op Zweedse bodem.......... - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu op Zweedse bodem.......... - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

op Zweedse bodem..........

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

07 Juli 2012 | Zweden, Jönköping

beste allemaal,

AAn land maak je meteen kennis met de Zweedse mentaliteit: behulpzaam, vriendelijk, gastvrij! Ook zie (en merk je) na een paar minuten het verschil al: de buitenlanders razen de boot af en scheuren je voorbij....(uit D,F en zelfs uit NL!). de laatseten komen je lid toetrend voorbij, en dat in en voor hun vreemd land..
Even de stad door, dan er weer snel uit! Ook hier vreet dat tijd (ca. 30 min!).
Het begint meteen pittig: vals plat, colletjes van 7-8% en dat een paar km lang. Het wel lekker weer: zon, beetje wind, 20-23 gr. Zolang je blijft fietsen is dat geen probleem, maar als je stopt.... verlies je 50cc \ min! of meer...Drinken is dus pre. (nu drink ik dagelijks ca. 6 bidons [4-5 ltr] per dag - water helpt het beste!
Na ca. 30 km vind ik het ewelletjes. Een camping is er schijnbaar niet in de buurt en bij het strand staat een geel bord mettentje en rood kruis er door.. Er staan wel wat stacaravans - met angstig kijkende bewoners..... Wat nu? Gewoon met "big smile" een restaurant binnenlopen en "domme vraag stellen".... Nee niet hier de tent opzetten, maar daar mag het wel: naast de paarden in de wei. Niet lang over nadenken: gewoon doen!
Als ik bijna klaar ben, komen wat kinderen kijken.. Wat doe jij? Mag dat? (het blijken Engelse kids hier op vakantie). Stel blagen!!
Bij het eten van een snickers, breekt m'n tand.. morgen eerst tandarts zoeken en laten repareren .. In het dorp verderop gebeurd dat. Het heeft een ernstig te overwegen advies: andere tandarts zoeken, dit is amateurswerk! Dus!
Deze dag krijg ik al de volle laag: voor Bastad een helling van de 2e categogie! pufen dus! Wel wordt dit beloond met een fraai uitzicht over de baai en een pracht pad langs de zee. Ook kom ik door Laholm - een stdje uit de middeleeuwen, met nog een echt oud centrumpje. Deze nacht slaap ik op een camping....? tot nu toe de minste: weinig sanitair, niet echt schoon. Als de prijs er dan naar is, heb ik er vrede mee, maar dan de volle jets betalen en voor de douche nog 5 kr per 3 min vragen...
Vandaag kwam ik nog een Zwitser tegen(ca 25-30 jr). Hij was met de Hurtigruten naar de Noordkaap gevaren en fietste nu terug... ook een idee...

Woensdag - zit ik Kaffee te leuten in een supermarkt, komt iemand op mij af. In 't Engels met accent spreekt hij me aan: het blijkt een Duitser van origine en heeft met z'n vrouw een alg-park (elanden).Hij vraagt of ik hem wil bezoeken, het is wel 3 km de bush in.... nou, ik waag het er op. Nou die 2 x 3 km worden 3 dubbeldik beloond: ontvangst met Kaffee met Waffel, Yodbearen (aardbeien), jam en berg slagroom! Hij heeft 3 jaar met z'n vrouw rond getroken in een oude bus en zijn hier "blijven hangen"!
Nadat ze mijn plannen hebben aangehoord, krijg ik een bos berkentakken in de hand geduwd en mag het park in. Er zijn 4 afgerasterde stukken (elk ca 2 voetbalvelden groot). Daar zie ik 4 mannetjes in de schaduw onder de bomen liggen ('t is te warm voor die arme beesten). Verderop de moeders (3) met kleintjes (2, 4 en 7 mnd oud) de laatsten staan te wiebelen op hun lange benen, als ze dichterbij komen. Bij het aanreiken van de berkentakken moet je even oppassen: Jeetje, Wat hebben die beesten een kracht: als je niet oppast, trekken ze je door het gaas heen....
Na nog een bak koffie neem ik afscheid en zoek m'n route weer op. Na nog wat km's, wordt het tijd een slaapplek te zoeken. Dat valt niet mee: vlgs de Touristinfo zijn 2 op ca. 10km. Deze zijn beiden opgeheven.. op een van deze mag ik staan van een aardige buurvrouw. Als net wil beginnen met afladen, komt een andere, oudere buv: Ik moet hier weg, ik verstoor hun rust, ect, Nou ja, dan maar verderop.. na een een dik uur trappen, kom ik bij een mooie camping aan een meer, het staat vol met caravans met vaste bewoners. Voor een nachtje is er wel plek. Eindelijk: ik ben het wat zat geworden: het is 19.45 u en de km-teller staat op 103.... Erg mooi gelegen, uitstekend sanitair.
De vlg dag vertrek ik ca.9.00, ik moet eer op m'n oude route zien te komen. (daar ben ik gisteravond van afgeweken om de camping te zoeken. Met wat bergwerk, grevel wegen, zit ik tegen 13.00 weer op de route. Nu begint er een stuk grevelweg en berg op - berg af.Het is echt uitkijken geblazen: bij het berg op in de laagste versnellig (4-5 km\u en berg af niet te snel, anders ga je onherroepelijk onderuit! (en lig je in je midle-of-no-where onderuit...
Af & toe stoot het aardig, de banden hebben het zwaar te verduren.. dan voel ik de vrelgen vd achterband..... opompen proberen. Dat lukt aardig, gelukkig. Bij een boer vraag ik om een plek voor een tentje: Nee, dat mag niet, je kunt verderop "vrij- kamperen en het meer in" is hun advies. Verder dan maar.. Dan voel ik de velg weer.... Gelukkig: daar iets verder is een boerderij, met honden, die blaffen als idioten! Het zijn eskimo-honden. Pracht beesten - om ze achter het gaas te zien. Dichterbij ze aanspreken helpt, ze kwispellen: een goed teken!
De familie zit aan tafel te eten, op m'n vraagof ze plekkie hebben, reageert iedereen enthousiast. Het blijkt een boerderij met wat (vlees) koeien (voor de liefhebberij), schapen, voor de wol. Verder werken vader en beide zoons in de bosbouw (bomen worden gekapt voor de papierindustie). Als m'n tentje op zet, komt de boer een hamburger met broodje + sla brengen: That's for you, you need it! Hij belt een van z'n medewerkers bellen, die in het kleine huisje woont. Hij is er niet en ik mag zijn toilet en douche gebruiken: SUPER!
Vrijdag: hmmm m'n band is wat zacht, maar niet 100% leeg.. Wat doe ik? Keihard oppompen en berg-af. 't proberen waard. Eerst gaat het goed, maar dan wordt de band zachter en zachter... Met m'n eigen pompje krijg ik er niet genoeg meer in... ik besluit hem nu elke .. km op te pompen en dan hard verder scheuren.. kijken hoe ver ik kom....Bij een stopplaats ligt een ree op de weghelft, pas aangereden ( even voor de goede orde: NIET door mij!)
In Taberg vraag ik bij een woonhuis een goede pomp, zoek een plek, zet de fiets op z'n kop en plakken is nu de enigste wat nog rest... het voorwiel kan er simpel even uit, maar de band achter vraagt wat ervaring... dat lukt. Nu het gaatje zoeken... dat valt niet mee.. piepklein gaatje of scheurtje net op de naad, aan de achterkant van het ventiel! Geen echt lek dus, waarschijnlijk gister op de grevelweg (ruim 25 km) te hard en veel gehobbeld). De zoon des huizes brengt me nog een kan water met beker - voor de ergste dorst!
Een beroerdere plaats bestaat er niet! De aanhouder wint en na ca. drie kwartier is de klus geklaard! de pomp net afval netjes terug brengen en verder sjeezen. Dat is een ver schil, zeg.
Net voor Jönköping begint het te spetteren...... en hard! Vlug een kiosk in; wat later een goktent blijkt te zijn. Het is nog ca 8 km naar het centrum.. het komt meet bakken uit de hemel.. ggen tentenweer. dat wordt een hostel oid. na een uur waag ik het erop. Iets spat het nog. In de stad zoek ik een hostel op - dan is het leed snel vergeten. Nu is er ook tijd en de gelegenheid om de klamotten te wassen (en sorteren en evt. te dumpen..)
Zaterdag(nu dus): de stad verkennen, de ketting schoon spuiten en olien - ook dat is soms noodzakelijk.
Bij goed weer, morgen verder op de pedalen - langs de oostzijde van de Vättern.

Tot de vlg keer, Frits

Bij het Touristbyro tref ik weer de twee Spanjaarden uit Madrid. Deze trof ik ook in Lungby (ca 80 km zuidelijker) - tja de wereld is af & toe klein....



  • 07 Juli 2012 - 14:52

    Lucy Ann:

    Ha Frits,
    Het is weer als vanouds: mooie verhalen en bijzondere belevenissen. Petje af voor je doorzettingsvermogen, maar je maakt daardoor ook wel mooie dingen mee.
    Succes verder!

  • 07 Juli 2012 - 16:13

    Rianne En Freddy:

    Leuk om weer met uw belevenissen mee te mogen genieten! Succes de komende weken!

  • 07 Juli 2012 - 17:40

    Elke:

    Hoi Pap,

    Alweer genoeg avonturen beleeft de eerste dagen! Zet hem op!

    X

  • 08 Juli 2012 - 08:27

    Kitty V Bakel:

    Hoi Frits,
    Wat ben je toch een avonturier!!!
    Erg leuk om je verslagen te lezen.
    Veel plezier en succes op je verdere tocht ( en doe een beetje voorzichtig hè !)
    Groeten,
    Kitty

  • 08 Juli 2012 - 16:54

    Ans De Graaf,:

    Ik zie het allemaal voor me Frits, wat je allemaal zo schrijft. Genieten maar!

  • 09 Juli 2012 - 06:31

    Sven:

    Goed bezig daar Frits. Ga zo door!

  • 09 Juli 2012 - 09:26

    Nienke:

    Hoi pap.

    Wow, wat heb je alweer een hoop gezien en gedaan zo te lezen. Super! Wij doen het hier in Toscana wat rustiger aan :) Veel plezier!

    Dikke kus Nien (en Siev)

  • 09 Juli 2012 - 09:34

    Jos:

    Leuk Frits ! Zo te lezen ben je weer volop aan het genieten. Veel plezier verder en sterkte met je tand...

  • 09 Juli 2012 - 14:23

    Pauline Aalbersberg:

    Hoi frits,

    Het klinkt allemaal ietsepietsie minder dan je vorige reizen. In Zweden duidelijk niet alleen dol enthousiaste bewoners die je binnenkomen halen. Je blijft wel van alles genieten. Succes met je reis.

    Groetjes,
    Pauline

  • 13 Juli 2012 - 14:57

    Rika Keppels:

    Hoi Frits,

    Bedankt voor je email. Het lijkt wel of je in een andere wereld leeft. Zoveel verrassende ontmoetingen. Als je alleen reist ben je wel meer benaderbaar dan in een groepje. En de meeste mensen zijn benieuwd naar je reisdoel en reisverhalen en zo ontstaan er leuke contacten. En wat zijn vele mensen gastvrij en vol vertrouwen om dan zomaar een slaappplaats aan te bieden. Jouw spontaniteit en belangstelling voor de mensen doet de rest en zo lig je dan weer in een of andere bedstee. Wat zijn de huizen anders dan in Nederland als je naar de houten gekleurde wanden en daken kijkt. Zelf ben ik in 2000 met enkele stagiaires vanuit ROC Arnhem in het kader van een uitwisseling ook 2 weken in Jonkoping geweest. Een redelijk vlakke streek. Dus wel te fietsen, maar zet hem op in de bergachtige gebieden!!!Doe wel voorzichtig. Ik geniet met je mee.
    Hartelijke groeten,
    Rika Keppels

  • 16 Juli 2012 - 14:03

    Marjan Van Eeden:

    Zo sterk, jij 7-7 op Zweedse bodem en wij op Nl-se na 3 weken Zweden, zo heerlijk gehad. Ook wij zijn door Taberg en Jonkoping gekomen op onze weg zuidwaarts. Gestart in Goteborg en eerst vrij Noordelijk gefietst via klaralvleden naar Noose grens. Kortom, prachtig! ik ga je nu volgen via je bloq, leuk! Fijne en heel goede reis, hartelijke groet, Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jönköping

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

Om mee te beginnen allereerst een klein lesje Geschiedenis......

Ruim 500 jaar gelden dacht men dat de aarde plat was. Er was één man, die twijfelde daar aan; sterker nog: hij wist het zeker: de aarde moest rond zijn!
Dat was Christoffel Columbus. Hij werd in 1451 geboren in Savona (klein gehucht bij Genua). Als zoon van Domenico Colombo en Susanna Fontanarossa, beiden wevers. Duidelijk is wel dat Columbus uit een eenvoudige familie stamde. Columbus was intelligent en las hij over astronomie, geografie en geschiedenis. Later werkte hij bij een Genuese handelsfirma en deed op zee ervaring op over de navigatie. Wat later verhuisde Columbus naar Lissabon en werkte bij z'n broer als cartograaf. Daar leerde Christoffel meer over de zeeën en raakte vertrouwd met de windsystemen.
Columbus had voor zijn expedities de steun van een staat nodig. In Portugal ving hij bot; dus ging hij het in Spanje proberen: een juiste keus!
Eindelijk: op 3 augustus 1492 vertrok hij met zijn 3 scheepjes, de Santa Maria, de Nina en de Pinta - onder Spaanse vlag - westwaarts.
Columbus dacht na het oversteken van de Atlantische Oceaan Indië bereikt te hebben, maar was in werkelijkheid gestuit op een Nieuwe Wereld (Amerika).
Zijn ontdekking vormde een keerpunt in de wereldgeschiedenis.

Nu vragen jullie je af:
Wat is dit nu weer? Is het Frits nu helemaal in de bol geslagen? Is hij “ietwat de weg kwijt”?
Neen, dat is het niet! Wat dan? Wel nu: ‘k ga dit jaar eens even kijken of onze vriend Columbus het inderdaad bij het rechte eind had. En daarom ga ik naar het eind van de kaart om dit aldaar zelf vastellen.
Voer Columbus met zijn scheepjes over het water; ik doe het – net als de afgelopen twee jaar op de fiets – en verder: ik ga niet west - , maar noordwaarts.
In grove lijnen is het plan,, de tocht afmaken, welke 2 jaar geleden moest afbreken, met dien verstande, dat ik ´m nu in omgekeerde richting wil voltooien. Een stuk door Denemarken, oversteken naar Zweden, tussen de meren, in NO-richting naar Stockholm. Daar oversteken naar Finland. Langs de zuidkust naar Helsinki en vervolgens langs de Russische grens naar boven, naar Lapland - met als einddoel het randje van de kaart... daar waar de vaste bodem onder de voeten...... óf beter gezegd: waar de vaste grond onder m'n (fiets) wielen verdwijnt.... de Barentszee.
En daar zullen we echt kunnen vaststellen of "het land daar écht eindigt"..…....

Onderweg hoop ik nog een oud collega uit de tijd van BBC in Mannheim (´73 -´78) op te kunnen zoeken in Helsinki. Ook bij Stockholm, woont eveneens een oud-BBC-ist. Deze heeft in Korea en Chili gewerkt, is inmiddels ook met pensioen en "op honk" teruggekeert in Zweden.
Achter de schermen probeerden we ook hem nog op te sporen... en ja hoor: dit is inmiddels gelukt... dus: wie weet.......

Of ik nóg een missie heb?
Jazeker: die kreeg ik van Jos Broersen (onze trainer vd Duinkonijnen - onze atletiekgroep).
Hij vroeg me: En Frits, ga je ook naar 't Behouden Huys?
Nee, niet op Terschelling, maar op Nova Zembla. (dat is de locatie, waar Willem Barents tijdens z'n walvisvaarten overwinterde [1596-1597 ]......... of dit ook gaat lukken.... We zullen zien.........

Net als de voorgaande jaren, start ik in m'n uppie; onderweg zie ik wel weer wat óf wie onderweg tegenkom. Wel terf ik de fietsmaat van afgelopen jaar Gary de Leeuw - uit Calgary - in Stockholm. Hoewel onze routes niet exact het zelfde zijn; wellicht fietsen toch een paar dagen samen.

Voor de thuisblijvers en virtuele achtervolgers: hopelijk kan ik jullie je weer iets van m'n belevenissen laten meeproeven.

Groetjes, tot horens, schrijfs en ziens (over een aantal weken),
Frits.

Oh ja: ook heb ik nog een nevenfunctie: 'k ben benoemd tot ad-interim Testkees.
Van de Fietsersbond te Utrecht heb ik fietsverlichting ( LED-lampen) en spiegels mee om deze "on-the-road" en " uit te testen". We zullen over de resultaten hiervan nadien rapporteren.

Ook van Bike Center Samplonius te Aplhen ad Rijn heb ik iets nieuws mee: een set remschoenen [Shimano]. Dit type is op zeer simpele wijze te vervangen en wel middels een "uitschuifsysteem"; m.a.w.: je hoeft hierbij niet het gehele wiel eruit te halen - simpelweg "oude eruit -> nieuwe erin". (een geoefend persoon zou dit eventueel tijdens het rijden moeten kunnen.............).

Recente Reisverslagen:

19 Augustus 2012

FOTO'S nu geplaatst!

07 Augustus 2012

wat er zo nog te vertellen valt...........

06 Augustus 2012

de laatste etappes en de terugreis...

02 Augustus 2012

... de laatste km's...

26 Juli 2012

..nog even verder tussen de meren, de bossen en ..
Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 790
Totaal aantal bezoekers 131299

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: