eerste weekje - Reisverslag uit Dokka, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu eerste weekje - Reisverslag uit Dokka, Noorwegen van Frits Nijhof - WaarBenJij.nu

eerste weekje

Door: fritsnijhof

Blijf op de hoogte en volg Frits

08 Juli 2010 | Noorwegen, Dokka

zie zo, de eerste week zit er op. gestart in Koudekerk ad Rijn, samen met Izaak Luteijn (hij kwam mij de 3e juli halen en had al 30 op zijn teller). Na de koffie op de fiets richting Utrecht, eerst langs de oude Rijn. In Woerden omhoog, via Wilnis, Buntschoten, Hilversum (hier pitsstop: koffie met appelpunt, verder richting Baarn. Net voor het spoor onze 1e oefening: band plakken! Izaak reed over een scherp steentje. Daarna verder, bij Nijkerk de polder in. In Zeewolde slaan we onze eerste bivak op: dwz: we slapen bij zuslief. Goed geregeld, toch? Prima bevallen. Ineke & Henny bedankt!
De 2e etappe gaat naar Tynaarlo - de
camping van oud-collega Jan Hendrik en Renate Blaauw.We weten dat zij er niet zijn, maar vinden een pracht plek. Ik ga nadien nog even naar Cafe Centraal - in het dorp, om de trek wat te minderen. Ook nog even meegenoten vd voetbalwedstrijd. Bij terugkomst stond JH al op de weg te wenken...
nog wat nagepraat over het wel & wee bij de fa. S. Wat mij opviel: bij de reservering vd overnachting - een paar sweken terug - meende ik gehoord te hebben, dat hun bed beschikbaar was..? of zoiets als: bij hun in bed...? of had JH het nu over een hunnebed, aan de rand van het dorp...? Ik zal dat tzt nog eens navragen.
De volgende morgen gaan we met z'n vieren op stap: Jan Hendrik en zoon Vincent gaan mee op de tandem. Zij willen mee tot Nieuw Beerta. Daar woont oud collega Derk Huisman. Maar helaas: zij komen niet zover: net voor ane .. pppsssstt: lekke band. We plakken de band wel 3-4 x, maar de lucht komt er met dezelfde snelheid weer uit. Jammer. Zij gaan te voet n. Ane - daar woont een fietsemaker. Izaak en ik karren door n. Nw Beerta. Derk is totaal verrast als er plots twee collega's voor zijn neus staan. We krijgen een excursie over de. State en babbelen "even" bij. Kort voor vertrek moeten we nog efkes de zolder op. Dat is het domein van onze Oberbahnhofsvorster! alleen zijn rode pet en spiegelei ontbreken nog. Tot in het kleinste detail is met spooremplacement uitgevoerd, vlgs mij alles op schaal. OOk de aankondigingen ( uiteraar in Hoch-Deutsch)en andere geluiden, zoals dat van remmende en vertrekkende loc's lopen stip op tijd vlgs de dienstregeling. (de NS kan hier nog wat van leren!)
Er viel mij nog iets op: de constructie-tekeningen van Derk werden bij de fa. altijd gefiatteerd met DEH. Op de linker voordeurpost staat onderaan ook de letters DEH - aangevuld met het getal 19. Zou hij de State (bj 1684) ook gecheckt hebben? en wel 19 x?
Na ruim 2 uur wordt het weer eens tijd.. We komen die dag niet zo ver (75 km). Dat mag de pret niet drukken; het was oergezellig! tot in Leer komen we.
De vlg dag iets vroeger uit de veren, richting Weifelstede, Jade, Overgonne. De weser over met een pont is een korte onderbreking. Via Loxted, Donnern, Wehdel "strandden" we bij de Silbersee. (Nee: David Shuterhand of Winnetou in geen velden of wegen te bekennen). 130 km gedraaid!
Deze dag steken we de Elbe over - bij Gluckstadt. Hier buigt Izaak af in ZO richting; hij gaat naar z'n dochter in Hamburg. We doen nog een bakkie en nemen afscheid. ik ga verder richting Kiel. Waarschijnlijk mis ik een bordje, want in de nm stel ik rond half vier vast dat er iets niet klopt. Nee - niet terug; dan maar extra rondje om het af te leren. Om 20.30 vind ik het welletjes. met 145 een top-dag.
Kiel is nog een kleine 30 km - dat wordt morgen een makkie!
Twee uurtjes denk ik nog nodig te hebben.. nou die heb ik echt nodig. Vlak voor Kiel komt er nog een plensbui.. even snel bij een ARAL tankstation naar binnen. een bak koffie + koek smaakt altijd.
(NOTE: JH -> jammer hier geen gebak).
Op de Norwegen-Quai is het al erg druk; heb nog tijd genoeg, denk ik...
Een fiets + fietser kunnen altijd mee.. ja, dat is zo, maar een hut is verplicht! de bootreis duurt 19 uur.
Er wordt zenuwachtig gemaild en gebeld met de rederij in Oslo.. 10 min voor vertrek krijg ik groen licht: er is nog een hut geregeldd. Als een bezetene sjees ik door de controlepoort en rij de boot op. achter mij gaat de klep langzaam omhoog.. ik had geen 5 min later moeten zijn. Anderszijds: het geluk is altijd met de dommen! op de boot kijk ik m'n ogen uit: een cruise-schip met alles er op en er aan!
De meeste passagiers zijn van dat soort, waartoe ikzelf ook behoor de grijze golf! Wie ik mis: Joop en Ankie!
Tijdens de overtocht vermaak ik mij opperbest: wat eten, mensen kijken, wat lezen, over Noorwegen, zonnen op het achterdek - tussen de mannen met met witte ..... en gelijk gekleurde sportsokken; ook dames, van enige omvang, gekleed in legging of een wat "zu kurzes Høschen..." en natuurlijk slapen. Oh ja: en natuurlijk op een megascherm het WK-duel kijken.
Om 10 uur meren we af in Oslo; het laatste deel vd route is prachtig: de Oslo-fjord door.
Als je als laatste op de boot komt, moet je wachten tot bijna de laatste vrachtauto wegtuft: met m'n ranke lijf kan ik me nog net tussen de wagens door murwen, maar een vol gepakte fiets is een ander verhaal.
Op de kade snak ik naar een bakkie, dus... effe een Break-out!
Een stad in komen is vaak geen probleem: volg de borden: Sentrum. Anders wordt het, als je eruit wilt... Gelukkig had ik van Ans - m'n Noorse fietsmaatje - een stadsplattegrond en routebeschrijving ontvangen. Desondanks is het nog even puzzelen. Probleem is ook dat de een zegt: heuvel op, terwijl de ander juist heuvel af zegt... Wel een goede training, maar dat kan thuis ook. Een oud manneke ziet dat ik een oranje sjaal met rood-wit-blauwe vlaggetjes over de bagage heb. hij zegt: ik zal het U vertellen als jullie zondag het WK wiinen. Tuurlijk zeg ik volmondig: YES, of course, We will win, Sir!! (terug kom ik toch niet via Oslo....)
Op ca. 35 km staat een dame in oranje T-shirt en veldboeket langs de weg. Dat is m'n fietsmaatje! we eten nog wat wilde aardbeitjes en leggen de laatste 15 km gezamenlijk af.
De eerste dagen in NL en D was gem. 100 km per dag makkelijk haalbaar; de maandag zelfs 145; of dit hier ook lukken.. ik denk het niet - de tijd zal het leren.

Kalm aan dan breekt het lijntje niet!

En:
ik wil ook nog wat zien van dit schitterende land!

  • 08 Juli 2010 - 16:03

    Robert Gesink :

    He ome frits,

    Wat een leuk verhaal, super dat je al zo ver bent. Geniet er van en pas op voor de lekke banden.

    Groet,

    Allart

  • 08 Juli 2010 - 17:34

    Jaap Verhorst:

    Ha die Fritzel!
    Leuk om je reisverhalen te lezen. Het is een hele onderneming. Ik wens je dan ook veel sterkte en vooral veel plezier! Ik blijf je volgen...
    gr Jaap

  • 08 Juli 2010 - 17:34

    Jan Hendrik Blaauw:

    Beste Frits, Je gaat wel hard hoor. Ik had niet gedacht dat je al zo ver zou zijn. Geniet ook een beetje en koop maar eens een gebakje. Dan denk je ook weer aan mij en Shell. Groeten,

    Jan-Hendrik

  • 08 Juli 2010 - 18:58

    Chrik En Marianne:

    Hoi Frits,

    Je bent de zoveelste uitdaging aangegaan. Geweldig. 38 Jaar geleden waren wij op huwelijksreis in Noorwegen. Een onvergetelijke ervaring. Dat wensen we jou ook toe. Geniet van de natuur en de rust. We hopen dat je de olie tegen de muggen niet nodig zult hebben. Zolang we thuis zijn zullen we je volgen. Alle goeds, Chrik en Marianne.

  • 08 Juli 2010 - 19:31

    Cees Van Ingen:

    Frits, dank voor het verslag. Een hele onderneming, maar dan heb je bij terugkeer veel te vertellen. Goede reis verder en tot Hoors

  • 08 Juli 2010 - 19:44

    Sjaak En Nely:

    Hoi Frits,

    Wat een leuk om te lezen dat het zo goed gaat, wat een ervaringen en dan ben je nog maar 1 week weg! We kijken uit naar naar je verhalen en blijven je volgen. Groetjes Sjaak en Nely

  • 09 Juli 2010 - 05:54

    Wim (van Der Drift):

    Beste Frits, bedankt voor het mooie reisverhaal zodat wij kunnen meegenieten van je avontuur. Ben blij dat ik niet hoef te fietsen en voor jouw :petje (of fietsmuts?) af!! Geniet van het mooie Noorwegen!
    Veel succes verder en fiets ze!
    Groet, Wim

  • 09 Juli 2010 - 06:39

    Pauline:

    Hi Frits,
    Geweldig land hé dat Noorwegen. Neem er de tijd voor: aardige mensen, prachtige natuur, adembenemende fjorden. En dan heb je nog geen ervaring met de skandinavische knutten! Have fun en hou alles heel.

  • 09 Juli 2010 - 09:23

    Stienus:

    Frits,

    Hier ben ik weer, hoelang blijf je weg???
    En kom je ook terug fietsen??
    Laat het even weten als je tijd heb.
    Ik ga je zien..........................

    Stienus

  • 09 Juli 2010 - 13:45

    Henk En Gerda:

    Hoi Frits
    Het is hier snikkie heet,dus dan maar even achter de computer,en daar zien wij tot onze verassing een verhaal van jou.Dus we gaan er rustig voor zitten en genieten van jou verhaal ! Fijn dat het goed gaat en dat je er van geniet !Leuk om van alles mee te maken zowel positief als negatief maar dat hoord er bij!Zo wij zijn weer af gekoeld en gaan weer rustig verder met ons werk !Het beste maar weer en zet hem op !! SUCCES Gr Henk en Gerda

  • 09 Juli 2010 - 15:13

    Jos:

    Hoi Frits,
    Fijn dat het allemaal zo goed gaat. Nog even door Lapland en je bent boven ! Geniet ervan. Leuk dat je ons op de hoogte houdt.

  • 10 Juli 2010 - 17:48

    Henny En Ineke:

    Hoi broertje,
    Leuk dat je van je nichten, op een begrafenis,moet horen dat je een reisverslag schrijft op de computer!!!
    Dus gelijk aan het lezen geslagen.Heel gezellig zo en het valt me op: alles gaat voorlopig op rolletjes! Houden zo, we leven met je mee en nemen de pet voor je af! Veel succes en neem ook tijd om te genieten, erg belangrijk. Hele fijne tocht verder en we melden ons weer.
    De Zeewoldenaren

  • 11 Juli 2010 - 05:52

    Gre En Kees De Kloet:

    Beste Frits,
    Fantastisch,wat een leuke onderneming!Geniet van je avonturen.
    We blijven je volgen!
    groetjes Kees en Gre.

  • 12 Juli 2010 - 07:42

    Gert Van Den Berg:

    Hoi Fritz,

    Lees met veel plezier je avonturen. Heel veel succes verder en ontwijk zoveel mogelijk de overstekende(ijs)beren en pinguins. Veel plezier!
    gr. Gert

  • 12 Juli 2010 - 11:58

    Sven Eriks:

    Beste Frits,
    Leuk om op de hoogte te blijven van je avonturen. Fijn dat je zo geniet. Zet hem op en op naar de top!

  • 13 Juli 2010 - 07:39

    Ingrid Witteveen:

    Hoi Frits,

    Wat een leuk verslag en met zoveel humor geschreven. En ja, je moet natuurlijk ook genieten van al het moois wat je weg kruist.
    Gr. Ingrid van Siemens

  • 13 Juli 2010 - 13:34

    Lucy Ann:

    Ha Frits,
    Wat een kanjer ben je! Petje af (als ik het had).
    Het is erg leuk je verslagen te lezen en hoop dat het je goed blijft gaan.
    Lucy Ann

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Dokka

Frits

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 1073
Totaal aantal bezoekers 131316

Voorgaande reizen:

11 November 2017 - 17 November 2017

Fjällräven Polar

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Budapest - door zeven landen, langs zeven rivieren

19 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

The Green Round of Ireland

02 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Lands End - John O'Groats [England - Scotland ]

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Slettness - fyr, nabij 'Ultima Thule'

09 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Santiago de Compostella

01 Juli 2010 - 03 September 2010

Nordkapp

Landen bezocht: