laatste dag op Zweeds grondgebied........ - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu laatste dag op Zweeds grondgebied........ - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

laatste dag op Zweeds grondgebied........

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

14 Juli 2012 | Zweden, Stockholm

beste mensen,

Voordat ik de oversteek naat Turku (Finland) maak, nog even een eeb "krabbel"...
Sinds de laatste keer in Jöngköping weer eea beleefd.....
Zondags slaapt ierdeen meestal wat lange, maar ik was er vorig week vroeg uit (ca. 8.00u). Jammer dat het goot... Daarom even en kijkje nemen in de lucifermuseum van de Zwaluw (bekend, toch?) Wel aardig - niet echt bewonderenswaardig. Dan weer terug, hopelijk schijnt op de camping de zon inmiddels.. want eerst moet het tentje wat droger zijnn.. pas om 11.30 op de fiets. daarna richting Husqvarna (bekend van de naaimachines, grasmaaiers ect. Een enorm complex fiets je dan door en voorbij. Langs de oostkant van het Vättern gaat het NO waarts. Onderweg begint het weer te gieten. Bij Granna een wolbreuk.. vlug een ICA supermarkt in, de tijd doden me pizza eten en Kaffee.. Dan weer op de fiets, hoewwel het nog wat miezert. Net voorbij het stadje, is de weg volledig overspoeld met water, modder en takken. Eea is van de bergen gekomen. De brandweer probeert de zooi op te ruimen. De grond is z..k nat, geen tentje vanavond dus. Bij Odeshog zoek ik een camping - met stuga! De camping is volledig leeg.. wel een telf.nr.. Bellen dus maar.. Jawel: de beheerster woont er niet naast, maar komt er aan, zegt ze. En na 15 min komt er en oude Volvo hetterein op.. de camping is open, maar wordt gerenoveerd. Een enorme zooi! Ik mag in een gel stuge langs de trand. Voor de douche, wc keuken moet ik het gebouw, daar van geeft ze me een sleutel. Binnen is het een ware doolhof.. kasten, buro`s, bouwzooi ect ect. MAAR: ik zit droog en heb een droog bed!

Ergens onderweg rijd ik een stadje binnen, waar het lijkt op rond 1900: het hele stadje staat bomvol oude treinen. Een museum! helaas wordt het momenteel gerenoveerd. wel de moeite waard voor wat plaatjes.
De volgende dag start met stuk vlas plat, met als totje: een steile klim, dan door de wuivende korenvelden en koolzaadvelden: prachtig. In ons land en Engeland spreken ze vak over graan cirkels, de Zweden kennen vlgs mij de graanlijnen.... tot in ´t oneindige...
(foto volgt). Noordelijk van Odeshog ligt een natuurreservaat, daar ga ik door heen. Maarrr... voordat ik daar echt van kan genieten, moet ik een bergje op: 9-10% gedurende 2 a 3 km... ppfff de dat met ze zon op je bol. Dit zweetwerk wordt 3 dubbeldik beloond: wat een uitzicht! De diepblauwe zee ligt op 40-50 mtr ca 100 mtr beneden, strak blauwe lucht.
De weg - eenrichtingsverkeer voor de auto`s, gaat ca 10 km bovenlangs, daarna berg af. met 35 - 40 km gaat het naar beneden.. Dan rijd ik Vadstena binnen. een prachtig oud stadje, mooi slot, en (natuurlijk daarom.. Ook toeristisch! Wegwezen dus! Wel even een ijsje likken, dat wel.. In Osterstad - V.Stanby wordt m`n volgende pitsstop voor de nacht. (na 106 km). Hier ontmoet ik weer de mensen uit Lulea - Zweden, welke ik ook ontmoette bij Berg - a/h Gotacanal.

De volgende dag weer terug en-route; weer berggie op. naar Stjartjorp, Bölnorp,Böberg. Hier staat een enorme papierfabriek v. Billunder, een van formaat 4 a 5x van Gelder in Renkum! Wat een plant! en bergen hout er om heen. Via Kullerstad kom ik in Nörrköping. een oude fabrieksstad. De oude fabrieken zijn binnenin totaal gesloopt en heeft er nu het Touristbyro musea, winkels e.d. in ondergebracht: erg mooi om dit te zien, m.n. met al dat wateer er om heen! vroeg in de namiddag (ca. 16.30) dreigt er onweer en het beginty te hozen.. noodgewongen om 1 - 2 -3 onderdak te vinden. Gelukkig zie ik een wit bord met tent erop langs de weg... nog wel 5 km trappen ... en de eerste drupppels vallen....... net voor boven het luik open gaat, sta ik bij de receptie. Geen tent vannacht - een ROOM in de rij voor deze nacht. Wel met kooknis, potjes en pannetjes! Dat scheelt weer even uitpakken.......
De fiets wordtnaar binnen gemanoveerd. of dat ook mag ? Niet vragen: gewoon doen!!
De volgende morgen vroeg op het zadel: 8.30 rijd ik de camping af. Een mooie maar wel pittige rit langs het water. Kvarsebo, Mövekvarn, Nörköping. Nörköping is niet veel bijzonders. vlug er door heen. Wel even een nieuw kaartje bij de VVV halen en dan weer de stad uit. `k zie nog wel een prachtige oude Volvo langs de straat; met wel een heel bizonder kenteken.. vlgs mij heeft de eigenaar de RVD omgekocht met een kist sigaren....

Tja je wordt af & toe de verkeerde kant op gestuurd (mensen denken soms dat je als fietser ook via de E - wegen (autoweg) naar Stockholm kunt ... Via Västerling - Vänghard, Tyrestby, Hölo, Järne bereik in Södertjale (bekend v/d Scania-Vabis fabrieken). Daar ontmoet ik op de camping een echtpaar uit Den Bosch, zij nodigen me uit voor de koffie (en.. whisky...) Ik slaap als een blok! Na een TOP-dag van 130 km mag dat ook, toch?

`s Nachts giet `t een paar keer, maar de volgende ochtend schijnt de zon weer. De tent even in de zon slepen om ietwat op te drogen. Ns een bak koffie bij de buren vertrek ik ca 11.30. Nog ca. 35 km n. Stockhholm... makkie dus. dat denk ik.... want de stad in wordt een crime: iedere keer weer rijd ik me vast tegen de E4.. en niemand weet wat een fietsroute, laat staan fietspad is..

Over de laatste 10 km doe ik dan ook bijna 2 uur! Dan de hostel zoeken: Zinkesdamm. Daar heb ik afgesproken mer Gary de Leeuw, met fietsmaat uit Calgay (CDN). Om 16.30 zet ik daar m`n fiets tegen het hek. eindelijk..
Gary is er niet - hij is de stad in.
Dat geft niet: heb ik de tijd om rustig m`n fiets af te laden en bedje alvast te spreiden.
Als hij terugkeert, is de begroeting en stevige HUGS.. we drinken samen een bak koffie en vertellen ieders belevenissen.
Gister en vandaag bezoeken we de Gamla Stan, de eilanden ect. Gisteravond nog een eind gewandeld, langs het water.

Straks even de tickets halen voor de veerboot n. Turku en morgenvroeg 7.35 inschepen... vroeg uit de veren dus.

Tot de volgende keer, Frits.




  • 14 Juli 2012 - 16:03

    Peter Wijngaard:

    Frits het is een nat avontuur maar het leest heel prettig. Alsof ik er bij ben :).
    Succes en ga zo door en ik hoop op een beetje beter weer voor je ...

    Gr Peter

  • 14 Juli 2012 - 17:35

    Nienke:

    Hoi paps,

    Waarschijnlijk spreek ik je zo nog even, want wij zijn hele weekend al hier bij mams voor het verven van de babyspullen in de garage. Dan hoef jij dat niet meer te doen :). Je hebt het daar druk zat namelijk, wat heb je weer hoop gezien en vooral gefietst! Leuk!

    Tot zo.

    Kus Nien

  • 14 Juli 2012 - 19:40

    Gerda Göbel:

    Hoi Frits,
    Weer een pittige reis! Nat en koud denk ik zo,maar je kan genieten van al het moois om je heen! En wat heerlijk dat er altijd weer mensen zijn die je zo af en toe verwennen met een stevig glas!!! Goeie reis verder en graag tot horens! Groet van Jan en Gerda

  • 14 Juli 2012 - 19:46

    Wim Van Der Drift:

    Hi Frits, heel veel succes, plezier en toch veel meer zon dan regen toegewenst vanuit een kil, guur en nat Delft. Ik kan je niet "on-line" volgen, omdat wij nu regelmatig lange periodes in Châtin/Frankrijk verblijven en daar heb ik (gelukkig ?) nog geen internet verbinding.
    Ik blijf je avonturen lezen/volgen , maar soms wat later.
    Nogmaals veel plezier in het mooie Zweden!
    Wim

  • 15 Juli 2012 - 07:39

    Gerard Van Winden:

    Hoi Frits,

    Je hebt net zoveel nattigheid als ik naar Z-Fr., maar achter de horizon schijnt altijd de zon. Veel trapplezier met je Santiago fietsmaatje de volgende etappe.
    Groetjes Gerard

  • 15 Juli 2012 - 12:19

    Lucy Ann:

    Ha Frits,
    Wat een avonturen weer; ik ben blij te lezen dat je ook zo nu en dan zon hebt. Ik vind het maar moedig wat je doet.
    Veel succes en plezier!!

  • 15 Juli 2012 - 13:01

    Dick En Leny:

    Ha die Frits, wat een pittige afstanden maak je, met al die zware klimmen en nat weer. Wat goed dat je het volhoudt, je bent een echte doorzetter. Veel plezier met de overtocht naar Finland en hopelijk is het weer daar wat beter.

    Gr, Dick en Leny

  • 15 Juli 2012 - 19:46

    Henk En Gerda:

    Hé Hallo Frits ,
    We hebben genoten van je verhaal en ook daar in Zweden valt genoeg te beleven ,maar je moet verder ,dus nu weer naar de volgende bestemming !
    Wat voor een spannends zal de dag van morgen weer brengen ? Jij staat overal voor open en ziet overal wat leuks in ,heel knap van je !
    Veel fiets plezier en de groetje's van Henk en Gerda

  • 16 Juli 2012 - 06:10

    Gerard De Heer:

    Hoi Frits,
    Je schiet al lekker op, en genoeg te beleven lees ik, alleen een beetje jammer van al dat water wat naar beneden komt.
    Zelf net terug van een weekje Frankrijk, vrienden van ons hebben daar een huisje in de buurt van Lisieux. Heb genoten van wat het Franse land te bieden heeft kaasjes en wijn,niets sportiefs dus.
    Succes en veel plezier verder.

  • 16 Juli 2012 - 08:31

    Wim En Ria De Boer:

    Hoi Frits,
    Wij zijn net terug van een fjordencruise naar Noorwegen.
    Een schitterende reis,alleen het weer viel tegen.
    We wensen je veel plezier tijdens je tocht en een behouden thuiskomst.

  • 16 Juli 2012 - 13:42

    Pauline Aalbersberg:

    Hi Fritsie,

    Wat een heerlijk verfrissend verslag met al je belevenissen. Water, regen, wolkbreuk etc. Geniet van de droge momenten en hopelijk af en toe een zonnetje. Hier is het tussen de buien door ook prima! Have fun.
    Groet, Pauline

  • 16 Juli 2012 - 19:22

    Ruud Van Stam:

    Dag Frits.
    Je hebt een interessant reisverslag. Ik doe het je niet na. Evenals in Nederland heb je veel regen. Hopelijk verderop droger weer. Prettige reis verder.
    veel fietsplezier
    Ruud

  • 21 Juli 2012 - 13:40

    Tineke Kops:

    Hee Frits,
    Vanaf ons landgoedje in Frankrijk volgen we je fietstocht. Veel plezier in Finland en bon courage!
    Tineke en Sef.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Stockholm

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

Om mee te beginnen allereerst een klein lesje Geschiedenis......

Ruim 500 jaar gelden dacht men dat de aarde plat was. Er was één man, die twijfelde daar aan; sterker nog: hij wist het zeker: de aarde moest rond zijn!
Dat was Christoffel Columbus. Hij werd in 1451 geboren in Savona (klein gehucht bij Genua). Als zoon van Domenico Colombo en Susanna Fontanarossa, beiden wevers. Duidelijk is wel dat Columbus uit een eenvoudige familie stamde. Columbus was intelligent en las hij over astronomie, geografie en geschiedenis. Later werkte hij bij een Genuese handelsfirma en deed op zee ervaring op over de navigatie. Wat later verhuisde Columbus naar Lissabon en werkte bij z'n broer als cartograaf. Daar leerde Christoffel meer over de zeeën en raakte vertrouwd met de windsystemen.
Columbus had voor zijn expedities de steun van een staat nodig. In Portugal ving hij bot; dus ging hij het in Spanje proberen: een juiste keus!
Eindelijk: op 3 augustus 1492 vertrok hij met zijn 3 scheepjes, de Santa Maria, de Nina en de Pinta - onder Spaanse vlag - westwaarts.
Columbus dacht na het oversteken van de Atlantische Oceaan Indië bereikt te hebben, maar was in werkelijkheid gestuit op een Nieuwe Wereld (Amerika).
Zijn ontdekking vormde een keerpunt in de wereldgeschiedenis.

Nu vragen jullie je af:
Wat is dit nu weer? Is het Frits nu helemaal in de bol geslagen? Is hij “ietwat de weg kwijt”?
Neen, dat is het niet! Wat dan? Wel nu: ‘k ga dit jaar eens even kijken of onze vriend Columbus het inderdaad bij het rechte eind had. En daarom ga ik naar het eind van de kaart om dit aldaar zelf vastellen.
Voer Columbus met zijn scheepjes over het water; ik doe het – net als de afgelopen twee jaar op de fiets – en verder: ik ga niet west - , maar noordwaarts.
In grove lijnen is het plan,, de tocht afmaken, welke 2 jaar geleden moest afbreken, met dien verstande, dat ik ´m nu in omgekeerde richting wil voltooien. Een stuk door Denemarken, oversteken naar Zweden, tussen de meren, in NO-richting naar Stockholm. Daar oversteken naar Finland. Langs de zuidkust naar Helsinki en vervolgens langs de Russische grens naar boven, naar Lapland - met als einddoel het randje van de kaart... daar waar de vaste bodem onder de voeten...... óf beter gezegd: waar de vaste grond onder m'n (fiets) wielen verdwijnt.... de Barentszee.
En daar zullen we echt kunnen vaststellen of "het land daar écht eindigt"..…....

Onderweg hoop ik nog een oud collega uit de tijd van BBC in Mannheim (´73 -´78) op te kunnen zoeken in Helsinki. Ook bij Stockholm, woont eveneens een oud-BBC-ist. Deze heeft in Korea en Chili gewerkt, is inmiddels ook met pensioen en "op honk" teruggekeert in Zweden.
Achter de schermen probeerden we ook hem nog op te sporen... en ja hoor: dit is inmiddels gelukt... dus: wie weet.......

Of ik nóg een missie heb?
Jazeker: die kreeg ik van Jos Broersen (onze trainer vd Duinkonijnen - onze atletiekgroep).
Hij vroeg me: En Frits, ga je ook naar 't Behouden Huys?
Nee, niet op Terschelling, maar op Nova Zembla. (dat is de locatie, waar Willem Barents tijdens z'n walvisvaarten overwinterde [1596-1597 ]......... of dit ook gaat lukken.... We zullen zien.........

Net als de voorgaande jaren, start ik in m'n uppie; onderweg zie ik wel weer wat óf wie onderweg tegenkom. Wel terf ik de fietsmaat van afgelopen jaar Gary de Leeuw - uit Calgary - in Stockholm. Hoewel onze routes niet exact het zelfde zijn; wellicht fietsen toch een paar dagen samen.

Voor de thuisblijvers en virtuele achtervolgers: hopelijk kan ik jullie je weer iets van m'n belevenissen laten meeproeven.

Groetjes, tot horens, schrijfs en ziens (over een aantal weken),
Frits.

Oh ja: ook heb ik nog een nevenfunctie: 'k ben benoemd tot ad-interim Testkees.
Van de Fietsersbond te Utrecht heb ik fietsverlichting ( LED-lampen) en spiegels mee om deze "on-the-road" en " uit te testen". We zullen over de resultaten hiervan nadien rapporteren.

Ook van Bike Center Samplonius te Aplhen ad Rijn heb ik iets nieuws mee: een set remschoenen [Shimano]. Dit type is op zeer simpele wijze te vervangen en wel middels een "uitschuifsysteem"; m.a.w.: je hoeft hierbij niet het gehele wiel eruit te halen - simpelweg "oude eruit -> nieuwe erin". (een geoefend persoon zou dit eventueel tijdens het rijden moeten kunnen.............).

Recente Reisverslagen:

19 Augustus 2012

FOTO'S nu geplaatst!

07 Augustus 2012

wat er zo nog te vertellen valt...........

06 Augustus 2012

de laatste etappes en de terugreis...

02 Augustus 2012

... de laatste km's...

26 Juli 2012

..nog even verder tussen de meren, de bossen en ..
Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 131245

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: