal je de "puf" vandaan om naast al die (berg)kilometers ook nog zoveel te zitten tikken...
    Ik ben wel een beetje jaloers op je. Zo fit nog en zoveel rondtrekken. Persoonlijk zou ik 's morgens al in paniek raken of ik 's avonds wel een camping kan vinden... Daarnaast zou ik met m'n hoogtevrees er niet over piekeren om zo'n grote, hoge brug over te gaan op de fiets. Ik vind het met de auto al niet lekker. Vooral het deel aan de zuidkant en de ferry's naar de eilanden spreken mij wel erg aan. Lijkt een beetje op Noorwegen denk ik?

    Geniet van je tocht en ik lees je verslagen met plezier...
    Hartelijke groet
    Arie

  • 21 Juli 2013 - 10:31

    Ties:

    Lieve opa,

    Wat is het leuk om te lezen wat opa allemaal beleeft en dat ook foto's van mij in Engeland getoond worden.
    Ik mis je baard om aan te hangen/trekken wel een beetje, maar veel plezier nog ik wacht nog wel even tot midden augustus.

    Knuffel van Ties

  • 21 Juli 2013 - 11:45

    Nienke:

    Hoi pap,

    Siev zegt net dat er nog een nieuw stukje bij je eerste deel verhaal staat, dat had ik nog niet gelezen. In ieder geval de foto van het huisje in Falmouth kan ik even niet checken, maar ben benieuwd. Het klinkt allemaal weer goed.
    Ik ben nu op weg naar Den Haag, eerst even naar Hely en Ole en dan door naar El en Joris.
    We zullen een kipsate van de bbq voor je eten ;)

    X Nien

  • 21 Juli 2013 - 13:48

    Hans:

    Leest weer gemakkelijk weg. Langzamerhand kom je dichter in de buurt van de whiskey stokerijen. Goed kijken hoe ze dat doen.
    Veel plezier met je verdere tocht, en pas op jezelf.

    Hans

  • 21 Juli 2013 - 14:03

    Coby:

    hoi Frits,dank je wel voor je reisverhaal!Ik geniet ervan ,heel veel plezier de komende tijd!
    grtjes Coby

  • 24 Juli 2013 - 14:52

    Gerrit:

    hoi Fritsl,
    weer een mooi verhaal op z'n Fritsls.Een zware tocht en niet op de fietspaden zo te lezen.
    We missen je hier in Rijnwoude.Nou je toch in GB bent, kan je even een babypakje afgeven bij Kate?Ik betaal je wel terug.
    groet Gerrit en veel plezier!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Altrincham

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

Beste vrienden, beste achtervolgers,

Zodra de zon gaat schijnen,begint het bij mij al weer te kriebelen… Naar buiten.. de paden op de lanen uit… Let wel: de fietspaden op!
Naar het schijnt heb ik nu de smaak te pakken.. dit jaar wordt het al weer voor de derde keer dat ik “een eindje”… ga fietsen: slaapzak, tentje, kookspullen achterop en het kan beginnen…
En waarheen gaan we deze zomer dan heen?

De keuze, stond al vrij snel na m’n terugkeer uit Lapland vast: dit jaar wordt dat Engeland en Schotland ( langs de zuidkust naar Lands End in Cornwall. Daarna langs, cq. over de ruggegraat van dit eiland: het Penninisch gebergte naar de Schotse Hooglanden).

Waarom deze kant op? Wel: enerzijds: ‘k ben nu tweemaal noordwaarts gepeddeld, een maal naar het zuiden. Tja.. wat blijft er dan nog over? Juist: het oosten en westen. En omdat de Wijzen uit het Oosten komen, zag ik niet direct een aanleiding toe om die kant op te gaan.. hoewel, als je even nadenkt: degene die uit het Oosten komen (dezelfde Wijzen dus), gaan Westwaarts! Met andere woorden: Ik ga Westwaarts!

Verder waren er nog twee redenen om met m’n neus in westelijke richting te fietsen.
Ten eerste daar m’n fietsmaat uit Canada (Gary de Leeuw) na z’n “Tour around the World” deze zomer ook weer op het Penninisch Eiland rondtoert. [hij fietste langs de Rijn en Donau – dook toen (vanwege de kou) de laars van Italië in, stak over naar Afrika (Kilimanjaro), Nieuw Zeeland]. Nu komt hij mij een stuk vergezellen door Engeland. Het is de bedoeling dat we elkaar in Ramsgate of Dover ontmoeten en dat we samen langs de zuidkust naar Lands End fietsen. Vandaar gaan we langs de westkust noordwaarts. Gary wil dan Wales in en gaat via Ierland (Dublin) huiswaarts.
Een tweede reden is omdat m’n fietsmaatje uit Oslo (Ans de Graaf) mij eind vorig jaar gevraagd heeft, haar langs de Hadrian Wall te vergezellen. Dit is een oud Romeinse muur, net onder de grens met Schotland. We zullen elkaar ontmoeten in de regio Manchester. Het plan is dan via het Lake District naar Edinburgh (NW-waarts door Schotland). Zij gaat van Edinburgh weer huiswaarts.

En ik? Als ik zo “zit te broeden”… dwalen m’n gedachten dikwijls af naar uiterste puntjes op het land.. de Nordkapp, Cape Finisterre (nabij Santiago de Compostella), Slettness - fyr (de noordelijkst gelegen vuurtoren aan de Noordelijke IJszee) .. beide laatsten heb ik dan wel niet helemaal bereikt, maar een doel moet je je stellen...., toch? Daarom zal dit jaar m’n doel in het uiterste puntje van Schotland zijn: John O’Groats!

John o'Groats is een dorp in Schotland, dat 18 km westelijk ligt van het noordelijkste puntje van het Britse vasteland. Dit draagt de naam: Dunnet Head; ook wel bekend als Easter Head. Het dorp John O’Groats ligt in het raadsgebied Highland en het historische graafschap Caithness. ( in de Schots - Gaelish is dat zoiets als: Taigh Iain Ghròt). (hoe je dat precies uitspreekt, hoor ik daar wel....)
Volgens de geschiedenisboeken zou het dorp zou zijn naam ontlenen aan een Hollander, Jan de Groot, die in 1496 het veerrecht tussen het vasteland en de Orkney-eilanden verwierf van de koning van Schotland (Jacobus IV genaamd).
De graafschap Caithness ligt in het uiterste noordoosten van het vasteland van Schotland, met de hoofdplaats is Wick. De oude, Schots-Gaelische naam voor Caithness, Lieutenancy area, wordt nog af en toe gebruikt.
Na de annexatie door de Orkney-eilanden kwamen Vikingen, die zich vestigden langs de kust. Aan de zuidkant van het graafschap werden deze nederzettingen uitgebreid tot aan Berrieledale. Veel plaatsnamen en een groot aantal familienamen in de laaglanden van het graafschap zijn van Noorse origine. Er werd een Noors dialect gesproken, alhoewel dat nagenoeg verloren is gegaan. We komen in wezen op bekend “Noors” gebied; daar waar ik in 2010 rondzwierf….
Dit gaan we dus even checken….
Volgens de boeken worden er met regelmaat wedstrijden, wandelingen, fietstochten e.d. georganiseerd tussen John O' Groats en Land's End in Cornwall, de meest zuidwestelijke punt van het Britse "vasteland". Dat heeft ook weer z’n voordelen, want… dan zijn er zeker campings, hostels of vriendelijke Engelse Lords, die je onderdak aanbieden… (en wie weet, ontmoet ik wel Ivanhoe, Sir Lancelot of Robin Hood nu eindelijk eens….)
Voor de échte liefhebbers, zoom dan even in op: http://www.endtoenders.co.uk

In ieder geval gaan we weer proberen er het beste ervan maken.
Ik hoop dat ik jullie weer regelmatig kan laten meegenieten van m’n reisavonturen......
heartly regards, Frits.

Note:
Het is nog niet 100% zeker of ik inderdaad Gary tref, daar hij zijn plannen op het laatste moment heeft gewizigd. Hij heeft 5-6 wkn met wind tegen door Frankrijk gefietst en heeft daar op dit moment genoeg van. We will see, what happens.....

For my followers from England, Germany, France, Scandinavia, ect. I shortly tell you what my plans are: This year I will make my cycletour through England and Scotland. Starting along the south coast to Land´s End (Cornwall) and from there along the west coast to John O'Groats. That's the top of Scotland. If you fill in your mailadres, you will recieve frequently my travel stories... Of course I will write my stories in Dutch, but sometimes I will try to give you a short "explication" in English...
If you are interested, you can read something about the End to End tour on: http://www.endtoenders.co.uk.
In the meantime I wish you a good time.

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2013

Wat na-gekeuvel.. ditjes & datjes...

07 Augustus 2013

The Orkney Islands en.. going home...

05 Augustus 2013

Inverness, through the Highlands to John O'Groats.

29 Juli 2013

Edinburgh and first part of the HighLands..

25 Juli 2013

...just passed across the border of Scotland....
Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 616
Totaal aantal bezoekers 131259

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: