Intermezzo.. - Reisverslag uit Koudekerk a/d Rijn, Nederland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu Intermezzo.. - Reisverslag uit Koudekerk a/d Rijn, Nederland van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

Intermezzo..

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

26 Juni 2012 | Nederland, Koudekerk a/d Rijn

Om mee te beginnen allereerst een klein lesje Geschiedenis......

Ruim 500 jaar gelden dacht men dat de aarde plat was. Er was één man, die twijfelde daar aan; sterker nog: hij wist het zeker: de aarde moest rond zijn!
Dat was Christoffel Columbus. Hij werd in 1451 geboren in Savona (klein gehucht bij Genua). Als zoon van Domenico Colombo en Susanna Fontanarossa, beiden wevers. Duidelijk is wel dat Columbus uit een eenvoudige familie stamde. Columbus was intelligent en las hij over astronomie, geografie en geschiedenis. Later werkte hij bij een Genuese handelsfirma en deed op zee ervaring op over de navigatie. Wat later verhuisde Columbus naar Lissabon en werkte bij z'n broer als cartograaf. Daar leerde Christoffel meer over de zeeën en raakte vertrouwd met de windsystemen.
Columbus had voor zijn expedities de steun van een staat nodig. In Portugal ving hij bot; dus ging hij het in Spanje proberen: een juiste keus!
Eindelijk: op 3 augustus 1492 vertrok hij met zijn 3 scheepjes, de Santa Maria, de Nina en de Pinta - onder Spaanse vlag - westwaarts.
Columbus dacht na het oversteken van de Atlantische Oceaan Indië bereikt te hebben, maar was in werkelijkheid gestuit op een Nieuwe Wereld (Amerika).
Zijn ontdekking vormde een keerpunt in de wereldgeschiedenis.

Nu vragen jullie je af:
Wat is dit nu weer? Is het Frits nu helemaal in de bol geslagen? Is hij “ietwat de weg kwijt”?
Neen, dat is het niet! Wat dan? Wel nu: ‘k ga dit jaar eens even kijken of onze vriend Columbus het inderdaad bij het rechte eind had. En daarom ga ik naar het eind van de kaart om dit aldaar zelf vastellen.
Voer Columbus met zijn scheepjes over het water; ik doe het – net als de afgelopen twee jaar op de fiets – en verder: ik ga niet west - , maar noordwaarts.
In grove lijnen is het plan,, de tocht afmaken, welke 2 jaar geleden moest afbreken, met dien verstande, dat ik ´m nu in omgekeerde richting wil voltooien. Een stuk door Denemarken, oversteken naar Zweden, tussen de meren, in NO-richting naar Stockholm. Daar oversteken naar Finland. Langs de zuidkust naar Helsinki en vervolgens langs de Russische grens naar boven, naar Lapland - met als einddoel het randje van de kaart... daar waar de vaste bodem onder de voeten...... óf beter gezegd: waar de vaste grond onder m'n (fiets) wielen verdwijnt.... de Barentszee.
En daar zullen we echt kunnen vaststellen of "het land daar écht eindigt"..…....

Onderweg hoop ik nog een oud collega uit de tijd van BBC in Mannheim (´73 -´78) op te kunnen zoeken in Helsinki. Ook bij Stockholm, woont eveneens een oud-BBC-ist. Deze heeft in Korea en Chili gewerkt, is inmiddels ook met pensioen en "op honk" teruggekeert in Zweden.
Achter de schermen probeerden we ook hem nog op te sporen... en ja hoor: dit is inmiddels gelukt... dus: wie weet.......

Of ik nóg een missie heb?
Jazeker: die kreeg ik van Jos Broersen (onze trainer vd Duinkonijnen - onze atletiekgroep).
Hij vroeg me: En Frits, ga je ook naar 't Behouden Huys?
Nee, niet op Terschelling, maar op Nova Zembla. (dat is de locatie, waar Willem Barents tijdens z'n walvisvaarten overwinterde [1596-1597 ]......... of dit ook gaat lukken.... We zullen zien.........

Net als de voorgaande jaren, start ik in m'n uppie; onderweg zie ik wel weer wat óf wie onderweg tegenkom. Wel terf ik de fietsmaat van afgelopen jaar Gary de Leeuw - uit Calgary - in Stockholm. Hoewel onze routes niet exact het zelfde zijn; wellicht fietsen toch een paar dagen samen.

Voor de thuisblijvers en virtuele achtervolgers: hopelijk kan ik jullie je weer iets van m'n belevenissen laten meeproeven.

Groetjes, tot horens, schrijfs en ziens (over een aantal weken),
Frits.

Oh ja: ook heb ik nog een nevenfunctie: 'k ben benoemd tot ad-interim Testkees.
Van de Fietsersbond te Utrecht heb ik fietsverlichting ( LED-lampen) en spiegels mee om deze "on-the-road" en " uit te testen". We zullen over de resultaten hiervan nadien rapporteren.

Ook van Bike Center Samplonius te Aplhen ad Rijn heb ik iets nieuws mee: een set remschoenen [Shimano]. Dit type is op zeer simpele wijze te vervangen en wel middels een "uitschuifsysteem"; m.a.w.: je hoeft hierbij niet het gehele wiel eruit te halen - simpelweg "oude eruit -> nieuwe erin". (een geoefend persoon zou dit eventueel tijdens het rijden moeten kunnen.............).

groet en veel leesplezier, Frits.

  • 02 November 2012 - 17:44

    Coby Roeleveld:

    hoi frits ,ga je echt dit jaar nog naar nova zembla?
    lijkt me zo koud!!!
    hoor het graag!

  • 02 November 2012 - 18:42

    Marcel Verwey:

    Hoi Frits,

    Even voorstellen... Mijn naam is Marcel Verwey. Tot 12 Jaar geleden ben ik werkzaam geweest bij Siemens, John Rademakers (jou welbekend) is mijn zwager en ik ben getrouwd met Shirin (die ik bij Siemens heb ontmoet) die jou enige tijd als leidinggevende heeft mogen meemaken. Verder ben ik je meerdere malen tegen gekomen op je ligfiets. Ik ben dus minimaal in de tweede graad een kennis van je :-). Maar even alle gekheid op een stokje, ik ben via John op jouw fiets spoor terecht gekomen, heb al je verslagen gelezen en ik vind het echt geweldig wat je allemaal presteert en meemaakt! Zelf ben ik ook sinds enkele jaren een fietsfanaat en steeds als ik je reisverslagen lees begint het echt te kriebelen...

    gr,
    Marcel.

  • 02 November 2012 - 20:07

    Gerda Göbel :

    Dag Frits,
    Je gaat toch eerst wel genieten van je a.s grootouderschap!
    Geweldig dat je weer plannen maakt (gemaakt )hebt . Ik volg je weer graag via je
    prachtige verslagen ! gaat het al snel gebeuren?
    Ik blijf je volgen, prettige voorbereiding!
    Groet vanuit de Hooftstraat.
    Gerda

  • 03 November 2012 - 08:04

    Jaap V:

    Ha die Fritzel,
    Weer grootse plannnen! Zal je nauwlettend volgen... Wanneer is de aftrap?
    En, begrijp ik het goed dat je opa wordt?
    Ik hoor van je.
    gr Jaap

  • 03 November 2012 - 14:10

    Rika Keppels:

    Hoi Frits,

    Lineke en Frits, allereerst gefeliciteerd met jullie kleinkind.
    Wat zal je kleinkind straks trots zijn op zulke grootouders.
    Prettige voorbereidingen gewenst voor je volgende fietstocht en ik volg je graag in je prachtige verhalen.

    Groeten,

    Rika

  • 03 November 2012 - 18:49

    Nley:

    Hoi Frits,

    We vonden het al zo stil..., maar je was je aan te voorbereiden op de volgende uitdaging! Leuk en wat lees ik nou? ben je intussen ook nog even opa geworden of zit dat er aan te komen? geweldig, gefeliciteerd, ook voor Lineke natuurlijk.

    Nou Frits we gaan je volgen, alvast veel plezier met alles wat er aan gaat komen.

    Groetjes Sjaak en Nely

  • 04 November 2012 - 10:43

    Wim D:

    Dag Frits,

    Mooie plannen! Kom maar weer op met je avontuurverhalen! Succes en plezier!

    Wim (en vervang die remschoen nou maar gewoon stilstaand!)

  • 04 November 2012 - 12:17

    Stienus:

    Hi Frits,
    Weer een nieuw avontuur en dan nog wel in de kou???
    Wij dachten dat je een hekel hebt aan de kou.
    En dan ook nog Opa geworden , gefeliciteerd natuurlijk ook voor de rest van je familie.
    Wij horen je wel weer,

    Groeten erica en Stienus

  • 04 November 2012 - 13:59

    Lance Amstrong (grapje):

    Dag Ome Frits,

    Om om te horen dat je niet stil kunt zitten...... Wat een mooie tocht in het vooruit zicht.

    Je weet is de echte Lance van zijn voetstuk gevallen, ik was het in ieder geval niet!!!

    Maar misschien moet je dat ook eens proberen een shotje epo!!!

    Succes en we volgen graag je verhalen.

    Allart & Annet

  • 08 November 2012 - 23:08

    Addie En Jannie:

    Hoi Frits,

    Wat een geweldige mooie reis heb je in gedachten. Scandinavië is langzaam aan jouw specialiteit.
    Waar ik wel mee zit : ben je wel thuis als we de "Airborne " weer samen willen lopen ?
    Nog een vraag: ben je nu al opa of nog net niet ?
    Groetjes ook aan Lineke,
    Mede namens Jannie.

    Addie

  • 06 Juni 2013 - 23:50

    Mariska Van Der Ven:

    Hoi Frits,
    Tof hoe je de lezer kan mee laten genieten van alleen nog maar de plannen. Moet wat worden als je straks met de reisverslagen komt! Ik wens je een schitterende tijd toe. Ps: nog bedankt voor je boekjes.
    Groetjes, Mariska

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Koudekerk a/d Rijn

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

Om mee te beginnen allereerst een klein lesje Geschiedenis......

Ruim 500 jaar gelden dacht men dat de aarde plat was. Er was één man, die twijfelde daar aan; sterker nog: hij wist het zeker: de aarde moest rond zijn!
Dat was Christoffel Columbus. Hij werd in 1451 geboren in Savona (klein gehucht bij Genua). Als zoon van Domenico Colombo en Susanna Fontanarossa, beiden wevers. Duidelijk is wel dat Columbus uit een eenvoudige familie stamde. Columbus was intelligent en las hij over astronomie, geografie en geschiedenis. Later werkte hij bij een Genuese handelsfirma en deed op zee ervaring op over de navigatie. Wat later verhuisde Columbus naar Lissabon en werkte bij z'n broer als cartograaf. Daar leerde Christoffel meer over de zeeën en raakte vertrouwd met de windsystemen.
Columbus had voor zijn expedities de steun van een staat nodig. In Portugal ving hij bot; dus ging hij het in Spanje proberen: een juiste keus!
Eindelijk: op 3 augustus 1492 vertrok hij met zijn 3 scheepjes, de Santa Maria, de Nina en de Pinta - onder Spaanse vlag - westwaarts.
Columbus dacht na het oversteken van de Atlantische Oceaan Indië bereikt te hebben, maar was in werkelijkheid gestuit op een Nieuwe Wereld (Amerika).
Zijn ontdekking vormde een keerpunt in de wereldgeschiedenis.

Nu vragen jullie je af:
Wat is dit nu weer? Is het Frits nu helemaal in de bol geslagen? Is hij “ietwat de weg kwijt”?
Neen, dat is het niet! Wat dan? Wel nu: ‘k ga dit jaar eens even kijken of onze vriend Columbus het inderdaad bij het rechte eind had. En daarom ga ik naar het eind van de kaart om dit aldaar zelf vastellen.
Voer Columbus met zijn scheepjes over het water; ik doe het – net als de afgelopen twee jaar op de fiets – en verder: ik ga niet west - , maar noordwaarts.
In grove lijnen is het plan,, de tocht afmaken, welke 2 jaar geleden moest afbreken, met dien verstande, dat ik ´m nu in omgekeerde richting wil voltooien. Een stuk door Denemarken, oversteken naar Zweden, tussen de meren, in NO-richting naar Stockholm. Daar oversteken naar Finland. Langs de zuidkust naar Helsinki en vervolgens langs de Russische grens naar boven, naar Lapland - met als einddoel het randje van de kaart... daar waar de vaste bodem onder de voeten...... óf beter gezegd: waar de vaste grond onder m'n (fiets) wielen verdwijnt.... de Barentszee.
En daar zullen we echt kunnen vaststellen of "het land daar écht eindigt"..…....

Onderweg hoop ik nog een oud collega uit de tijd van BBC in Mannheim (´73 -´78) op te kunnen zoeken in Helsinki. Ook bij Stockholm, woont eveneens een oud-BBC-ist. Deze heeft in Korea en Chili gewerkt, is inmiddels ook met pensioen en "op honk" teruggekeert in Zweden.
Achter de schermen probeerden we ook hem nog op te sporen... en ja hoor: dit is inmiddels gelukt... dus: wie weet.......

Of ik nóg een missie heb?
Jazeker: die kreeg ik van Jos Broersen (onze trainer vd Duinkonijnen - onze atletiekgroep).
Hij vroeg me: En Frits, ga je ook naar 't Behouden Huys?
Nee, niet op Terschelling, maar op Nova Zembla. (dat is de locatie, waar Willem Barents tijdens z'n walvisvaarten overwinterde [1596-1597 ]......... of dit ook gaat lukken.... We zullen zien.........

Net als de voorgaande jaren, start ik in m'n uppie; onderweg zie ik wel weer wat óf wie onderweg tegenkom. Wel terf ik de fietsmaat van afgelopen jaar Gary de Leeuw - uit Calgary - in Stockholm. Hoewel onze routes niet exact het zelfde zijn; wellicht fietsen toch een paar dagen samen.

Voor de thuisblijvers en virtuele achtervolgers: hopelijk kan ik jullie je weer iets van m'n belevenissen laten meeproeven.

Groetjes, tot horens, schrijfs en ziens (over een aantal weken),
Frits.

Oh ja: ook heb ik nog een nevenfunctie: 'k ben benoemd tot ad-interim Testkees.
Van de Fietsersbond te Utrecht heb ik fietsverlichting ( LED-lampen) en spiegels mee om deze "on-the-road" en " uit te testen". We zullen over de resultaten hiervan nadien rapporteren.

Ook van Bike Center Samplonius te Aplhen ad Rijn heb ik iets nieuws mee: een set remschoenen [Shimano]. Dit type is op zeer simpele wijze te vervangen en wel middels een "uitschuifsysteem"; m.a.w.: je hoeft hierbij niet het gehele wiel eruit te halen - simpelweg "oude eruit -> nieuwe erin". (een geoefend persoon zou dit eventueel tijdens het rijden moeten kunnen.............).

Recente Reisverslagen:

19 Augustus 2012

FOTO'S nu geplaatst!

07 Augustus 2012

wat er zo nog te vertellen valt...........

06 Augustus 2012

de laatste etappes en de terugreis...

02 Augustus 2012

... de laatste km's...

26 Juli 2012

..nog even verder tussen de meren, de bossen en ..
Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 1961
Totaal aantal bezoekers 131318

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: