Voor vertrek meld ik nóg iets..... - Reisverslag uit Koudekerk a/d Rijn, Nederland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu Voor vertrek meld ik nóg iets..... - Reisverslag uit Koudekerk a/d Rijn, Nederland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

Voor vertrek meld ik nóg iets.....

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

01 Juli 2013 | Nederland, Koudekerk a/d Rijn

......... wel aardig om nog te vertellen..

Als je soms stukken met z’n tweeën fietst, kan het handig zijn “even achterom te kijken” waar je maatje blijft… die te ver achter blijven… of kan ook pech hebben… Dat merkte ik toen ik twee jaar geleden met Gary in de Pyreneeën fietste. Als je bijv. achter elkaar de berg op klimt of af suist, kun je niet even omkijken. Vorig jaar had wat fietsspiegels mee van de Testkees van de Fietsersbond, welke je op het uiteinde van je stuur monteert; deze zijn erg gevoelig (groot, ver uit stekend). Die ik gemonteerd had, kon ik daarom na ’n zwieper langs een muurtje in de afvalbak dumpen… finaal afgebroken! ‘k heb nu een klein spiegeltje op een v/d bar-ends van het stuur, die binnen de “draaicirkel” vallen. Ik hoop dat deze het iets… langer uithouden. (hij moet nog wel even overgezet worden aan de rechter zijde; in Engeland rijdt men nog steeds links.. altans.. daar ga ik van uit...).

Vorig jaar tipte me ’n Hollandse fietser in de buurt van Helsinki op een klein detail: een kompas op je fiets; dat geeft je globaal aan of je “op koers blijft”. Als je bijvoorbeeld door een bosrijk gebied fietst, met weinig of geen herkenningspunten aan de horizon, heb je een indicatie of je de juiste kant op fietst (én ook blijft fietsen….).
Ook is het een goede “richtingaanwijzer” als je een stad in – of uitfietst. Daarmee voorkomen dat je al maar “rondjes om de kerk blijft peddelen”, totdat je merkt: "Hey, deze plek herken ik; hier was ik een half uur geleden vlg. mij ook al…. ".
Daarom heb ik een bel met ingebouwd kompas aangeschaft.
Oh, ja: 'n poosje geleden stelde ik vast dat m'n afdichtingrubbers van de schokbrekers in de voorvork stuk waren en dempers wat vast zaten. Bij de leverancier ving ik bot. Wat dan? Dan mail je naar de fabriek in Duitsland aan. Daar dit model niet meer in produktie is [Focus Blue Ridge], konmen mij me niet meer helpen aan passendem onderdelen; helaas.
Terloops kwam ter sprake wat ik zoal had "uitgespookt"gedurende de afgelopen jaren.... 'n paar km's gefietst. ect ect. Dat leidde tot een mooi verhaaltje op de website van Focus.

Hello Frits,
I wrote a little article about you on the FOCUS website. http://www.focus-bikes.com/de/de/news/focus-news/single-view-de/view/entdeckung-einer-neuen-welt-auf-dem-focus-durch-skandinavien.html
This one is in German but I hope you understand it.
Mit freundlichen Grüßen / Kind Regards
Michael Gursky.
Derby Cycle Werke GmbH

Mooi verhaal, maar daar mee waren dempers (nog) niet afgedicht.... Wat doe je dan? => Op naar Bike-Center Samplonius in Alphen..... Daar is men vlg mij tot alles in staat; en ja wel: Fred demonteerde de vork, reinigde en smeerde de boel en.... zie daar: Het funktioneert weer als nieuw!! Chapeau!!
Tja, en dan merk je in de laatste week dat je zadel kapot is: er zit een scheur dwars over het zitvlak.. Dan maar weer even naar het Bike-center peddelen.... en binnen no-time wordt het euvel verholpen: nieuw zadel er op en hup: karren maar weer. Weer 'n plijm verdiend!
Hoe komt dat, vraag je je dan af? te dikke billen (dat lijkt me sterk, want ik heb 'n strak k..ntje!) te veel km's gedraaid.... af & toe te hete billen... óf: te sterke bilspieren..... laten we het maar op het laatste houden...

En tot slot: ik kan mijn ouwe, vertrouwde gasbrander weer meenemen…
‘k had ik denk ik niet iedereen verteld dat ik m'n vertrouwde brander miste, toen ik thuis kwam…
Wel had ik gemerkt dat er iets vreemds was met één der dozen met spulletjes; hij was opengemaakt en weer met rood-witte tape dicht geplakt..?? Nader onderzoek wees uit dat ik mijn brandertje met gastankje er niet meer in zat. Wel vond ik een brief van de Finse douane…. er waren brandbare en / of explosieve materialen gevonden!! Dat was de reden dat de ene doos was geopend en het voorwerp er uit gehaald. Deze was opgeslagen in het depot van de douane.
Tja..... Wat doe je dan?
Je schrijft een heel onschuldig mailtje aan de douane in Oulu; getekend met: “mijn naam is Haas”. De brander lag nog in het douanedepot. Hoe kan ik deze retour krijgen? Moeilijk-moeilijk. Naar wat heen & weer gemaild te hebben, kom ik er achter dat men wel bereid is de brander op te sturen naar een adres in Finland. Tja: Wat nu? Je mailt een oud collega (uit BBC-tijdperk in Mannheim) in Helsinki, legt hem je probleempje voor. Binnen 2 dagen heb ik bericht terug: “OK, Fritz, ich kläre dass! Kein Problem”.
En zo komt m’n brandertje (wel zonder tankje) ruim twee maanden later vanaf de luchthaven Oulu – via Helsinki - terug in Koudekerk a/d Rijn.
't gaat niet om de brander, maar om het principe.....
Weer wat geleerd! Hoewel: dergelijke problemen had ik bij voorgaande terugvluchten niet.
Ben benieuwd wat ik deze rit weer meemaak…..

(doet me 'n beetje denken aan die keer dat ik op de Hannover-Messe was met drie Siemens collega's. De hoteleigenaar probeerde ons 'n hogere kamerprijs te berekenen, als afgesproken. Dat leidde tot "enige" discussie.... Toen ik zei: "Ich fülle mich betrogen"... liep hij wat rood aan... en ik dacht: "Oei, zo komt hij over de balie....".
Achteraf heb ik via de legale weg ook m'n portie terug gekregen! )

groet, Frits

  • 01 Juli 2013 - 17:40

    Jan :

    ....je denkt ook aan alles !!!!

    ( overigens nog een tip : tandartsen spiegeltjes of keelspiegeltjes op je hem gemonteerd werken ook prima als achteruitkijkspiegel ...om het effe medisch te houden )

    TOITOITOI !!!!!!

  • 01 Juli 2013 - 17:41

    Jan:

    ik bedoelde HELM natuurlijk ... nog een reden om hem op te zetten !!!!!!

  • 01 Juli 2013 - 19:14

    Gerrit:

    Hallo Frits,
    Het begin is al weer leuk om te lezen, en je bent net zo druk als een klein baasje (met pensioen)
    om alles te regelen en voor te bereiden. gasbrandertje is aardig, neem wel een paar lucifertjes mee.
    Een beetje links georienteerd kom je in Engeland en Schotland denk ik goed van pas, maar vergeet rechts toch maar niet.
    He jo heel veel fiets plezier mooi weer en een behouden thuiskomst gewenst.
    Wil en Gerrit

  • 01 Juli 2013 - 22:49

    Erna:

    Dag Frits, Heel veel fietsplezier en een inspirerende reis toegewenst!

  • 02 Juli 2013 - 10:57

    Felix:

    Hoi Frits,
    Heel veel plezier, geniet ervan. Gr,Félix

  • 02 Juli 2013 - 14:33

    Dick En Leny:

    Hoi Frits,
    heel veel plezier met deze nieuwe uitdaging. Wij kijken uit naar de verslagen die je altijd weer zo leuk schrijft.
    Hartelijke groeten van Dick en Leny

  • 02 Juli 2013 - 19:56

    Nienke:

    Hoi pap,

    Ook nu weer veel succes, plezier en genietmomentjes gewenst! En die scheur in je zadel, beetje overdreven hoor, scheurtje met de nadruk op -tje is het, maar goed hij is weer 'heel'.

    Oh en krijg net je sms dat je vandaag de 1e dag alweer 128 km hebt gefietst, toppie!

    Liefs Sievert Jan en Nienke en x-je voor opa van Ties

  • 03 Juli 2013 - 09:14

    Sven:

    Beste Frits,

    Heel veel plezier gewenst bij dit nieuwe avontuur!
    Geniet ervan!

    Groeten,

    Sven.

  • 04 Juli 2013 - 22:11

    Hans:

    Ben benieuwd op welk terras je zit aan een gratis pint.
    Frits heel stoer deze nieuwe operatie. Ik blijf je je volgen.
    Groet,

    Fietje en Hans

  • 07 Juli 2013 - 21:20

    Wim Debets:

    Frits................. ik denk wb dat kapotte zadel toch eerder aan een connectie met die verloren gewaande gasbrander dan aan hete billen. Misschien helpt deze tip je het raadsel op te lossen? (Wat eet je zoals onderweg? )
    Zet 'm op en genieten maar weer!

  • 08 Juli 2013 - 19:58

    Gerard Van Winden:

    Hoiu Frits,
    Ben net terug van mijn ruim 3 weken durende fietstochtje van Roermond naar Arlès bij de Middellandse Zee. Was maar 1350 km. Wel heel veel slecht weer gehad en kou. Hopelijk vergaat het jou beter door de United Kingdom. Van mijn spiegeltje en kompasbel heb ik al 3 lange afstandsfietstochten plezier gehad, zo zie je maar, al rijdende kom je er achter. Nu kan het niet meer kapot.
    Ik wens je heel veel plezierige km,s door het mooie Engeland en Schotland.

    p.s. mijn bezoekjes aan de spprtschool hadden hun vruchten afgeworpen, ik vloog naar boven.

    Groetjes Gerard uit Koudkerk aan den Rijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Koudekerk a/d Rijn

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

Beste vrienden, beste achtervolgers,

Zodra de zon gaat schijnen,begint het bij mij al weer te kriebelen… Naar buiten.. de paden op de lanen uit… Let wel: de fietspaden op!
Naar het schijnt heb ik nu de smaak te pakken.. dit jaar wordt het al weer voor de derde keer dat ik “een eindje”… ga fietsen: slaapzak, tentje, kookspullen achterop en het kan beginnen…
En waarheen gaan we deze zomer dan heen?

De keuze, stond al vrij snel na m’n terugkeer uit Lapland vast: dit jaar wordt dat Engeland en Schotland ( langs de zuidkust naar Lands End in Cornwall. Daarna langs, cq. over de ruggegraat van dit eiland: het Penninisch gebergte naar de Schotse Hooglanden).

Waarom deze kant op? Wel: enerzijds: ‘k ben nu tweemaal noordwaarts gepeddeld, een maal naar het zuiden. Tja.. wat blijft er dan nog over? Juist: het oosten en westen. En omdat de Wijzen uit het Oosten komen, zag ik niet direct een aanleiding toe om die kant op te gaan.. hoewel, als je even nadenkt: degene die uit het Oosten komen (dezelfde Wijzen dus), gaan Westwaarts! Met andere woorden: Ik ga Westwaarts!

Verder waren er nog twee redenen om met m’n neus in westelijke richting te fietsen.
Ten eerste daar m’n fietsmaat uit Canada (Gary de Leeuw) na z’n “Tour around the World” deze zomer ook weer op het Penninisch Eiland rondtoert. [hij fietste langs de Rijn en Donau – dook toen (vanwege de kou) de laars van Italië in, stak over naar Afrika (Kilimanjaro), Nieuw Zeeland]. Nu komt hij mij een stuk vergezellen door Engeland. Het is de bedoeling dat we elkaar in Ramsgate of Dover ontmoeten en dat we samen langs de zuidkust naar Lands End fietsen. Vandaar gaan we langs de westkust noordwaarts. Gary wil dan Wales in en gaat via Ierland (Dublin) huiswaarts.
Een tweede reden is omdat m’n fietsmaatje uit Oslo (Ans de Graaf) mij eind vorig jaar gevraagd heeft, haar langs de Hadrian Wall te vergezellen. Dit is een oud Romeinse muur, net onder de grens met Schotland. We zullen elkaar ontmoeten in de regio Manchester. Het plan is dan via het Lake District naar Edinburgh (NW-waarts door Schotland). Zij gaat van Edinburgh weer huiswaarts.

En ik? Als ik zo “zit te broeden”… dwalen m’n gedachten dikwijls af naar uiterste puntjes op het land.. de Nordkapp, Cape Finisterre (nabij Santiago de Compostella), Slettness - fyr (de noordelijkst gelegen vuurtoren aan de Noordelijke IJszee) .. beide laatsten heb ik dan wel niet helemaal bereikt, maar een doel moet je je stellen...., toch? Daarom zal dit jaar m’n doel in het uiterste puntje van Schotland zijn: John O’Groats!

John o'Groats is een dorp in Schotland, dat 18 km westelijk ligt van het noordelijkste puntje van het Britse vasteland. Dit draagt de naam: Dunnet Head; ook wel bekend als Easter Head. Het dorp John O’Groats ligt in het raadsgebied Highland en het historische graafschap Caithness. ( in de Schots - Gaelish is dat zoiets als: Taigh Iain Ghròt). (hoe je dat precies uitspreekt, hoor ik daar wel....)
Volgens de geschiedenisboeken zou het dorp zou zijn naam ontlenen aan een Hollander, Jan de Groot, die in 1496 het veerrecht tussen het vasteland en de Orkney-eilanden verwierf van de koning van Schotland (Jacobus IV genaamd).
De graafschap Caithness ligt in het uiterste noordoosten van het vasteland van Schotland, met de hoofdplaats is Wick. De oude, Schots-Gaelische naam voor Caithness, Lieutenancy area, wordt nog af en toe gebruikt.
Na de annexatie door de Orkney-eilanden kwamen Vikingen, die zich vestigden langs de kust. Aan de zuidkant van het graafschap werden deze nederzettingen uitgebreid tot aan Berrieledale. Veel plaatsnamen en een groot aantal familienamen in de laaglanden van het graafschap zijn van Noorse origine. Er werd een Noors dialect gesproken, alhoewel dat nagenoeg verloren is gegaan. We komen in wezen op bekend “Noors” gebied; daar waar ik in 2010 rondzwierf….
Dit gaan we dus even checken….
Volgens de boeken worden er met regelmaat wedstrijden, wandelingen, fietstochten e.d. georganiseerd tussen John O' Groats en Land's End in Cornwall, de meest zuidwestelijke punt van het Britse "vasteland". Dat heeft ook weer z’n voordelen, want… dan zijn er zeker campings, hostels of vriendelijke Engelse Lords, die je onderdak aanbieden… (en wie weet, ontmoet ik wel Ivanhoe, Sir Lancelot of Robin Hood nu eindelijk eens….)
Voor de échte liefhebbers, zoom dan even in op: http://www.endtoenders.co.uk

In ieder geval gaan we weer proberen er het beste ervan maken.
Ik hoop dat ik jullie weer regelmatig kan laten meegenieten van m’n reisavonturen......
heartly regards, Frits.

Note:
Het is nog niet 100% zeker of ik inderdaad Gary tref, daar hij zijn plannen op het laatste moment heeft gewizigd. Hij heeft 5-6 wkn met wind tegen door Frankrijk gefietst en heeft daar op dit moment genoeg van. We will see, what happens.....

For my followers from England, Germany, France, Scandinavia, ect. I shortly tell you what my plans are: This year I will make my cycletour through England and Scotland. Starting along the south coast to Land´s End (Cornwall) and from there along the west coast to John O'Groats. That's the top of Scotland. If you fill in your mailadres, you will recieve frequently my travel stories... Of course I will write my stories in Dutch, but sometimes I will try to give you a short "explication" in English...
If you are interested, you can read something about the End to End tour on: http://www.endtoenders.co.uk.
In the meantime I wish you a good time.

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2013

Wat na-gekeuvel.. ditjes & datjes...

07 Augustus 2013

The Orkney Islands en.. going home...

05 Augustus 2013

Inverness, through the Highlands to John O'Groats.

29 Juli 2013

Edinburgh and first part of the HighLands..

25 Juli 2013

...just passed across the border of Scotland....
Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 131297

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: